Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyään harvinaista, jos menee töihin, kun vauva 9 kk?

Vierailija
05.09.2007 |

Olen äitiyslomalla ja tuntuu, että joka paikassa jossa käydään lapsen kanssa oletuksena tuntuu olevan, että vauvan kanssa on pidempään kotona. Sitten kun jossakin sivulauseessa sanon, että olen menossa joulun jälkeen takaisin töihin niin ihmiset tuntuvat olevan aika ihmeissään. Onko nykyään jotenkin harvinaista mennä töihin äitiysloman jälkeen eli kun lapsi on 9 tai 10 kk? Meillä mies jää kuitenkin lapsen kanssa kotiin tuon jälkeen eli ei joudu liian pienenä hoitoon.

Pääkaupunkiseudulla asutaan.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä päin on harvinaista, että lapsi pannaan VASTA 9 kk iässä hoitoon! Äitiysloma on 5 kk eikä vanhempain- tai hoitovapaita tunneta. Suurin osa työssäkäyvien lapsista menee siis hoitoon 5-6 kk iässä, kotiäitienkin lapset menevät viimeistään 2½-vuotiaina leikkikouluun.

Vierailija
22/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin valtaosa kotiäideistä on kotona hyväpalkkaisista akateemisista työpaikoista. Ovat silti kotona vähintään siihen kun nuorempi on kaksi. Ne jotka täällä ovat menneet heti töihin, ovat kyllä kouluttamattomia pätkätyöläisiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhteiskunnallekallis akateeminen koulutus, niin ei sitä viiti jäädä joka lapsen jälkeen kolmeks vuodeks kotiin. Jos siis lapsia halutaan enempi kuin yksi. Toisaalta kaikki eivät ole kotiäitityyppiä ja lapset voivat paremmin, jos äitikin voi hyvin.

Vierailija
24/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla taalla meilla ainakin vaikkakin kotiaiteys on vallalla, niin monet menee toihin siina 6 kk synnytyksen jalkeen. Mina menin itsekin, koska en pitanyt vaan kotona olosta.

Eli, kylla se 9 kk on aika pitkaan.

Vierailija
25/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se ainakin meilla meni. Luulen, etta yleensa aidit ovat liikaa lapsissaan kiinni, eika painvastoin.

Vierailija
26/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaampaa kuin lapselle, kyllä se liian aikainen hoitoon meno on raskasta nimenomaan sille lapselle. Hirveä määrä sairauksia jatkuvasti, tolkuton uupumus hoitopäivistä jne.

Vierailija
27/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä perheessä lapsi oli niin vaikeasti vammainen, ettei kumpikaan vanhemmista jaksanut jäädä kotiin vuodeksi, vaan meni mieluummin töihin. Kotiin jääneillä isillä taas ei vakkariduunia ja vaimo perheen pääasiallinen palkansaaja.

" Perinteisemmissä" perheissä, joissa vaimolla pienemmät tulot kuin miehellä, ja lapsi terve, äidit ovat palanneet töihin vasta, kun lapsi n. 2-3v (ellei uutta pullaa uuniin).

Näin siis tuttavapiirissäni.

Vierailija
28/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on isompia lapsia niin he ovat sitten vähän vanhempia hoitoon mennessään.

Vierailija
29/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksistanne, mutta hassua, että keskustelu on jälleen kerran kääntynyt siihen voiko tuon ikäinen mennä hoitoon vai ei, siitähän tässä ei ollut nyt kyse! Kuten sanoin, olen ITSE menossa töihin, kun lapsi on 9 kk, sen jälkeen häntä jää kotiin hoitamaan mies ja eilen sain kuulla, että sen jälkeen ehkä isovanhemmat eli voi olla, että meidän lapsi ei mene HOITOON moneen vuoteen. Siitä huolimatta tuntuu, että olen jotenkin kummajainen, kun olen menossa töihin noin " pian" . Ilmeisesti suurin osa äideistä sitten jää kotiin ainakin siihen asti, kunnes lapsi on vuoden.

Ap

Vierailija
30/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli lehdessä, että useimmiten kotiin jäävät pätkätyöläiset, alhaisesti kouluttautuneet äidit.

Vierailija
31/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kiitos vastauksistanne, mutta hassua, että keskustelu on jälleen kerran kääntynyt siihen voiko tuon ikäinen mennä hoitoon vai ei, siitähän tässä ei ollut nyt kyse! Kuten sanoin, olen ITSE menossa töihin, kun lapsi on 9 kk, sen jälkeen häntä jää kotiin hoitamaan mies ja eilen sain kuulla, että sen jälkeen ehkä isovanhemmat eli voi olla, että meidän lapsi ei mene HOITOON moneen vuoteen. Siitä huolimatta tuntuu, että olen jotenkin kummajainen, kun olen menossa töihin noin " pian" . Ilmeisesti suurin osa äideistä sitten jää kotiin ainakin siihen asti, kunnes lapsi on vuoden.

Ap

Sehän on hienoa, että teillä toteutuu tasa-arvo ja pääset töihin. Pääasia on, että 9kk vanha vauva saa olla kotona, jonne hän kuuluu. Imetyksen loputtua äiti ja isä ovat aivan yhtä arvokkaita hoitajia lapselle. Keskustelu sai kuvaamasi käänteen siksi, että suurin osa äideistä on sydänjuurin sitä mieltä, että 9kk vauvaa ei saa viedä ainakaan päiväkotiin hoitoon. Olen itsekin sitä mieltä, että jos elämäntilanne on sellainen että lapsi täytyisi laittaa kodin ulkopuoliseen hoitoon heti kun ansiosidonnainen tuki loppuu, lapsen hankintaa tulisi lykätä. Ja sinähän voit olla hyvällä mielellä töissä, kun lapsi on isän kanssa kotona (joku kysyi miten kestää ero vauvasta). Pääasia että lapsi on turvallisessa ja rauhallisessa kotiympäristössä elämänsä lyhyen alkutaipaleen. Se ei ole liikaa vaadittu. Alkuperäiseen kysymykseesi palatakseni en tiedä ketään perhettä joka olisi samanlaisessa tilanteessa kuin te.

Vierailija
32/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ratkaiset? Jos oikeasti kaikki noin tekisivät, hedelmöistyshoitoja tarvittaisiin enemmän kun ihmiset alkaisivat noin kolmevitosina lapsia pukkaamaan. Ja lapsiluku per perhe jäisi pienemmäksi ---- syntyvyysluvut kääntyisivät rajuun laskuun.

Vierailija:

Olen itsekin sitä mieltä, että jos elämäntilanne on sellainen että lapsi täytyisi laittaa kodin ulkopuoliseen hoitoon heti kun ansiosidonnainen tuki loppuu, lapsen hankintaa tulisi lykätä.

Vierailija
33/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin muutkin.

Itselläni kyllä suunnitelmissa palata töihin heti äitiysloman jälkeen, jos vain mahdollista. Jos ei puoliso jää kotiin, niin sitten isovanhemmat sekä perhepäivähoito pitävät lapsesta huolta. Voinhan itsekin tehdä esim. lyhennettyä työpäivää.

Joo, kivittäkää vain minut, mutta myös työnteko on itselleni tärkeää ja uskon, että se on omalle hyvinvoinnillenikin tärkeää. Enkä usko, että lapsen hyvinvoinnin täytyy siltikään kärsiä.

Vierailija
34/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työtilanteestakin. t:39

Vierailija
35/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aiheesta, eli olen molempien lasten kohdalla aloittanut keikkatyöt lasten ollessa 9kk, täysipäiväisesti (tai 75% työajalla) palasin töihin kuopuksen ollessa 13kk, mies on nyt koti-isänä siihen asti kunnes lapsi on 1,5v ja siirtyy päiväkotiin. Esikoisen kohdalla en kerennyt lyhyen ikäeron takia täysipäiväisesti töihin lainkaan ennen kakkosen syntymää, esikoisen tosin aloitti itse päivähoidon 1v10kk iässä minun ollessa pikkusiskon kanssa vielä kotona (kuntoutukselliset syyt taustalla).

Omassa lähipiirissäni valtaosa äideistä aloittaa työt lasten ollessa noin 1v ja isät ovat sitten kotona muutamasta kuukaudesta puoleen vuoteen. Jotkut tekevät vaihdon jo aiemminkin, osa lapsen ollessa 6kk. Riippuu paljon perheiden tilanteesta mitä ratkaisua pitävät parhaana. Monet äidit alkavat myös keikkatyöt miesten vapaapäivinä lasten oollessa alle 1v.

Eli minun näkökulmastani ette ole suinkaan mitään kummajaisia vaan ihan tavallisen ratkaisun tehneitä vanhempia. :o)

Vierailija
36/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selkeästi työllisyystilanteen parantuminen on aiheuttanut sen, että äidit palaavat aikaisemmin äitiyslomalta töihin.

Vierailija:

on ilmeisesti kääntynyt koska lehdissä kirjoitetaan pkodin johtajien sanovan että osastot ovat täynnä 1v kieppeillä olevia laspia. Että siis työelämä on koventunut ja äidit haluavat palata töihin.

3:n äiti

Vierailija
37/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää äidit, jotka on laittaneet lapsen alle vuoden ikäisenä hoitoon, selostavat, että " tosi hyvin lapsi viihtyy, kun menen hakemaan, ei olla huomaavinaan äitiä kun tarhassa on niin kivaa" .

Niinpä.

Vierailija
38/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että hoitajilla on nykyään paremmin töitä kuin lama-aikana ei ole koko maailma.

Vierailija
39/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinulle ja kaikille muille:

AP:N LAPSI EI OLE MENOSSA HOITOON 9KK IÄSSÄ, vaikka äitinsä työt aloittaakin. Oliko tuota niin vaikea ymmärtää? Tässä ei puhuttu mitään lapsen päivähoidon aloittamisesta vaan äidin tilanteesta kun hän palaa töihin lapsen ollessa tuon ikäinen.

Kiitos!

-ei ap, mutta näihin vastauksiin kyrsiintynyt

Vierailija
40/58 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta tuttavapiiristä ainoastaan siskoni on mennyt heti äitiysloman jälkeen töihin, mutta heillä isä jäikin hoitamaan lasta. Toisin sanoen en tunne ketään, jonka lapsi olisi alle vuoden ikäisenä mennyt hoitoon. Mutta ei tuttavapiirissäni myöskään ole ketään, joka olisi ollut 3 vuotta kotona. Lapset ovat menneet hoitoon 1-2 vuoden ikäisinä.

Esikoiseni meni 1v 1 kk iässä päiväkotiin ja vaikka lapsi viihtyikin päiväkodissa hyvin (tämä riippuu varmasta lapsen luonteesta ja tietysti myös päiväkodista), niin joutui pahaan sairastelukierteeseen, josta ei päästy irti ennen kuin jäin lapsen kanssa uudelleen kotiin. Kotijakson jälkeen lapsi meni perhepäivähoitoon.

Nyt odotan toista lasta ja tällä kertaa aion olla kotona hieman pidempään, koska se työssäkäynti oli aivan uskomattoman rankkaa pienen lapsen sairastellessa. Toivon, että saamme perhepäivähoitopaikan sitten, kun töihin paluun aika koittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi