Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: ostatko useamman kappaleen samaa vaatetta?

05.09.2007 |

Jos törmäät yli-ihanaan lastenvaatteeseen, saatatko ostaa sitä useamman kappaleen, samaa kokoa tai peräkkäisiä kokoja? Vai tuntuuko että kyllä ihanuuksia piisaa nyt ja tulevaisuudessa ja vaihtelu virkistää?

Itse olen ajatellut että ulkovaatteissa ja paremmissa vaatteissa on kiva että on vaihtelua vuodesta toiseen, etenkin kun tuntuu että vuosi vuodelta on enemmän houkuttelevia vaihtoehtoja tarjolla. Ulkovaatteet ovat jatkuvassa käytössä jolloin niihin auttamatta kyllästyy, juhlavaatteet taas liittyvät tiettyihin tilanteisiin ja niiden muistoihin, jolloin tuntuu siltä että erottaako niitä joulujuhlia etc toisistaan jos vuodesta toiseen samankuosinen mekko. Jossain vaiheessa tietysti lapsetkin varmaan protestoisivat tällaista " monistamista" , ja tietyn tyyppiset vaatteet sopivat luonnollisesti paremmin tietyn ikäisille lapsille.

Saman vaatteen osto on minulle lähinnä tullut mieleen (ja olen joskus ostanutkin) silloin kun olen löytänyt vaateongelmaiselle esikoiselle jonkun hänen hyväksymän ja " omaksuman" (lue: haluaisi käyttää non-stop) vaatteen tai sitten muuten vaan hyvän peruskäyttövaatteen, esim. trikoopaidan tai housut (ja muuten sukkahousut), jossa on ollut sopiva leikkaus ja/tai värit. Tilaan aika paljon vaatteita Bodenilta ja satunnaisesti Cyrillukselta, ja vaikka näillä molemmilla merkeillä on tietyt kevät ja syksy vakiot, niin aina ei sitten tulekaan uuteen mallistoon sopivan väristä " sitä" paitaa tai " niitä" housuja, ja silloin harmittaa ettei tilannut useampaa paria silloin kun oli mieluisat. Toisaalta käy niinkin että uuteen mallistoon tulee jotain vielä ihanampaa ja sen tilaa joka tapauksessa...Turvallisinta taitaa olla saman vaatteen ostaminen silloin kun on tuttu merkki ja laatu, ja sellainen kuvio ja/tai väritys joka sopii lapselle kuin nakutettu ja johon ei itse kyllästy.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain trikoopaitoja ja alusvaatteita ostan jemmaan, jos on hyväksi todettu malli, esim. keväällä hamstarin Katvigin perustrikoohousuja (meillä käytetään näitä pojalla pitkinä alushousuina talvella) kahta seuraavaa kokoa, koska malli on juuri sopiva hoikalle pojalle.

Samoin olen ostanut jotain trikoopaitoja peräkkäisiä kokoja, kun on mieluisiksi havaittu ja tunnustan, että kesällä ostin yksivärisiä pikeepaitoja odottamaan ensi kesää kun mallistossa oli mieluisa väri.

Mutta muuten tykkään, että vaihtelu virkistää ja ihme kyllä uusissa mallistoissa on aina joku " pakko saada" -vaatetta.

Vierailija
2/12 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkovaatteita en ikinä osta samanlaisena useaa eri kokoa tai edes kahta eri kokoa. Niihin kyllästyy...

Sisävaatteista voin ostaa vaikka kaksi samanlaista paitaa, mutta sitten ne ovat erivärisiä.

Uskon, että aina tulee vastaan uusia ihanuuksia joita haluaa lapsille ostaa. Toisaalta myös johonkin tiettyyn vaatteeseen voi liittyä muistoja joita niihin ei liittyisi jos samanlaista vaatetta olisi useaa eri kokoa. Tarkoitan nyt esim. sitä, että kun vauva tuodaan sairaalasta kotiin niin niihin kotiintulovaatteisiin tulee aina olemaan tietynlainen tunneside. Sama koskee myös vaikkapa ristiäisissä/nimiäisissä käytettyjä vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen sammarit, ne joissa on sydänpaikka polvessa, ovat olleet meillä suosikit jo varmaan kolme vuotta. Olenkin ostanut niitä joka kokoa, ja nyt ostin samankokoisia kahta eri väriä. Ne ovat vain olleet melko istuvat sekä minun mielestäni suloiset.

Vierailija
4/12 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan jotain perustrikoota, paitaa ja housua. Muuten kyllä tykkään ostaa aina sitä mitä tarjolla on ;)

Vierailija
5/12 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkut ovat minun heikkouteni lastenvaatteissa ja niitä ostan kyllä hyvää mallia peräkkäisiä kokoja tai eri värissä samaa kokoa (en kylläkään välttämättä samalla ostoskerralla).

Minuakin jää kyllä ennemmin harmittamaan, jos niitä lempparifarkkuja ei sittenkään tullut ostettua useampia kappaleita.

Se, mikä tällä hetkellä harmittaa, on isomman poikani hurja kasvuvauhti (edelleen jos 6:tta vuotta, heh). Nilkat alkaa viipottamaan aivan liian pian niissä kivoissa housuissa ja taas saa olla hankkimassa pidempää lahjetta. Se aika, kun lahje on sopiva (ei liian pitkä/lyhyt) on tosi lyhyt aika.

Vierailija
6/12 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 poikkeusta on:

- Marimekon valko-sininen raitapaita

- Marimekon tummansininen pallopaita

- Benettonin tummansininen tikkitakki

Samoin pojalla juuri jai pieneksi housut (JBC:sta, belgialainen H&M tyylinen vaateketju, jossa ihania vaatteita), joita oli kaksin kappalein (khakit ja beiget). Ne oli niin hyvin istuvat hoikalle pojalle, etta ostin kahdet kun olivat viela tarjouksessa joskus (5¿/kpl).

Kun poika viela alle 3-vuotiaana hyvaksyi sukkahousut, oli hanella useammat samanlaiset tummansiniset sukkikset.

Vierailija
7/12 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölle on tosi hankalaa löytää sopivia housuja. Hennesillä oli viime keväänä mallistossa kangashousut, joissa on resorivyötärö ja kuminauhat lahkeensuissa. Näitä meillä on useammat käytösäs nyt ja varattuna myös tulevia kokoja.

Vaikka kaupat ovat pullollaan ihkuja vaatteita, on aika hankalaa löytää sellaista, joka olisi tytölle sopivan mallista ja joka " näyttäisi" häneltä ja vielä miellyttäisi äidin silmää. Siksi hamstraan kokoja etukäteen, mutta vain perusvaatteista.

Vierailija
8/12 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaikkia kivoja sisävaatteita aina ainakin kolme, jokaiselle tytölle omaa kokoaan, ja jos vaate osoittautuu oikein oivaksi, ostan samaa vaatetta kaikki muutkin silmää miellyttävät värit. Valkoisia ja pinkkejä HM:n trikoopaitoja on jokaisella käyttökoossaan ainakin kolme kappaletta per väri. Aiemmin ostin isompia kokoja kahdelle vanhimmalle vielä varastoon jotta saan kakille samanlaiset samaan aikaan päälle sittenkin kun pienin kasvaa ja saa siskoille pieneksi jääneitä käyttöönsä. Olen kokenut tämän tyylin helpoimmaksi.

Vierailija
9/12 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ta nyt ensi kesäksi alevaatteita.

Vierailija
10/12 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mallia mutta yleensä eri väriä, jos vain on saatavissa. T-paidat, pitkähihaiset erityisesti, sukat, alusvaatteet, sukkahousut, kalsarit, legginsit, tightsit... tämäntyyppiset siis kyllä. Mutta en osta Puseroita, mekkoja, hameita, housuja, ulkovaatteita useampia. Meillä kasvamassa pikkusisarus myös, enkä halua hänellekään periytyväksi samaa kuosia montaa kappaletta, en edes osta samoja malleja sisaruksille. Vaihtelu on kivasta, peruskamat täydentäjinä voi sit olla samoja ' vuodesta toiseen' tai päivästä toiseenkin.

Vierailija
11/12 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain vaatteista tietää aika nopeasti, että niistä tulee sellaiset hitit käytössä, että surku tulee kun ne pieneksi jäävät. Meillä onkin itseasiassa varsinkin monista hyvinistuvista housuista peräkkäiset koot kaapissa. Pienellä tytöllä kun kasvu ollut niin nopeaa, että eipä noihin ole ehtinyt vielä edes kyllästyä. Kahta kappaletta samaa vaatetta samassa koossa ei ole vielä tarvinnut ostaa, kun ei vielä ole tarvinnut pelätä että vaate puhkikulusi. Mutta tätäkin alan varmasti harrastaa, kun vaatteen käyttöikä alkaa kasvaa.

Mutta harvemmin sitä tulee harmiteltua sitä, että ostinpa sen ja sen. Enemmin painamaan jäi, että miksen ostanut kun mieleistä oli. Kun itsellänikin aika tietty maku, eikä niitä mieleisiä vaatteita kasva ihan joka puun oksalla.

Vierailija
12/12 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä jatkaa, että muutoin olen helposti kyllästyvää tyyppiä, että vaattessa tarvitsee todella olla sitä jotakin, että sitä edes uskaltaa ostaa useampaa kappaletta varastoon. Kun kummasti ne uuden malliston vaatteet näyttää aina paremmalta.