Lyhyt kielijänne
Meidän tytöllä, nyt ikää vajaa 4 viikkoa, todettiin synnärillä lyhyt kielijänne. Tyttö oli alusta asti kova tissittelemään, mistä olin iloinen, koska esikoisen kanssa oli imetysongelmia. Olen nyt kuitenkin joutunut antamaan lisämaitoa pullosta, koska välillä jää selvästi nälkäiseksi.
Tissittelyaika on lyhentynyt huimasti, mikä voi johtua maitomäärän tasaantumisesta, ja lisämaidon ansiosta ollaan saatu syöttöväli pitemmäksi (ennen noin 40 min). Mutta yhä enemmän mietin, voiko tuo kielijänne olla syynä imetysajan lyhentymiseen ja siihen, että joudun antamaan lisämaitoa (en joka kerta tosin). Lisäksi imetys on alkanut sattua toisinaan kovastikin (kuin vauva purisi minua), vaikka rinnanpää ei olekaan rikki, mutta on pitkän aikaa ihan hellä imetyksen jälkeen. Rinta tulee kipeäksi juuri kielen kohdalta, heti nännin alapuolelta. Luin googlen kautta kielijänteestä ja siinä todettiin, että se voi aiheuttaa kipua äidille, koska kieli ei ylety ikenien yli. Tätäkö sillä kivulla tarkoitetaan? Mielestäni vauva voi kuitenkin työntää kielen ulos. Onkohan meidän imetys nyt sitten tuhoon tuomittu, vähenee pikku hiljaa? Lastenlääkäri sanoi synnärillä, että korvalääkäri leikkaa jänteen, jos se aiheuttaa kirjainten ääntämisongelmia. Oisko jänne parasta kuitenkin leikkauttaa jo nyt? En haluaisi luopua imetyksestä!
Kommentit (2)
Homma sujuu kaikkein pienimmällä vaivalla tässä vaiheessa. Vauva ei vielä pistä hommaa vastaan ja saattaa tosiaan nuo imetysongelmat ratketa kertaheitolla. Meidän pojalla oli lyhyt kielijänne, joka ei kuitenkaan vaikuttanut syömiseen mitenkään. Leikkaus jätettiin tekemättä ja siitä alettiin puhua uudelleen vasta eskari-iässä kun r-kirjain jäi hukkateille. Poikapa ei leikkaukseen suostunut ja vasta tänä vuonna homma onnistui ja ikää nyt pian 10v. Edelleenkin r on hukassa tai paremminkin ranskalaisena sellaisena ja saattaa olla, ettei korjaannukaan, koska yksittäisiä kirjainvirheitä ei puheopetuksessa nykyään resurssipulan takia korjailla ja kotiharjoittelu ei kiinnosta poikaa tippaakaan.
En varsinaisesti osaa neuvoa, mutta tyttäreltämme leikattiin kielijänne muistaakseni silloin kun tyttö oli 2pv vanha, eli olimme synnärillä. Silloin se oli kuulemma vain napsaus ja se on hoidottu, vanhempana paljon vaikeampi leikata. Hassua ettei teillä leikattu sitä.
Itse en siis ehtinyt huomata vaikutusta imetykseen, mutta jo tuon vaikeamman leikkauksen takia kannattaisi kysyä jos sen voisi leikata jo nyt.
Toivottavasti imetyksenne onnistuu!
Bejpi ja Eveliina 8kk