Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1v7kk lapsi herää joka " aamu" klo 03-04 välillä!

Vierailija
04.09.2007 |

Voi itku, yhden tutun tai kaverin tai what ever lapsi siis herää tohon aikaan joka ikinen päivä. Menee nukkumaan klo 19 ja päivällä nukkuu kuulema tunnista puoleentoista.

Säälittää vanhemmat kovasti, koska niistä näkee, että ovat AIVAN poikki. Mitä sitä vois ehdottaa hyviä konsteja, en kuitenkaan halua olla besserwisserinä neuvomassa, koska ovat ihan itku kurkussa kaikkien ihmettelyjen ja neuvojen kanssa.

Siis mä vielä ymmärrän, että joillain aamu alkaa klo 05, mutta kolmelta on kyllä musta vielä aivan keskellä yötä!!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v2kk menee nukkumaan klo 21, herää 5-6 aikaan pinnasängyssään joka ikinen aamu ja haluaisi jo nousta ylös. Haen pullon maitoa (en sytytä valoja), vien lapsen sänkyyn viereeni ja juotan maidon siinä. Yleensä lapsi sen jälkeen vielä pyörii ja häärää mutta lopulta nukahtaa. Välillä nousee vielä sängystäkin ja tepastelee ympäri makuuhuonetta, mutta kun huomaa että muut nukkuvat ja on hämärää ja ovi on kiinni ettei pääse poiskaan makuuhuoneesta, tulee lopulta itsekin takaisin sänkyyn möyrimään ja nukahtaa. TÄmä saattaa kestää jopa puoli tuntia, mutta sen jälkeen sitten nukkuu vielä n. klo 8 asti. Tämä siis toimii, jos lapsi ja vanhemmat nukkuvat samassa huoneessa. Suosittelisin tuossa tilanteessa ensin koittamaan lapsen ottamista kainaloon nukkumaan ja missään nimessä ei valoja pidä sytyttää.

Jos tosiaan noustaisiin tuolloin klo 5-6, niin lapsi olisi tunnin verran pirteänä hereillä ja haluaisi sitten takaisin nukkumaan, " päiväunille" ja itse en enää saisi nukuttua.

Kannattaisi ehkä myös kokeilla yöunille menoa hieman myöhemmin kuin klo 19. Ja päiväunia yhdet, max 2 tuntia. Ja missään nimessä ei pidä siis antaa lapsen nousta tuohon aikaan vaan valot pidetään sammutettuina, haetaan vaikka sitten vettä/maitoa, sanotaan lapselle että nyt on yö ja nukutaan, vaikka sitten viereen ottamalla jos ei muuten.

Vierailija
2/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin siis meilläkin on toimittu, ihan siitä syystä että itse olemme aamu-unisia, enkä vain AIO nousta liian aikasin. Ihan sama, mä olen sanonut, että nyt on yö, hyvää yötä kukaan muu ei nouse, aj ihan niin kun teillä, meilläkin sitten lapset ovat nukahtaneet uudestaan.

Mutta onko siis ok sanoa tuolla tavalla ja onko luultavaa, että se toimii kaikkien kohdalla? Olen ajatellut, että ehkä meidän lapset vaan on olleet tuossa suhteessa niin helppoja että on onnistunut...

Tuntuu vaan, että vanhemmat (isä erityisesti, joka hoitaa suurimman osan aamuista) ovat tosi kiukkusia koko ajan ja välillä sanookin ihan suoraan että ihmettelee kyllä elämäänsä. Olen yrittänyt valaa toivoa, että se johtuu pelkästään väsymyksestä ja että itelleni pahinta on ollut juuri univelka, kaiken muun kestän.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun vaikka väkisin valvotetaan lapsi esim. klo 20.30 asti vaikka olisi kuinka väsynyt. Ja vanhemmat myös nukkumaan heti sen jälkeen, että akuutti väsymys heilläkin helpottaa. Kun lapsi herää yöllä, voi pitää ikään kuin unikoulua, ei anneta nousta, ei sytytetä valoja.

Jos lapsi nukkuu klo 19-04, niin se on 9 tuntia ja voi riittää lapselle yöuneksi. Sitten vaan voisi yrittää muokata rytmiä niin että lapsi menee myöhemmin nukkumaan ja herääkin siis myöhemmin. Meillä pari iltakukkujaa ollut jotka nukkuivat 0-2-vuotiaana klo 23-09.

Vierailija
4/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt kun lapset ovat isompia, olen teroittanut viikonloppujen kohdalla että ennen kahdeksaa on ihan turha edes nousta muuten kuin hakemaan kirja sänkyyn luettavaksi.

Arkena saa nousta ihan ihan riittävän aikaisin, la ja su aamuina meillä nukutaan.

Meitin kakrut on siis jo kouluikäisiä.

Vierailija
5/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaan sais rohkeutta sanoa näin tälle ystäväparille. Meillä siis " ongelma" on enemmänkin iltakukkuminen, eli lasten luontainen rytmi olis ehkä klo 22-23 nukkumaan ja herätys klo 09 pintaan, noita aamuheräämiskausia on jokaisella ollut (esikoista lukuunottamatta) jossain vaiheessa mutta ovat olleet ohimeneviä.

Tämä tuttavien lapsi on siis aina ollut tuollainen. Mulla on vaan joku ihmefilis, että en viittis neuvoa kauheesti ettei tule sellanen olo että minä monen lapset äiti ylifiksuna neuvon esikoisen vanhempia " jotka ei tiedä mitään" . En todellakaan halua sitä!

Mä yritän nyt kerätä rohkeutta ja sanoa teidänkin neuvoja. Harmittaa niin kovasti, että vanhemmat suunnilleen katuu lapsen saantia ja on molemmat ihan poikki!

Vierailija
6/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin lapsi oppii siihen että klo 3-4 ei nousta. Mutta jos vaan päättäväisesti tekee niin että antaa vaikka sen vesi/maitohörpyn ja ottaa lapsen kainaloon ja pitää makuuhuoneen oven suljettuna (jos lapsi osaa avata sen itse, niin sitten vaikka joku haka tms ettei pääse seikkailemaan muualle asuntoon) ja valot pidetään koko ajan poissa, niin kyllä luulisi lapsen suht pian oppivan siihen...Makuuhuoneesta pitäisi tehdä turvallinen eikä mitään ylimääräistä virikettä sinne, eli jos lapsi nousee sängystä niin vanhemmat vain esittävät yhä nukkuvaa, lapsi seikkailee aikansa ja luultavasti jossain vaiheessa tympääntyy ja tulee sänkyyn.

JOS (ja luultavasti) lapsi myös huutaa ja protestoi kovaäänisesti jos ei pääse makuuhuoneesta pois ja isä ja äiti eivät nouse, saattaa hakata ovea ym, mutta se pitäisi " kestää" ja yrittää itse sieltä sängystä maaten pyytää rauhallisesti lasta tulemaan viereen ja kainaloon rauhoittumaan (ja nukahtamaan). kyllä se jossain vaiheessa väsähtää. vaikka ekana yönä huutaisi tunnin, niin seuraavana ehkä puoli tuntia, sitten vartin jne...

Vierailija
7/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

JUURI noin mäkin olen ajatellut, eli että tärkeintä on korostaa sitä, että jos haluaa saada lapsen nukkumaan myöhempään niin prosessi voi kestää ja siihen pitää valmistautua. Meillä kaksi lapsista on olleet tissitakiaisia eli lopulta oltiin siinä tilanteessa etä heräsivät välittömäsi kun tissi otettiin pois suusta. Sillon mäkin päätin että nyt pidän kahden viikon " kurssin" lapselle, että oppii pois tavasta. Eli että tulosta ei tosiaan pidä odottaa yhden yön jälkeen ja sitten luovuttaa.

Kiitos, nyt kun olen saanut vähän kannustusta omille ajatuksilleni, uskallan ehkä ottaa puheeksi nämä.

Ap

Vierailija
8/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 21- 05/06 on sama tuntimäärä kuin 19-03/04 mutta vanhemmat saavat enemmän unta (kun tuskin itse menevät nukkumaan klo 19).

eli rytmiä ehdottomasti myöhäisemmäksi ja sitten nuo edellä tulleet ohjeet jos meinaa alkaa kesken yötä kukkumaan.

asiaan olisi pitänyt kyllä puuttua jo paljon aikaisemmin jos aina ollut noin.

eli voi olla alkuun melkoista protestointia lapsella, mutta se on vaan kestettävä.

Vierailija
9/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen tilanne että kuopuksemme (eli kokemusta muista lapsista on!) on suurin piirtein saman ikäinen kun tuo esimerkkilapsi. Hän herää joka aamu kello 5, (8 TUNNIN UNIEN JÄLKEEN). Emme saa häntä MILLÄÄN nukahtamaan (ja voit uskoa että olemme epätoivoissamme kokeilleet AIVAN kaiken). Ja lapsi ei saa riittävästi unta, on erittäin väsynyt, mutta ei vain nuku.

Illalla menee nukkumaan n. kello 21, joten syy ei ole siinä. Päivällä nukkuu noin tunnin, elöi ei syytä siinä. Aktiviteettia, ulkoilua on. Säännölliset päivärytmit/ruokailut on. Ja kuten sanottu, kaikki on kekeiltu,

Itsäni sieppaisi jos joku tulisi sanomaan, että sano nyt sitten että nyt on yö ja nyt nukutaan. Tai otapa maitohuikka ja nuku. Oikeesti. Hienoa, että välität, mutta harkitse, olen aika varma että ystäväsi ovat kokeilleet kaiken ja kuten itsekin sanoit berrewisser ei auta asiaa. Mutta tietysti jos sulla olisi joku uusi vinkki niin sitten, mutta utele ensin mitä ovat jo koittaneet.

Vierailija
10/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tiedän, että jotkut vanhemmat ehdottomasti haluaa lapsen siihen aikaan nukkumaan, eli siihen en ainakaan kauhean ehdottomasti haluaisi puuttua.

Mä luulenkin, että tällä parilla voi olla se ongelma, että lapsi on muuten suht helppo ja tosi vähäitkunen. Vanhemmat eivät ole tottuneet hänen itkuun ja kiukutteluun joten ajatus siitä, että lapsi protestoisi ja itkisi pitempään on ehkä heille ihan absurdi.

Sama meillä oli esikoisen kanssa, ei vaan voitu ajatellakaan, että hän olis itkenyt pitempään ja ollut surkeana, sitten seuraavien kanssa sitä oppi siihen, että lapsi itkee ja protestoi eikä se ole aina niin vaarallista. Mutta just tällaset kommentit jättäisin mieluiten pois.

Vierailija
11/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta utele nyt ensin ovatko jo sitä kokeilleet. Itseäni vähän oudoksuttaa jos eivät olisi niin tehneet, mutta eihän sitä koskaan tiedä :)

Vierailija
12/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusinkin myös kuulla kokemuksia perheistä, joissa on tilanne, että lapsi ei vain nukahda.

Mutta kuten sanottua, musta klo 05 on jo siedettävä aika, mutta klo 03 - sillon on rytmit pielessä.

Tämä asia ei minulle mitenkään muuten kuulu tai näy, kun niin, että kyseiset vanhemmat ovat aivan masentuneita, kiukkuisia ja katuvat lapsen saantia, mikä toki on mustakin kurjaa.

Vierailija
13/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOKO vanhemmat menevät samaan aikaan lapsen kanssa nukkumaan ja heräävät kun lapsi herää klo 3-4, JOTTA SAAVAT ITSE RIITTÄVÄSTI UNTA EIVÄTKÄ OLE ITSE VÄSYNEITÄ JA MASENTUNEITA.

TAI

sitten käyvät läpi lapsen unirytmin muokkaamisen ja mahdollisesti rankankin " unikoulun" noilla ohjeilla mitä täällä on tullut esiin, eli vaikka sitten huudattamalla sen aikaa kun vanhemmat " nukkuvat" , kunnes lapsi jossain vaiheessa tajuaa että huutaminen ei auta ja alkaa väsyttää.

JOS vanhemmat laittavat lapsen nukkumaan klo 19 ja itse menevät nukkumaan vaikka klo 22-23 niin tottakai siinä tulee univajetta ja omaa tyhmyyttään on sitten se, jos menee myöhään nukkumaan kun tietää että herätys on 3-4. Tietenkin se oma aika illalla jää sitten vähiin, mutta parempi sekin kuin jatkuva univaje.

AP voisi vaikka vanhemmille sanoa että olettekos kokeilleet tällaista, että joltain serkun pojan tutun kaimalta kuulit kuinka olivat samantapaisessa tilanteessa toimineet (eli nro 2 ja muiden keinot) ja sanoa että tällä kuvitteellisella tutulla oli niillä keinoin saatu lapsi oppimaan nukahtamaan uudestaan ja nukkumaan aamulla pidempään. Sanot vielä että tällä serkunpojantutunkaimalla oli monta rankkaa yötä ollut, mutta tulos oli lopulta ollut vaivan arvoista. Näin et kuulostaisi besserwisseriltä, jos vaan kertoisit kuinka olet kuullut " jonkun tutun" toimineen.

Ja kyllä se lapsi muuten JOSSAIN VAIHEESSA ihan itsestäänkin alkaa nukkua pidempään, että ei se kouluikään asti tuollaisena jatku. Mutta se nyt ei tietenkään tähän hätään ketään auta.

Vierailija
14/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, yritän vaan löytää jonkun oikean hetken puhua asiasta.

Nyt mäkin menen nukkumaan... Kiitos vielä kaikille vastaajille.

Ap

Vierailija
15/15 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos lapsi väkisin lähtee sängystä pois ja huutaa niin aina vaan uudestaan hakee viereen ja kuiskaillen korvaan yrittää saada rauhoittumaan ja hokee vaikka että kulta pieni nyt on vielä yö, nukutaan vielä pieni hetki tässä äidin kainalossa. Vaikka hiljaa kuiskaillen hyräilee rauhoittavasti, tai heiljailee sylissä jos itkee ja hyräilee jotain tuutulaulua hiljaa.