APUA!!!! 3-vuotiaan raskas hengitys...
siis, onko kellään tietoa, mistä voisi johtua lapsen todella raskas hengitys kun lapsi alkaa nukkumaan.
huolestunut ap
Kommentit (8)
Meillä lapselle tuli ihan yllättäin astma kohtaus vaikkei sairasta astmaa. Eli saattaa (ja on) merkki hengenahdistuksesta.
Jos se on yhtäkkistä niin voi olla kurkupääntulehdus kyseessä. Sitä on liikenteessä...Mutta jos on jo jatkunut pitkään niin otahan yheyttä neuvolaan ja kysy sieltä.
10-vuotiaana multa leikattiin kitarisa pois hengityksen helpottamiseksi.
Multa löydettiin lapsena myöskin polyyppeja nenästä mutta niitä ei leikattu koska leikkaus olisi ollut suurempi riskeiltään kuin hyödyltään.
Äiti aina sanoi että mä " vöhötän" .
3-vuotiaana sain ensimmäisen astmakohtauksen ja äiti oli aina sydän kurkussa että saan kohtauksen kun hengitin raskaasti.
Näin aikuisena siitä ei ole muuta haittaa kuin että kuorsaan.
Olen opetellut elämään ahtaiden hengitysteiden kanssa. Äänetön hengittäminen vaatii hiukan työtä mutta siihen tottuu.
Jos pelottaa niin käytä ihmeessä lääkärissä.
Parempi varmistaa.
noin kuukauden ajan ollaan huomattu, et kun lapsi vaipuu uneen, niin silloin muutamat henkäykset ovat raskaampia. mutta nyt eilen ilalla hengitti vielä raskaammin kun ennen.
taidanpa soitella lekuriin...
kiitäen ap
ja vetääkö kyljet sisäänpäin hengittäessä, nämä on merkkejä hengitysvaikeuksista. Samoin jos hengitystiheys on korkea, yli 50 hengitystä minuutissa. Hengitysken muuttuminen nukahtaessa on sinänsä ihan tavallista kaikilla, joten jos em. oireita ei ole (tai vaikka niitä hetken oliskin mutta ne häviävät nopeasti itsestään), on tuskin syytä huoleen. Hengitysvaikeudet yleensä tuntuvat niin kurjilta, että sen huomaa kyllä muustakin kuin siitä miten lapsi nukkuessaan hengittää.
sitä sairastetaan silloin tällöin. Joskus olen käyttänyt lasta (1-vuoden ikäisenä) kurkkulääkärillä ja silloin ei maininnut, et ois ahtaat paikat.
kommentoikaa vielä, pliis
ap
Mutta jos lapsi siis vetää vain muutaman kerran raskaasti henkeä nukahtaessaan ja sen jälkeen hengittää normaalisti, niin tuskin kyse onkaan keuhkojen ahtaudesta vaan siitä että lihakset rentoutuu unen tullessa. Mulla on itsellä astmalapsi ja jos hengitys on vaikeaa, sen kyllä näkee lapsesta muulloinkin kuin nukahtaessa. Olo on surkea, ruoka ei maistu, unen tulo kestää. Yksi lastenlääkäri minua kerran " lohdutteli" , ettei sitä lapsen hengitystä tarvitse yöllä vahtia, kyllä se herää siihen itse kun henki ei kulje ja herättää äidinkin...
Jos lapsi jaksaa normaalisti touhuta hereillä ollessaan, en tuon takia lähtisi lääkäriin. Voihan sitä sitten kysyä, kun seuraavan erran olette muista syistä lekurilla.
tarkoitatko pallea hengityksellä, et maha " pumppaa" .. ja mitä eroa on näillä kahdella?