Tuntuu, että maito loppuu ja vauva ei huoli pulloakaan...
Siis oikeesti tuntuu, että maito olisi yhtäkkiä alkanut olemaan tiukemmassa. Vauva kohta 4kk ja tähän asti riittänyt vallan mainiosti, mutta nyt tuntuu kuin vauvalla olisi koko ajan nälkä ja on kärttynen kun ei saa tarpeeksi syödäkseen. Kahta nahkarukkasta imeskelee, tai siltä tuntuu. Ja pulloa ei huoli.
Kommentit (7)
Tiedän, että ole nykykäsityksen mukaan väärässä. mutta voi olla, että lapsella olisi hyvä aloittaa pikkuhiljaa kiinteät. Vanhempi suositus oli 4 kk ja ei se niin kovin kaukana luonnollisesta ole (luonnollinen = luonnonkansojen yhä käyttämä vieroitusikä). Jos nälkä alkaa tulla parin tunnin välein yötä päivää, eihän sitä kukaan jaksa, Ja tarvitsee se lapsikin pitempiä unipätkiä.
Pottukattila tulelle vaan.
Ja totta, ap, vauvan kasvaessa hän ei enää keskity hommaan niin kuin aiemmin eli varmaan syä vähemmän kerralla ja siksi hieman useammin kuin aiemmin.
Jos vauva on tyytyväinen ja kasvaa niin kyllä sieltä vaan sitä maitoa tulee (vaikka mun oli tämän toisenkin imetyksen aikana sitä vaikea uskoa :)).
kun vauva oli n. 4kk, mutta hyvin maito riitti ja imetin pitkään.
Kyllä maitoa riittää entiseen tapaan, mutta tuo on juuri tyypillinen imetyskriisien aika.
Ensinnäkin vauvalla voi olla tiheän imun kausi, jolloin hän tilaa lisää maitoa. Toisekseen voi olla kyse rintaraivareista, jotka puolestaan voivat johtua esim. siitä, että vauva ei enää tyydy imemään missä olosuhteissa tahansa, vaan reagoi esim. hälyyn aiempaa enemmän. Tai rintaraivari voi johtua vaikkapa äidin maidon uudenlaisesta hajusta/mausta (johon voi vaikuttaa vaikkapa ruokavalio, lääkitys, uusi pesuaine - melkein mikä vain).
Eli älä epäile maidon riittävyyttä - vaan imetä tiheämmin ja kokeile rauhallisempia imetystilanteita. Rintaraivariin voi auttaa myös esim. imetysasennon muutos - meillä auttoi, kun imetin kuopusta sylissä niin, että samalla istuin runkopatjan reunalla ja hytkytin meitä molempia sen jousien varassa ylös-alas - liike auttoi vauvaa keskittymään imemiseen.
Myös unisen vauvan imetys on yleensä helpompaa eli kannattaa antaa rintaa heti, kun vauva on vasta heräilemässä - ei pullikoi niin paljon...
Ja yritä itse levätä ja muista juoda tarpeeksi.
seikka piti sanoa, että tuossa vaiheessa myös maidontuotantosi alkaa olla sopeutunut eli rinnat eivät enää tunnu yhtä täysiltä kuin imetyksen alussa - mutta se ei suinkaan tarkoita, että maitoa olisi vähemmän - sitä vain ei pakkaudu samalla lailla rintaan, vaan se erittyy, kun alat imettää.
Minä täysimetin 6kk ja joskus 4kk kohdalla alkoi tuntumaan että näinköhän sieltä maitoa tulee. Kuitenkin tyttö kasvoi ja ihan niillä kuvailemillasi lutteroilla imetin ;) Seon todella todella harvinaista että maito ei riitä. Siis jos et muuta anna niin se riittää. Jos taas annat muuta lisäksi niin silloin se maito ei enää riitä koska vauva ei tilaa sitä tissistä vaan pullosta. Tissien tuotanto on aina (alun tasaantumisen jälkeen) vauvan kanssa käsi kädessä!
Viime aamuyön ja tän aamun vauva asui melkeimpä rinnalla ja sen ihan nyt olen huomannut, että on alkanut tosiaan kiinnittään enemmän huomiota ympäristöön, jos vähänkin häiriötä niin heti päästää irti ja alkaa itkemään. (esikoinen kun tuntuu höseltävän kokoajan niin sitä pitää seurata). Ja pulloa ei tosiaan huoli kun muutamia kertoja olen kokeillut kun molemmat rinnat on lutkutettu ja sit annan taas toisen luttanan tissin niin sit rauhottuu mutta taas päästää irti kun tuntuu, ettei tule mitään (tai musta tuntuu siltä). No josko tämä tästä... Ja öisinkin on ruvennut syömään tiheämmin, tuntuu, että kokoajan olisi nälkä.