Valkoinen läntti vauvan silmässä, kokemusta
Meillä on nyt kuukauden ikäinen tyttö ja huomattiin että sillä on oikeassa silmässä siinä värillisessä osassa (onko se iiris???) parin millin kokoinen valkoinen läntti, aivan kuin siinäkin ois sitä valkuaista. On mahdollista, että se on ollut siinä syntymästä asti, koska en muista tarkalleen milloin ensimmäisen kerran sen näin. Olen vain ajatellut, että se on rähmää. Nyt sitten aloin katsomaan sitä tarkemmin. Sitä ei siis näy jos vauva kattelee normaalisti, mutta jos se katsoo ylöspäin tai itse vetää alaluomea alaspäin niin sitten sen näkee.
Keskiviikkona olen menossa näyttämään sitä neuvolaan.
Oisko jollain kokemusta tai tietoa vastaavasta? Hirvittää, että mikähän se on:(.
Kommentit (6)
Valkoinen täplä ei siis ole mustuaisessa vaan siinä värillisessä osassa, josta näkee minkä väriset silmät ihmisellä on. Olenkin ajatellut, että jos ne eivät ota neuvolasta asiaa tosissaan otan yhetyttä itse vaikka yksityiseen silmälääkäriin. Haluan että tuollainen tutkitaan ajoissa.
Luetun ymmärtäminen ei näköjään tänään multa suju... :-/ Toivottavasti en pahoittanut mieltäsi tai muuta. Varmaankin vauhkoan sen takia näin, koska itse aikanaan viivytin lääkäriin menoa ajattelemalla ettei se mitään ole. Pidin läikkiä jonkinlaisena kauneusvirheenä. Toivon tosiaan, ettei teillä ole kyse mistään vakavasta!
Et todellakaan ole pahoittanut mieltäni. Päinvastoin, mukava että joku ottaa kantaa asiaan.
Huomiseen pitäisi vielä odottaa ja todennäköisesti vielä pitempään, jos terveydenhoitaja ei osaa asiaan sanoa mitään. Pahinta tietysti pelkään, että siinä on joku syöpä tms.
Maha jo nyt ihan kuralla, ku niin jännittää.
luin juuri tänää hömppä seiskaa jossa oli juttu olikohan englantilaisesta parista jonka tyttäreltä löytyi silmästä syöpä.
olivat vain valokuvasta huomanneet että toinen silmä on valkoinen ja ihmetelleet..lääkäritkään ei aluksi uskoneet.
en halua todellakaan pelotella mutta tuli vain mieleeni.
aina kannattaa tutkituttaa jos joku vähänki jää vaivaamaan itseään, vaikka eka lääkäri pitäisi luulotautisena vaihda toiseen sitä vartenhan meillä erikoislääkäreitä on että apua saa kun sitä kaipaa. tsemppiä tutkimuksiin.
En tahdo pelotella, mutta syytä on tutkia tuo. Meillä on nyt 7-vuotias tyttö, jolla huomasin pian syntymän jälkeen myös valkoiset alueet mustuaisen keskellä molemmissa silmissä. Silmälääkärissä todettiin synnynnäinen harmaakaihi.
Leikkaus tehtiin tytön ollessa hieman päälle 2-vuotias. Näkö silmissä on tällä hetkellä niin hyvä kuin tilanteeseen nähden on mahdollista. Laseja käyttää ja pärjää oikein hyvin.
Meillä on netissä toimiva yhteisö kaikille silmäsairaiden lasten vanhemmille osoitteessa http://groups.msn.com/kaihilapset
Vertaistukea on tarjolla. Pidän toki peukkuja, että ei ole mitään kummempaa teillä! Jos haluat, voit myös lähettää sähköpostia minulle: kirsukan.posti@netti.fi