~HUHTIHIPPUSET vko36~
Heipä hei!
Aloitin uuden keskustelun, kun en löytänyt tälle viikolle aloitettua?
Ekaa kertaa nyt kirjoittelen tuon esittelyn jälkeen.. Jotenkin on vielä vaikea uskoa, että ihan oikeasti meille on taas tulossa vauva ;)
Pahoinvointikin sitten alkoi tänään :( En aamulla edes sängystä ehtinyt nousta, kun juoksin jo vessaan. Ja tietenkin eka vessa oli jo varattu, että oli TOSI lähellä ettei tullut lattialle. YÖKS!
Kovasti olen tässä jo pähkäillyt sitäkin, että pitäisikö käydä siellä yksityisellä alkuraskauden ultrassa. Kohta kun alkaisi viikkoja olemaan sen verran, että varmasti näkyisi se sydämen syke. Kuitenkin vähän pelottaa, että taas tulisi sellainen tuulimuna-raskaus...
Onko joku huhtihippusista jo käynytkin tarkistamassa?
Mutta nyt jatketaan töitä...
Tuittuli rv6+4 ?
Kommentit (52)
...sitä, että mä luin jostain, että alkuraskauden aikana ei pitäisi juoda, mutta keski- ja loppurakauden aikana ei jostain satunnaisesta annoksesta ole haittaa. alkuraskauden aikana (ekat 12 rv:a) kaikki elimet muodostuvat ja loppuraskauden ne sitten kypsyvät ja kehittyvät. solut, jotka muodostavat keskushermoston, ovat erityisen herkkiä alkoholille. jostain syystä. totta on, että esim. FAS tulee todella suurista määristä ja jatkuvasta käytöstä, mutta turvallista rajaa ei tiedetä. eli voihan olla, että jonkun lapsen vaikka vasta kouluiässä ilmenevä oppimisvaikeus johtuukin äidin satunnaisesta alkoholiannoksesta alkuraskaudessa, mutta yhteyttähän kukaan ei voi todistaa. lienee tämän vuoksi suositellaan kieltäytymistä kokonaan.
tällä en halua syyllistää niitä, jotka jonkun satunnaisen viinilasillisen tai saunakaljan juovat, mutta itse en alkoholiin koske. raskausaika kuitenkin on niin lyhyt!
toivottavasti ette nyt pidä mua ihan tiukkapipona ja ilonpilaajana...
t.VadelmaMama
Heipsan!
Täällä ollaan maha pinkeenä odottelemassa numero kakkosta. Esikoinen on nyt 9½ kk, ja olisi tämän kakkosen synnyttyä 1 v 5 kk. Eli hulinaa tiedossa. La 17.4. ja ensimmäinen neuvola ensi ma.
Mulla on maha tosiaan jo niin iso, että töissä tullaan onnittelemaan jo ihan spontaanisti, eikä kukaan mitään edes kysele. Ei jää mitään arvailujen varaan. Esikoisen kanssa siirryin mammavaatteisiin vkolla 12, ja nyt sitten mennään jo " hieman" aiemmin.
ALKOHOLISTA minäkin kommentoisin sen, että olen ymmärtänyt, että ennen kuin alkio on napanuoran kautta kiinni äidissä, ei alkoholi vaikuta alkion kehitykseen. Tuo ruskuaispussi kai lopettaa ravinnon tuottamisen alkiolle vkon 7-8 paikkeilla (aika epämääräinen ja yksilöllisiä eroja on). Napanuoran kautta veri alkaa kiertää tuolloin rv 7-8 paikkeilla. Voi olla, että olen ymmärtänyt väärin, mutta korjatkaa jos näin on. Ja sikiön kehityksen kannalta kriittisimmät ajat ovat kai vkojen 8-18 välissä, jolloin kaikki olennaisimmat osiot, kuten keskushermosto ovat rakenteellisesti kehittyneet. Tämän jälkeen on pahin aika kehityksen kannalta jo ohi ja sen jälkeen kasvetaan kovasti!
Mutteri (7+6)
Joku tuossa joku aika sitten kyseli, onko muiden masut ihan turvonneita. No on todella! Miun maha on jo nyt niin iso, kuin tätä nuorimmaista odottaessani oli puolivälissä raskautta! Ja jos täällä ei olisi näin montaa vastaavaa tapausta, olisinkin ihan varma, että viikon päästä olevassa np-ultrassa meille kerrottaisiin kaksosten olevan tulossa!!! Johtuu varmaan nyt siitä, että edellisestä raskaudesta on vasta vajaa vuosi aikaa ja vatsalihakset ei oo ihan timmissä kunnossa (todellakaan!!!).
Olen menossa takaisin töihin parin viikon päästä, ja siellä taitaa olla ihan turha peitellä raskautta, vaikka tarkoitus ei ollut vielä kertoa. No, eipähän tarvitse miettiä, miten sitä esimiehille kertoa, että olisi kohta taas alettava miettimään jotakin äitiyslomasijaiseksi :D
Muuten olo on ollut ihan ok, pientä pahaa oloa ja ainaista väsymystä lukuunottamatta.
Vointeja!
Niina rv 10+1
No niin ensimmäinen neuvola oli eilen ja meille osui neuvolan tädiksi semmoinen maailman ihanin ihminen. Oli kyl tosi mukava. Minä ja mies oltiin ihan ihastuneita, kun käveltiin huoneesta pois =)
Sydänäänet kuului siellä ja saatiin viel samalle päivälle ultrakin. Yleensä ne ultrat on vasta n. vko 12, mut pääsin vaikka menkkojen mukaan vasta 9+3.
Siellähän se sitten uiskenteli ja sydänkin tykytti kovasti. 1,5cm pitkä ja viikkoja sen mukaan 8+3. Oli kyl tosi helpottava tilanne,kun ne sydänäänet sit varmistuivat. Nyt ei oo sitten tuulimuna vaan ihan elävä tyyppi!
Uskaltaa jo iloitakkin siitä ja kertoa muille. Tai no, useimmat siitä jo kyl tietää, ollaan molemmat niin huonoja pitämään salaisuuksia =)
Huono olokin vähän hellittänyt. Tilalle tullut kamala flunssa..
Hyviä vointeja kaikille!
-sunflower rv 8+4
Onnea vaan ninnulle ja flowerille hyvistä ultra kuulumisista. Mä en malttaisi millään odottaa tuonne npultraan asti, mutta täytyy vaan sitkeillä. Se on jo kuitnekin ensi tai seuraavalla viikolla. Mitäs jos kaikki otetaan semmoinen psotiivinen asenne näitä miedän huhtikuisia kohtaan, ja ei vaan ajatella sitä mitä voi tapahtua ...
Alkoholi aisaan en lähde sen kummemmin kommentoimaan. uskon vaan että normaali tapauksissa kyllä äiti tekee niinkuin parhaaksi näkee.
Turvotus taitaa olla ihan yleinen juttu tässä vaiheessa, kun niin monella näyttä sitä olevan. Eiköhän se kuitnekin laske vielä ja tilalle tulee se oikea vauvamasu. Tosin toisilla tietysti tullee sekin aikaisemmin ja toiset pötkii pitkälle pienen kummun kanssa.
Postiivisin mielin siis eteenpäin seuraavaan viikkoon!
xxx
Jo-an 10+3
nukahdin tänään taas luennolle. kamalaa. tänään on pakko mennä aikasemmin nukkumaan.
mulla myös on jo ihan pömppömasu, se ei tosin näytä yhtään söpöltä vauvapömppikseltä, vaan ihan oikeelta läskiltä. ja sitähän se valitettavasi taitaa ollakin. ei se kuitenkaan oikeen riittävän iso ole, että voisi odotushousuja pitää kiskomatta niitä kokoaika ylös. no. eiköhän sekin aika tuu, kun tuskailee sen koon kanssa.
alkoholista kommentoin vielä sen verran lisää, että Mutteri kun sanoi viikkojen 8-18 olevan kriittisimmät, niin ainakin yhden embryologian kirjan mukaan kriittisimmät viikot osuvat 3-8 välille, lisäksi jokaisella elinryhmällä on oma kriittisin aikansa. siitä eteenpäin riski epämuodostumille on edelleen melko korkea, mutta laskee vähitellen kohti laskettua aikaa. (Langman' s Medial Embryology) puhun tästä nyt vielä siksi, ettei jää väärää tietoa. tarkoitus ei ole ketään arvostella tai loukata, ja uskon, että jokainen äiti tekee niinkuin parhaaksi uskoo. halusin vain sanoa, että alkoholin riskit alkiolle ovat aivan todellisia.
meillä myös on kokoaika kamala kaaos. sitä ei kyllä voi laittaa tän raskauden piikkiin, mutta ei tää väsymys ainakaan auta asiaa. täytyy varmaan lopetella ja mennä siivoamaan, huomena tulee vieraita. :) t.VadelmaMama
Yämän siitä saa, kun toisia piiskaa positiivisuuteen. Kauhiat flunssan oireet jylläävät, eli mullekin on ilmeiseti yleinen räkätauti iskemässä.
Päätä särkee, palelee ja kurkkua raastaa ... hieno homma kun tietää että eipä paljon flunssa lääkkeitä napsita. Siis asiaakin oli tämän lisäksi .. eli miten lääkitä räkätautia nyt? Panadolia ilmeisesti särkyyn, mutta muuten ... teetä ja sympatiaa .. ??? Kohta kotiin vällyjen alle turisemaan ...
Toivottavasti muuta voi paremmin
Jo-an
Nyt on sitten meilläkin eka neuvola takana ja kaikki oli hyvin. Hb 120 ja paino vielä entisellään. Sydänääniä ei kuulunut, mutta en ole huolissani kun eskoisellakaan ei kuulunut näin aikaisin ja kai se riippuu laitteistakin. Huomenna ois sitten labrat, lääkärineuvola parin viikon päästä ja ultra 26.9!! Jippii. La aikaistui päivällä eli 10.4 tädin taulukon mukaan, mut en kyllä käy sitä muutteleen, katotaan sit vasta miltä näyttää ultrassa. Nyt siis rv 9.
Mut en nyt ehdi muuta! Kaikille hyvää viikonjatkoa!
Browniette 9+0
Tänä aamuna nyt sitten ultrassa kävin. Kierron mukaan vko 7+2, ultran mukaan 6+0, eikä syke vielä näy. Valitettavan hyvin sopii viikot tuohon minun viime viikon vuotoiluun:-(
Edellisessä raskaudessa heittoa oli myös, mutta nyt ovulaatio oli testattu ja myös sen mukaan vko 7+2 pitäis olla menossa.
Eli pessimistisesti nyt tietysti mietin, että on kehitys seisahtanut tuohon 6+0 viikolle ja se siitä...
Mikä positiivista, niin ei ole kohdunulkoinen eikä tuulimuna. Ei auta kun odotella ensi viikkoon ja sama uusiksi. Ottivat hcg:n ja ensi viikolla sekin uusiksi, jotta nähdään mikä sen kehitys. Olishan se ollut niin ihana kerrankin vaan kuulla, kun lääkäri sanoo, että juu ei hätiä mitiä, täällä kaikki juuri niinkuin pitääkin ja pieni sydän sykkii! Mutta jännätään nyt sitten taas...
Poistuu masentuneena takavasemmalle.
Hei! Kukkiiko teillä muilla naamataulu? Täällä naama osittain kuin teinillä. Olen ajatellut sitä raskausoireena, on tuttua edellisistä raskauksista. Pahoinvointia ei ole kovin paljon ollut, välillä hieman etovaa oloa jota olen karkottanut Paxeilla. Mielitekoja huomaan välillä iskevän, niitä en muista että olisi ollut edellisissä raskauksissa. Suuri herkku tällä hetkellä on jostain syystä Kalinka-jogurtit! Nyt pitää rientää työpaikkaruokalaan katsomaan mitä on tarjolla tänään. Hyvää viikonloppua teille kaikille!
Rv 7+3
Huomenta vaan kaikille! Itse olen jo parin viikon ajan keskusteluanne seurannut, mutta nyt vasta tuntuu olevan tarpeeksi aikaa ja innostusta esittäytyä.
Eli esikoista odottelen viikkoja on oman laskun mukaan 7 + 2. Asustelen avopuolisoni kanssa ja perheeseemme kuuluu myös miehen pojat 5 ja 7, jotka asuvat meillä n. joka toinen viikko.
Mitään ihmeempää pahoinvointia ei ole ollut, oksentanut en kertaakaan, mutta välillä kuvotusta varsinkin raskaamman aterian jälkeen. Vatsassa kyllä noita vihlontoja tuntuu ja muutenkin aika ajoin sellaista menkkakipujen tyylistä ollut. Tissit on olleet jo heti alusta asit arat.. ja musta on ihanaa, kun tuntuu et mulla on kerrankin tissit!
Mulla on vielä opinnot kesken, tarkotus olis 2009 valmistua, mutta nyt taitaa siirtyä ainakin vuodella eteenpäin.. Nyt jo vähän huomaa et on outoa väsymystä. Ennen on mennyt heittämällä koulut, työharjoittelut ja oman työt.. mut nyt väsyttää ihan kunnolla.
Ensimmäistä neuvolakäyntiä odottelen innolla. Se olis viikolla 38. Ja muutenkin tuntuu et sais nä ekat kolme kuukautta nyt mennä nopeesti, kun koko ajan pieni pelko perseessä...
Tervehdys vaan kaikille. Alussa laitoin pari viestiä, mutta sitten se on jäänyt. Tosin pari viikkoa meni, kun tuo ukkonen hajoitti meidän koneen ja ennen kuin saatiin hommattua toinen. No nyt yritän taas uudella innolla osallistua keskusteluun.
Olin tänään neuvolassa ja kuten arvasinkin sanomista tuli... Eli painoa on vaikka muille jakaa, joten odotettavissa kiemuroita odotukseen. Sokerirasitus tietenkin ja muutenkin ehkä tarkempi seuranta. Litkua tosin sain juoda jo 12 vuotta sitten kun odotin edellistä tulokasta. En uskonutkaan tilanteen siitä muuttuneen. No näillä eväillä sitten jatketaan.
Kävin viime viikolla ultrassa yksityisellä, koska kovia kipuja vasemmalla puolella kohtua. No onneksi kaikki näytti olevan kunnossa ja yksi pieni pomppiva sykekin näkyi ruudussa. Jotenkin oli kova pelko, ettei kaikki ole kunnossa ja sitten kun olikin ... Purskahdin itkuun! No ehkä ne hormoonit vähän heittelee tai jotain.
Mukava lukea muiden viestejä, kun nämä ilot ja surut tuntuu aika tutuilta. Kaikille mukavaa odotuksen jatkoa ja helpotusta ikäviin oireisiin!
K3ngu 8+2
Tervetuloa uusillekin!
Täälläkin ollaan jo vähän luottavaisemmalla mielellä, kun ultra yksityisellä on takana (maanantaina kävin). Siellä pienen pieni sydän sykki! Viikkoja tosin oli vähemmän kuin luulin, ihan tarkkaa ikää ei tiedetä, mutta kone näytti 6+1 silloin maanantaina. Oli se uskomatonta. En oikein voi vieläkään tajuta, että minussa todella on alkanut ihan luomuraskaus. Me siis ollaan koeputkihedelmöitysjonossa endoni takia. Lääkärikin, sama, joka on leikannut minut pari kertaa, näytti aivan liikuttuvan, sanoi että on tämä kyllä aivan mahtava uutinen ja halasi kunnolla. Käsittämättömän ihanaa siis, kunpa vain kaikki jatkuisi hyvin!
AnniHelen, toivottavasti saat huojentavia uutisia seuraavassa ultrassa! Pelkääminen on inhottavaa...
Tänään on tullut vähän tuhruvuotoa, mutta en aio olla huolissani siitä, koska on vanhojen menkkojen alkamispäivä ja monella tuntuu ilmenevän silloin tuhruttelua ja tiputtelua.
Minä myös ilmoittaudun turvonneiden ja kukkivanaamaisten joukkoon! Muuten kummempia oireita ei edelleenkään ole, mutta hillitön väsy jatkuu. Nukun 10 tuntia joka yö ja yleensä päiväunet päälle! Onko teillä muuten näin alkumetreillä jo tavallista kovempi nälkä? Minusta tuntuu, että mulla on, mutten ole varma, kuvittelenko vain, että saisin herkutella...
Kuinka paljon oletteko muuten kertoneet raskaudesta? Minä kerroin parille ystävällä ultran jälkeen, vanhemmat olis vuorossa huomenna. Mies haluaa odotella omiensa kanssa. Mietin tässä sanoja, millä kertoa, jännää!
Rentouttavaa viikonloppua!
Gota
Joo.. Naamataulu KUKKII! Vitsit, että on kyllä ärsyttävää. Enkä kyllä ole NIIN paljoa tuota suklaatakaan syönyt.
Tässä olen tehnyt alkuraskauden oireista analyysia, ja tuntuu, että kaikki (ne minima alisetkin) oireet ovat nyt vielä pienempiä. Esikoisen (syntynyt 11/06) aikana väsymys oli paljon hurjempaa ja rinnat olivat tosi arat ja SUURENIVAT. Nyt on vähän arat rinnat, mutta eipä tuo kuppikoko ole vielä kovastikaan suurentunut. Väsymys on tosi olematonta. Vähän enemmän aamuisin nukuttaa, mutta siinä kaikki. Pissahätä on sentään jatkuvaa!
MAHA on tosi iso jo, eikä jää työpaikallaakaan kenellekään epäselväksi, odotanko vauvaa vai en. Kyllä tuo niin selvä vauvamaha on. Johtunee varmasti siitä, että nyt on kulunut vasta 9½ kk edellisen synnytyksestä, niin eipä nuo paikat ihan timminä vielä ole. EIkä olis muutenkaan, kun en ole edesauttanut asiaa millään lailla.
APUA, olin siis ymmärtänyt on alkoholin ihan väärin! Luulin, että vasta sitten menee myrkyt alkioon/sikiöön, kun napanuoran läpi virtaa veri, eli n. vkojen 6-8 välistä alkaen. Nyt alko sitten pieni paniikki, koska otin rv 4 viiniä montakin lasillista (harvinaista herkkua), enkä murehtinut asiaa, vaikka raskauden " vaara" oli ilmeinen. Voi kökkö.
Nyt katselemaan töllöä, kun tuo pirpanakin meni tutimaan. Ihanaa rauhaa, joka loppuu sitten huhtikuussa tämäkin. Täytyy nauttia niinkaun kuin vielä voi!
Mutteri 8+1
Nälkä vaivaa täälläkin oikein tosissaan! Pitää syödä jotakin täyttävää vähintään 3 tunnin välein. Työpaikalla on iltapäivisin tuskan hetkiä, kun ei ole tarjolla kuin keksiä (kun en ole hölmö muistanut eväitä), ja ne ei kyllä pitkän päälle ole ihan loistoruokaa... Ellei halua sitten lihota. Blaah. Nälkä on kova ja usein!
Ainiin, ja onhan toi unohteleminen selvästi raskausoire myöskin. Vain yksi aivosolu toiminnassa ja sekin on tuon juniorin.
Mutteri vielä
AnniHelenille tsemppihalit!!! Toivottavasti ens viikolla syke näkyy! Mun kaverilla oli niin, että ekassa ultrassa ei näkyny ja ne kans joutu oottelee seuraavaa, mut siellä sit näkykin jo! Eli ei luovuteta vielä! ;)
Annika kyseli naaman kukkimisesta! No JoOoOoO!!!!! Kukkii ihan tarpeeks.. :/ Toivottavasti se laantuis tästä vähän.
Mä en oo jaksanu kirjotella vähään aikaan, kun ei meille kuulu oikeen mitään uutta. Mammahousuihin oon saanu kans siirtyy ja maha pullottaa ihan huolella. :)
Meidän neiti sai paikan yksityiseltä perhepäivähoitajalta ja alottaa siellä ens kuun alussa. Mä meen siis tosiaan sinne töihin ja oon äitiyslomaan asti.
Mites muut on aatellu... Otatteko äitiyspakkauksen??? Mä en ota. Kävin ostamassa Finalysonin tehtaanmyymälästä semmosen äitiyspakkauksen makuupussin 10¿:lla ja sit aattelin ostaa sillä äitiysavustusrahalla vaatteita tarpeen mukaan.
Ei kait täs muuta.. On vähän huono olo, ni ei oikeen huvita kirjotella.
Burde 9+5
hyvää yötä! :)
ihan ekaksi nyt tsempit AnniHelenille, toivotaan että kaikki menee hyvin! uskon kyllä että menee.
onnittelut myös hyviä uutisia ultrista saaneille!
mulla ei onneks naamassa ole ihan kamalasti finnejä, ehkä vähän enemmän kun normaalisti. onneks onneks. mulla oli niitä teininä aika paljon; otan osaa harmiinne, keille niitä on siunaantunut.
Mutteri, tarkoitus ei missään nimessä ollut pelotella, aivan varmasti vauvasi on ihan kunnossa ja terve! VAKAVAT haitathan oikeesti tulee vasta isoista annoksista ja useista kerroista. kyllä itsekin esikkoa alkaessani odottaa join vielä kun testi näytti negaa (vaikka menkkojen olisikin pitänyt jo alkaa), ja silloin neuvolassa lohdutettiin ettei ole hätää. näistäkin asioista tuntuu olevan aika montaa eri tietoa. vähän niinkun näistä juusto- ja pakastevadelmajutuista. ;)
meillä oli tyttöjen ilta tänään, ja hiukan taisin saada katseita osakseni, kun jätin juomat juomatta, muttei kukaan mitään ainakaan sanonut. tuskin mikään yllätys tulee sitten kenellekään olemaan, kun masu tästä alkaa enemmänkin kasvaa...
nyt kuitenkin väsyttää aikas paljon. kellokin on jo vaikka mitä. hauskat viikonloput! t.VadelmaMama
Tiistai-iltana puoli kahdeksan aikaan alkoi sohvalla istuessa kovat alamahakivut jotka jatkuivat puolisen tuntia niin, etten päässyt oikeen mihinkään liikkumaan. Soitin kaheksan aikoihin päivystykseen ja kehottiva tulemaan näytille. Kaksi tuntia odottelin kippurassa ja välillä miten päin milloinkin lääkärille pääsyä, kunnes olin lähdössä kyseleen hoitajalta milloin pääsis sisään, ja pyörryin odotusaulan lattialle. Seuraavaksi pääsin makuulle ja mitattiin verenpainetta, laitettiin tippa ja pääsin gynelle. Tuossa vaiheessa alavatsa oli todella kosketusarka ja kipuili muutenkin. Gynekologi ultras ja totesi että kohtu on tyhjä. Pieni alkio löytyi munanjohtimesta, mutta verta ei onneksi löytynyt vielä mahaontelosta. Siinä makuulla ollessakin meinasin pyörtyä ja sain jotain tosi vahvaa lääkettä suoneen. Seuraavan yön vietin osastolla ja aamulla ultratessa olin vuotanut melkein 2 litraa verta mahaonteloon. Ti-Ke välinen yö olin ihan tokkurassa kipujen kans, enkä muista edes kuinka monta pistosta sain kipulääkettä. Sen muistan että valtava kipu iski aina välillä palleaan ja säteili sieltä olkapäähän. Seuraavana aamuna ennen kahdeksaa pääsin leikkaussaliin, jossai poistettiin munanjohdin ja kaikki raskausmateria. tänään iltapäivällä pääsin kotiin, ja vieläkin kipeä,heikko ja epätodellinen olo. En halua pelotella ketään teitä ja toivon sydämestäni että teillä muilla menee kaikki hyvin ja saatte terveen lapsen luoksenne. Mutta kannattaa ottaa tosissaan kaikki kovemmat kivut, itselläkin oli niitä liitoskipuja ym. aiemmin, mutta kyllä tuollaisen kivun tunnistaa kun se kohdalle sattuu. Gynekologi sanoi että tulin sairaalaan juuri ajoissa, muuten olisi voinut käydä tosi huonosti.
Uskon että suru tulee myöhemmin, vielä on jotenkin niin sekaisin kaikesta. Kaikkea ihanaa teille muille huhtikuisille, odotuksen onnea ja halauksia!
Gaya
Voi Gaya, olen tosi pahoillani puolestasi=((( Jaksamista sulle!!!
Kyllähän tollanen pistää miettimään omaa tilannetta, kun ei oo ultrassa käyny, eikä voi olla varma sikiön paikasta. Mulla on ultraan aikaa vielä melkein 3 viikkoa!! Kamala ootella.
No, meillä on tänään vietetty pikku neidin 3v synttäreitä. Jännä kun nyt raskaus-aikana ei oo tehny kauheesti mieli makeaa, vaikka normaalisti kyllä maistuu!! Ei siis oikeen tehny mieli kakkua ja ajattelin sitten yhden munkin syödä, no nyt onkin sitten ollu maha ihan sekasin!! Muistan, että ekassa raskaudessa kaikki rasvanen pisti mahan sekasin, joo ei kai sillä niin väliäkään oo, vaikka noi rasvaherkut jäiskin nyt tauolle=))
Ei muuten olla vieläkään kerrottu raskaudesta muille kuin mun äidille, ei edes omille lapsille. Aattelin ootella sen ultran ja varmistaa tilanteen ennenkuin alamme ilosanomaa julistamaan=)))) Hirveesti on kyllä tehnyt mieli jo kertoa, mutta pitää yrittää olla vaan tiukkana. Jos maha yht`äkkiä tosta pullahtaa, niin pakkohan se on sit kertoa, mutta on tota vararengasta tossa senverran omastatakaa, ettei siitä ehkä silleen huomaa=)))
Viime kirjoituksellani aiheutin paljon keskustelua alkoholista ja onhan se hyvä, että asioita puidaan ja niistä keskustellaan. Saas nähdä miten siellä reissussa käy, viittinkö edes seuraksi lähteä. Pelkkä ajatus jostain baarissa istumisesta, kauheassa hälinässä lähinnä kauhistuttaa tällä hetkellä. Ehkä on paras mennä ajoissa nukkumaan, että on sit virkeä messuilla ja jaksaa koko päivän kävellä.
Jaa mutta eipä tässä sitten muuta, kuin kivat viikonloput kaikille!
Tuija + salamatkustaja rv 10+1
Niin ajattelin vaan jotain kommentoida tohon alkoholiasiaan.... Onhan se aika kinkkinen juttu ja kyllähän suositus on, että nollatoleranssi...
Itse join pari viikkoa sitten 12cl punkkua. Enkä kokenut syyllisyyttä. Tietysti jos lapsella syntyessä olisi joku vika, syyttäisin itseäni siitä aina, vaikka todennäköisesti syy ei siinä olisikaan.
Siinähän se juju onkin, kun ei ole voitu osoittaa minkäänlaista marginaalirajaa, niin kielletään kokonaan. Toisaalta sama on lääkkeiden kanssa. Mutta silti kroonisesti sairaiden ihmisten on usein raskausaikanakin syötävä lääkkeitä, joiden vaikutuksia ei tiedetä, oman terveytensä vuoksi.
Tarkoitus siis periaatteessa pyhittää keinot. Tulinkohan mihinkään tulokseen?... Kai sitä nyt yhden siiderin voi juoda raskausaikana.