Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kadonneiden TOUKOKUISTEN metsästys! =)

03.09.2007 |

Missäs ootte? En löytäny ainakaan pinoa..

Tässä viimesin:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11060324&p=5&tmo…

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta juon kahvia rauhassa ja oon netissä!!!! Piipero on kerhossa ja Onni nukkuu vielä vaunuissa :) En edes muista millon ois ollut tämmönen hetki, onneani häiritsee vain yläkerrassa linkoava pyykkikone.

Tosiaan hirveetä huisketta kaikki päivät ja yöt. Onnilla tehoimut eli syö yötäpäivää tunnin välein :( , piipero on ihan mahdoton uhmamustis. Oon aika risämäsärikki. Parisuhde on.

Tällä viikolla aloitin perunan maistattamisen, että aikaa ois muuhunkin kuin imetykseen, hyvin maistuu. Pullosta syödään vain kovassa nälässä :( Olisin halunnut täysimettää, mutta en jaksa valvoa ja piiperokin tarvitsee aikaa. Hirvee syyllisyys painaa.

Nyt kun on tää oma rauha niin pitäs lukee kaikki lehdet, tehdä käsitöitä, siivota jne, mutta mää istun ja laiskottelen, aika paheellista.

Häitäkin on tulossa toukoille, onnea matkaan! Entäs olikos ensi vuonna uusia toukoja? Aatelkaa vuosi sitten me kuulosteltiin, että mitäs masussa alkaa tapahtua ja nyt uudet laittavat toukolistoja odotus-puolelle :) Onni on superihana, mutta nämä riittää meille.

Onni on kova poika huiskamaan, mutta ei käänny vielä. Jokeltaa ja pyristelee menemään niin et paita märkänä. Söpö pullukka.

Jaa jos lukasis vähän lehtiä, siivous saa odottaa.

syysterveisin k.a

Vierailija
2/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sitten synnytyskertomuksen jälkeen ehtiny edes lukea tämän vauvapuolen asioita. Mutta nyt aattelin ottaa aikaa niin, että kurkkasen mitä teille kuuluu, kun sillon odotusaikana kuitenkin tuli joka päivä luettua teidän kuulumiset.

Meidän tyttö on Viivi ja pikkusen reilu 3kk. Imetys on sujunu hyvin ja tyttö on kiltti. Pitkiä unia ei ota päivällä ja tarvii seuraa, joten se rajottaa vähän. Yöllä syö pari kertaa. Onneksi se syö noin 5-10min joten ei tarvi pitkään siinä nuokkua. Välillä on vähän vattakipua, mutta se varmasti tuossa määrin on normaalia. Aluksi oltiin sairaalas usein, kun tutkittiin mistä sillä johtu rytmiset nykimiset, mutta mitään ei löytyny ja ne on menny nyt itsestään ohi. Mulle vaan tuli sairaalakammo, että toivottavasti ei tarvi sairaalaan mennä enää. Vieraita oli ja sitten me matkustettiin 3viikon reissu suomeen. oli aikasta rankkaa, mutta ihana myös nähdä perhettä, ystäviä ja sukulaisia. Nyt alkaa hiljalleen arki tulemaan ja minäkin ehdin tänne koneelle:)

Parisuhde tuntuu olevan myös vauvanhoitoa eli aiheet on näin vauvan kans vähissä....sitten kun tyttö nukkuu niin tekee viä kotitöitä eli jää se suhteen hoito vähän vähälle. Parempia aikoja odotellessa...

tavotteena ois imetystä jatkaa sinne puoleen vuoteen jonka jälkeen katon miten menee. Kiinteitä sitten kun alkaa näyttää siltä, että maidolla ei enää nälkä pysy poissa. Miten te olette tulleet päätökseen aloittaa kiinteät? Millä kukin on aloittanut? Luin tuossa yhden pinon ja oli kovasti eroja millä oli aloteltu ja miten oli vauvoille sopinu.

Huuheli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

löysinpä pinon.. viimeinkin pääsin tietokoneelle, kun ei enää puhelimen kautta palsta toimi =(

en oo sit käyny ees lukemassa kun harmittaa.. mutta tässäpä meidän kuulumisia.

Eemeli on nyt kohta 4kk, hiu kun aika menee.. 3kk neuvolassa oli 61cm ja 6,5kg. aamupalaksi pistelee joko banaani tai persikkasosetta+maitoa, ruuaksi peruna/porkkana/maissi/kukkakaalisosetta vaihdellen+maitoa, välipalaksi taas banaan tai persikkasosetta+maitoa ja iltapalaksi maissi tai perunaporkkanavelliä.. ja maitoa siinä välissä jos siltä tuntuu. yönsä nukkuu kokonaan, pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. aloitettiin siis soseet ja vellin maistelut 3kk iässä kun heräili jo 1h välein yöllä.. samalla aloitin korvikkeet ja imetys jäi pikkuhiljaa, nyt saa rintaa vain aamusta heti kun herää. ei oikein osaakkaan ajatella enää, että se tissi pitäs esiin kaivaa.

esikoinen on päiväkodissa ja tykkää siellä olla. saan hieman hengähtää kotona kun emppu nukkuu.. ei tuota omaa aikaa niin liioiksi ole. illalla lapset alkaa kyllä molemmat viim puol 9 nukkumaan. mutta ihan omaa aikaa ilman lapsia kaipaa, pääsis viihteelle ja tapaa kavereita.

mutta helppo vauva on, ihan kuin siskonsa.. sänkyyn nukahtaa kun vie eikä muutenkaan turhia kitise.

jos joku tahtoo @postia vaihtaa, ois kiva kun en tänne kirjoittaa pysty.. niin osoite on nalleliini@luukku.com

varsinkin jos joku täällä etelä-savon seudulla (mikkeli-kuopio-varkaus-jyväskylä)kaipaa äitiseuraa niin auto löytyy ja mielellään tapaisin..

myö, eemeli 4kk ja isosisko 3v

Vierailija
4/41 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea teidän kaikkien kuulumisia! Meidän toukovauva Iisak ihana rauhallinen sydänkäpynen (eikös niistä rauhallisista vauvoista tule pahimmat murkut?). Olen yrittänyt täällä vauvat palstalla saada " biovaippa" keskustelua käyntiin. Tulkaa tekin jakamaan omat ajatuksenne aiheesta!

p.s. ihana kuva sämpyläisen pikkuihmisestä!

5/41 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka nukkumaan pitäis mennä... Aamulla on ' aikainen' herätys, kun pitää lähteä 60v synttäreille Jyväskylään (vaan mä ja poika). Tähän asti, kun ollaan nukuttu tyyliin 10-11, niin voi ottaa lujille jo 9... :)

Eipä tänne pojalle mitään uutta. Joona kasvaa ja hurmaa naisia. :) Mulla alkas taas tädin vierailut, johan ne taas sen vuoden olikin pois, plääh! Uutta ei nyt kyllä vielä oo suunnitelmissa, joten taitaa kierukkareseptille tulla käyttöä. Pitääkin varmaan maanantaina soittaa ja kysyä neuvolasta milloin se laitettais...

Mutta hyvää syyskuuta kaikille!

Äippä ja Joona viikkoa vaille 4kk...

Vierailija
6/41 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuutta tää kai on mullakin kun en ole koneelle kerennyt, mutta niin ne vauvat vie mennessään..

Meillä mennään edelleen täys imetyksellä eteenpäin.. Koitan täys imettää sinne 6kk ja osittain jonnekkin 9kk ainakin.. Tavoitteena 1v asti. Hyvin nukkuu meidän neiti. öisin syö 1-2 kertaa mutta nukahdan itse parissa minuutissa tissi suuhun, niin ei paljon häiritse.

Esikoisen 3v kanssa pahin mustasukkaisuus on ohi. Se kesti 10 viikkoa ja nyt eletään hyvin harmoonista elämää. Elämä maistuu hyvältä ja tuntuu ettei tällä hetkellä paremmin voisi olla. Toistakun esikoisen vauva aikana kun samaan aikaan rakennettiin taloa.

Vauva nukkuu edelleen mun kainalossa, saa nukkua ainakin niin kauan kun syö yöllä, olen niin laiska nousemaan ylös.

Rotavirus rokotteen otatin vauvelille kuukausi sitten, esikoinen sairasti sen aikoinaan ja se oli niin kauheaa että olisin ollut valmis maksamaan siitä enemmänkin jos voin yrittää vaikuttaa siihen ettei tautia mahdollisesti tule..

Nyt mietin esikolle vesirokko rokotteen antamista.. Onko jollain kokemusta??

Esikoinen viettää osapäivää päiväkodissa omasta halustaan joten olen ottanut niistä kaiken irti ja juossut pururadalla ja saanut melkein kaikki raskauskilot (25kg) pudotettua.. Enää ne pahimmat 2-3kg jäljellä..

Jokos teillä on 4kk neuvolan paino ja pituus tuloksia tiedossa.. Tehtäiskö pino?? Meillä neljä kk neuvola torstaina joten ilmoittelen sitten..

Aurinkoista sunnuntain jatkoa...

Lumenia ja tytöt 3v3kk ja 3kk 3vk

Vierailija
7/41 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, toiset on jo 4kk..:) Meillä neiti 3kk 1vko ja vähän päälle. Ens tiistaina vasta " 3kk-neuvola" , siellä saadaan rokotukset ja otamme myös tuon rota-rokotteen.

Mitähän tässä.. ei pidä kehua, että nyt saan juoda kahvia rauhassa, kun kuitenkin neiti herää sitten siihen.. Aina kun sanon jollekin, että nyt nautiskelen vapaahetkestä, niin samantien makkarista kuuluu byäää..:D Neiti siis joka tapauksessa nyt päikkäreillä.

Me toukot ei olla vissiin kovin ahkeria kirjoittelijoita. Täytyy myöntää, että itsekin aika harvoin tulee kirjoiteltua. Luettua sitten useammin.

Onko kukaan sitä mieltä, että kun imettää, niin ne hormonit on jotenkin ihan erilaisia kun silloin jos on " normaalitilassa" ..? Vähän vaikeasti aseteltu kysymys, mutta siis meinaan, kun itsellä tuntuu että masentaa aika ajoin, ja muutenkin on vähän semmonen pimee fiilis, että unohtelee kaikkea ja on vähän " pihalla" , että voisko se johtua siitä imetyksestä? Tai siis niistä imetyshormoneista.. hohhoijjaa.. toivottavasti joku tajusi mitä ajoin takaa! :) Harmittaa, kun neiti ei ala pullolle, koska minusta itsestä tuntuu kohta, että lopetan imetyksen oman mielenterveyteni vuoksi..

Noniin, voi pee! Nyt se heräs! En ala..

sämpylä

Vierailija
8/41 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan kaikki toukovauvojen äidit! Eli minua kiinnostaisi tietää paljonko vuorokaudessa teidän mussukat valvovat ja nukkuvat??Ja entä onko jo " rytmi" muodostunut?

Meillä tuo valveillaoloaika on kutakuinkin yhdeksän tuntia vuorokaudessa ja valvoa Anttipoika jaksaa noin kaksi tuntia kerrallaan. Iltaisin menee sitten kolme tuntia putkeen ennen nukkumista. Mitään päiväunirytmiä meillä ei ole lainkaan. Eli kun uni tulee, en voi yhtään ennakoida jotta nukutaanko nyt puoli tuntia vai kaksi tuntia. Joskus nukkuu neljä tuntia päiväsaikaan ja joskus vaan kolmet puolen tunnin unet. Mites teillä muilla?

Entä onko nyt kolmen neljän kuukauden iässä tullut levottomuutta öihin? Meillä Antti nukkui koko kesän kahdeksan ja jopa yhdeksän tuntia putkeen öisin, sitten tissiä ja unet jatkuivat. Nyt työnnän tuttia jopa kymmenen kertaa yössä suuhun kun kitisee ja heiluu sängyssä ja tissikin maistuu kahdesti yön aikana. Olenkin miettinyt että onko vaan ikään kuuluvaa yölevottomuutta vai kenties lisäruoan tarvetta?!!

Olisi kiva kuulla onko samanlaisia kokemuksia teillä muilla toukoilla!!??

Vierailija
9/41 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi vaan täältäkinpäin! Aiemmin en ole kirjoitellutkaan vaikkakin lukemassa olen hypännyt tuon tuosta teidän juttuja. Elikäs neitimme syntyi 3.5. ja hällä ompi myös isoveikka kohta 3 vee. Tissitellään ja soseita nautittu n 3 viikkoa. No mutta sitte ihan asiaan jonka takia oli pakko kirjoittaa... eli missä on olikos se nyt Mirage jolla teki pahaa ja oli r-testikin kaapissa oottelemassa??? Mitä kuuluu??? nimittäin samoja oireita täälläkin, raskaudesta ei ole edes haaveiltu, ei käynyt mielessäkään. Ennen kuin aloin voimaan huonosti, ällöttää jne ja pikkiriikkisen tuli veristä limaa 3 viikkoa sitte. Niin ostimpa testin tuonne kaappiin, jossa se edelleen nököttää. Mitäköhän sille tekis....? Hullulta tuntuu testailla silllä en sitten millään voi olla raskaana, taas. Menkat ei oo alkaneet, imetys on käynnissä, Ehkäisty on kondomilla, ja harvoin ees touhuiltu mitään, jotta melko sikiävää sakkia oltaisiin jos olis tulos plus. Mut ku yhä yököttää. Edellisis raskauksis olen tiennyt n 2 päivän päästä hedelmöittymisestä olevani raskaana, heti nimittäin ovat oireet alkaneet. Mutta nytkö mieli tekee tepposensa?

Vierailija
10/41 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin veljen luona etelässä kyläilemässä, joten siksi hiljaisuus.. Oli mukava kun oli oikein kaivattu:)

Sur@lle ja muillekkin.. pahoinvointi jatkuu silloin tällöin, testin tein ja odotettu negahan se siellä, mikä toisaalta hyvä juttu:) Tällä hetkellä uskon täysin pahoinvointini johtuvan yksinkertaisesti liian huonosta syömisestä.. vaikka mielestäni söin, ja paljon, oli mulla kuitenkin takaraivossa pieni hoikistumisen haave, joka varmaan rajoitti silti syömistä jotenkin.. se, että pahoinvointi tuli aina kun oli nälkä (vaikkei edes sitä vielä huomannut) tukee tätä ideaa (ja kuulosti toisaalta pahasti raskauspahoinvoinnille).

Nytkin välillä tekee pahaa mutta helpottaa ruoalla..eli se toivottavasti siitä!

Toivon että Sur@llakin helpottaa!!! Tee ihmeessä se testi, jos et ole jo tehnyt.. se helpotti suuresti henkisellä puolella!!! Ja mieti tuota ruokapuolta..vaikka kuin tuntuis että syö kun hevonen niin ehkä sekään ei riitä kun tuo imetys on niin kuluttavaa..mullakin paino laski just sillon pahimpaan aikaan yli kilon per viikko..

Meidän reissu meni hyvin vaikka Emmillä on ollut tosi pitkään nuha. Mies sairasti myös ja toista viikkoa meidän yöt meni ihan pöpeliksi kun Emmin nenä oli niin tukossa..päivät oli vähän parempia. Emmi kun ei yhtään välitä niistä nenätipoista, oli yöt sitten yhtä parkumista joko niistä tai sitten nenän tukkoisuudesta.. onneksi nyt jo parempi!

Matkat meni (5 tuntia suuntaansa) junassa perhehytissä loistavasti! Mikä mahtava tapa matkustaa:) Sai olla omassa rauhassa , eikä kukaan häiriintynyt Emmin itkusta tai mun märpätyksestä miehelle kun se pelasi tietokonetta melkein koko matkan;)

Meillä maistettiin tänään ekan kerran sen vajaan teelusikallisen verran perunaa korvikkeella tuunattuna:) Ilmeet oli kyllä kameralla ikuistamisen arvoiset! Alas meni koko pikkusatsi kuitenkin. Illalla vähän itkeskeli, mutta ei niin paljon että olisin voinut laittaa täysin perun syyksi. Iso tyttö jo:)

Kiva sämpyläinen kun laitoit tyttösi kuvan:) Ihana!!!

Oli tosi kiva kuulla Sussusta! Siellä ircissä onneksi olin ehtinyt näkemään että teillä kaikki hyvin:)))

Onkohan AIHA muuten kuulolla enää?? olisi kiva kuulla miten siellä.. meilläkun niistä masennusjutuista oli juttua silloin raskaudenlopulla..

Mulla alkaa taas siivous-mania nostaa päätään. Se on ollut aina paha ja helpotti vähän Emmin synnyttyä. En siis todellakaan nauti siivoamisesta, mutta mun on pakko.. en kestä sotkua ja epäjärjestystä. Mies on puolestaan täysin vastakkainen, ja sehän aiheuttaakin skismaa täällä päässä. Toivoisin että pystyisin vaikka lukemaan ja rentoutumaan silloin kun on mahdollisuus mutta alan aina siivoamaan.. saa pinnan kireälle mutta pahempi on mikäli joudun sotkussa elämään.. En tiedä mikä luonnevika tämä on! Kaikki kaapit mulla on ihan sikin sokin mutta yleisilme pitää olla siisti.. kuolen varmaan ennenaikaisesti johonkin verisuonen napsahtamiseen imuroidessani:) Huomenna mies lupasi muuten ostaa uuden imurin vanhan pskan tilalle:))) jipii...

No joo..pitäisköhän mennä pistään tiskit koneeseen ja nukkumaan:)

meillä on huomenna eka seurakunnan perhekerho!! torstaina vauvarytmiikka ja lauantaina vauvauinti. Mua vähän hirvittää mennä sinne vauvauintiin kun en päässyt infotilaisuuteen! Eikö Jansku tai joku ainakin käynyt?? Mitenköhän nää kaikki suihkuttelu, uikkarin vaihto yms jutut onnistuu kun vauva on kokoajan sylissä.. mua hulluna stressaa nuo pienet murheet.. kertokaa vinkkejä:)

Nyt alkaa myös äitin omat jumpat..2 kertaa viikossa..siitä pidän kiinni:)

Hyvää yötä!

Mirage ja Emmi Empulainen 4kk ja risat

Vierailija
11/41 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostellaampas kun on hetki aikaa. Aika haipakkaan lukaisin pinoa läpi. Olisi ihan kysymystäkin kun nyt maistattelen porkkanaa jajaja siis monestikko päivää sitä pitäs maistattaa ? Ihan kateudella luin siitä miten jollakulla oli jokaisella ruualla soseita jo..oho mä en tolla kolme lusikkaa lirua kerran päivään vauhdilla ehi mihkää. Varmaan tyttö on päärynässä ens toukokuussa.

Toinen kysymys, missä vaiheessa se kaks reikänen tuttiosa otetaan aventeissa käyttöön ? multa tosissaan toi kotiäiti kurssi jäi välistä..näkisitte kun asettelen sadesuojaa vaunuihin..hetkinen hetkinen puluseni kohta päästään liikkeelle..heh heh.

Masennuksesta mm. Sämpyläiselle. Aloitin ne lääkkeet uudelleen joten ihan kivasti nyt menee. Imetyksellä on tekemistä masennuksen kanssa mutta enpä tiedä vaikuttiko se minun kohdalla..ehkä enemmänkin olemassa oleva masennus yhdistettynä *oikein mukavasti* sujuneeseen raskauteen ja synnytykseen sekä näistä toipumiseen.

Sämpyläinen juttele neuvolan tätille jos se on sellainen jolle voi jutella tai sitten vaikka ihan terveyden hoitajan kanssa. Ei sen takia, että pitää hihat täristen miettiä oletko masentunut vaan siksi, että joku arvioi asiaa kanssasi. Aihe on niin yleinen nykyjänsä joten kynnyskin on matalampi. Juttele eläkä itseksesi mieti.

Vauvan kanssa on nyt jo ihan hauskaa..aluksi ei nimittäin ollut. Jotenkin ensimmäinen kolme kuukautta oli tuskallista kaikin tavoin mutta nyt sujuu ja voi ihan naureskella pikku maitohamsterille..joka muuten taitaa saada pian hampaita.

Maitohamsteri 4kk ja tosi täydellinen äippä

ai niin ps. Hajotin selkäni ja mies joutui olemaan kotona vauvan hoidossa..noh samana päivänä oli myös hammaslääkäri minulla.Huikkasin vielä lähtiessä naapurille lähteväni viettämään hampulääkäriin äidin omaa laatuaikaa..ne pirut keksi vetäistä viisauden hampaan minulta..niin että suu ja selkä kipiänä.. miten käytännöllistä kun ei voi sylittää eikä suukottaa.

Vierailija
12/41 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murmeli, olen puhunut neuvolassa tästä, ja myös kaikki läheiset tietää asiasta. Että sinänsä on kyllä tukiverkostoa, ihmisiä kelle puhua, ja se onkin tosi hyvä juttu. En koe olevani kamalan masentunut, mutta pientä alavireisyyttä, ja joinain päivinä isompaakin, koen ajoittain. Silloin mietin aina, että johtuuko se imetyshormoneista. Eilen neuvolassa sanoi lääkäri, että sillä voi olla kyllä jotain tekemistä asian kanssa. Minulla tämä masistelu alkoi synnytyksen jälkeen, jolloin se oli pahimmillaan, ja sitten " katosi" , ja nykyään tulee välillä lievempänä pintaan.

Onneksi osaan kuitenkin nauttia vauvasta, kaikista hymyistä, itkuistakin, ja lääkäri sanoikin mulle, että vauvasta näkee että sen kanssa on keskusteltu ja oltu paljon " vuorovaikutuksessa" . Tuntui hyvältä kuulla.

Minulta taitaa olla maito nyt loppumassa, kun tyttö on heräillyt melkein viikon ajan kahden tunnin välein yölläkin ihan nälissään. Lisäruokaa en ole vielä saanut menemään, yritetty on jos minkä sortin pullotuteilla, hörpyttämällä ja lusikalla. Ei onnistu.. Ostin pari juomanokkaa (kumisia), joista tulee vain imemällä, ja seuraavaksi koetan niillä.

Neuvolan lääkäri sanoi, kun kyselin kiinteistä, että nykyään suositellaan 6kk täysimetystä. Minä olin monttu auki siinä, en ole kuullutkaan moisesta. Kyllä ajattelin tuossa neljän kuun paremmalla puolella maistatella jo kiinteitä. Lääkäri ei oikein hyvää siitä tykännyt ajatuksena. Jospa joku valaisisi, että miksi minuun suhtauduttiin niin vihamielisesti asiassa, ja miksi nykyisin on 6kk täysimetyssuositus (tuntuu että -määräys), ennen oli kyllä 3kk (sanoi äitini, mulla 6v ja 8v sisarukset)??? Hyvähän se on, jos joku imettää niinkin kauan täysin, mutta kuten sanottua, minusta ei siihen ole.

Eilen oli neuvola, tyttö sai piikin, ja rotarokotuksen. Niiden annot meni hyvin, eikä mitään ole toistaiseksi tullut, annoin supon viime yöksi. Tyttö painaa nyt 5200g ja on 58,5cm pitkä. Ihan hyvin oli kasvanut, 4cm kuukaudessa, painoa tuli 640g.

Täytyy alkaa siivoilemaan, kun tyttö vielä hetken viihtyy sitterissä ja höpöttelee itsekseen.

sämpylä ja pikku maimo

Vierailija
13/41 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelinpa minäkin kirjoitella että saadaan ketjua lisää :) Meillä tyttö on kasvanut huimasti, vajaa kolme ja puolkuisena oli jo 67 cm ja paino 7315 grammaa. On huisin pitkä tyttö. Melkein alkoi jo huolettaa että ku noin kovasti pituutta on kasvanut mutta ollaan me vanhemmatkin pitkiä, minä 178 ja mies 184. On kyllä ihan sopusuhtainen ja ponteva. Me ollaan aloitettu kiinteät jo kolmen kuukauden iässä kun tuntui että ei se maidolla pärjää. Imetyksen lopetin samoihin aikoihin ku ei sitä maitoa ollut enää kun yhdelle syötölle ja ei maito edes pakkautunut rintoihin joten ei sitä enää paljon tullut. Oletteko muuten itse tehny soseita vai antanu purkista? Minä olen tähän mennessä kyllä aikapaljon hyödyntäny kaupan tarjontaa mutta ajatuksena olisi kyllä tsempata tässä asiassa ja alkaa tekemään itse. Harmi kun tätä uutta pottua ei voi vielä antaa mutta ei mulla kyllä tarkkaa käsitystä ole milloin sitä sitten voisi antaa. Onko se sitten kun on kunnon kuori potun päällä?

Meillä ei vielä käännytä mutta muuten kyllä vauhtia piisaa. Emma-Sofia nukkuu n. kymmenen tuntia putkeen öisin ja sit vielä muutama tunti päälle maidon jälkeen. Että ei voi äiti valittaa väsymystä. Hän on kyllä pienestä pitäen ollu hyvä yönukkuja, päivisin se on välillä vähän niin ja näin.

Ajateltiin aloittaa vauvauinti lokakuussa. On vaan aika tyyristä hommaa kun kuukausi maksaa 62 euroa. Mutta jos vaan tyttö siitä tykkää niin silloinhan se on sen arvoista. Täti aikoi viedä sen vauvapilatekseen, odottaa ihan innolla että sinne pääsis. Onko kukaan muu käyny vauvapilateksessa tai vauvajumpissa ylipäätään? Että kyllä on sitten ihan nokosti harrastuksia pikkuisella.

Meillä on kyllä hienosti mennyt tähän asti, pikkuhiljaa jo vois alkaa toista suunnittelemaan. Oli vaan miehen kanssa puhe että jos sitte keväällä alkais yrittämään. Tämä ensimmäinen tuli heti ku alettiin vauvaa yrittään, toivottavasti toinenkin.

Osa porukasta on ottanut rotavirusrokotteen. Me vielä kovasti sitä mietitään, on vielä vajaa viikko aikaa pohtia. En kyllä tiedä yhtään, auttakaa kokeneemmat! Kannattaako vai ei?

Johan tässä tais tulla tekstiä kerrakseen, jospa antais muillekkin puheenvuoron :)

Vierailija
14/41 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein jo uuden mukaelman kun nyt yhtäkkiä kuin salama kirkkaalta taivaalta muistinkin salasanan murmeliin. Kiinnostaa varmaan teitä kuin kilo vauvan kakkaa ( oikeastaan kiinnostaa). Ajatelkaa jos nyt muutenkin alkaisi muisti toimimaan pitkästä aikaa. Muistaisin käydä useammin suihkussa, pestä hampaani, vaihtaa lakanat, ostaa kaupasta kauneustuotteita..en minä nyt ihan metsän murmeliksi ole ryhtynyt mutta jotenkin pieni ryhdistäytyminen ei olisi pahitteeksi.

Sämpyläiselle vielä. Hyvältä kuullostaa tilanteesi mutta et sinä kyllä taida juuri unesta nautiskella..hyvä kun ehtii tyynyn mylläämään tuota tahtia. Minä ajattelin jotta onpa sokerit taas katossa kun aamupäivä vaihtuu iltapäiväksi ennenkuin aloitan päiväni vauvan kanssa..noh neljällä heräämisellä yössä ei tarvii sokerihuippuja nukahdellakseen päivällä. Väsyttää paljon ja on tehotonta menoa. Yritän illalla saada Lumen syömään mutta eih kun eih..se vetäisee seiskalta maidot ja alkaa sitten horrostelemaan..enhän mä nyt seiskalta ala sen kanssa nukkuu..

Kävin terapiassa tänään ihan vauvan kanssa. On meidän neidillä menot..äipän kanssa pään hoitoa noh.. meillä myös on vuorovaikutus kunnossa ja kiintynytkin se minuun on eli ei siis hätää.

Illan jatkoja..

Vierailija
15/41 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulinpa pikaisesti kertomaan viimeisimmät kuulumiset.

Tänään on 4kk neuvola ja odotan sitä kuin kuuta nousevaa. Kuukausi on jotenkin kauhean pitkä aika. Mulla on kauheasti kysymyksiä mm. lapsen pukemisesta näillä keleillä, kun on vähän epävarma olo.

Saimme sitten kuukauden maitoallergiatestaus-rääkin jälkeen viimein diagnoosin: Emmillä on suolisto-oireinen maitoallergia. On vähän sellainen olo, että HAH, siitäs saitte! (Neuvolassa väittivät ettei voi olla, kun iho ei reagoi). Altistukset tekivät Emmin huonovointiseksi ja vihaiseksi, joten taas valvottiin öitä. Onneksi nyt olemme taas apteekin maidolla ja tilanne on tasaantumaan päin.

Kurja homma vaan on se, ettemme saa antaa kiinteitä ainakaan kahteen viikkoon, jotta varmistuu Almiron pepti-maidon sopivuus. Tytölle taas ei ole enää pitkiin aikoihin tahtonut maito riittää ja siksi syöttövälit ovat rasittavan lyhyitä.

Joku kyseli vauvauinnista. Kyllä me ainakin ollaan ihan hyvin pärjätty kaksin, kunhan on vaan tarpeeksi pyyhkeitä mukana. Tyttö pysyy niiden sisällä hyvin lämpöisenä sen aikaa, kun itse suihkutan, kuivaan ja puen. Uinti itsessään on mieletön kokemus, viime viikolla Emmi teki ensimmäisen harjoitussukelluksensa eikä pelästynyt yhtään! Tällä tai ensi viikolla taitaa olla olla vuorossa pikku-Torpedo eli THE sukellus.

Suosittelen kaikille!

Flunssan kourissa olemme tällä hetkellä koko perhe, joten aivastellen mennään (keijo.annikin sanoin) Ettepäi!

Tulen vielä ehtiessäni kertomaan vielä neuvolakuulumiset!

Tsemppiä masiksen kanssa painiville ja aurinkoisia päiviä kaikille!

Jansku ja Emmi 4kk1pvä

16/41 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika köyhältä vaikuttaa mun otsikkoni, kun aina vaan samoja käyttää, mutta ei nyt oikein raksuta...

Sämpyläinen oli kiinteistä kysellyt... Suositus täysimetykselle on tosiaan se 6kk nykyään (ja vuoteen asti muun ruuan ohella), mutta kyllä meillä 4kk neuvoloissa on kiinteiden antamisesta aina juteltu. Paitsi 8v esikoisen aikana kysyin itse 3kk neuvolassa, saisko kohta antaa jo jotain muuta, kun korviketta meni jo yli litra päivässä, ja lupa tuli. Eihän ne suositukset mitään ehdottomia ole, jokaisen oman harkinnan mukaan mennään. Ja tuntuu, että alueellisesti/neuvolakohtaisesti on eroja tulkinnoista. Muistelisin jostakin lukeneeni, että vauva oppii parhaiten lusikasta syömään juuri 4-6kk ikäisenä. Ja on suolistokin ehtinyt kehittyä sen verran, ettei enää niin herkkä ole kuin alussa. Meillä on muut aloitelleet maistelemaan suunnilleen 4½kk ikäisinä, kun maitoa on riittänyt omasta takaa. Imetys on loppunut/lopetettu 6kk tienoilla, kakkosella hampaiden tuloon ja kolmosella itsekkäästä syystä parempien yöunien toivossa. Joonan kanssa ajattelin taas samalla tyylillä mennä kuin muidenkin kanssa. Mutta se on ajatus, katotaan miten sujuu.

Mä kärsin samoista ongelmista Murmelin kanssa. On pitänyt kerätä salasanoja ja käyttiksiä oikein listaan, että ei tarvi joka välissä klikata ' Unohtuiko salasana?' -kohdasta. :) Kai sitä unohtais päänsäkin, jos ei olisi kiinni. ;D Joskus mietin, että jos joka raskauden aikana unohtaa vähän, mä en kohta muista enää mitään!

Edellisessä viestissä luulin tädin tulleen kylään, mutta taisi olla jotain muuta. Pari kolme päivää vaaleanpunaista vuotoa, mutta sitten loppui, mitä lie oli kun en ole niin selvillä kaikista jutuista (ei ole tarvinnut ennemmin selvitellä). En muista muitten aikana tämmöstä olleen, mutta onhan niistä jo aikaa. ;D Olis kyllä sopinut päivämäärän mukaan, mutta odotellaan nyt vielä. Ennen 5kk:n ikää ne on joka tapauksessa alkaneet, täysimetyksellä tai ei... Ihan kateeksi käy niitä, joilla pysyy pois kauemmin. Toivottavasti ei ole seuraavaa vielä tulossa (ku ei mikään ehkäisy oo 100%), tulis taas pieni ikäero ja edelliskerrassa oli tarpeeksi...

No joo, pitää jatkaa hommia ja käydä jotain syömässäkin. Nyt olis aikaa hetken, kun Joona ihmettelee telkusta näkyvää futisottelua. :)

Pirteitä syyspäiviä toivoo äippä ja Joona kera isompien

Vierailija
17/41 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä maitoallergiasta kuin että nukkuu huonosti ja levottomasti? Meidän vauva on meinaan koko ajan nukkunut huonosti ja jo nyt on kolmas korvatulehdus menossa. Vauva on kuitenkin kasvanut hyvin ,mutta on koko ajan vähän kiukkuisen oloinen vaikka korvat olisivatkin kunnossa.

Toivottavasti vielä huomaat viestini? Neuvolassa ja muualla ei nimittäin oikein uskota allergiaan kun iho on hyvä. meidän vauva on syönyt kiinteitä jo kaksi kuukautta, täyttää nyt sunnuntain 5 kukautta

Vernerimaija

Vierailija
18/41 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei toukot!

Meilläkin vauva jo 3kk2vkoa!!

Nyt jyllää vauvalla se kamala lentsu mitä on liikkeellä ja ollut tosi levottomia ja itkuisia päiviä ja öitä :(

Me otettiin se rotarokote ja saatiin kaupan päällisiksi lähes kaikki sivuvaikutukset mitä siinä lapussa oli;ärtyisyyttä,unettomuutta,pahoinvointia,mahakipua ym..Muutenkin sen 3kk neuvolan jälkeen on meillä olleet yöt tosi levottomia.

Ja nykyään päivä ja yöunille mentäessä huudetaan tosi lujaa, eikä nukahdeta kuin syliin. Ja pätkäunipäikkäreitä piisaa 3x30min..eli melko väsynyttä sakkia on täällä päin. Yöunet on menneet ensi pätkä 4-5h sitten syödään 2h välein aamu 8.00 saakka.Pitänee alkaa kohta miettiä tuhdimpaa suuhun, nytkin menee korvikkeella, eikä näemä " riitä" . Toisaalta korvikekkin saa masuvaivoja aikaan niin ei viittis kyllä alkaa sekottaan vatsaan nyt muuta.

Muuten on hyväntuulinen tyttö ja kovasti kiinnostunut kaikkiin tarttumaan ja laittamaan suuhun.Mut jotenki tuntuu ihmeelliseltä kun ekat 3kk meni ihan kivasti ja " maagisen" 3kk iän jälkeen alko kaiken maailman huudot ja hulinat.Onko muilla vastaavaa?

Maya, tyttö 3k2vkoa ja tyttö4v.

Vierailija
19/41 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina silloin tällöin käynyt lueskelemassa teitin juttuja, kun itselläkin toukotyttö (tais olla sama la Miragen kanssa:=) ja tulin nyt tsempittämään Janskua - olen teitin taivalta seurannut, kun munkin tytöllä koliikkia - tosin nyt jo kovasti helpottanut! Toivotaan, että Almiron Pepti sopii, meillä sitä nautittu jo kuukauden ikäisestä lisämaitona. Mutta meille ei maito tuonut helpotusta vaan aika - mutta varmaankin teillä tuo pilkottuproteiininen maito tepsii ja tyttö alkaa voida selkeästi paremmin! Kovasti tsemppiä!!!!!!

-mooli ja tyttö kohta 4,5 kk

Vierailija
20/41 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!! Minä tuossa joitakin päiviä sitten kirjoitinkin meidän levottomista öistä ym tänne toukoihin. Eli on meitä muitakin. Sun teksti oli aivan kuin meidän elämästä. Mietin tuossa että näinhän se muuten meilläkin alkoi! 3kk mentiin mallikkaasti ja jopa yhdeksän tunnin pätkiä nukuttiin öisin ja tuosta 3kk neuvolasta alkoi tää levoton kausi. Liekö sattumaa?? Pitkistä päiväunista ei tietoakaan (kolmet tai neljät puolen tunnin pätkät päivässä...) ja pisin pätkä mikä yöllä nukutaan, on kyllä maksimissaan tuo viisi tuntia ja loppuyö hirveän levotonta.- Parin tunnin välein syödään ja heilutaan puoliunissaan joka suuntaan.

Mutta kai tämä helpottaa jossain vaiheessa ja ehkäpä niitä kiinteitä voisi jo ruveta kokeileen. Meillä on lääkärineuvola ensi viikolla ja ajattelin sinne odotella ja mahdollisesti sen potun sitte aloitella.

Aurinkoista perjantaipäivää kaikille ja hyvät viikonloput!!!

Pullis ja Antti