Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCO ja odotuksen odotus

02.09.2007 |

Löytyykö ketään muuta, jolla ollut PCO-diagnoosi jo kauan ennen vauvan ajankohtaisuutta? Itselläni ollut teinistä alkaen tauti tiedossa ja nyt yrityksen alettua tuntuu vähän pinnallisilta jotkut " normaalikuumeilu" -puolen jutut. Itse olen niin varautunut että lapsen saanti voi olla vaikeeta, että haluaisin keskusteluseuraa kaltaisistani. Vai otanko liian varman päälle ja vakavasti nämäkin jutut ja voisin ryhtyä kuumeilemaan " normaalisti" , suunnittelemaan iloisesti että nyt kun polkastaan niin se syntyy silloin ja silloin... :)

Minulla on siis lapsettoman identiteetti, vaikka hedelmällisyyttäni ei ole koskaan koetettu ennen. Kuukautisia kehoni ei ole koskaan itse tuottanut, nyt Diane Novan jälkeen ekoja " oikeita" /tärppiä miehekkeen kanssa odotellaan. Itsestäni sen verran, että olen kohta 20-vuotias ja mies 32 ja elämäntilanne haastava: minä opiskelen eri kaupungissa viikot kuin missä mieheni asuu. Kuume miehen iän takia jo kova. Juttuseuraa kaivataan! :)

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimskeli muutto

kymppikaks ohjeet

sonnai

Onnea Mimskeli uudesta kodista!! Rakensitteko oman vai ostitteko valmiin?

Tervetuloa 10kaks tänne ketjuun vaikka äiti jo oletkin. Kyllä meille mahtuu! En nyt ihan muista koko tekstiäsi mutta olikos sullakin todettu pco? Saiko teidän esikoinen alkunsa ihan luonnollisella tavalla?

Ja Sonnai.. Onnea matkaan! Toivottavasti tärppää nopsaan!

Noista kriiseistä.. Mä olen ajatellut sen niin, että vaikka yksi kriisi saataisiin purettua niin toinen on jo ovella. Tottakai asioista tulee puhua ja ongelmia selvittää mutta ei kai asioita koskaan saa lopullisesti selville. Elämä on niin arvoituksellista ja yllätyksiä täynnä.

Minun maailmani on muuttunut viimeisen kolmen vuoden aikana hurjasti kun perhettämme kohtasi vakava sairaus. Ja sitten on tietysti vielä tämä lapsettomuus.. *huoh*

Mutta mutta.. Nyt en vaivu synkkyyteen koska kohta päästään inssiin!! Tosin mulla menossa kp46/39-ikuisuus, joten pitänee ottaa ens viikolla yhteyttä väestöliittoon jos ei uusi kierto ala.

Raitis

Vierailija
82/102 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kaks: Ikävää, miten epähienosti ihmiset voi käyttäytyä! Ilmeisesti tänä tietotulvan aikakautenakaan ei lapsettomuuden mahdollisuus (tai tässä tapauksessa suora puhe aiheesta) herätä kiinnostusta/empatiaa.

Mäkin tässä laihduttelen minkä kykenen, ilmeisesti tää mun n. -9kg ei riittänyt käynnistämään kuukautisiani... :( Mieluummin tässä odotellessa sitten " tekis" (tai lähinnä olis tekemättä, ahtamatta herkkuja) jotain. Laihariprojekti vois viedä ajatuksia ees ministi muualle kun omaan pimpsaan. Tsemppauskamuksi (ja muutenkin pinoon) tervetuloa! :)

Sonnai: Upeeta mahtavaa!!! ;) Meilläkin yrityspäätös syntyi epämääräisistä vihjailuista oikeaksi päätökseksi yhdessä itkien keskustellussa yössä. Kieltämättä sen jälkeen kylmäs, että onko kaikki nyt muumioitten oikeesti valmista mahdollisesti alkavaa odotusta varten... Mut niin realistisesti lähettiin liikkeelle, ettei juurikaan odoteta raskauden alkavan heti.

Meillä parisuhde liikahti merkittävästi päätöksen jälkeen. En siis sano mitään sellasta et yritys pelastaa automaattisesti jotain, mut ainakin meillä elämänsä kipeimmistä menneisyyden asioista aina vaiennut mies alkoi yhtäkkiä silloin tällöin kertoa juttuja. Hän siis päästi minut tietyllä tavalla sisälleen vasta nyt.

Ja siis meillä huimasti n. 6 viikkoa (kuulostaa jotenkin tyhmältä puhua kuin tietäisin vieläkään juuri mitään...) yritystä takana. Mutta sitäkin hektisemmät viikot on olleet parisuhteen kannalta! Hirveen paljon on puhuttu ja mietitty asioita.

Mun luomumenkkoja ei kuulu ollenkaan ja testi nega eli kylmä suihku tuli heti. Lääkärini käski oottaa marras-joulukuulle ennen yht.ottoa. Nyt mä oon aika lailla maassa ja aloin heti ottaa selvää hoidoista jne. jne. Mies on toistaiseksi vaan niukkasanaisesti lohduttanut, mistä apua tietty mut ei oo itse sinänsä osoittanut mitään surua tms. vaan sanoi että osashan sitä negaa oottaa. Ei nähä kasvotusten taas kun vkloppuna vasta, voihan olla, että miehellä kypsyy asiat jälleen ensin yksityisyydessä ja sitten jossain vaiheessa avautuu. Tietääkö joku muu teistä joilla ei ollu niitä omia menkkoja minkäänlaisia että antaako ne heti pelkät terolutit vai joko suoraan clomeihin? Vaikka siis tosi lyhyestä yrítyksestä kyse onkin...Mutta ei kai ne sitä vuotta tai puolta vuotta odotuta jos ei menkkojakaan tule?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mimskelille onnea uuteen kotiin! :)

10kaks: Ymmärrän ton ettei halua näiden kaltaisilla sivuilla käydä, itse oon huomannu etten kykene ollenkaan lukemaan enää vauvalehtiä, tuntuu niin... no, pinnalliselta. Tai no kun tää on miljoonatahoinen juttu kun toisaalta sitten kun se lapsi ois niin tarvishan niitä kivimmän väristen vaunujen vertailuja tai käytännön vinkkejä milloin mihinkin, mutta ei nyt. Tuntuu veitsen kääntämiseltä haavassa ja olo ulkopuoliselta.

Ja jos nyt koittais käydä tän vuorokauden puolella nukkumaan! ;)

Vierailija
84/102 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ollu siihen mennessä vaan kahdet menkat elämässäni mutta ne toiset oli olleet juuri muutamaa kuukautta aiemmin kuin se suhde alkoi eli varma ehkäisy oli tarpeen. E-pillerithän aloitetaan kierron ekana päivänä ja mun olis luultavasti ilman sitä terolut-kuuria pitänyt odottaa pilleripaketti kädessä vaikka hamaan tulevaisuuteen.

No siis.. Se Tero-kuuri sai mut vuotamaan kolme kuukautta yhteen menoon!!! Laihduinkin viitisen kiloa, jotka tosin sittemmin tulivat takaisin.

E-pillerit lopetin kuitenkin sen suhteen myötä ja siihen jäi sitten hormonitoimintakin eli kuukautisia ei tullut kuuteen vuoteen. -05 tammikuussa kun olin laihduttanut 26kg niin alkoi tulla mm. alavatsakipuja. Samaan aikaan alkoi itää ajatus lähestyvästä perheenlisäystoiveesta. Menin gynelle ja todettiin PCO, johon hoidoksi Diane Novat. (Niistä muuten kuuden viikon vuoto..) Söin niitä vuoden ja jätin pois nyt 2/07. Sen jälkeen tuli kahdet kuukautiset ja kolmannesta luonnollisesta kierrosta aloitettiin sitten metut + clomikierrot.

Nyt menossa siis kolmannen clomikierron loppusuora.

Näin mulla siis mennyt tuo kuukautisten peliin saaminen.

Jos ei olisi jäänyt kohtuullinen luonnollinen kierto päälle niin olisin hakenut siihen jotain apua. En olisi antanut kierron enää vaipua täysin unohduksiin.

Raitis

Vierailija
85/102 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=purple] Tuntuu jotenkin ettei lapsettomuutta saisi surra ja kaikilla on joku neuvo. Ärsyttävin ehkä on " älä stressaa, niin se mullakin sai alkunsa.." JoopaJoo. Masis meneillään varmaanki. Sairaslomalla vielä huomisenpäivän. Mitään ei jaksa ja lapsettomuus " painaa päälle" . Menkat alko luomuna lauantaina, johtunee alakuloisuus myös siitä (liitännäinen menkkojen mielialavaihteluihin).

Meijän poika sai melkein luomusti alkunsa. 12/04 söin tero-kuurin, 12/04 menkat, 1-2/05 menkat ja plussa 3/05. Laihdutin sen 5kg silloin, enkä stressannut asiasta :D Tällä hetkellä moni tapahtuva asia on samallalailla kuin tuolloin, vuosien jälkeen olen käymässä samassa paikassa kuin viimeiset menkat ennen poikaa oli, kävin lääkärissä hormonikokeissa.. Tuskin nämä mitään enteitä on mutta hauska miettiä näitä.

Meilläkin on muuten lapsen yritykset lähteneet vähitellen käyntiin. Ollaan puhuttu aina silloin tällöin asiasta ja lopulta se on kypsynyt päätökseen aloittaa yritys.

Äh, meillä ei oikeasti tällä hetkellä edes ole semmoinen tilanne että lapsi " kannattaa hankkia" . Pitäisi opiskelut saada lopulta päätökseen. Ne oli jo katkolla kaksi vuotta äitiysloman vuoksi ja sitten jos vaikka joskus taas lähiaikoina niin opiskelut katkolle jälleen. Vaikka olenkin ajatellut että mies voi olla kotona lasten kanssa että saisin opiskelut päätökseen.

Pitäisi varmaan miettiä lisää näitä juttuja..... ei tuokaan kovin fiksulta kuulosta! Onko tässä vain tuo raskaus se pääasia?? Tunteet ihan sekamelskana (siksi näin omanapaistakin tekstiä).

Nyt nukkumaan, heippulishei!

10kaks (kirjotin ajatuksissani oman nimeni tähän, onneksi hoksasin ajoissa)

Vierailija
86/102 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on ollu varsinaisia yökyöpeleitä liikkeellä! ;)

Väsäilin tossa meille sitä pinoa, mutta lopetan kyllä tältä päivältä kun hermo meni niin että poksahti... Mitä kauemman aikaa tässä koneella istun, sitä huonommin kone mun komentoja toteuttaa. Sinne tulee jotain välejä joita en sinne ole laittanu ja sitä myöten sit koko komentosarja siis menee tietty ihan pipariks. Joten kärsivällistyyttä ystävät. ;) Tiedän miten se kuuluu tehdä, mutta kone ei jostais syystä taida tiedää... Joutais romukoppaan tääkin rakkine.

No, mutta MMIMSKELILLE tosiaan onnea uutee kotiin! Ihanaa! Mäkin haluaisin muuttaa, kunhan löytyis joku sopiva kämppä... Löydettiin aivan ihana, mutta se valitettavasti oli meille vähän liian kallis.

Mä oon mietiskelly noita hoitoonpääsemis-juttuja. Te ketkä jo olette hoidot aloittaneet, valaiskaa mua... Jotta mä pääsen erikoissairaanhoidon piiriin, mun tarvii hankkia sinne lähete. OK, no problem. Mutta mitä siitä eteenpäin? Onko joku käyny Jorvissa? Ajattelin nimittäin, että kun kierto on niin kauhean pitkä ja epäsäännöllinen, hakeudun sinne gynen polille kuukautishäiriöiden takia. Näin ollen pääsen heidän asiakkaaksi eikä tarvii sit vasta niitä mahdollisia lapsettomuushoitoja varten sinne yrittää, kypsyttäis siinä vaiheessa kun saa ajan jonnekin puolen vuoden päähän. No, ehkä mä vaan naiivisti kuvittelen oikasevani tällä tavalla... Mutta luulis että jos lähettämissyynä on kuukautishäiriöt, pääsis polille edes vähän nopeemmin kun jos on menossa lapsettomuuden takia... Niin kamalaa kun se onkin, lapsettomuushoidot ei todellakaan taida olla niitä kiireellisiksi luokiteltavia hoitoja.

Tietääkö kukaan että täytyykö meillä PCOlaisillakin olla tuloksetonta yritystä se maaginen vuosi takana vai voidaanko esim. clomit aloittaa jo aikasemmassa vaiheessa kun tiedetään että on jossain jotain vikaa? Mua turhauttaa jo pelkkä ajatus, että joutuis vuoden odottelemaan ns. turhaan kun alusta saakka tietää että hankaluuksia tulee olemaan... Huomaatteko, että mä en edes ajattele enää sellasta vaitoehtoa että tärppäis ihan luomusti... Ei ole painoakaan pudotettavaksi että sillä tavallakaan vois itseään auttaa. :(

Selaisin mun siskon vanhoja muistiinpanoja synnyttävän hoitotyöstä... Se on kätilö siis. Aikani mä sitä uskalsin katella, mutta sitten oli laitettava kansio kiinni, ainakin tässä vaiheessa tuntuu, että on ihan hyvä olla tietämätön joissain asioissa! Iskee vaan paniikki jos alkaa miettiä mitä kaikkea voi tapahtua

Ai ja niistä kriiseistä... Tottahan se on, että kriisejä tuleeja menee ja niistä on aina vaan selvittävä, mutta meillä on nyt takana laatuansa sellanen että olisin yhteen aikaan voinu vaikka laittaa pääni pantiksi siiitä että tästä ei enää ikinä millonkaan tule yhtään mitään. Siksi mä tätä lapsiasiaakin jahkasin... Mutta hyvähän tästä näyttää tulevan kuitenkin, onpa kiva kun oli väärässä! :D

No, nyt on mun napa kaiveltu, eikun seuraava kehiin!

-S-

Vierailija
87/102 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ressiä pinosta, se tulee kun kerkiää.

Menetin sikapitkän viestin mut sen pointit oli:

1. Ihana lukea teidän muiden omia juttuja, oon ite ollu niin shokissa koko viikon että tää palsta ollu tosi tärkee! (siis shokissa koska nega takana ja ei menkkoja siltikään)

2. Sonnai: mun yksityislääkäriltä saama lähete oli hirsutismi/primääri amenorrea-otsikolla ja pääsin naistenpolille 3 kk:ssa. En tiedä vauhdittiko kuukautishäiriöni radikaalius. Tapahtumapaikka KYS.

3. Vessanseinädialogissa kuukuppi vs. siteet joku empatiaesimerkkielli oli kattonu asiakseen kirjoittaa " hankkiudu raskaaksi niin et tarvi kumpaakaan" ja huomenna ilmestyy siihen tarraan uusi rivi! :(

4. Depis täälläkin, mutta nyt kanavoituu ihme kyllä itkemisen sijaan pakonomaiseen lapsettomuuskirjojen luentaan ja analysointiin. Mies suhtautuu (niin raivostuttavan) tyynesti lapsihommaan ja sanoo puhelimessa asioiden menevän omalla painollaan. Toivottavasti mulla on maanantaina netittömän mieheni luota palatessa jo parempi olla. Ukkelini tuppaa ainakin itse puhumaan asioista kunnolla vasta kasvotusten ja (reilusti) jälkikäteen.

Tehoja kaikkien viikonloppuihin!!!

-Ainokki

Vierailija
88/102 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=purple]

Hoitoon pääsystä. Itse kävin monta kertaa TK:ssa kuukautuishäiriöiden vuoksi. Siellä sain käydä kaksi kertaa ennekuin otti hormonikokeet ja kolmannella kerralla sain lähetteen. Kolmannella kerralla hän teki sisätutkimuksen (ei ultraa) ja katottiin paino sekä mietittiin hormonikokeiden tuloksia. Sitten konsultoi puhelimessa gynekologia ja gyne sanoi että tänne meille vain. Kaksi viimeistä käyntiä+hormonikokeet olivat n.viikon sisällä. Viimeiselle käynnille menin lääkärin määräämänä akuuttiajalla.

Täälläkin on kyllä luovuttu luomuplussan haaveilusta jo ajat sitten (oikeastaan en ole siihen koskaan uskonut vaan ihmeenä pitänyt).

Uskoisin tuohon hormonien aloituksen riippuvan lääkäristä. En siltikään usko että lääkärikään haluaa turhaa odottaa sitä maagista vuotta. Onhan tiedossa kumminkin ettei siellä alhaalla kaikki toimi ok.

Onhan niitä ohjeistuksia meille sekundaarisillekin että voi vaikka heti hakeutua hoitoihin, jos tietää häikkää olevan.

Äh, taas jotenkin epäselvää kirjoitusta, silmät ihan ristissä jo.. Nyt nukkumaan, öitä!

10kaks

Vierailija
89/102 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=8B2252]AINOKKI: Ymmärrän hyvin sun fiilikset tällä hetkellä, aika monta negaa olen ylipitkissä kierroissa ehtinyt testaamaan. Vaikka toisaalta tietää, että on epätodennäköistä, että olisi raskaana, silti sitä aina toivoo ja jossain määrin ehkä vähän uskookin että nyt on tärpännyt... Pettymys on ihan mieletön.

Toivottavasti meistä kukaan ei joudu kokemaan tuota enää montaa kertaa!

Mulla itsellä on aika hyvä olo tällä kertaa, jotenkin rauhallinen... Tie tulee olemaan pitkä, mutta uskon että lopputulos on hyvä. :) Edellisellä kierroksella tai ennen kuin puolitoista vuotta sitten jätettiin ehkäsy pois, mäkin ahmin joka tuutista tietoa PCO:sta, yleensä lapsettomuudesta, lapsettomuushoidoista, raskaudesta, synnytyksestä yms yms yms... Oma ahdistus kai purkautu sitä reittiä. Nyt on jotenkin ihan erilaista... Ihan seesteinen olo. Katotaanpa mitä sanon sitten muutaman kuukauden kuluttua...! :D

Huomenna pitäis mennä taas töihin, oon ollu nyt puoltoista viikkoa kotona, välillä ihan vapaapäivillä, välillä saikulla... Yhtään ei huvittais, mun on nykyään kamalan vaikea motivoida itteäni työntekemiseen, niin paljon kun työstäni tykkäänkin. Mutta (toivottavasti) tulevana kotiäitinä viihdyn NIIIIN paljon paremmin kotona. Onko pakko mennä töihin jos ei halua?

Viikonloppuna tulee mun täti Englannista kylään... On viikonlopun tässä meillä ennen kuin jatkaa seuraavaan osoitteeseen. Ja se tietenkin tarkottaa ettei saada olla miehen kanssa ollenkaan kahdestaan. Se kyllä kieltämättä vähän harmittaa... Kiva tietysti nähdä tätiä ja päästä pitkästä aikaa kunnolla rupattelemaan, mutta kun asutaan kaksiossa, ei meillä makuuhuoneen suljettujen ovienkaan takana ole ihan järin paljoa sitä " omaa rauhaa" ... Tiedätte mitä tarkoitan. :D

Hei, mä kysyn. Mistäpäin te ootte? Mä asun siis Espoossa... Tuli mieleen tossa että kun aika vähän kuluu ja on turistu täällä enemmän, vois vaikka yrittää järjestää jotain tapaamista. Niinkun Ainokki sanoi, tästä palstasta on tulossa kovasti tärkee tuki. Mitä mietitte?

-S-

Vierailija
90/102 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereelta olen mutta matka ei ole este! =)

Raitis

Vierailija
91/102 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=00688B]Yksi työpäivä takana ja päätin olla menemättä huomenna. Jalka kenkkuilee edelleen... Näinpä meille jää miehen kanssa jokunen tunti aikaa olla ihan kahdestaan, JEE!

Mitäs viikonloppusuunnitelmia teillä on?

Taidan käydä täällä liian tiuhaan kun ei ole mitään kerrottavaa... ;)

Niin ja RAITIS, en mä ajatellu että välttämättä tavattais täällä meillä päin. Mietitään sitten joku paikka mihin kaikkien on helppo päästä, eikös?

-S-

Vierailija
92/102 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanko liittyä mukaan keskustelun?? mulla ois vähän kysyttävää...en kerennyt kyllä teijän kaikkia juttuja lukea mutta ainakin alkupään tekstit kuulosti siltä että uskallampa laittaa omaa juttua tähän väliin...:)

mulla kans todettin pco tossa reilu vuosi sitten..alkuun se oli ihan kauhee järkytys!!mulla menkat tullut aina n 5:n kkn välein.äiti joskus teininä käski lääkärille pari kertaa.aina vaan määräs pillereitä että tulee niitten avulla..nyt viime syksynä menin taas..pelotti jo étukäteen että sanooko jotain lapsettomuudesta..en ollut ennen kuullut pcosta mitään..menin sinne lähinnä hirsutismin takia.aina kun pillerit loppui,leukakarvoja sai nyppiä harva se päivä...no,siinä sitä sitten maattiin pöydällä ja lääkäri alkoi kertoa monirakkulaisista munasarjoista..ei tullut sanaa suusta kun sanoi,että joskus jos lapsia haluat,kannattaa varautua että voi ollla hankalaa.ei mahdotonta,mutta hankalaa...ei ollut siinä tilanteessa mitään kysyttävää..sumein silmin juoksin kotiin ja meinasin menettää henkeni jäämällä auton alle..kolmen apteekin ohi menin enkä muistanu että pilleriresepti oli laukussa...siihen elämäntilanteeseen se oli aivan kauheeta tietoa!!nyt kun asiaa on mietitty kavereiden kanssa,ja olen saanut vierelleni ihanan ymmärtäväisen miehen,enää ei niin paljon pelota...toivon kipinä loistaa vielä..vielä ei ole alettu väkisillä yrittämään,mutta toki oisi nappisilmä tervetullut jos tulisi!!!

että sellainen minun tarinani...

nyt haluisin kysyä teiltä hirsutismistä??olen siis käyttänyt pillereitä n5vuotta sen takia..aluksi oli melanieta,se auttoi.jossain välissä kokeilin diane novaa,ei auttanut,joten nyt naas melanieta.....mutta silti kar¨vat leuassa häiritsee..nyppiä pitää parin päivän välein..rasittavaa!!oisko jollain sellasta ihan käytännön vinkkejä " parran ajoon" ..jotain ainetta jolla sais juuret sulatettua tms..veetin liuskoja oon kokeillu.eipä tepsiny..netistä tilasin yhen sellasen veetin tapasen roll onin,ei lähteny karvat,sit oltiin leuka punasena loppupäivä..kihelmöi ihan hirveesti!!häiritsee niin hirveesti!20 v ja parta kasvaa!!joskus lapset huomauttaa ja se kirpasee..tosiaan,muutkin näkee sen vaikka vaaleeta on...ja tuntuu vielä!!en paljon kaipaa poskeen silittämistä..;:)tai leukaan....muuta pitää yrittää ajatella positiivisesti että on niitä pco laisilla pahempiakin ongelmia ehkä..karvaa jokapaikassa tai kauheesti liikakiloja..ehkä mun leuka ei ole pahin tässä maailmassa...

juu mutta hyvää yötä kaikille!!:)

Vierailija
93/102 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki erikoiskoodi PCO:n omaavat mahtuvat mukaan joukkoon karvaiseen. Vaikka hmm.. Tosin esim. mun version PCO:sta ei liity karvaisuus.

Silti tuli mieleen, että olisko sulle apua kosmetologin ultraääni tai muista hoidoista?

Itse olen käynyt tällä kosmetologilla http://www.kauneushoitolamaarithelin.fi/ jo vuosituhannen vaihteesta ja tiedän hänellä olevan joku apukonsti liiallisiin karvoihin kasvoissa.

Hinnat ovat kohdallaan ja Maarit itse on oikea ystävällisyyden perikuva!

Suosittelen ainakin soittamaan.

Viikonloppu kyllä osui mun kohdalla niin oikeaan aikaan ettei tosikaan. Koko viikon olen painanut koulussa aamusta ilta seitsemään asti Äskenkin vasta koulusta pääsin ja viikonlopuksikin olisi tehtävää vaikka kuinka. Aamusta lenkille, päivällä akvaariooiden siivousta, kaupasa käyntiä ja illalla varmaan netissä roikkumista. =)

Mun pitäis sitten maanantaina soittaa Väestöliittoon jos ei ole menakat alkaneet. Tänään jo kp 49 ja en millään malttaisi odottaa uuden kierron alkua, että pästään siihen ekaan inssiin!!

t. Raitis

Vierailija
94/102 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa mukaan! :)

Leukakarvoista mulla on vain lievää, untuvaista kokemusta. Mun karvat on joka paikasta lähteny nimenomaan e-pillereillä. Niistä muistan vaan että meni sikamonta kuukautta ennen kuin karvat oli kokonaan poissa, eli piti olla kyllä ylikärsivällinen... Pillerittömistä hoidoista en osaa suositella kun nyppimistä ja jäätä sen jälkeen. Ja kun ei ite nyhtänyt kasvoja koko ajan, niin ainakin tuntui että se iho ja ihmisten tuijottaminen rauhoittui...

Tapaamiselle täältä ainakin vihreää valoa! Meikäläisen asemapaikat on Jyväskylä/Varkaus. Matkustaminen ei este!

Viikonloput voi olla näköjään maan ja taivaan väliltä mitä tahansa... Mulla alkoi menkat (kierto tuli lopun viimein olemaan 37 päivää) ja on ollut melko samanlaiset kun pillereitä syödessä eli runsaahkot. Kai se on nyt uskottava että se on totta! Mies ei ihan ollut hengessä mukana, totesi vaan kuivasti et eikös ne nyt ennenkin oo tullu. Mutta tää on ihan eri asia!!! :) Voi olla että vastoin lääkärin toppuutteluja aloitamme sen oviksen metsästyksen, vaikka ihan vaan tässä kierrossa niitä testejä käyttämällä. Kun eikös 37 päivääkin ole periaatteissa jossain tolkun rajoissa? Ettei välttämättä ole anovulatorinen kierto...

Muuten viikonloppu meni ihan harakoille, stressi/töitten takia selvä kesä/kyvyttömyys käsitellä viiniä sivistyneesti johti vahinkohumaltumiseen mökillä. Toisaalta oli morkkis ja toisaalta tuntu, että se oli sit vaan viimenen veto ennen vauvaa, nyt kun yritys voisi johtaa johonkin niin on helppo olla taas kuivin suin. EHKÄ voi mahdollisten menkkojen aikana maistaa saunasiiderin, muulloin ei uskalla etten vaan häiritse kiertoani. Miten te muut aktiivisesti yrittävät, ootteko ite nollatoleranssilinjalla? Onko teiän miehet vähentäny? Mun mies työterveyslääkärin kans juteltuaan on vähentäny, vaikka kuulemma vain humaltuminen haittaa siittiöitä.

Kiitos kannustuksesta! Toivotaan, että teiän viikko starttaa hyvin ja hoitoonpääsyt etenee!

Kohta yliopistolle luennolle ja jumppaan. Tuosta työmotivaatiosta tuli mieleen. Mäkin oon muuten huomannu, että opiskelumotivaatio on nyt vauvahommien myötä laskenut, vaikka ala kiinnostaa kyllä. Mutta arjen tasolla sitä tuntee nämä muut kirjat ja muun kirjoittamisen helpommaksi tarttua kuin tenttikirjat... Kun tiedostaahan sitä kyllä että pitäis vaan normaalisti opiskella, vauvan jutut kerkeää suunnitella sit sen 9 kk aikana. SITTEN sitä saa jättää opiskelun... ;) Ainakin joksikin aikaa. Mutta kun haluaa äidiksi enemmän kuin jonkun alan ammattilaiseksi!

-Ainokki

Vierailija
95/102 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä eletään kp 52/39-ikuisuus. =(

Soitin Väestöliittoon ja huomenna on tulosa Terolut-resepti postitse. Viikon kuuri sitä ja sillä pitäisi kierron taas alkaa.

Sellaista vaan mietin, että jos otan Teroja, menkat alkaa vaikka muutaman päivän päästä ja on siis kp 1 ja Teroja vielä jäljellä. No, kp 2 pitäisi aloittaa Clomit... Syönkö siis Clomeja ja Teroja yhtäaikaa?

Täytynee taas soittaa ja kysyä. Aina ei tajua heti selvittää kaikkia asioita.

Kerran olen Terolut-kuurin syönyt ja silloin vuodin kolme kuukautta yhteen putkeen. Toivottavasti nyt ei käy niin! En kestäisi odottaa inssikierron alkua enää päivääkään. Tosin, silloin laihduin ilman mitään konsteja viisi kiloa ja se tulis nyt enemmän kuin tarpeeseen.. ;o) Miksi mun paino on TAAS noususuunnassa??

Mukavaa viikon alkua kaikille!!

t. Kaksoisleukansa takaisin saanut Raitis

Vierailija
96/102 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö vielä mukaan? Mulla todettiin eilen PCO ja tää ketju vaikuttais oikein hyvältä purkautumispaikalta. Vauvanyritystä ei oo nimittäin vielä edes aloitettu, mutta pienoinen kriisi on tällä hetkellä menossa mahdollisen lapsettomuuden suhteen.

Itse oon 24v, avomies 27v, opiskeluja mulla jäljellä vielä 1,5 v ja sen jälkeen on ollut puhetta jättää ehkäisy pois. Kuukautiskierto on aina ollut pitkä ja epäsäännöllinen ja tiesin, että PCO on siihen yleisin syy, mutta aikamoinen yllätys ultralöydös oli, koska muita PCO oireita ei ole kuin rasvainen iho.

Tulevaisuuden ehkäisy on vielä vähän hakusessa, koska mies on sitä mieltä, ettei siitä vielä voi luopua, koska se ei oo valmis lapseen. Ymmärrän kyllä pointin, mutta tuntuu niin hirveeltä käyttää kumia, kun mä en ees ovuloi. E-pillereitä en aikonut enää koskaan syödä, koska mieliala laski niistä tosi paljon, mutta oon kuullut sellaista, että pillerit auttais pitämään PCO:n kurissa ja parantais raskausmahdollisuuksia myöhemmin. Onko kellään tästä tietoa? Tai pitäiskö mun ees Terolutia syödä, koska PCO:hon liittyvä keltarauhashormonivaje altistaa kohtusyövälle?

Kävin YTHS:n gynellä, enkä oikein saanut vastauksia kysymyksiin. Sanoi vain, että jos on ehkäisyn tarvetta, pitää ehkäistä, ei voi tietää kuin helposti raskaudun. Pitäis harkita yksityisellä gynellä käyntiä, mutta opiskelijalle aika kallista lystiä. :(

Vierailija
97/102 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne mahtuu. Sullahan on asiat " naisnäkökulmasta" osittain hyvin koska ei ole ylipainoa, aknea eikä liikakarvaisuutta.. Tosin se kaikki on hyvin pinnallista sen rinnalla kun haluaa äidiksi.

Oletko muuten varma ettet ovuloi lainkaan?

Mulla on myös opiskeluja 1,5v jäljellä (toista ammattia luen) mutta ollaan ajateltu se niin, että kun lapsen saanti ei ole meille kaikkein helpointa niin yritetään jo ennen valmistumistakin. Koulu ehtii odottaa jos tarve vaatii.

Mulle kans sanoi gyne aikoinaan, että vaikka ei ole kuukautisia niin se ei tarkoita etteikö raskaaksi vois tulla, joten ehkäistä täytyy jos ei raskautta halua. Diane Novia sitten söin noin vuoden verran ikään kuin PCO:n hoidoksi ja sen jälkeen jäi luonnollinen kierto päälle mitä ei ennen e-pillereitä ollut moneen vuoteen.

Raitis

Vierailija
98/102 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptissä oli ohjeet mukana ja sitten meikäläinenkin tajusi asian eli menkat alkaa vasta muutama päivä Terojen loppumisen jälkeen eli ensi viikon loppupuolella. Näin ollen Clomeja ja Teroja ei syödä päällekäin. *Kuinkahan nämä kaikki asiat joskus ymmärtäisi*

Raitis

Vierailija
99/102 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan tiedä sitä ovuloinko vai en, välillä mulla on alle 40 päivän kiertoja, joka tuntuu jo ihan normaalilta ja silloin saattaa munasolu olla irronnutkin, tiedä häntä. Reilu vuosi sitten lopetin Nuvaringin ja sen jälkeen pari kiertoa oli parempia, yksi jopa tasan 28 päivää ja mies on sitä mieltä, että sillon mä ainakin ovuloin ihan selvästi (makuuhuoneen puolella koko päivä vietettiin ;). Sen jälkeen ei vaan mitään merkkejä oviksesta oo ollut, mutta eihän sitä aina tunnistakaan.

YTHS:n gyne vastas mun paniikki-sähköpostiin ja oli sitä mieltä, että progesteronia on riittävästi, kun menkat tulee 2-3 kk välein. Voisin varata sille puhelinajan ja yrittää vielä pillereitä syödä, jos se vaan parantais vauvamahdollisuuksia myöhemmin. Ainakin ne parantais mun ihoa. Teininä ei ollut juuri koskaan finnejä, joten hassua, että tässä iässä naama kukkii.

Vierailija
100/102 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Pco todettiin viime keväänä. Epäilyjä oli jo jonkin aikaa, mutta ne unohtui kun söin e-pillereitä ja oireita ei ollut. Pillereiden lopettamisen jälkeen epäsäännölliset kuukautiset alkoivat ja naama rupesi kukkimaan. Minun tapauksessani PCO taitaa olla melko paha, koska kärsin myös runsaasta karvoituksesta ja ylipainosta. Ylipainoa ei kuitenkaan ole kauhan paljon, mutta kilot eivät hevin lähde vaikka syön melko tarveellisesti. Tosin liikunta on nykyään jäänyt vähän vähemmälle.

Erilaista tässä minun PCOssani on se, kun lähes kaikki mitä olen lukenut, niin kaikilla kuukautiset tulevat tosi harvoin tai ei ollenkaan. Minulla ne taas tulevat liian tiheästi. Kierto on noin 15pv. Olen luullut ovuloivani oireidein perusteella, mutta lääkäri meinasi, että en ovuloi ollenkaan. Tosin olen kuullut, että jos luteaalivaihe on lyhyt (minulla vain muutaman päivän?) niin ovulaatiota ei lasketa viralliseksi ovulaatioksi.

Sain muutama viikko sitten lähetteen lapsettomuspolille ja jäin odottelemaan aikaa. No, aika pian sieltä tulikin kutsu metformiini-tutkimukseen. Päätin osallistua, vaikka riskinä voi olla, että saa lumelääkettä oikean metformiinin sijaan. No, sama kai se on popsia vaikka sitten niitä lumelääkkeitä sen aikaa kun odottelee sitä varsinaista polikäyntiä. Ja kaiken lisäksi tuo tulee edullisemmaksi, kun lääkkeitä ei tarvitse itse maksaa ja olikohan hoidotkin tutkimuksen ajan ilmaisia. Sitä en nyt muista.

Tulipas pitkä sepustus:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme