Voisitko jättää lapsesi sairaalaan osastolle yksin (yöksi tms)?
ja minkä ikäisen?
itselläni reilu 1v jonka kanssa olen sairaalassa muutaman kerran ollut ja aina lähellä, nukkunut patjalla lapsen sängyn vieressä yöt. pari kertaa samassa huoneessa ollut lapsi/vauva jonka äiti tai isä ei ole ollut paikalla, on jättänyt lapsen ainakin yöksi yksin ja tullut aamupäivällä katsomaan tms.
nyt lapseni nukkuu yöt melko hyvin, mutta kun lääkkeelle herätellään 1-2 tunnin välein yölläkin, en voisi kuvitellakaan jättäväni näin pientä sinne yksin hetkeksikään. ehkä jonkun 6-7-vuotiaan voisi jättää...
toki lapsen isä käynyt päivittäin töitten jälkeen jotta saan hetkeksi lähteä pois siitä huoneesta kahville tms. esikoinenkin kotona (mummonsa hoidossa yleensä päivät silloin kun kuopus joutuu sairaalaan n. 1-2kk välein).
Kommentit (42)
kumpaakaan ei ole jätetty hetkeksikään yksin.
Oli täysin käsittämätöntä, että vauvakin olisi pitänyt jättää huoneeseen siksi aikaa yksin, kun olisi pitänyt lähteä syömään henkilökunnan ruokalaan pitkän matkan päähän. En jättänyt.
Toisten lasten hoitojärjestelyt olivat kotona hyvin mielenkiintoiset näinä päivinä, kun olin sairaalassa olevan lapsen kanssa. Niinä päivinä, kun mies ei saanut järjestettyä töistä vapaata, oli hoitovuorossa ex-lastenhoitajamme, tuttu naapuri jne.
jos kyseessä tilapäinen sairaus. Jos kyseessä pitkäaikaissairaus, niin pakkohan lapsen on hieman tottua. Infektio-osastolle en jättäisi eristyshuoneiden takia. Muutenkin infektio-osastoilla liian vähän yöllä hoitajia, jos ottaa lukuun kuinka monta lasta osastolla eristyshuoneissa. Lisäksi tuon tyyppisiin osastoihin tulee öisinkin potilaita, jolloin hoitajien aika kuluu pitkälti vastaanottamisissa, tipanlaitoissa ja erilaisissa toimenpiteissä. Kirurgiselle voisin jättää, jossa saattaa olla monta lasta samassa huoneessa.
Toivottavasti lapsi ei joudu koskaan sairaalaan silti, voimia teille, joiden lapsi on ollut, ei ole helppoa, on se ratkaisu mikä tahansa.
Itse lastenosastoilla työskennelleenä ennen pidin korvaamattomana apuna vanhempien huolehtimisesta lapsestaan sairauden koittaessa, enkä kuitenkaan arvostanut vähemmän vanhempaa, jolla ei resurssia jäädä lapsen luokse.