Voisitko jättää lapsesi sairaalaan osastolle yksin (yöksi tms)?
ja minkä ikäisen?
itselläni reilu 1v jonka kanssa olen sairaalassa muutaman kerran ollut ja aina lähellä, nukkunut patjalla lapsen sängyn vieressä yöt. pari kertaa samassa huoneessa ollut lapsi/vauva jonka äiti tai isä ei ole ollut paikalla, on jättänyt lapsen ainakin yöksi yksin ja tullut aamupäivällä katsomaan tms.
nyt lapseni nukkuu yöt melko hyvin, mutta kun lääkkeelle herätellään 1-2 tunnin välein yölläkin, en voisi kuvitellakaan jättäväni näin pientä sinne yksin hetkeksikään. ehkä jonkun 6-7-vuotiaan voisi jättää...
toki lapsen isä käynyt päivittäin töitten jälkeen jotta saan hetkeksi lähteä pois siitä huoneesta kahville tms. esikoinenkin kotona (mummonsa hoidossa yleensä päivät silloin kun kuopus joutuu sairaalaan n. 1-2kk välein).
Kommentit (42)
Itse olen onneksi saanut aina olla, mutta jos esim. vanhemmille lapsille ei saa hoitajaa, on äidin pakko mennä kotiin ja luottaa että sairaalassa hoidetaan kipeä lapsi.
On olemassa myös osastoja, joissa on vanhemmillekin vierailuajat, eikä todellakaan ole mahdollisuutta yöpyä.
Lisäksi jos äiti ja lapsi ovat sairaalassa samaan aikaan, ei äiti voi poistua omalta osastoltaan.
Tai jos äiti on kipeä, olisi edesvastuutonta mennä sairaalaan viemään taudinaiheuttajia valmiiksi kipeille lapsipotilaille, sillä tavalla saattaisi pahimmillaan aiheuttaa lapsen kuoleman!
Mutta jos siis olisi ihan vain omasta halusta kiinni niin varmasti olisin aika vanhankin kanssa sairaalassa tukena, jos vain lapsi tahtoisi. Riippuu niin paljon lapsen luonteestakin, että mitään yleispätevää ikää on mahdoton sanoa.
Nosto. Tämä on vanha ketju, mutta nostan. Lapsi menossa sairaalaan enkä suostu jättämään häntä yksi yksin, nukun vaikka lattialla. Tietääkö kukaan painostetaanko vanhempia lähteämään yöksi/ "pakotetaanko" jossain?
Varmasti eri osastoilla on eri käytäntöjä. Minulla kokemusta vain syöpäosastolta, jolla lapseni, 2 ja ½ vuotta, oli hoidossa muusta syystä. Vanhempia kehoitetaan nukkumaan kotona ja ei siellä ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia nukkuakaan, ei edes nojatuolia kaikissa huoneissa. Huonosti nukkunut vanhempi ei ole lapselle tuki päivällä. Laitoin lapseni iltaisin nukkumaan tai hoitaja nukutti - usein nukahti hoitajan kanssa nopeammin. Aamulla tulin takaisin samoihin aikoihin kuin lapseni heräsi. Iloisena siellä heräili tai oli jo kolmipyörän päällä odottelemassa äitiä hoitajan kanssa. Meillä on rohkeat ja reippaat lapset, ja lapseni suhtautui asiaan hyvin. Yöllä meidän lapset eivät heräile. Hoitajat ovat töissä siellä ja heitä on tarpeeksi huomioimaan sinunkin lapsesi. Koko osasto nukkuu, joten ainoa, joka ei nuku olet ehkä sinä itse...
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 01:03"]
Varmasti eri osastoilla on eri käytäntöjä. Minulla kokemusta vain syöpäosastolta, jolla lapseni, 2 ja ½ vuotta, oli hoidossa muusta syystä. Vanhempia kehoitetaan nukkumaan kotona ja ei siellä ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia nukkuakaan, ei edes nojatuolia kaikissa huoneissa. Huonosti nukkunut vanhempi ei ole lapselle tuki päivällä. Laitoin lapseni iltaisin nukkumaan tai hoitaja nukutti - usein nukahti hoitajan kanssa nopeammin. Aamulla tulin takaisin samoihin aikoihin kuin lapseni heräsi. Iloisena siellä heräili tai oli jo kolmipyörän päällä odottelemassa äitiä hoitajan kanssa. Meillä on rohkeat ja reippaat lapset, ja lapseni suhtautui asiaan hyvin. Yöllä meidän lapset eivät heräile. Hoitajat ovat töissä siellä ja heitä on tarpeeksi huomioimaan sinunkin lapsesi. Koko osasto nukkuu, joten ainoa, joka ei nuku olet ehkä sinä itse...
[/quote]
Kiitos vastauksestasi.Oma lapseni herää pissalle usein öisin ja haluan olla paikalla jotta rauhoituu vieraassa paikassa.
Olen jättänyt kun oli pakko. Lapsella todettiin diabetes niin oli pakko jättää yksin sairaalaan kun toinen lapsi oli yksin kotona, yksinhuoltajana ei voi revetä joka paikkaan. Tukiverkon ollessa toisella puolen Suomea ei ollut muuta vaihtoehtoa. Lapsi oli tosin jo 13v ja ymmärti tilanteen pakon
Mun lapseni oli 2-6 päivän ikäisenä Lastenklinikalla tutkimuksissa ja hoidossa. Vanhemmat eivät voineet yöpyä siellä. Ekalla osastolla sai olla mukana klo 11-23 välisenä aikana, jollei ollut hoitotoimenpitäitä tai tuskimuksia ( ja niitä oli, silloin äiti pois). Siellä oli paljon pieniä keskosia yms, ja vanhemmille ei olisi ollut tilaa.
Korvaklinikalla ei saanut jäädä silloin, kun osasto oli aivan täynnä ja siellä oli ylipaikalla ihmisiä. On siis sekaosasto, jossa lapsia ja aikuisia sekaisin. Oli siis pakko jättää, kun ei vanhempi mahtunut jäämään yöksi. Kyseessö 6v. tyttö. Hyvin meni kaikki.
Esikoinen oli sydänosastolla leikkauksen jälkeen reilun viikon. ja Nukkui yönsä siellä yksin. Lähdin kun oli nukahtanut ja aamulla olin paikalla kun heräsi. (oli hyvä nukkuja ja hoitajatkin sanoivat ettei yöllä heräillyt)
Toisen kerran kun joutui sairaalaan en yh:na voinut jäädä sinne yöksi (lapsi oli reilu 2v) oli siellä 2 yötä ja kolme päivää ja päivälläkin ehti aina herätä päikkäreiltä ennenkuin pääsin syömästä takaisin osastolle.. Tämä vaikutti lapseen niin että kotiin päästyään nukkui muutaman viikon levottomasti päikkärit tarhassa.. varmaan raukka luuli että tarhantäditkin katoavat hänen nukkuessaan.. Mutta ei se mitään pysyviä traumoja jättänyt.. eihän tuo nyt 10 pojankloppi edes sellaista muista.
En tiedä jäisinkö nytkään kuopuksen kanssa.. itsellä olisi tunne että olen jaloissa siellä, en saisi nukuttua ja olla lapsen kanssa päivällä samalla lailla kuin pirteänä ja hyvin nukkuneena. Varmasti riippuu tilanteesta ja sairauden laadusta yms..
Ihania nämä valopäät, jotka sanovat että eivät missään tapauksessa koskaan jättäisi lasta yksin sairaalaan yöksi. No, elämä opettaa katsomaan tätäkin asiaa uudella tavalla, viimeistään siinä vaiheessa kun sairaalassa henkilökunta ilmoittaa että sinne teholle ei jäädä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 00:32"]
Nosto. Tämä on vanha ketju, mutta nostan. Lapsi menossa sairaalaan enkä suostu jättämään häntä yksi yksin, nukun vaikka lattialla. Tietääkö kukaan painostetaanko vanhempia lähteämään yöksi/ "pakotetaanko" jossain?
[/quote]
Mun käsittääkseni painostetaan ja yritetään pakottaakin jossain. Joskus se on jopa ihan ilman syytä, vain siksi että "on ollut tapana" ettei vanhemmat ole yötä sairaalassa. Itse tekisin ihan kaikkeni että saisin mennä noin pienen lapsen kanssa sairaalaan. Ne voi vaikka antaa pikkuisen patjan minkä voi sijoittaa huoneen lattialle, tai sit voi nukkua nojatuolissa tai sit ihan paljaalla lattialla. Mutta mä olisin lapseni tukena siellä ja nostaisin kyllä metelin jos joku sanoisi etten saa siellä olla eikä osaisi perustella sitä todella hyvin.
^Sun on ihan turha nostaa meteliä. Jos se on osaston sääntö, niin hoitajalla on velvollisuus ohjata sinut ulos. Voivat kutsua vartijankin ( olen todistanut tällaista tapausta...). Joten älä jaksa.
Minä jätin vastasyntyneen, kun ei tehon yhteydessä olevalla lastenosastolla ollut yöpymismahdollisuutta. Ja ekat yöt olin vielä itsekin omalla osastollani.
Mutta sen jälkeen 5-vuotiaan ja 2kk ikäisen mukana olen yöpynyt ja yöpyisin varmasti vieläkin, jos sen vaan mitenkään saisin järjestymään. Lapset nyt 8 ja 6
ystäväni lapsi joutuu aika ajoin olla hoitojaksoja sairaalassa, joskus pari yötä, joskus pari viikkoa. Joku taho on järjestänyt majoituksen näiksi ajoiksi, mutta ne eivät ole sairaalassa, vaan sen lähellä olevassa talossa tmv. olin siinä luulossa, ettei sairaalassa saakaan yöpyä, ellei kyseessä ole alle 1-vuotias??
että pienimmässäkään flunssassa sairaalaan ei mennä. Ei ainakaan tehoille eikä ns. puhtaille osastoille, mutta tuskin millään osastolla suotavaa.
Ei siis kannata tuomita ihmisiä, koska taustalla ja syynä voi olla ihan mitä vaan.
koska oli hoidossa sellaisessa sairaalassa, johon vanhemmat eivät saaneet mennä yöksi. Eli ei aina mahdollista olla. Lapsi 9 kk tuntui oireilevan siitä vielä kuukausia sen jälkeen -- niin kova kolaus hänelle oli. Mutta tämä on yksi niistä harvinaisista sairaaloista, joihin vanhemmat eivät voi jäädä, koska lapset ovat liian sairaita.
Siis teholla tms, että ei saisi sairaalan puolesta olla siellä. Yleensähän sairaalassa toivovat vanhempien olevan paikalla mahdollisimman paljon pienten lasten kanssa.
Itse en jättäisi lasta yksin. Paikalla olisi aina joko minä, mieheni, tai joku lasten kolmesta mummusta (yksi mummupuoli). Syöpälapset ovat hiukan eri asia, koska he viettävät sairaalassa niin pitkiä aikoja että paikka tulee tutuksi. Ja vastasyntynytkin lähinnä nukkuu eikä samalla tavalla osaa kaivata äitiä. Mutta pikkulapsi saa kaiken turvansa vanhemmistaan ja muista läheisistä.
Itse olin ekaluokalla pari yötä yksin sairaalassa käden murtuman takia (vaati leikkaushoitoa), ja viihdyin ihan hyvin vaikken koskaan ollut ollut yöhoidossakaan. Jos olisin ollut todella kipeä, olisin saattanut kaivata vanhempiani lähelleni.
ja meillä tuo homma toimi ihan hyvin! tässä on turha rueta syyllistämään ketään, ei se susta sen parempaa äitiä tee, jos siellä patjalla sairaalan lattialla nukut viikko kausia. Ja taisipa joku tässä ketjussa mainita, ettei jättäisi 14-vuotiastakaan yksin yöksi sairaalaan! haloo!!!
Huutaahan ne lapset yöllä sairaalassa tuskissaan, jos hoitajat joutuvat koko ajan lötisemään puhelimessa hysteeristen vanhempien kanssa eivätkä ehdi hoitamaan sairaita lapsia.