Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

" Vakoilin" tänään päiväkodin tätejä ;-D

Vierailija
31.08.2007 |

Ja yllätys oli melkoinen. Oltiin siis lapseni kanssa metsässä ja siinä lähellä on iso päiväkoti, johon lapseni menee (tai ehkä ei tämän jälkeen menekään...) helmikuussa, kun aloitan työt. Mä olin siis suorastaan järkyttynyt. 1-vuotiaat juuri kävelemään oppineet kompuroivat ja teloivat itseään eivätkä päässeet itse maasta ylös. Ei YHTÄÄN tätiä tullut auttamaan, vaikka lapsi oli huutanut 10 min. Pihalla käveli 2 tylsistyneen näköistä tätiä ja lapsia oli parikymmentä. Myöhemmin joukkoon liittyi 3. täti ja nämä kolme aloittivat sitten juoruilun ja naurunrämäkkä kuului pitkälle. Pihalla kaksi noin 5-vuotiasta poikaa mätkivät toisiaan lapiolla ja toiseen sattui ja meni pyytämään lohdutusta. Mutta täti tiuskaisi: " aina te tappelette, mene siitä jatkamaan leikkejäsi" . Muutenkin ulkoilu oli yhtä nujakointia paria tyttöparia lukuunottamatta, jotka leikkivät kauppaa tai kotista. Hirveä meteli ja tulevaisuuden koulukiusaajat saivat mellastaa sydämensä kyllyydestä. Kyllä meni maku koko päivähoidosta.... Olen suorastaan järkyttynyt ja sydän sanoo, että tuohon päiväkotiin lapseni ei mene!

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut siellä päiväkodilla joka ikinen päivä useamman tunnin. Että hyvin on ollut aikaa tarkkailla.

Esimerkiksi ulkoilutilanne:

Hoitajia on vähän ja heidän tietysti täytyy keskittyä erityisesti valvomaan lapsia. Hoitajat asettuvat kukin taholleen ja silmälevät ympäriinsä, yksi ehkä antaa keinussa vauhtia ja yksi ojentaa hiekkalapiota toiselle. Pihalla on hyvä näkyvyys ja faktisesti siihen turvallisuuden valvontaan ei tarvitse pistää työpanoksesta 95%. Nämä hoitajat eivät juorua keskenään, vaan ovat tekevinään työtä koko ajan.

Ongelma on siinä, että minä tiedän ammattini puolesta, että samalla voi olla vuorovaikutuksessa lasten kanssa. Voi jutella, voi ohjata leikkiä. Katseen voi hetkeksi riistää yleissilmäilystä, kun kyseessä on turvallinen piha, jota silmäilee jatkuvasti muutkin aikuiset. Hoitajat eivät joko halua tai osaa organisoida työtänsä niin, että he olisivat läsnä lapsille.

Lapset jäivät vaille emotionaalista tukea, he kaipaavat kontaktia aikuiseen kesken leikkien, enemmän huomiota. Minusta hoitajien kuuluu MYÖS leikkiä lasten kanssa ja ohjata leikkejä. Sitten nämä pienet tulivat istumaan minun syliini ja pyytämään mukaan leikkeihin.

Ja kohtelu ei ollut tasapuolista. Pärstäkerroin tuntui olevan aika kova sana. Jotenkin se yksi vähemmän söpö lapsi jäi aina viimeiseksi tai kokonaan ilman:( Tästä meninkin johtajalle puhumaan, kun oli järjestelmällistä ryhmän hoitajien taholta.

Yksi hoitaja oli myös tosi kolkko. Esim. (ja kaikki nämä lapset ovat 1-3 v joista puhun) ruoaksi on niin suolaista keittoa, että ei edes minä voinut syödä sitä. Keittäjälle oli selvästi käynyt virhe. No tämä hoitaja sanoo, että syötävä on, jos ei syö keittoa, ei saa leipää eikä maitoa. Lapset itkivät, että eivät voi syödä - höpöhöpö. Ja nälkäänsä itkevät pikkuiset nukkumaan tyhjillä vatsoilla:(

Toisella kertaa tämä sama hoitaja aloitti eteisessä kovaan ääneen kaakattamaan, että nyt haisee sairaan paha kakka, kuka on tehnyt tosi pahan hajuisen kakan??!! Sitten hoitajat kurkkivat kaikkien pöksyyn. Syyllinen löytyi vessasta ja tää Hoitaja huutaa hei täältä se löyty, hyi olkoo, se on tää " Pena" , ei voi olla kukaan muu, kenenkään muun kakka ei haise näin pahalta, joo tää aina tulee tekee tänne vessan lattia hyi hyi hyi. Ja muut säestää. Tähän puuttui puolisoni ja kysyi suoraan, että näinkö te todella puhutte lasten kuullen. Eivät kuulemma puhu. Oli ollut murrettu 3v poika, nolattu kaikkien edessä:((

Vierailija
42/48 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta noi tyypit on selvästi täysin väärissä hommissa. *Puistatus*

Vierailija:

Yksi hoitaja oli myös tosi kolkko. Esim. (ja kaikki nämä lapset ovat 1-3 v joista puhun) ruoaksi on niin suolaista keittoa, että ei edes minä voinut syödä sitä. Keittäjälle oli selvästi käynyt virhe. No tämä hoitaja sanoo, että syötävä on, jos ei syö keittoa, ei saa leipää eikä maitoa. Lapset itkivät, että eivät voi syödä - höpöhöpö. Ja nälkäänsä itkevät pikkuiset nukkumaan tyhjillä vatsoilla:(

Toisella kertaa tämä sama hoitaja aloitti eteisessä kovaan ääneen kaakattamaan, että nyt haisee sairaan paha kakka, kuka on tehnyt tosi pahan hajuisen kakan??!! Sitten hoitajat kurkkivat kaikkien pöksyyn. Syyllinen löytyi vessasta ja tää Hoitaja huutaa hei täältä se löyty, hyi olkoo, se on tää " Pena" , ei voi olla kukaan muu, kenenkään muun kakka ei haise näin pahalta, joo tää aina tulee tekee tänne vessan lattia hyi hyi hyi. Ja muut säestää. Tähän puuttui puolisoni ja kysyi suoraan, että näinkö te todella puhutte lasten kuullen. Eivät kuulemma puhu. Oli ollut murrettu 3v poika, nolattu kaikkien edessä:((

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lapseni on ihanalla pph:lla.

Vierailija
44/48 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi siihen on vuosi aikaa vielä. Tiedän että meitä lähimpänä olevat päiväkodit ovat juuri ap:n kuvailemia. Kiirettä ja lapsia riittää.

Vierailija:

pitäisi varmaan nyt todeta, että " onneksi MINUN LAPSENI on perhepäivähoitajalla"

Joka kerta näet, kun pph:n toimintaa mollataan, saapuu joukko äitejä ylistäen, miten upeaa on kun lapsi saa olla päiväkodissa ja siellä on niin " turvallista ja useita tuttuja aikuiskontakteja..."

Yeah right :D

Vierailija
45/48 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs luulet meidän perheen saavan rahaa, jos en olisi töissä?

Työkkäri? Ehei, olen kirjoilla Yliopistossa, en saa työttömyyspäivärahaa. Eikä ole varaa opiskella loppuun, kun mieskin opiskelee samaan aikaan ja on pakko elättää lapsikin.

Toimeentulotuki? Ehei, katsos sitä järjestelmää ei ole luotu opiskelijoille. Syitä siihen miksi opiskelija ei ole oikeutettu toimeentulotukeen löytyy ainakin meidän kunnassa. Lisäksi jos meidän perhe siirtyisi toimeentulotuen piiriin tarkoittaisi se sitä, että pitäisi ensin jostain taikoa rahat 2kk menoihin sen jälkeen kun palkkatulot on loppuneet. Mistäs taiot, kun emme juuri muuta tuloa saa kuin minun palkkatuloni?

FUCK YOU sanon suoraan :( Tulee paha mieli tuollaisista idiooteista, jotka eivät suostu myöntämään että kaikilla ei todellakaan ole sitä mahdollisuutta, että voisi jäädä kotiin laiskottelemaan. Sitä paitsi jos minä jäisin kotiin ja tuhannet muut äidit jäisivät kotiin, NIIN KUKA PIRU SINUT SITTEN ELÄTTÄISI? Nauti sinä nyt vapaamatkustajaoikeuksistasi ja koita edes hitusen hävetä kirjoituksiasi.

Vierailija:

vaan että ihan yleisesti ottaen, pikkuisten paikka on kotona. ja todellakaan KOSKAAN ei ole pakko olla töissä. pientä viilaamista siihen arvojärjestykseen. tuleeko ensin lapset vai taloudellinen tilanne.

Vierailija
46/48 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole 19, mutta kyllä se on ihan mahdollista pärjätä opiskelijana ilman työntekoakin. Meillä elettiin vuoden verran tuloina kotihoidontuki ja miehen opintotuki, lisäksi asumistuki ja lapsilisä. Siinä vaiheessa kun miehen opintotuki loppui kesken, menin iltatöihin, ja edelleen lapset hoidettiin kotona. Kyse on vain menojen sovittamisesta tuloihin.

Ei sillä, että se nyt mukavaa olisi elää köyhyydessä, mutta nämä on kuitenkin valintoja joista soisin jokaisen kantavan vastuun eikä selitellä miten on pakko sitä ja pakko tätä.

Nyt parantunutta taloudellisesta tilannetta osaa todella arvostaa, ja maksan työstäni mielelläni veroja, että muidenkin lapsilla on mahdollisuus saada hyvä alku elämälle ja olla kotihoidossa.

Vierailija:

Työkkäri? Ehei, olen kirjoilla Yliopistossa, en saa työttömyyspäivärahaa. Eikä ole varaa opiskella loppuun, kun mieskin opiskelee samaan aikaan ja on pakko elättää lapsikin.

Toimeentulotuki? Ehei, katsos sitä järjestelmää ei ole luotu opiskelijoille. Syitä siihen miksi opiskelija ei ole oikeutettu toimeentulotukeen löytyy ainakin meidän kunnassa. Lisäksi jos meidän perhe siirtyisi toimeentulotuen piiriin tarkoittaisi se sitä, että pitäisi ensin jostain taikoa rahat 2kk menoihin sen jälkeen kun palkkatulot on loppuneet. Mistäs taiot, kun emme juuri muuta tuloa saa kuin minun palkkatuloni?

FUCK YOU sanon suoraan :( Tulee paha mieli tuollaisista idiooteista, jotka eivät suostu myöntämään että kaikilla ei todellakaan ole sitä mahdollisuutta, että voisi jäädä kotiin laiskottelemaan. Sitä paitsi jos minä jäisin kotiin ja tuhannet muut äidit jäisivät kotiin, NIIN KUKA PIRU SINUT SITTEN ELÄTTÄISI? Nauti sinä nyt vapaamatkustajaoikeuksistasi ja koita edes hitusen hävetä kirjoituksiasi.

Vierailija:

vaan että ihan yleisesti ottaen, pikkuisten paikka on kotona. ja todellakaan KOSKAAN ei ole pakko olla töissä. pientä viilaamista siihen arvojärjestykseen. tuleeko ensin lapset vai taloudellinen tilanne.

Vierailija
47/48 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 3v. Jos jäisin työstä pois, emme saisi pariin kk MITÄÄN tukea. Eli älkää puhuko paskaa valinnoista. Kun ei ole vaihtoehtoa josta valita.

Vierailija:

En ole 19, mutta kyllä se on ihan mahdollista pärjätä opiskelijana ilman työntekoakin. Meillä elettiin vuoden verran tuloina kotihoidontuki ja miehen opintotuki, lisäksi asumistuki ja lapsilisä. Siinä vaiheessa kun miehen opintotuki loppui kesken, menin iltatöihin, ja edelleen lapset hoidettiin kotona. Kyse on vain menojen sovittamisesta tuloihin.

Ei sillä, että se nyt mukavaa olisi elää köyhyydessä, mutta nämä on kuitenkin valintoja joista soisin jokaisen kantavan vastuun eikä selitellä miten on pakko sitä ja pakko tätä.

Nyt parantunutta taloudellisesta tilannetta osaa todella arvostaa, ja maksan työstäni mielelläni veroja, että muidenkin lapsilla on mahdollisuus saada hyvä alku elämälle ja olla kotihoidossa.

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
48/48 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä jopa toivoisin että lapset saisivat joskus juosta ja riehua sydämensä kyllyydestä. Ja iso päiväkoti on, isot ryhmät, mutta toimii.

Omatoimisuuteen ja reippauteen, itse selviämiseen kyllä kannustetaan, mutta ei ketään huudateta, eikä tosiaan anneta lasten kiusata, lyödä, tapella, riehua, juosta turhan takia. Olisi kiva jos saisivat olla hieman vapaammin joskus kun aina jonossa ja muodostelmissa ja laitoskurissa mutta turvallisuus ennen kaikkea.