Theraplay-menetelmästä tietävät?
Miten tiivistä terapia on? Mitä se vanhemmilta vaatii? Onko hyviä kokemuksia, entä mitä sen jälkeen lapselle tapahtuu?
Kommentit (6)
2:n vastaus ei näkynyt ennen kuin vaihdoin puurakenteelle.
Kiitos vastauksesta, täytyy kokeilla hakua. Tuo vanhempien osuus vähän mietityttää, siis ihan että millainen se oma osa on ja miten siihen jaksaa paneutua oman terapian lisäksi. Tai en tiedä voiko se oma terapia muodostua jopa esteeksi.
ap
Otetaan sanomalehtipaperia ja lapsi puhkaiseen siihen nyrkillä reiän, vanhempi pitelee paperia. En viitsi enää leikkiä tuota lapsen kanssa, koska meiltä loppuu sanomalehtipaperi jos aloitetaan =). Muksu rakastaa tuota puhkomista yli kaiken.
Olen käsittänyt että monet vanhemmat saattaa kokea tuollaisen kauhean lapselliseksi ja tyhmäksi. Mutta siinä tapahtuu ehkä sellaista että aikuinen ohjaa lasta ja lapsi saa positiivisen onnistumisen kokemuksen aikuisen kanssa toimiessaan. Tuon suntaista.
En nyt ole mikään asiantuntija, mutta tuon kirjan perusteella vanhemman osa on lähinnä suostua menemään mukaan. Ei siellä käydä mitään keskusteluja muistaakseni ollenkaan, vaan hyvin yksinkertaisia ja helppoja vuorovaikutusleikkejä. Ja parempi ettei niistä kauheasti ota selvää etukäteen. Itse tein oman lapsen kanssa muutamaa leikkiä ja lapsi kyllä rakasti niitä! Tosi helppoja ja kivoja.
Otetaan sanomalehtipaperia ja lapsi puhkaiseen siihen nyrkillä reiän, vanhempi pitelee paperia. En viitsi enää leikkiä tuota lapsen kanssa, koska meiltä loppuu sanomalehtipaperi jos aloitetaan =). Muksu rakastaa tuota puhkomista yli kaiken.
Olen käsittänyt että monet vanhemmat saattaa kokea tuollaisen kauhean lapselliseksi ja tyhmäksi. Mutta siinä tapahtuu ehkä sellaista että aikuinen ohjaa lasta ja lapsi saa positiivisen onnistumisen kokemuksen aikuisen kanssa toimiessaan. Tuon suntaista.
Hain täältä noita ketjuja aiheesta ja kaikki tuntui koskevan aika pieniä lapsia. Omani on jo kouluikäinen, mutta theraplayta suositeltiin. Netistä olen yrittänyt aiheesta löytää juttua, mutta en saa oikein kokonaiskuvaa siitä, mistä on kyse. Kun toisaalta kuitenkin sanotaan, että theraplayssa vanhemmilla on oma terapeutti (ainakin joillain sivuilla) ja että theraplay voi laukaista aikuisessakin voimakkaita tunteita. Siksi mietin sitä. Kun kaksi rinnakkaista terapeiaprosessia ei käsittääkseni ole suositeltavaa (osa tiukkisterapeuteista kai suhtautuu aika tylysti jopa samanaikaiseen puheterapiaan...)
Muuten theraplay kuulostaa hyvälle. Meidän lapsella on vuorovaikutussuhteen ongelmia, emotionaalisia ongelmia, kiintymyssuhteen ongelmia ja on melko aistiherkkä, tosin ei mitään näistä aivan hirveän pahasti (koulussa ei ongelmia, opettaja ei ole viestittänyt mitään hoidontarpeesta).
ap
äitini ohjaa theraplayta työssään ja siitä on todella hyviä tuloksia sekä paljon apua lapsen kehitykselle!
Katso jos hauntekele löytäisi ne. Itse luin sen theraplay-kirjan joskus ja vaikutti tosi kivalta.Aikaisemmista keskusteluista jäi se mieleen että suurin este terapian onnistumiselle tuntui olevan vanhemman asenne. Kun ne jutut on tehty lasta varten eikä aikuisen ajatusmaailmaan, niin aikuinen voi sitten pilata koko jutun jumittamalla omiin mielipiteisiinsä siitä mitä terapian pitäisi olla ja onko se nyt sitten hänen mielestään "järkevää" vai ei. Kun lasta ei varsinkaan millään järjellä auteta.