Voi te kodinhengettäret! Antakaa vinkkejä miten helpottaa perheen arkea!
Eli olemme molemmat töissä, toinen lapsi koulussa ja toinen tarhassa. Tuntuu vaan jotenkin niin ylivoimaselta se, miten paljon joutuu töiden jälkeen tekemään kotona hommia, että koti olisi siisti ja mukava ja asiat hoituisi. Tuntuu että aikaa ei juuri muuhun jääkkään!
Meillä jo käytössä seuraavat keinot: lapset siivoaa omat tavaransa ja pitää huoneensa järjestyksessä, mies auttaa paljon kotitöissä (esim. hoitaa kaikki tiskit ja puhtaat pyykit kaappeihin) ja meillä käy siivojja 2 kertaa kuussa. Mutten miten ihmeessä aikaa jäisi myös rentoutumiseen ja rahaa meillä ei ole kyllä säännöllisesti juuri enempä laittaa kun tuo siivoojan palkka, mutta toki olemme valmiita tekemään joitakin hankintoja jotka vain helpottaisivat arkea.
Kommentit (24)
Eli meillä uusi 160m2 talo, jossa periaatteessa kyllä paikka kaikelle, mutta en tiedä löytyskö järkevämpikin järjestely (suuri osa tavarasta laitettu muuttaessa paikoilleen). Mutta aika paljon tuntuu olevan vielä sellasta tavaraa jolla ei ole vakiintunutta paikkaa.
Koriste-esineitä ei meillä juuri ole, mutta paperia (mm. opiskelu, työ jne) sitäkin enemmän kylläkin työhuoneen kirjahyllyssä ja työpöydällä. Myös posti tahtoo jäädä koko viikoksi lojumaan keittiön työtasolle. Ostin jo Indiskan " postilokeron" , mutta ei siihen tule laitettua kun ei kaikki sivusuunnassa mahdu.
Ruokapöydällä on usein kauhe kasa sälää ts. lapset piirtävät ja askartelevat omassa päässä pöytäänsä ja aina saatavilla on siis kynät, paperit jne ja niitä tuotoksia on siten pino ja poiskaan kun ei voi ainakaan heti heittää (toki parhaat olen laittanut talteen). Siihen siten kertyy mm. wc-paperirullista tehdyt hökötykset jne.
Koneet on uusia ja tehokkaita (mm. se tiskikone, kuivausrumpu ja keskuspölynimuri on).
Olen töistä kotona noin puoli 5 - 5 ja siinä hetken huilaan ja siten laitan ruuan valmiiksi n. 18 aikaan.<Ruokaa laitan joka päivä. Olen aika kulinaristi tuon ruuan suhteen, enkä kyllä halua syödä kahta kertaa samaa ruokaa peräkkäin. Meillä ei kauheasti harrasteta valmisruokia (mm. niiden rasvaisuus ja maku), eikä jauheliha tai makkararuokia. Joten aikaa menee sitten ehkä aika paljon ruuanlaittoon.
Iltaisin käytän n. 10 min paikkojen siistimiseen ja sen puoli tuntia tai 45 min ruuanlaittoon. Myös laskujen maksu jää illoiksi, samoin esim. vaatteiden paikkaaminen, läksyjen tarkastaminen, aamuvaatteiden laittaminen ja ne harratuksiin kuskaaminen jne. Aika vähän katson telkkaria, max tunnin päivässä.
Eli en todella osaa itse sanoa mikä tässä mättää!!
vaikka itsekin olen kulinaristi.
Jos tulet 17 kotiin, ja laitat ruokaa 18 saakka, ja syötte 18:40 saakka, ja sitten iltahommat 19:30-20, ja 1h telkkaria vielä, niin eihän siinä todellakaan ole montaa aikaväliä jos menet nukkumaan ennen sydänyötä.
Hanki sinne ruokailutilaan astiakaappi, josta osan antaa lasten käyttöön. Mulla esim. lasten piirustustarvikkeet astiakaapissa. He askartelevat ja seurustelevat ruokailutilan pöydän ääressä, ja minulla jää keittiön pikkupöytä ja työtasot vapaiksi.
kun tekee " normaalia" työpäivää ei sen jälkeen aikaa mihinkään ihmeelliseen jää.
Mun vinkki on se että keskity olemaan läsnä kotona- tee kaikki mitä teet mukavana perheen yhdessäolona- älä suorita. Silloin arki tuntuu mukavalta ja sulla on semmoinen olo että elät omaa elämääsi. Pienistä hetkiin tarttumisista kaikki on kiinni.
maanantai-iltana lasilline punaviiniä, aamullapari minuuttia sille millaiselta päivä näyttää- mikä vuodenaika on jne...
nro 6-
ei teillä ap kuullosta kovin kaaokselta-
meilläkin oli siivooja 1x kk, mutta oli tumpelo ( tavaraa särkyi 3 x)
eikä sekään ole hauskaa
kodinkoneet helpottaa, kuten tamppaava mattoimuri tai keskuspölynimuri
lapset auttaa meillä viikkorahaa vastaan
tiskikoneet ja pyykkikoneet on hyvä olla uusia, niin toimivat
pöydille kernillinta- myös lasten koulupöydille
helpot tekstiilit
paljon valkoista sistukseen, niin asunto on avara
vaatehuolto kuntoon- koreja esim. sukille ja lasten KAIKKI vaatteet nimikoidaan ja ostetaan samanlaisia sukkia ettei parit katoa...
reimatecit ja goretexit, myös kengissä ja muut kestävät ja pestävät ulkovaatteet helpottavat myös arkea
Ps. meillä mies ei ehdi auttaa, silti sujuu
mattoja vähän ja lattiat parkettia