Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö, mitä ammattilaiset sanovat virikelapsista?

Vierailija
28.08.2007 |

Täällä spekuloidaan paljon subjektiivisen hoidon puolesta ja vastaan. Itse en laittaisi lasta hoitoon ja vaikka toisten mielipiteistä ei tulekaan välittää niin yksi syy on henkilökunnan suhtautuminen ns. virikelapsiin ja heidän vanhempiinsa.

Pääsääntöisesti ammattilaiset tuomitsevat sen, että äiti on vauvan kanssa kotona ja vanhempi lapsi tuodaan hoitoon. Siitäkin huolimatta, että nämä lapset tuovat heille leivän. Lasten vanhemmista puhutaan pahaa ja heidän kasvatukselliset taitonsa kyllä arvioidaan melko alhaalle. Mielestäni lapset saavat myös tuntea olevansa " toisen" luokan hoidettavia. Asiasta puhutaan vihjailevasti rivien välissä ja ällistyttävän suoraankin- ikäänkuin se olisi lapsen valinta. Kun vanhemmat saapuvat paikalle, ollaan sitten niin aurinkoista ja mukavaa, mutta annas olla kun vanhempi kääntää selkänsä. Tämän kerron ihan kokemuksesta, koska olen ollut lastentarhanopettajana ja nyt kotiäitinä perhepäivähoitajat ajattelevat meidän kotiäitien olevan " samalla puolella" ja siksi puhuvat todella suoraan tästäkin asiasta.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapseni on tarhassa. Ei yleensä ihan täyttä viikkoa, mutta kuitenkin. Ja ei, en ole kertonut tätä ainakaan vielä tarhassa, juuri siitä syystä, etten halua kaikkien asioideni leviävän naapuruston tädeille. ENkä jaksa sairauteni oireita ja ilmenemismuotoja käydä heille selittelemään, koska sitten saisin tehdä sitä todella perusteellisesti, eikä asia mielestäni kuulu heille.

Vierailija
2/48 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juorut leviää siellä kuin kulovalkea, ja koska asumme lähellä päiväkotia, ja henkilökuntaakin asuu samalla alueella, yksi hoitaja on naapuritalossa asuvan juoruämmän hyvä ystävä jne, niin mitä vähemmän ne tietää sen parempi.

Mielummin olen heidän silmissään laiska paska, kuin mielisairas, avioliitossaan epäonnistunut ja vielä mitä.

Vierailija:

Ja se on myös saletti, ettette millään voi tietää ihmisten oikeita perusteita. Ei ihmiset halua tilittää päiväkodissa esim. mielen sairauksia. Tietäähän sen että juttu leviää alta aikayksikön!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kasvatustieteiden maisteri ja kahden pienen lapsen kotiäiti tällä hetkellä. Kuuluin aiemmin fanaattisesti näihin kotihoitoa puolustaviin äiteihin, jotka tuomitsivat tyystin virikehoidon kaikissa muodoissaan.

Nytpä alkaa ääni kellossani muuttua... Kolmevuotiaalla esikoisellani on kuolettavan tylsää kotona äidin ja vauvan kanssa. Emme ehdi enää juuri touhuta yhdessä, sillä vauva on äärimmäisen vähäuninen päiväaikaan. Tämän vuoksi ulkoilut ym. aktiviteetit jäävät viikolla minimiin. Lapsi pyytää lapsiseuraa, mutta kukaan tuttavani ei ole kotona samaan aikaan. Kerhojakaan ei läheööä ole. Virikehoito siintää mielessä, lapsen edun ja onnellisuuden vuoksi. Itse pitäisin hänet mielelläni vielä kotona, sillä kyyditsemisistä tulle kovasti lisävaivaa arkeen. Mutta lapsi todella tuntuu kaipaavan ja suorastaan janoavan seuraa ja aktiviteetteja.

Vierailija
4/48 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te " virikelasten" vanhemmat olette oikeasti tuota mieltä että päiväkodin henkilökunta ei osaa muuta kuin juoruta ja supista. Naaman edessä ollaan niin muikeeta ja maireeta kun muut hoitavat ja viihdyttävät lastanne, teidän ollessa kotona, mahdollisesti vauvan kanssa.

Meistä monet teemme työtämme innolla ja ylpeydellä päiväkodissa, yritämme kasvattaa lapsianne varhaiskasvatus-suunitelmien mukaan, kuitenkin toiveitanne myös kuunnellen, ja kyllä, joskus jopa keskustelemme muiden asioiden ohella myös hoidettavien perheistä yms.

Miten on, juoruiletteko itse toisten asioista esim. hiekkalaatikonreunoilla??

Vierailija
5/48 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uskoa, että olisivat noin epäammattimaisia, ohhoh. Vai onko syynä se, että kyseessä on naisvaltainen ala ja jotainhan siellä kahvipöydässä pitää haukkua - jos ei muita niin virikelasten vanhempia? Toisaalta onhan se hyvä jos se ehkäisee henkilökunnan oman porukan haukkumista -> lapsetkin voi paremmin. Voi hyvänen aika!

t: miesvaltaisella alalla työskentelevä, luojalle kiitos siitä...

Olen samaa mieltä:

Finette:

Sen sijaan tunnen kaksi LTOa ja yhden kasvatustieteentohtorin, joiden kaikkien lapset on olleet osa-aikaisesti " virikehoidossa" , kun perheeseen on syntynyt vauva. Tosin kyse ei ollut mistään 2v:sta.

Jos olisi, niin voisin ihmetellä vanhempien motiiveja ja mielestäni se vaatisi " erityisen" syyn, kuten lapsen tai vanhemman sairastelun, tmv.

Vierailija
6/48 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotus tuli siis päiväkodista päin.

Vierailija
7/48 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma jaksaminen on työn ja yhden lapsen kanssa jo kortilla niin miksi pitää vääntää lisää niitä kersoja ja sitten hoidattaa ne muilla?

Vierailija:

Kelpaahan sitä arvostella, kun itsellä on takana kevyt helppo koulutus (myös lto on tällainen), ja työpäivät ovat lyhyitä (ei ikinä 12 h tai 18 h) ja töitä tehdään muutenkin vähän jaksujen mukaan. Seisoskellaan pihalla juttelemassa lasten vanhemmista tuntikausia joka päivä. PPh:lla videot pyörii, ja käytetään niitä päiväkodeissakin.

Oman elämän suuri ponnistus on ehkä se, että jaksoi huraa huraa hoitaa 100% yksin ite kaks lapsukaistansa ehkä jopa kolmivuotiaiksi asti. Toki ammattikin auttoi tässä, kai noissa hommissa nyt jotain oppii lasten kanssa olemisesta? Toivottavasti.

Toisilla taas voi olla ihan erilainen opinto- ja työputki sekä takana että edessä. Töissäkään ei jutella mukavia, vaan tehdään eläimen lailla hommia. Äitiyslomalle jäädessä moni oikea uraäiti on aika puhki, ja tietää että töihin palattua tahti on moninkertainen, kun samoista hommista pitää selvitä vielä lyhyemmässä ajassa että ehtii lapsia hakemaan.

On se sitten rikos kerta kaikkiaan, jos vanhempi lapsi on nuoremman vauva-aikana kymmenenkin tuntia viikossa hoidossa. Jotkut lapset ovat jopa viisitoista tuntia hoidossa. Viikossa. Yhteensä. Muun ajan äitinsä kanssa. Hui kamala, paheksukaamme kaikki rivissä, jo on laiska äiti!

Vierailija
8/48 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teillä ole oikeutta arvostella asiakkaitanne. En minäkään voi sitä asiakaspalvelussa tehdä, enkä koe kyllä tarvettakaan.

Vierailija
9/48 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKKI lapset, KAIKKI pph:t, KAIKKI vanhemmat on aina samanlaisia ja samassa tilanteessa...

Yksi fiksu mielipide täällä on sanottu ap:n aloituksesta jo pariinkin otteeseen: Hoitajilla ei ole mitään oikeutta juoruilla lapsen vanhemmista pahansuopaan sävyyn, eikä varsinkaan MILLOINKAAN jaotella lapsia kasteihin. Ihan sama, mikä se lapsen tilanne on.

Vierailija
10/48 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhetta asiasta ja kaikki oli samaa mieltä tosta " tuomitsevaisuudesta" - toki ammattilaiset ymmärtää erityislapset,sosiaaliset tapaukset ym mutta nyt puhutaanki ns normaaleista perheistä

Vierailija
11/48 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, omapa on hapeanne :)

Vierailija
12/48 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työharjoittelussa ryhmiksessä ja hyvin selkeästi tuli esille hoitajien mielipide virikelapsista. Mutta samaa mieltä olen itsekin näin lapsettomana vielä. En kuuna päivänä veisi lasta hoitoon jos olisin kotona.

Vierailija
13/48 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain synnytyksen jälkeistä masennusta, ja ennalta ehkäisevästi hoidossa lapsi lääkärin todistuksella, ja huh hei.

Vierailija
14/48 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän tässä noloja olette jourukerhoinenne. Tekisitte töitä ja jättäisitte puheet vähemmälle!

Vierailija
15/48 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen vanhana hoitoon.

Vierailija
16/48 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen isompi lapsensa on hoidossa ja hän on vauvan kanssa kotona. Päiväkodissa isompaa pidetään ehkä " turhana" virikelapsena, mutta tosiasiassa perheen isä on masentunut ja ratkaisu on perheen jaksamisen kannalta ainoa oikea. Ystäväni ei halua kertoa todellista syytä kenellekään, vähiten päiväkodin tädeille, kun he ovat juuri tuollaisia juoruämmiä jo muutenkin!!

Toivoisin vain sen verran avarakatseisuutta, että ymmärtäisitte näillä valinnoilla joskus olevan oikeita perusteitakin. Onko se liikaa pyydetty?

Vierailija
17/48 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidan lastani kotona, varsinkin kun hän on jo heinäkuussa täyttänyt 3 eikä ole VIELÄKÄÄN hoidossa. Kerho alkaa ens viikolla ja se jännittää vähän äitiä ja poikaa, mutta uskoisin hyvin menevän.

Mua vaan suututtaa kun kaikki joka paikassa toitottaa ettei lapseni saa tarpeeksi virikkeitä kun on kotona. No, me kyläillään kyllä useasti, leivotaan kotona, maalataan, muovaillaan, siivotaan ym. Mitäs mun vielä pitäs tehdä lisää etten ois muiden silmissä ns. paha äiti joka ei tarjoa virikkeitä?

ja meille jouluna syntyy toinen lapsi ja on muuten monta kertaa kysytty että kai vanhempi lapsi käy muutamana päivänä viikossa hoidossa ettei pitkästy. eli minä olen törmännyt tuohon että sellainen on huono äiti joka ei vie virikehoitoon..

en kyllä ymmärrä miten kerho ja normaalit kotiaskareet ei riitä virikkeiksi. miten lapsista ennen kasvoi täyspäisiä kun ei ollut virikehoitoa?!

Vierailija
18/48 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttavamme vaan perusteli asian sillä, että esikoinen olisi menettänyt tarhapaikan jos olisivat ottannet hänet kotiin kun vauva syntyi. Esikoinen oli heillä silloin vajaa 2v.

Joskus vaan on ottanut päähän , kun " kerskailevat" kuinka helppoa on lasten kanssa ollut. Heillä on äiti on ollut molempien kanssa kotona vain sen minimi 10kk ja tosiaan niin että vanhempi on ollut tarhassa.

Itse olen yrittänyt selvitä täysjärkisenä kahden lapseni kanssa kotona (ikäeroa 1,5v) ja täytyy sanoa että on elämä ollut välillä hyvinkin haasteellista. Ehkäpä olisin säilyttänyt paremmin mielenterveyteni, jos vanhempi olisi ollut päivisin muualla hoidossa. ;D No ei vaan, olen oppinut erittäin paljon itsestäni sekä lapsistani noina hektisinä kotiäitivuosina.

Vierailija
19/48 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan tunnen kaksi LTOa ja yhden kasvatustieteentohtorin, joiden kaikkien lapset on olleet osa-aikaisesti " virikehoidossa" , kun perheeseen on syntynyt vauva. Tosin kyse ei ollut mistään 2v:sta.

Jos olisi, niin voisin ihmetellä vanhempien motiiveja ja mielestäni se vaatisi " erityisen" syyn, kuten lapsen tai vanhemman sairastelun, tmv.

Vierailija
20/48 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaani aloitti nyt osapäiväisenä pk:ssa, minä olen kotona 1-vuotiaan kanssa ja vauva syntynee keväällä. Päiväkodissa on osapäiväryhmä missä lapseni on, se on aika pieni ryhmä eli olivat vaan iloisia kun saivat yhden lapsen sinne lisää. Päiväkodissa myös kannustivat tuomaan lapsen hoitoon kun epäröin, olivat sitä mieltä että tekee lapselle hyvää saada ikäistänsä seuraa ja virikkeitä. Ja se todella on vaikuttanut positiivisesti lapseen.

Päivähoitotoimistossa yrittivät nurista mutta en välittänyt. Mulla on 2 lto-kaveria ja molemmat kannustivat myös tähän hoitoon. Tiedän kyllä että päinvastaisiakin on mutta minä en ole tavannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi