Kestovaipoista, neuvo aloittelijaa, en jaksa heittäytyä kestovaippamaailmaan!
Eli haluan aloittaa kestoilun tulevalla vauvalla, mutta en halua ihan koko elämääni sitoa kestiksiin, eli ei ole aikaa perehtyä ihan kympillä aiheeseen.. haluaisin noin puoli-kestoilla (ulkoillessa kertikset), eli mitä lajia suosittelet...
Suht helppoa täytyy olla, etten ihan kyllästy heti. Vanhoja Unimix-vaippoja löytyy jo jonkin verran..
mutta Mitä yöksi? Kannattaako ostaa aio-vaippoja, vai kuivuuko ne huonosti tms ikävää? Ajattelin että kuori ja sisään muotovaippa olisi simppeli?
Apua:)
Kommentit (15)
lukemattomia vaihtoehtoja kokeilleena: imse vimsen (ent bumpy) kuoret ja sisälle ronjamarian (tmv) sisätäyttövaippa; imua voi lisätä vaikka kuinka. Ainakin meidän supermegapissaajilla toiminut hyvin!
liiku: harsotaitos (origamitaitos, helppo oppia, jopa mies oppii!!!) ja hahtuvahousut tai ruskovillan villahousut. Hahtuvat kuivuu helposti tai eihän niitä tarvitse kuin tuuletella, ovat pomminvarmat ja harso on helppo huuhtoa / pestä koneessa. Kuivuu myös nopeammin kuin ns. tskuvaipat tai AIO-vaipat.
Myöhemmin esim. 5 Fuzzia ja imuja. Ne saa myytyä huutiksessa hyvään hintaan, kun kasvaa niistä yli.
On yhtä helppoa täyskestoilla kuin osakestoilla. Pyykkikone pyörii yhtä monta kertaa kummassakin tapauksessa. Eikä hyvä kesto vuoda muutaman tunnin ulkoilun aikana. Ei edes pidemmän kaupankireissun. Mutta fanaattinen ei tarvitse olla. Joskus voi hyvällä omatunnolla käyttää kertiksiä. Tai silloin kun huvittaa.
Bumpyn tms. pul-kuoret (polyurethan laminated tai sinnepäin) ovat meillä tällä hetkellä suosiossa (suosikkisysteem vaihtelee). Kuoriin voi sisään laittaa minkälaisen imun vain. Meillä bambupyyhkeistä saumuroituja taiteltavia imuja ja taittoflanelleja. Kuivuu hujauksessa, nopea taitella. Kuoret tarvitsee pestä vain kun likaiset, märille kuorille riittää tuuletus. Jos tälle tielle lähtee, niin riittää kun on kolmet pul-kuoret ja parikymmentä sisusta. Rahaa menee 100 - 200 e. Kuoret joutuu vaihtamaan kolme kertaa lapsen kasvaessa, imut menevät koko vaippaiän.
Yöllä meillä on ehdottomat Bumpyn villakuoret (tarralliset). Ei ole koskaan sänky märkä. Saako täällä vinkata, että kestovaippainfo. fi :ss ä on myynnissä sellaiset?
Olen todennut, että kestovaippojen hoitoon menee minulla päivässä kymmenen minuttia, eli hirveän työlästä ei ole.
T. toista kestopeppuaan vaipattava äiti
Minkälaisia nuo Fuzzy Bunzit on? Kaveri joka kestoilee Enkuissa käyttää jotain Totseja, onko ne huonoja?
ajattelin että siis ehkä vauvalla voisi käyttää ihan harsojakin, jos helppoja käyttää, nehän kuivuu hyvin... miten suoritatte vaippahuollon? Lojuuko jossain ämpärissä pesua odottamassa vai?
Myöhemmin saatat tarvita lisää imua.
Vaipat voi liottaa ämpärissä pesua odottamassa kuten me esikoisen kanssa tehtiin. Tosin se on ällöä. Nykyään vaipat nakataan ämpäriin ilman vettä. Ilma vaihtuu, eikä herkkänenätkään ole huomanneet mitään hajua. Kakat vain pois ja sutaisu sappisaippualla niin tahrat lähtee! Helppoa.
tuo on ihan vanha oppi. Paskat huuhdotaan pois ja sitten kuivasäilytetään kannellisessa astiassa ilmavasti, pestään parin päivän sisällä.
Vauvat ovat yksilöitä ja mikä sopii yhdelle, eikä toiselle.
Mä suosittelen hankkimaan muutamaan tyyppiä. Muutamilla paikkakunilla on kestovaippalainaamoja, joista voi kuluja vastaan saada kokeiluun vaippapaketin. Kannattaa katsoa, onko oman alueen yhdistyksellä tällaista tarjolla.
AIO:t kuivuu huonosti. cuddlet samoin. Onko sulla rumpua? Valitse sitten materiaaleja, jotka ei mene koppuraksi ilman rummutusta. Fleece on tällainen ja velour esimerkiksi.
En ole mikään huutonetti-ihminen, eli mieluiten ostan heti, siksi yleensä tykkään ostaa uutena...
niin Unimixeillakin pärjää jo pitkälle, jos päällä on hahtuvat tai muut villakuoret. Mulla on unimixeja, ne riittää myös yöksi lisäimun kanssa vielä 1 v.lle !
Tiesitkö muuten, että unimixeissa tarrat tulevat selän puolelle? Mä en aluksi tiennyt, ja sitten kun tiesin ja rupesin laittamaan tarrat taakse, istuvuus parani huomattavasti! Ja vaipat ovat mahtuneet monta monta kuukautta, tosi pitkäikäiset.
Jos hommaat muutamia sisävaippoja lisää + kahdet villa /tai muovikuoret, varmasti riittää.
Tosiaan nuo unimixit on semmoisia, missä on kosteussulkukin, mutta meidän vaipat on niin käytetyt, ettei kosteussulku enää toimi.
Niin, ja kuivuvat narulla hitaasti, mutta mä olen laittanut kuivausrumpuun, kun ei enää tartte varoa kosteussulkua.
sieltä löytää helposti käytettyjä. Siellä myös linkit (tietokannoissa) kaikkiin nettivaippaputiikkeihin. Ja tietokannoissa helposti ja nopeasti tarvittava tieto kestoista.
Eikä se liotus nyt niin vanhanaikaista ole. Monet tekee sitä vieläkin. Makukysymys. Itse en kyllä tykkää. Tulee helppo asia vaikeaksi...
en erityisemmin tykkää. Harsot on jees, niitä tarpeen mukaan ryyditän lisäimulla tai sitten en.
Kuivavat n. 10 tunnissa ja ei tarvii niitä kusisia harsoja/imuja kaivaa sieltä vaipan sisältä. Suosittelen kokeilemaan! :)
Meillä tuoreella vauvalla montaa eri merkkiä ja Fuzzi kyllä meidänkin mieleen. Jos en jaksaisi itse kankaita hommata ja ompeluttaa jollain (jees, anoppi teki) imuja, niin varmaan hommaisin luomuharsojen lisäksi DreamNappyn hamppu- ja bambutaittoja. Ainakin meidän niiden systeemillä tehdyt kopiot toimiit tosi hyvin ja uskoisin, että menevät hyvin sitten isommallakin.
Ekan kanssa kuten sinäkin olet ajatellut, eli ulkona oli ketikset usein. Tämän toisen kanssa huomasin, että ihan yhtä helppoa pitää kestoja ulkoillessa ja vieraillessakin. Paitsi tietty alkellisella mökillä tai autoreissuilla... :) Eli kertiksiä mennyt aika vähän, tosin yöllä molemmilla mennyt enemmän kertiksiä kuin kestoja, kun ovat niin pissailevia olleet öisin, enkä löytänyt tarpeeksi hyvää yövaippaa.
Mutta asiaan! Suosittelen taskuvaippoja, esim FuzziBunz tai suomalainen Nunnukka tai Myllymuksut. Sisään vaikka harsoa pötkölle taiteltuna. Tämmöinen setti kuivaa nopeasti.
Helppoja ovat myös vaikka Bumpyn kuoret. Niitä ei tarvi joka kerta pestä, vaihta vaan sisukset.
Villahousuja ja harsoja käytin pienelle vauvalle. Isompana ja liikkuvampana otin muut sitten käyttöön. Villikset joku voi tietty kokea hankalmmiski, kun on vähän hankalampaa pestä yms. Mutta ihanat luonnonmateriaalit, lämpivyys ja hengittävyys ovat jees!
AIO-vaipat kuivuvat minusta hitaasti, tuo taskuvaippa mielestäni kivempi vaihtoehto ja saa helposti säännösteltyä imuja sisään. Taskuvaipat tulevvat ehkä kalliimmaksi kuin vaikka Bumpyt ja villikset, täyttösysteemejä tarvii enemmän, kun pitää aina pestä.