Toisenlainen asuntoloukku... :(
Mitä ihmettä voin tehdä? Olen tosi pahassa pulassa...
Erosin reilu vuosi sitten, kun ex löysi nuoren ja nätin naisystävän. Minä jäin yksin odottamaan kolmatta lastamme. Jäin asumaan entiseen yhteiseen kotiimme. Asumiskulut olivat kuitenkin ylisuuret tuloihini nähden, vaikka asunto oli lyhennysvapaallakin. Asunto oli myynnissä, mutta ei mennyt kaupaksi. Otin lainaa lainan päälle. Tyhmää, mutta niin tuli tehtyä. Lopulta en saanut enää laskuja maksettua ja menetin luottotietoni. Palkasta meni suuri osa ulosottoon. Sain kolmannen lapsen ja vielä viime kesänäkin jouduin myymään jopa vauvan kestovaippoja saadakseni ruokittua itseni ja lapseni!!
Nyt tilanne näytti valoisammalta. Asunnolle löytyi ostaja! Myyntivoittoa ei tule, mutta enpä ole siitä haaveillutkaan. Ongelman on nyt vaan se, että en saa mistään asuntoa itselleni ja lapsilleni! Avara, VVO jne. eivät vuokraa asuntoja luottotiedottomalle. Välitysfirmat sanovat, ettei kukaan vuokraa luottotiedottomalle, eikä kukaan yksityinen halua vuokrata asuntoaan luottotiedottomalle yksinhuoltajalle, vaikka minulla onkin ihan hyvät tulot. Kunnan asuntoakaan en saa, koska asuntoni oli vähän aikaa vuokralla ja en saanut itse maksettua parin kuukauden ajalta kunnan asunnon vuokria, kun vuokralainen jätti maksamatta ja hänet oli häädettävä muutaman kuukauden kuluttua... Ja jos asunnon saisin, niin mistä ihmeestä saisin rahat vuokratakuun maksamiseen... Kavereilla ei ole ylimääräistä ja vanhemmilla on vain pieni eläke. Pankista en saa lainaa vuokratakuuta varten.
Vaihtoehdot: A) En hyväksy asunnon ostotarjousta. En pääse tästä asunnosta varmaan ikinä eroon, enkä pääse ulos tästä velkakierteestä. B) Hyväksyn ostotarjouksen ja yritän saada jostain asunnon ja jopa ilman vuokratakuuta. Se ei tule onnistumaan, mutta voihan sitä harrastaa toiveajattelua... C) Joku muu, mikä?
Niin, olkaa hyvä ja kivittäkää! Itse olen itseni tähän sotkuun saanut. Tiedän kyllä sen... Tilanne tuntuu toivottomalta. Lapsiani ja itseäni en kuitenkaan tapa, vaikka jollain tavalla pystynytkin nyt ymmärtämään niitä, jotka sellaiseen päätyvät.
Kommentit (29)
Ihmisiä mekin olemme, jotkut jopa ymmärtäväisiä sellaisia :-) Meillä on ollut asunnossa vuokralaisia, joilla ei ollut luottotiedot kunnossa. Kyseessä oli perhe, jonka yritys oli ajautunut konkurssiin edellisen laman aikana. Perheen äiti kertoi minulle avoimesti tilanteensa, ja herätti luottamukseni. Asuivat asunnossamme kaksi vuotta, eikä ollut mitään ongelmia. Kun muuttivat (työn takia) toiselle paikkakunnalle niin uusi (yksityinen) vuokranantaja soitti minulle ja suositukseni perusteella antoi hänelle asunnon.
Toisaalta olen myös hylännyt vuokralaisehdokkaan, jolla luottotiedot eivät olleet kunnossa, joka vältteli kysymyksiä eikä antanut kunnon selitystä luottotietojen menetykseen. Näiden kahden kokemuksen perusteella sanoisin, että avoimuus kannattaa. Tarinasi kuulostaa uskottavalta ja ymmärrettävältä, varmaan olisin valmis vuokraamaan asuntoni sinulle jos tapaisimme kasvokkain. Vuokratakuu pitäisi tosin jostain saada kasaan.
Niissä jos missä on kamalat vastikkeet.
Tietääkö muuten kukaan miten niihin voi saada asumistukea?
Omistusasuntoonhan ei fattassa hyväksytä kuluiksi kuin yhtiövastike ja vesimaksu.
Pankkilainan kuluja/ lyhennyksiä ei huomioda. (muistaakseni lainan korot otetaan menoina huomioon).
Minut suunnilleen naurettiin pihalle, kun kerroin bruttotulojeni määrän! Olisi paljon järkevämpää tsekata niitä nettotuloja....
Toivottavasti tuo oli vaan joku virkaintoinen eukko, sillä jotkut sosiaalitoimiston työntekijät ovat olleet tosi kivojakin (=lastenvalvoja).
Jos sulla ulosoton jälkeen jää alle sen tulorajan käteen, niin silloin saat toimeentulotukea. Korjatkaa joku jos olen väärässä!
Ja uskon että saisit sossusta apua myös vuokratakuun maksamisessa.
En sitten tiedä, että onko tässäkin taas jotain tulorajajuttuja. Mun "ongelma" kun on osaltaa se, että olen liian hyvätuloinen saadakseni mitään tukia (esim. asumistuki, toimeentulotuki). Nuo viranomaiset kun tuijottavat bruttotulojen määrää ja nettotuloihinkin lisätään aina se ulosmitattu osuus... Selvittelen huomisen jälkeen, että voisiko vuokratakuuta varten saada tuota. Olisi kyllä hieno juttu, jos voisi!
HARKINNANVARAINEN JA EHKÄISEVÄ TOIMEENTULOTUKI
.
Itse asiassa voisin hakea tuolta takausta ulosotossa olevien velkojeni maksamiseen! Pitää selvittää sekin, että onko pankkilainassa vai ulosotossa pienempi korko...
Ajattelin ilman muuta kertoa tilanteestani avoimesti (vaikka hävettääkin). Ongelmana on vaan se, että haluaisin asunnon läheltä esikoisen koulua ja pienempien lasten päiväkotia. Täällä asuu kuitenkin erittäin paljon lapsiperheitä ja vuokralaisista löytyy varmasti paljon niitä, joilla on asiat kunnossa...
Ihmisiä mekin olemme, jotkut jopa ymmärtäväisiä sellaisia :-) Meillä on ollut asunnossa vuokralaisia, joilla ei ollut luottotiedot kunnossa. Kyseessä oli perhe, jonka yritys oli ajautunut konkurssiin edellisen laman aikana. Perheen äiti kertoi minulle avoimesti tilanteensa, ja herätti luottamukseni. Asuivat asunnossamme kaksi vuotta, eikä ollut mitään ongelmia. Kun muuttivat (työn takia) toiselle paikkakunnalle niin uusi (yksityinen) vuokranantaja soitti minulle ja suositukseni perusteella antoi hänelle asunnon.
Riippuu tietysti mihin vertaa. Jos vertaa yksityisiin niin saa kolme huonetta samalla hinnalla kuin yksiön yksityiseltä. Tietysti jos joutuu ottamaan velkaa asomaksuun niin se tuntuu, mutta se on säästöä ja asomaksuna saa takaisin enemmän kun on itse maksanut.
Asoasuntoja kohdellaan vuokra-asuntoina kun haetaan asumistukea tai toimeentulotukea (Kela ja sossu).
Sossu maksaa vuokratakuut jos laskee että sulla ei niihin ole varaa ja kaupungilta pitäisi tulla asunto tilanteessasi olevalle yhlle. Etkä varmaan etsi niitä pieniä asuntoja, joita kaikki jonottavat. Jos ei kaupungilta tule asuntoa niin asumisoikeusasunto on hyvä vaihtoehto ja siihenkin saa sossulta takuuvuokrat.
TA-asumisoikeus on hyvä - suosittelen ja heillä on myös vuokra-asuntoja, vaikka nne ovat kalliita.
Juu, se ei minunkaan mielestäni pidemmän päälle kannata. Mutta jos nyt ajattelen omaa tilannettani pari vuotta eteenpäin, niin se olisi hyvä vaihtoehto. Vastike + laina menisi ihan samoihin lukuihin kuin vuokra-asunto! Näin tosi näkyy olevan vain Avaralla, VVO:n ASOt näkyvät olevan kalliimpia...
Asumistukea voi saada aso-asuntoon. Minä en vaan saa asumistukea, kun tulorajat menevät yli... Samoin maksoin aiemmin ihan täydet päivähoitomaksutkin, kun katsovat pelkkiä bruttotuloja. Nyt en enää maksa ihan täysiä päivähoitomaksuja, kun tulorajat nousivat.
Elatusmaksujakin laskiessa nettotuloihin lisättiin ulostottomaksut.
Olette ihan oikeassa: asunto on myytävä. On luotettava vaan siihen, että saan jostain asunnon ja tarvittaessa vuokratakuurahat siihen.
Soitin pankkiin ja sain jo huomiseksi ajan selvittääkseni mahdollisuuteni aso-asunnon ostamiseen. Se olisi ideaalinen ratkaisu, mutta saa nyt nähdä, miten minun tilanteeseeni pankissa suhtaudutaan... Hävettää mennä selvittämään omaa surkeaa tilannettaan, mutta muu ei nyt auta.
Jos tuo aso-asia ei onnistu, niin sitten täytyy soitella miljoonaan paikkaan vuokra-asunnon saamiseksi. Työaikaa menee, mutta onneksi on joustava työ...