Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.

Toisenlainen asuntoloukku... :(

Vierailija
20.10.2008 |

Mitä ihmettä voin tehdä? Olen tosi pahassa pulassa...

Erosin reilu vuosi sitten, kun ex löysi nuoren ja nätin naisystävän. Minä jäin yksin odottamaan kolmatta lastamme. Jäin asumaan entiseen yhteiseen kotiimme. Asumiskulut olivat kuitenkin ylisuuret tuloihini nähden, vaikka asunto oli lyhennysvapaallakin. Asunto oli myynnissä, mutta ei mennyt kaupaksi. Otin lainaa lainan päälle. Tyhmää, mutta niin tuli tehtyä. Lopulta en saanut enää laskuja maksettua ja menetin luottotietoni. Palkasta meni suuri osa ulosottoon. Sain kolmannen lapsen ja vielä viime kesänäkin jouduin myymään jopa vauvan kestovaippoja saadakseni ruokittua itseni ja lapseni!!

Nyt tilanne näytti valoisammalta. Asunnolle löytyi ostaja! Myyntivoittoa ei tule, mutta enpä ole siitä haaveillutkaan. Ongelman on nyt vaan se, että en saa mistään asuntoa itselleni ja lapsilleni! Avara, VVO jne. eivät vuokraa asuntoja luottotiedottomalle. Välitysfirmat sanovat, ettei kukaan vuokraa luottotiedottomalle, eikä kukaan yksityinen halua vuokrata asuntoaan luottotiedottomalle yksinhuoltajalle, vaikka minulla onkin ihan hyvät tulot. Kunnan asuntoakaan en saa, koska asuntoni oli vähän aikaa vuokralla ja en saanut itse maksettua parin kuukauden ajalta kunnan asunnon vuokria, kun vuokralainen jätti maksamatta ja hänet oli häädettävä muutaman kuukauden kuluttua... Ja jos asunnon saisin, niin mistä ihmeestä saisin rahat vuokratakuun maksamiseen... Kavereilla ei ole ylimääräistä ja vanhemmilla on vain pieni eläke. Pankista en saa lainaa vuokratakuuta varten.

Vaihtoehdot: A) En hyväksy asunnon ostotarjousta. En pääse tästä asunnosta varmaan ikinä eroon, enkä pääse ulos tästä velkakierteestä. B) Hyväksyn ostotarjouksen ja yritän saada jostain asunnon ja jopa ilman vuokratakuuta. Se ei tule onnistumaan, mutta voihan sitä harrastaa toiveajattelua... C) Joku muu, mikä?

Niin, olkaa hyvä ja kivittäkää! Itse olen itseni tähän sotkuun saanut. Tiedän kyllä sen... Tilanne tuntuu toivottomalta. Lapsiani ja itseäni en kuitenkaan tapa, vaikka jollain tavalla pystynytkin nyt ymmärtämään niitä, jotka sellaiseen päätyvät.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asuit itse silloin?

Vierailija
2/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni vuokraa asuntoja heille joilla on muuten vaikeata saada se asunto. Kysy myös seurakunnasta ja aina kannattaa yksityisille soittaa vaikka välittäjä noin sanoikin. Voi niistä yksityisistä löytyä joku sympaattinen ihminen joka on valmis katsomaan tuota luottotietojuttua läpi sormien. Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä että jos sinulla on jo ostaja asunnollesi niin myy se ihmeessä ennen kun olet vielä pahemmassa pulassa.

Jaksamisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos menisit puhumaan seurakuntaan? Monella seurakunnallakin on vuokrattavia asuntoja. Ja puskaradionakin joku hyväsydäminen voisi vuokrata jos annat diakoniatyöntekijöille luvan laittaa sanaa eteenpäin.

Vierailija
4/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi paha juttu, vaikuttaa vähän kaikkeen ja hankaloittaa jaloilleen pääsemistä:(

Minä menisin sinuna sossuun. Ei lapsiperhettä voi jättää ilman asuntoa. Jos sä kuitenkin käyt työssä ja sulla on palkka niin ehkä sossu voi maksaa vuokratakuut.

Vierailija
5/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja otat ittees nyt niskasta kiinni ja alat hoitamaan asioitas kunnolla.

Syvempään suohon vaan joudut jos et ala skarppaamaan.

Vierailija
6/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin säästäväni satoja euroja kuukaudessa, mutta vuokralainen ei maksanut vuokria...

Missä asuit itse silloin?

Vierailija
7/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakuntaa en osannut ajatellakaan. Pitää yrittää sieltä.

mielestäni vuokraa asuntoja heille joilla on muuten vaikeata saada se asunto. Kysy myös seurakunnasta ja aina kannattaa yksityisille soittaa vaikka välittäjä noin sanoikin. Voi niistä yksityisistä löytyä joku sympaattinen ihminen joka on valmis katsomaan tuota luottotietojuttua läpi sormien. Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä että jos sinulla on jo ostaja asunnollesi niin myy se ihmeessä ennen kun olet vielä pahemmassa pulassa.

Jaksamisia!

Vierailija
8/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitää aina laittaa tuollaisia vittumaisia kommentteja vaikeuksissa oleville ihmisille? Mitä ap muka on hoitanut huonosti? Jos mies jätti ja asunto ei mennyt kaupaksi ja vuokralainen ei maksanut vuokriaan niin mitä hitsiä hän olisi voinut "skarpata"? Syyllistät häntä tilanteesta josta hän juuri yrittää päästä irti. Jos ei ole mitään rakentavaa sanottavaa, niin älä sano mitään, ääliö!

Vierailija
9/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ottanut itseäni niskasta jo monta kertaa. Myin pois auton ja maksoin laskuja. Vuokrasin oman asuntoni saadakseni rahaa elämiseen, mutta siinä kävi huonosti huonon vuokralaisen vuoksi... Olen saanut nyt vihdoin ja viimein talouteni tasapainoon eli en ole lisävelkaantunut enää puoleen vuoteen. Ulosottoa on kuitenkin jälkellä kaksi vuotta eli rahaa ei ole ylimääräistä. Asunnon myyntikin auttaisi selviämisessä, mutta ongelmana on tosiaan se uuden vuokra-asunnon löytyminen...

Vierailija
10/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidin asioitani myös siten, että vaihdoin mukavan työpaikan parempipalkkaiseen, mutta jo ennalta ahdistavaksi tietämääni työyhteisöön. Olen kyllä yrittänyt hoitaa asioita, mutta välillä on tullut vain lisää seiniä vastaan... En minä kuitenkaan muita syytä. Peiliin olen kyllä katsonut.

Vierailija
11/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niillä ole jotain tulorajoja? Minun bruttotuloillani ei ainakaan mitään toimeentulotukia saa. Nettotulot on kyllä pienet, kun palkasta menee osa ulosottoon...

tosi paha juttu, vaikuttaa vähän kaikkeen ja hankaloittaa jaloilleen pääsemistä:(

Minä menisin sinuna sossuun. Ei lapsiperhettä voi jättää ilman asuntoa. Jos sä kuitenkin käyt työssä ja sulla on palkka niin ehkä sossu voi maksaa vuokratakuut.

Vierailija
12/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisenhan saa luottotiedotonkin! Luulisi, että pankki antaisi rahaa asumisoikeusmaksuun, kun pääset kuitenkin vanhasta isommasta lainasta eroon ja olet yrittänyt päästä kuiville.

Asumisoikeusmaksua varten ei tarvitse edes takaajia. Se maksu on vakuutena aso-asunnolle.

Katso vaikka www.aso.fi tai www.avara.fi tai www.ta-yhtyma.fi.

Vierailija
13/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarkistaa ennen kuin myyt.

Vierailija
14/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ulosoton jälkeen jää alle sen tulorajan käteen, niin silloin saat toimeentulotukea. Korjatkaa joku jos olen väärässä!

Ja uskon että saisit sossusta apua myös vuokratakuun maksamisessa.

Vierailija
15/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tästä vielä puuttuisi... :(

Asunto ostettiin täysin velkarahalla. Se mitä asunnosta saisin ostajalta on täsmälleen se summa, mitä lainaa on vielä jäljellä. Ei tule myyntivoittoa, mutta myyntitappio ei tunnu missään, kun ei sentään tarvitse ottaa laina asunnon myymisen vuoksi.

Soitan tuonne ulosottotoimistoon ja varmistan asian. Hyvä, kun huomautit!

Kannattaa tarkistaa ennen kuin myyt.

Vierailija
16/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASOlta löytyisi ihan ok paikalta sopivan kokoinen asuntokin.... :) Voi tosin olla, ettei pankki anna lainaa, kun viimeisin maksuhäiriömerkintä on kesältä. Toisaalta saattavat katsoa hyvällä sitä, että asuntolaina on sentään maksettu aina ajallaan niin exän kanssa vuodesta 2001 kuin nyt itsekin.

Sellaisenhan saa luottotiedotonkin! Luulisi, että pankki antaisi rahaa asumisoikeusmaksuun, kun pääset kuitenkin vanhasta isommasta lainasta eroon ja olet yrittänyt päästä kuiville.

Asumisoikeusmaksua varten ei tarvitse edes takaajia. Se maksu on vakuutena aso-asunnolle.

Katso vaikka www.aso.fi tai www.avara.fi tai www.ta-yhtyma.fi.

Vierailija
17/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että myyt sen asunnon nyt, jos kerran kaupaksi menee. Jatkossa voisit todella olla asunnon loukussa, jos velkaa olisi enemmän kuin asunnon arvo eikä pankki/valtio tms. katsoisi hyvällä sitä myyntiä. Tietysti jos et selviäisi kuluista, niin sitten pistäisivät pakkomyyntiin, mutta se sitten jo ihan toista luokkaa oleva soppa.

Jotenkin tuntuu, että ei kai tässä yhteiskunnassa voi olla tilanne että luottotiedot menettänyt yh voisi kadulle joutua, joten minä ainakin uskaltaisin myydä asunnon ja toivoa, että joku vuokraa ilman takuita (kunta nyt vähintään). Entä oletko kertonut tilanteestasi esim. vanhemmillesi? Voisitko ottaa heiltä lainaa sen vuokratakuun verran ja sopia siitä ihan kirjallisesti lyhennyssuunnitelman?

Vierailija
18/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja esim. kaupungilla menet varmasti jonon ohi, sillä tilanteesi on akuutti. Eli myyt asunnon, maksat velan ja olet kaikkiin mahdollisiin tahoihin yhteydessä, tässä ketjussakin mainittu.

Tsemppiä! Ja muista hyväksyä se ostotarjous!

Vierailija
19/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

HARKINNANVARAINEN JA EHKÄISEVÄ TOIMEENTULOTUKI

Harkinnanvaraisesta ja ehkäisevästä toimeentulotuesta päättää sosiaalilautakunta. Harkinnanvaraisen ja ehkäisevän toimeentulotuen myöntäminen edellyttää asiakkaan elämäntilanteen tarkempaa kartoitusta ja tuen myöntämisen tulee perustua suunnitelmaan. Tuki on tilannekohtaista ja kertaluonteista.

Ehkäisevää tukea voidaan myöntää

*

vuokrarästeihin asumisen turvaamiseksi (ellei vuokraan ole jo myönnetty toimeentulotukea)

*

lasten ja aikuisten harrastusmenoihin aktiivisen osallistumisen tukemiseksi

*

koulutuksen loppuun suorittamiseen uuden pätevyyden tai ammatin saamiseksi ja työllistymiseksi.

*

Myöntämisperusteena voi olla esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyys.

Vierailija
20/29 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.