****TAMMITENAVAT VK 35 ma-to****
Hyvää alkanutta viikkoa!
Edellisen loppuviikon keskustelut ovat täällä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11102005&p=4&tm…
Strutsi
Kommentit (31)
Kovin olivat mullekin eksoottisia nuo lehmät, kun oman maajussini löysin ja muutin kaupungista keskelle-ei-mitään. Eksotiikka on kyllä kaukana silloin, kun lehmä huitaisee paskaisella hännällä naamaan tai vatsaan - sattuu vähintään yhtä paljon kuin kämmenellä lyöminen :-/ Ja kyllä niitä potkujakin tulee. Välillä on kädet ja jalat mustelmilla. Onneksi ei tosiaan vatsaan ole osunut...
Sairaus- ja äitiysloman ajaksi on mahdollisuus saada kunnallinen lomittaja, jonka joutuu itse maksamaan. Äitiyspäiväraha menee suurinpiirtein lomittajan palkkaan. Onneksi mies on tehnyt enemmän navettatöitä, kun itse olen makoillut vatsakipujen, supistelujen ja iskiasvaivojen kourissa. Ja onneksi meillä on reipas kesäharjoittelija, jolta homma sujuu kuin vanhalta tekijältä :) Hän on lupautunut tekemään sairauslomani sijaisuutta ennen kuin palaa koulun penkille. Se tulee vähän halvemmaksi kuin kunnallisen lomittajan hankkiminen.
Huomenna selviää, onko mulla se streptokokki. Terkka sanoi, että kaikkialla tulehdusta ei edes hoideta, mutta meidän alueella penisiliinikuurin antaminen on katsottu parhaaksi. Joutuuhan synnytyksenkin yhteydessä vielä antamaan suonensisäisen antibiootin, ettei streptokokki tartu synnytyskanavassa vauvaan...
plumeria 22+0
Mulla on ollut vain sellaisia vatsan kovettumisia supistuksina tällä erää eli ihan normaalia, mutta edellisessä raskaudessa supisteli aina ke-pe töissä. Nyt on helpompaa, kun on kuopuksen kanssa kotona, voi tehdä jutut omaan tahtiin ja lepäillä kun vauva nukkuu.
Parina pvnä on ollu huonoa oloa ja huimausta. Verenpainako vai matala hemppa? Hemppa oli viimeksi 112.
Osyin ihania syysvaatteita mammamallistosta tänään: 2 neuletta, pitkähihaisen trikoopaidan ja housut=)
Onnea ezrider tuloksista ja onnittelut myös rakenneultrasta hyviä uutisia saaneille.
rv21+3
Mä kävin kans eilen rakenneultrassa ja poikahan meillekin nyt sitten on tulossa:) Jotenkin olen alusta ajatellutkin, että se on poika, joten sain vaan vahvistusta omille käsityksille. Jotenkin kaikki nuo uskomukset (rinnat ei ole kasvanut, vauvan syke on matala ja paljon muita) viittasi aina poikaan, joten siitä ajattelin jo aiemmin, että poika siellä on. Tyttöä olisin ehkä alussa toivonut enemmän, kun ajattelin, että tytöt on aina rauhallisempia, mutta samapa tuo - yhtä rakas vauveli meille on sukupuolesta riippumatta. Rakenneultrassa oli muutenkin kaikki hyvin, joten hyvä niin.
Munkin pitäisi pikkuhiljaa lähteä mammavaateostoksille. Vanhat vaatteet vielä menee kyllä päälle, mutta ärsyttävää vetää koko ajan paitoja alemmas. Eikä mulla oikeastaan ole kuin yhdet housut, joita oon enää pystynyt käyttämään. Kaikki muut on jääny mahan kohdalta liian pieniksi. Tähän asti olen käyttänyt muutenkin paljon hameita, mutta nyt kun tuli nää kylmät ilmat niin pitäis tosiaan ostella jotain mammavaatteita.
Nukkumassa pitäisi jo olla, mutta en malttanut olla tarttumatta tähän aiheeseen. Magda_Lena kyseli seulonnoista. Mäkin olen espoolainen ja ikäni takia mulle tarjottiin mahdollisuutta seerumiseulaan normaalien ultratutkimusten lisäksi. Pohdimme asiaa miehen kanssa ja tulimme tulokseen, että jätämme ko. seerumiseulan väliin. Joidenkin mielestä varmaankin kummallista, mutta me ajattelimme asian niin, että säästämme itsemme turhalta huolelta. Seula antaa paljon " vääriä hälytyksiä" eli kohonnutta riskiä, jota sitten tutkitaan lisää lapsivesipunktiolla. Lapsivesipunktiossa on kuitenkin puolen prosentin keskenmenoriski (istukkabiopsiassa prosentin). Toisaalta myös iso osa kromosomi- ja kehityshäiriöistä jää seuloissa löytymättä. En voisi elää sen kanssa, että kohonneen riskin takia tehtäisiin punktio, joka aiheuttaisi terveen lapsen keskenmenon. Lisäksi vähän fatalistisesti ajattelemme, että otamme vastaan sen mitä annetaan ja jos tutkimuksissa olisi todettu jokin poikkeama, emme olisi kuitenkaan keskeyttäneet raskautta.
Kolmosen rakenneultrassa todettiin pleksuskystia ja kohonnut riski Edwardsin syndroomaan (18 trisomia). Riski oli hieman pienempi kuin punktion keskenmenoriski. Emme ottaneet vastaan tarjottua lisätutkimusta. Lapsi on terve. Jos neljännen kohdalla todetaan ensi viikon ultrassa taas jotain tavanomaisesta poikkeavaa riskiä, niin toimimme mitä todennäköisimmin samoin kuin viimeksi. Tietysti jos lapsi on niin vakavasti epämuodostunut (esim. isot aivot puuttuu kokonaan) ettei minkäänlaisia elämisen edellytyksiä ole, täytyy asiaa ajatella tarkemmin.
Jokainen tietysti pohtii nämä asiat itse - toivottavasti etukäteen - ja tekee niinkuin parhaaksi katsoo. Hankalampi juttu varmaan silloin jos tulevat äiti ja isä ovat vakaumuksellisen erimielisiä seulonnoista.
Plumeria: kiitos sivistyksestä. Onhan niitä lehmiä tullut nähtyä läheltä, mutta enpä tajunnut/muistanut, että häntäkin sattuu. Toivottavasti löytyy syy vaivoihisi pian ja mahdollisuuksien mukaan lääkitys.
Strutsi 18+1 (onkin jo näemmä huominen)
Enpä ole jaksanut minäkään innolla kirjoitella viime aikoina.. ei oikein ole mitään varsinaista " uutta" juttuakaan! =)
Meillä ensi viikolla rakenneultra. Haluisin hirveästi kysyä sukupuolta, mutta mies on vissiin edelleen sitä mieltä ettei halua tietää. Sanoin kyllä, että mulle on tarpeeksi jännitystä jo siinäkin että tuleeko terve lapsi. Ja olisi helpompaa varautua vaatteidenkin suhteen (pinnallista ehkä?=), tietäisi säilöäkö tytön vaatteita varastossa vai myydä pois!
Tosin ei ole aivan varmaa pääseekö mies mukaan, jos ei pääse niin sitten ainakin kysäsen!
Hassua, kun jotkut eivät ole vielä mammavaatteita käyttäneet/tarvinut käyttää! =D Mulla on ollut jo monen monta viikkoa! Ei kyllä millään ole enää tavalliset esim farkut mahtuneet, paidat nyt vielä jollain lailla varsinkin väljemmät. Mulla on kahdet äitiysfarkut, yhdet puuvillahousut sekä yks kivanmallinen hame syksyksi. + mustat housut joita pidän töissä. Sekä muutama varsinainen mammapaita. Hennesiltä ostin mustat sellaiset hieman paksumpien sukkahousujen tyyliset legginsit, ne on tosi kivat pitää kotona paidan kanssa ja pehmoiset!
Jotkut trikoopöksyt sekä yhdet sukkahousut (sen hameen kanssa) meinasin hankkia ja sitten saa riittää. Ei mulla aiemmissakaan raskauksissa ollu varmaan näin paljoa äitiysvaatteita... esikoisen kohdalla en edes tiennyt että niitä on niin paljon myytävänä ja edullisiakin (h&m)! ) =D Aika noviisi vielä silloin olin!
Minäkin olen muuttanut maalle miehen perässä... vähän niinkun Plumeria, muttei meillä lehmiä ole kuitenkaan. Kaupungintyttö olen etelä-suomesta ja tänne pohjois-karjalaan kotiutunut nyt! =) Voin kuvitella miten raskasta on lypsykarjan kanssa, eräs tuttavaperhe on " samalla alalla" ja tuntuu välillä raskaalta. Ainakin näin ex-kaupunkilaisesta ajatellen!
Supistuksia olen tuntenut ihan muutaman kerran mahan päältä, maha on mennyt kovaksi ja tullut hetkeksi sellainen jännittynyt olo... ei kuitenkaan ole sattunut. Mietin juuri, että miten helposti sen huomaa esim liikkeessä?? Itse teen aika hektistä työtä, kokoajan pitää liikkua paikasta toiseen ja nostella yms. Toki kivuliaat supistukset huomaa jos niitä tulee, mutta entäs sitten ne pienemmät jotka kuitenkin voivat paikkoja pehmentää?
Vauveli piti hieman hengähdystaukoa erään illan ja seuraavan aamun ajan ja minä olin jo hätää kärsimässä, että mikäs nyt on vialla! =D Sitten alkoi kuitenkin normaali meininki ja kovasti möyritään melkeinpä kellontarkasti! =)
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
t. vilmahilja 19+5
Töissä tahti vaan kiihtyy syksyn edetessä, blääh. Ei meinaa ehtiä ollenkaan palstalle. Magdalle vilkutus ja toivottavasti tänään on jo parempi olo, mäkin seuraan aina tarkemmin teitä, joilla LA lähellä omaa. :-) Itse kun on siellä loppu kuussa, niin tuntuu, että alkukuulaiset on noissa viikoissa jo vaikka kuinka pitkällä. Hassua, eihän noissa nyt niin suuria heittoja todellisuudessa ole.
Mä kävin seerumiseulassa, kun meillä kunta ei tarjoa niskaturvotusultraa. Mietittiin kyllä, että kannattaako, kun ne tulokset tosiaan on epävarmoja. Eikö se ollut niin, että joka kahdeskymmenes jää kiinni, mutta silti esim. downin syndroomista löydetään vain 60%. Mulla vaikutti ehkä se viime talven tuulimuna vähän tähän. Se havaittiin vasta viikolla 12. Tällä kertaa halusinkin heti alussa ultraan ja muutenkin tutkimuksiin. Toisaalta ajattelen niinkin, että olisi hyvä tietää jo etukäteen, jos pienellä on joku sairaus, että sairaala osaa varautua tilanteeseen jo etukäteen ja saadaan parasta mahdollista hoitoa. Mikään testihän ei ole aivan varma, mutta silti. Voi noista olla apua. Rakenneultra on ensi tiistaina, saa nähdä millä mielellä sen jälkeen. Sen yhden epäonnisen ultratuloksen jälkeen olen jännittänyt ihan sairaasti kaikkia tutkimuksia.
Neuvolassa kävin tiistaina ja kaikki oli kunnossa. Vauvan sydän tykytti kuin höyryveturi ja pari kertaa jouduttiin jahtaamaan sykettä, kun tyyppi polski karkuun. :-) Paino oli noussut 3 kg ja hemoglobiini laskenut, mutta vielä ei kuulemma tarvi välttämättä aloittaa rautakuuria. Tosi hyvä, mulla on lapsuudesta traumat rautalääkkeistä.
Kaura@, mun pitäisi myös mennä vaateostoksille. Ehkä viikonloppuna. Töissä alkaa tulla kaikenlaisia tapaamisia ja tarvin jotain siistejä housuja. Yläosat vielä menee päälle, tosin nekin vähän jo kiristää, kun rinnat vaan jatkaa kasvuaan. Mun taitaa taas kohta tarvia mennä liiviostoksille. Alkaa jo pelottaa, et mitä tästä vielä tulee ja mitä sitten synnytyksen jälkeen. Rinnat varmaan räjähtää... :-)
Lily 18+6
...kysymys noista äitiysvaatteista. Mistä olette löytäneet kivoja ja edullisia vaatteita? Tästä on silloin tällöin keskusteltu ja H&M ainakin on tullut esiin. Onko muita? Kauppoja Tampereen seudulla?
Lily
moikka vaan kaikille!!
onkin vierähtänyt tovi kun on tullut tänne kirjoiteltua.. Mutta niinkuin tuolla joku sanoikin, niin ei ole oikein mitään uutta tapahtunut.
Maha kasvaa kauheaa vauhtia ja lueskelinkin ja naureskelin tuossa itekseni että kiva kun jotkut vielä mahtuu omin normi vaatteisiin. Itse olen pitänyt mammahousuja jo viikosta 16 lähtien. Osa syy voi kyllä olla turvotuskin... mutta tosiaan ekasta neuvolasta oli paino noussut vain 2,5kg.
Olen ostanut omat mammavaatteeni H&M:tä ja Lindeksiltä, missä mielestäni kivoin valikoima. Ehkä muutaman pikkuisenkin vaatteen olen sortunut ostamaan... heh. " Vanhat" paidat menevät edelleenkin. Onneksi!! Rinnat on kyllä kasvaneet kokoa isommaksi jo nytten ja hirvittää kyllä mitä ne tulee olemaan sitten kun maito niihin nousee... apuva...
Kävin eilen uimassa ja uimahallilta lähtiessä oli maha taas aivan kivikova. ilmeisesti supistuksia? näinköhän uskaltaa kerran viikossa harrastaa uimista? onko kellään kokemusta asian tiimoilta?
Heh, eipä tässä taas mitään asiaa ollut, mutta näyttää tuota tekstiä taas kertyneen. Sitä se teettää kun on päivät yksin kotona...
Hyvää loppuviikkoa kaikille!!
hemi ja rv21+1 (hui, onpa niitä jo paljon)
Joo, kyllä täällä elämä (rajun vatsataudin jälkeen) alkaa taas palailla meikäläiseenkin. Noi omat taudit on toki pieniä murheita, mutta ei välttämättä niin hirveän mielyttäviä kuitenkaan. Päivä tosin mennyt lepäillessä ja pieniä syömäyrityksiä tehdessä.
Tapahtumia:
' mies tuli tänään matkalta kotiin ja toi mulle ihanan mammakietaisumekon, mustan
' Mies sai vauvalta pienen potkun kun sattui just sopivasti olemaan hollilla kun kokeili vatsaa
(potkut tuntuu yleensä vain makuulla, joskus istuen)
Eli eipä munkaan elämään mitään suurempia kuulu.
Maanantainahan meillä on se rakenneultra ja hitsi mitä jännitän myös.
Äitiysvaatekaupoista suosin kanssa HM:ää ja Lindexiä (ainakin näin alkutuntumalta). Paitoja saa tunikamallia ihan normaaliltakin osastolta, eikä tarvitse maksaa sitä pientä mammalisää. HM:stä olen ostanut itselleni parit mustat siistimmät housut töihin, lisäksi yhden mustan kotivelourpuvun. Mun maha ei ole ollenkaan niin iso, kuin varmasti osan porukasta täällä. Ostin muuten myös sellaisen HM:n masutuubin ihan siihen tarkoitukseen, että voin pitää vanhoja farkkuja ja jättää ylänapit auki. Tuubin voi laittaa sit siihen päälle pitämään housut kurissa. Näin alkuun saa enemmän sit vaihtelua pukeutumiseen. Toi ratkaisu toimi kyllä ihan hyvin. Pari neuletakkia olen myös ostanut, ne antaa mahan kohdalta sitten myöten jos niin onnellisesti pääsee käymään, että tarvetta on.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
Supistelujen ja alavatsakipujen syy oli terkan epäilemä streptokokki. Nyt sain 10 päivän penisiliinikuurin, joten vatsakipujen pitäisi nyt alkaa hellittää. Jatkossa kaikki kivut toivottavasti johtuvat ihan vain raskauteen liittyvästä ja ovat normaaleja...
Moikka,
Aamulla lensi alakautta, sitten pari kertaa yläkautta ja nyt taas olen palannut alakautta-vaiheeseen. Järkyttävä olo, enkä siis ole ollut töissä. Tautia tämä on, kummitytöllä sama juttu. Nyt on tullut hirveä päänsärky ja ehkä kuume nousussa. Lähettäkää mulle parantavia viboja, KIITOS NIISTÄ JO ETUKÄTEEN. Onneksi en voi teitä tätä kautta tartuttaa. MIes on yhä matkoilla, joten tulee vasta huomenna. Keltainen jaffa olisi kova sana.. Sorry tämä aloitus. Toivottavasti te jaksatte kipujen ja turvotusten suhteen.
Luin yleisen palstan surullisia tarinoita ja tuli todella paha mieli. On tämä niin arpapeliä. Meille ei ole tarjottu mahdollisuutta seerumiseulaan tai lapsivesitutkimukseenkaan. Ei niitä ilmeisesti tarjota jos ei ole np-ultrassa turvotusta. Mutta kun sekään ei ole kovin varmaa, pitäisikö jotakin testauksia ultrien lisäksi vielä teettää? Kuulun Espoon kaupungin terveydenhuollon piiriin. Mitä mieltä TE olette? Miten teidän itsenne on tarkoitus. Osa on ainakin käynyt erillisissä testeissä. Kylläpä hätäännytti taas.. Olen juuri opettelemassa ja sisäistämässä ohjenuoraa, että kyllä elämä kantaa.. mutta en minä tiedä.
Ihana lukea Allu sunkin kuulumisia taas, kuten kaikkien muidenkin aina. Se piristää tätäkin päivää. Nyt päänsärky vie näkökyvyn, joten on parempi lopettaa tämä kirjoittaminen ja säästää teitä.
MAgdalena, hieman heikommassa hapessa.