TAKALOKARIT uuteen viikkoon! (lokakuiset -06)
Ajattelin alottaa uuden pinon uuden viikon kunniaksi. Oli tuo edellinen jo silleen pitkä että ehkä tämä taas innostaa kirjottamaan... Siellä oli kyllä eilisiltaisia juttuja, että käykäähän lukasemassa ne! :)
Juu, meillä nuo yhdet päiväunet menee silleen vaihtelevasti. Elikkä oon kyllä yrittäny ne pitää mutta kun jätkä on aamulla pari tuntia valvottuaan jo niin rätti niin kyllä välillä ne kahet unet on otettava. Tai sitten nukkuu silti vaan sen 1,5h unet vaikka saiskin venytettyä " aamua" sinne n.11.30 asti niin on sitten aikamoista se alkuilta... että ehkä hän ei ihan vielä ole valmis vaan yksiin uniin... Äiti kyllä olis öitten kannalta.. ;D
Meilläkin hampaita tulee lisää ja se tekee kipeää.. :( Eilen oli pojukka tosi kiukkunen ja itkeskeli vähän väliä. Iltapäivällä sitten vasta huomasin että alas on puhjennut 3. hammas (7. yhteensä) ja moni asia kirkastu: aamulla hampaiden pesu tökki vaikka yleensä se on mieluista. Syöminen oli vähän vaikeeta vaikka yleensä syö tosi hyvin. Lelujen kolkkaus alaleukaan aiheutti itkua. Noniin, tyhmä äiti, miten et aiemmin tajunnut!? ;P ;) Jeps, mutta supon avulla nukkui sitten tosi hyvin, heräs vaan 4 aikaan(!!) tosin aamu alkoi jo ennen kuutta.... XP On siis nukkunut johonki 7 nyt " normaalisti" . Tänään poika on mummolassa kun mulla on graduntekopäivä.
Elikkä juu, täytyy vissiin ryhtyä hommiin kun kellokin jo noin paljon, iik! ;) Oli mulla jotain muutakin mielessä mutta....ainiin! saatiin 1v. altistukseenkin aika ens kuun loppupuolelle! Voi kun se olis jo pois!! Siis maitoallergia! ;)
Hyvää viikonalkua! :)
pupu ja poju 4.10.
Kommentit (26)
Naurattaa ihan kun luin just oman edellisen viestini. Että " vaikee nukuttaa ku sataa" Niin että tarkotin että vaikee VENYTTÄÄ aamua kun sataa.. ;D Kun siis sisällä väsähtää ja ulkona ei oikein sateella vielä " viitti" tuon ikäisen kanssa olla. Tai minä ainakaan... Nukuttaa kyllä kohtalaisessakin sateessa voi, ainaski yrittää.. ;)
Jeps, niin että kiitoksia onnimannille vastailuista. Tosiaan tänään poika oli (äitini hoivissa) nukahtanu 10.30 ekoille ja nukkui melkein 2h mutta silti oli kellistettävä vielä toisille. Sepä se minuakin " harmittaa" (ehkä väärä sana, mutten parempaakaan nyt keksinyt) ettei ikinä tiedä etukäteen miten päivä menee.. Ja mitään ei kyllä oikein kannattais suunnitella kun ei varmaan sit mee niin! ;D :P No, aikansa kutakin....
Oon miettiny myös tutista vierotusta, mutta siis ihan vaan MIETTINY että mitenhän se sit joskus menee. Sen suhteen en oo aatellu vielä pitää kiirettä...tai saa nyt nähdä miten tää elämä ja mieli muuttuu.. ;) Ikuna ei tiedä!
Kauhistus, en ole edes lusikkaa vielä pojan käteen antanu ja onnimannilla jo syödään " itse" ! Eipä kyl poika oo sitä vaatinutkaan..? Jotain kyllä melkein käsissä pitää ainakin jossain vaiheessa ruokailua olla, niiku vaik joku purkin kansi tms. Pitäis ehkä ruveta tarjoomaan.. Pysyykö muilla muuten ruokalappu kaulassa? Me ollaan tällä hetkellä laputtomia kun jätkä hermostuu aina siihen ja kiskoo naama punasena sitä pois. Joten ollaan nyt sit ollu ilman. Täytyy kyl sit ku ite alkaa opettelee niin yrittää laittaa takas.. ;D
Mut eipä mullakaan muuta kun vasta kirjottelin. Hyvät yöt kaikille, kylmä yö edessä!
Joo, ei mullakaan juuri muuta.
Meillä mukava metsäretki jo tänään tehty, on kyllä aivan ihana ilma! Pojukin pääsi retkelle mukaan kantoliinassa ja ihmetteli kovasti kun ulkona retkieväitä syötiin, hauskaa oli.
Meillä koon 19 kumisaappaat ostettiin kesällä Citymarketista olisko ollu Tretorn tms. merkkiset semmoiset mustat muumi saappaat. Eivät olleet kovin kalliitkaan, tosin ei kyllä oikein vielä kestä kunnolla jalassakaan.
Meillä ei ole ollutkaan pulloa eikä tuttia koskaan käytössä, joten ei tarvi niistä vierottaakaan. Poju lopetti kuukausi sitten tissin syömisen ihan itsekseen, joten ei onneksi tarvitse pähkäillä sitäkään vieroitusta. Nyt juodaan nokkamukista, poju ei kyllä osaa siitä vielä itse juoda kun ei osaa tarpeeksi kallistaa. Meilläkään ei ole vielä kun muutaman kerran pojulla ollut lusikka kädessä, sillä lähinnä hakkaa pöytää tai on syöttävinään äitiä.
Kuten Siritalla, meilläkin on melkoinen takiainen. On melkoisen rankkaa! Jospa tuo pian jo helpottaisi...
Aurinkoista viikonloppua kaikille!
Kasper-06, poju 18.10
Pilvisissä tunnelmissa ollaan taas maanantaipäivänä ja niin se syksy vaan on tullut että saa kaivaa pukuja esiin.
Kumppareista oli puhetta että kun ei löydy. Minä olen myös nähnyt cittarissa ja prismassa 19 koon kumisaappaita mutta ei ole vielä tullut hommattua. Ja olen myös törmännyt karvallisiin jotka olivat 21. Mutta pienet koot yleensä menevät nopeesti kun niitä ei ole useaa paria.
Samaa asiaa sivuten kun on märkää tullut niin millaisia ulkoiluasuja olette hommanneet pikkuisille? Itse ostin aikaisemmin jo vettäpitävän välikausipuvun ja on sittenkin iso ja harmittaa. Täytyy varmaan katsella pienempää vielä jostain ettei huku siihen.
Unien kanssa täällä myös välillä taistellaan ja nyt onkin yksillä unilla tämä päivä niin katsotaan miten menee. Voi joutua laittamaan iltapäivällä pikkutorkuille ettei ihan kiukuksi mene koko ilta.
Kaikki puhuvat että saa tuttipullon pian pois ja minä vasta saan siitä taas neidin juomaan :o). On ollut taistelua maidon juonti kun se on niin pahan makuista tuo erikoiskorvike. En ota siitä stressiä vaikka menisi pidemmälle kun vain saan jotain juomaan. Ei ole vielä oppinut tuota nokkamukia kunnolla, ruokailun aikana vettä siitä kyllä juodaan mutta max 1dl pvä menee sitäkin. Tutti meillä on käytössä unilla, autossa yleensä ja välillä jos kiukuttaa pahasti muuten ei syö päivisin.
Miten muiden potta-asiat? Minä olen sitä yrittänyt taas opettaa kun alotimme jo tuossa 6kk ja edelleen käydään ahkerasti siellä. Kuivaksi tai puolikuivaksi yritetään varmaankin tuossa ensikeväänä jos onnistutaan vain.
Harrastuksia meillä ei vieläkään ole kun rakentamiselta/kotihommilta ei pahemmin jää sitten aikaa. Jos sitten kun on muutettu niin uudessa kunnassa menemme tutustumaan uusiin paikkoihin sitten.
Eipäs tässä muuta erikoista ollut tapahtunut, nyt syömään! :)
Heluuna ja tytteli 18.10
Ps. Niin, onnitteluja 11kk täyttäneille ja lähipäivinä täyttäville ;)
Juupeli kun onkin aivot jumissa! No, olipa aloitus, mutta vähän flunssaa pukkaa ja poikakin kipeä niin yöunet vähän mitä sattuu ja kun pitäis jotain ajatella niin aivoihin koskee.. ;P ;)
Niin, elikkä poika on räkätaudissa. Ja nyt on alkanut nyös yskimään.
Taisi multa sen saada tai jostain mistä lie... Nyt muutama yö mennyt tosiaan vähän huonosti kun yöllä heräilee raukka kun on ihan tukossa. Ollaan kyllä sängyn pääpuoli nostettu ja suolatippoja ja nasoliniakin annettu, mutta eihän nuo silleen auta kun hetken. Ei taida auttaa kun aika.. :(
Pullosta ollaan luovuttu lähes kokonaan, eli päivällä ei saa enää. En iltapulloa voinut kipeältä raukalta vielä ottaa.. Katotaan nyt sitten että milloin. Niin, nää (siis nääKIN) on mun mielestä semmosia juttuja että jokainen perhe tekee niin kun parhaaks näkee! :) Kun heluuna kirjotteli että vasta pullolle totuttaa" . :)
Potta on jo kirpparilta ostettu ja oon miettiny josko rupeis poikaa esim. ruoan jälkeen potalla istuttamaan. On silleen säännöllinen suoli että aamupuuron jälkeen " aina" tulee kakka. ;) Että siinä mielessä, mut toistaseks oon ollu sen verran " laiska" ja haluun oman aamukahvin yms. nauttia siinä pojan puuron jälkeen että vaipalla on menty. :) Kyllähän sitäkin ehtii.. ;)
Poika on selvästi ruvennu opetteleman sanojen toistamista. Että ei pelkkää tätätätää enää tule. ;) Tietty on se " ätä" (äiti) ja muutamia muita " sanoja" jo tullut. Sulosta on! :)
Niin, meidän poika se täyttää huomenna 11kk!!! Voi iikkis sentään, enää 1kk " vauvana" ... Ihan ihmeellistä suorastaan miten nopeesti-hitaasti (ymmärrätte varmaan) aika on mennyt. Voi hurja.... :o
Mutta semmosia vaan tällä kertaa... Muksaa syyskuun alkua kaikillen! :)
Pupu ja poju 4.10.
Pupun pojulle onnea huomisen johdosta! sinäkö kyselit potan käytöstä. Meillä kyllä se on, ihan esikonkin takia vaan eipä vielä olla kakkosen kanssa kokeiltu. Tuntuu se energia kuluvan multa ihan muuhun, en jaksaisi sellaista. Hyvä se olisi aikasin aloittaa. Meillä vaan pelkään, että kakkonen on samanlainen kuin ykkönen eikä paikalla pysy potatuksen vertaakaan. Meillä alkoi nuo touhut sujua vasta, kun kävelyltä maltettiin eli vasta joskus 1,5v paikkeilla esikon kohdalla. Ei siis malttanut istua sitä sekuntiakaan.
Heluunan on turha ottaa stressiä pulloista. Hyvä, jos jostain erikoiskorvikkeensa juo. ne on pahanmakuisia. meilläkin niitä käytettiin 1kk-3kk tietämillä. On se vaan hassua, miten vauvan makukin kehittyy. Silloin 1kk ikäisenä erikoiskorvike alkoi upota ihan heti vauvaan, kun ei raukka paremmasta tiennyt. Nyt tosiaan 10kk iässä olisi varmasti toinen ääni kellossa. Tsemppiä vaan! On ne aika kalliita ja konstikkaita jauheitakin!
Joku kyseli ruokalapuista. olenko suositellut sellaisia askartelu/ruokailuessuja, jotka peittää hihatkin. Niillä on hyvä opetella syömäänkin ja siksi tuo omakin on sitä lusikan käyttöä vapaasti saanut harjoitella.
Unista; on ne vaan niin hassuja, kun on NIIN päiväkohtaista! Kolme päivää meni jo ihan vakirytmillä 12-14.30 suunnilleen unet ja nyt sitten tänään veteli jotkut megamegamegaunet, joita ei ikinä ole meidän pojalla nähty: ensin 9.30-11.15 eli 1h45min ja sitten 14-16.30 eli 2hja30min. Ihan oikeasti sellainen unimäärä on meillä aivan uskomatonta! Ja yöunille taipui silti ennen 21.00. Ei voi kuin ihmetellä.
No, mä muuten otin meidän pojalta tutit pois. Kävi kyllä helposti, enmpä olisi uskonut. Ihan oikeasti on ollut sellainen imuttelija, että kovasti pelkäsin. Kai sitä kakkoslapsen kanssa on kuitenkin rohkeutta, kun ykkösestä tietää, että kyllä se sitten luonnistuu, kun uskaltaa ja parempi mitä aikasemmin. Ja minä kun olen vielä hehkuttanut ja mainostanut sitä yhden unen vakivaihetta niin niinpä tuo onnistui kahden unienkin aikana. poika nukahti kaikkille unille unilelun kanssa ihan tyytyväisenä. Toki unilelu oli tuttu ja turvallinen, kun olin tyrkyttänyt sen unikaveriksi heti sairaalasta kotiuduttua. Että se oli sen tarun loppu.
Iltapullo on meillä nyt sitten ainut " vauvajuttu" ja sekään ei ole ns unimaito vaan ihan keittiössä annetaan se 200ml, että varmistetaan maitokiintiötä vielä kun nokkis on kuitenkin ihan hakusessa. Sen aion nyt pitää vielä kehissä lähemmäs vuoden ikään.
Sanoista oli puhetta. Meidän pojan vakiosana on " kakka" . Se on kiva, kun toistelee sitä koko ajan ja varsinkin esikoisen riemuksi!
Niin ja kuka kyseli välikausipuvuista. Heluunako? Meillä on esikon vanha 86cm, ei kai mitenkään erikoisen kosteussuojattukaan, mutta vedän sitten kuriksia päälle kosteimmilla keleillä. Säästää pukuja kummasti. Tuo 86 tuntui sopivalta koolta.
Jaa viikon alkuja!
Pupulle noista unista. Minusta saa poika rauhassa joka päivä valita nukkuuko yhdet vai kehdet. Sillä edellytyksellä, että jos meinaa nukkua kahdet niin nukahtaa tarpeeksi aikaisin ekoille eli viimeistään 10.30. Jos sen jälkeen menee niin nukkuu sitten yhdet. Kausivaihtelua on selvästi! Pojalla oli jo pitkään yhdet unet, mutta nyt on joku unikausi selvästi ja tuntuu uni tosiaan maittavan. Hieman kyllä iltanukutus on kaksien myötä takunnut, mutta ennen 21.00 on kuitenkin unille taipunut, joten ei vielä haittaa. Mutta on vaikeaa, kun ei ikinä tiedä, miten päivä menee! Varsinkin kun ei ole ainoa lapsi kyseessä.
Pupu kyseli myös illasta. Niin meillä poika saa vielä sen ainoan tuttipullonsa illalla, mutta itsekin olen aprikoinut sitä täysin tarpeettomaksi. Kuitenkin on vasta muutaman päivän ollut ilman tuttipulloa päivällä, joten ajattelin vakiinnuttaa tuon päivän ennen kuin nappaan illastakin pois. Ollaan niin hyvissä ajoin liikkeellä, että ei kiirekään. olen pitänyt takarajana, että viimeistään vuoden iässä tuttipullo poissa niin poikahan ei ole edes 11kk ikäinen ja homma kohta läpiajettu...Sitten odottaa se tuttivieroitus-projekti. Sitten kyllä saa luvan nukahtaa vain yksille unille, että on tarpeeksi väsynyt nukahtaakseen ilman tuttia sekä päivällä ja illalla. Esikoiselle se yksiin uniin (ihan vakituisesti siirtyminen) oli tosi iso apu tuttivieroituksen suhteen ja kävi tosi ongelmitta. Vastaavaa yhtä selkeää ajanjaksoa, jolloin on helppo ottaa pois, ei minun nähdäkseni ole. Vai mitä muut on mieltä?
Meillä on opittu syömään oikeaoppisesti lusikalla. Toki leikitäänkin lusikalla, mutta joka aterialla panee ainakin 2-3 lusikallista ihan oikeinkin suuhun.
Eipä muuta. Eihän tässä ole kauaa, kun edellisen kerran kirjotin...:)