SYYS04 Alkuviikonpino!
Viikonlopunpino löytyy täältä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=67&m=11110318&p=2&tmo…
Öttis
Kommentit (42)
Lounasta odottelen. Tosiaan, ensi kuukausi on taas meidän lapsosten kuukausi. Vaikka onhan niitä synttäreitä jo tässä kuussa ja vielä lokakuussakin osalla. Aamulla olikin jo tosi syksyinen sää, kivaa:)
Nälkä kurnii ja energiavaje vaivaa. Pyörin yöllä hereillä varmaan 3h! Voi kökkö! Esikoinenkin heräili ja valvoi. Tosi luottavainen äiti olen lastani kohtaan, kun aloin sitäkin miettiä yöllä, että miten esikoinen pärjää tarhakaverinsa synttäreillä yksin tällä viikolla. Eka kerta, että menee. Jos saakin nenänsä eteen jotain ruokaa josta ei tykkää tms. Jos rupeaa sitä sitten kiljumaan tai itkemään. Tuntuu, että täytyy pitää kauhea opetuspuhe miten kylässä yksin käyttäydytään. Joo, onkohan mulla joku asennevamma. Mutta kun en edes tiedä kuka tämä synttärisankari on, taitaa olla uusi ryhmässä. Esikoinen on kuitenkin puhunut tytöstä, joten siksi haluan viedä juhliin. Tärkeänä jo eilen osti lahjan Jumbosta.
Käytiin kattelemassa esikoiselle vaatteita, mutta kun toinen on niin laiha, niin kaikki housut roikkuu jalassa ja vyötärö menee ihan kurttuun, jos yrittää farkuissa tms. kiristää kuminauhaa. Toivotonta puuhaa. Lisäksi Jumbon kaupoissa on koot aina lopussa. Yhdet sisähousut saatiin ostettua ja pari paitaa. Minäkin löysin alennuksesta kengät, taas yhdet littanat:)
Tänään on esikoisen keskustelu tarhassa, joten työpäivä jää vähän lyhyemmäksi. Hyvä niin, kun en jaksa oikein keskittyäkään.
Vali ja väsy, siinäpä sitä:)
T: Ynis
Syksy on alkanut ja jo ilma kertoo sen.Ihan hyvä näin,olen tullut " vanhaksi" kun kuumuus kävi jo hermoihin=)
Totuttelua kouluarkeen,pitkiä päiviä viitosluokkalaisella.
Kakkosella alkoi nyt toden teolla ranskan opiskelut.Aloitti jo ekalla luokalla ranskan kielikylpyluokalla.
Kolmas edelleen kulkee pää pilvilinnoissa jaan päivittäin herätellä neitoa haave unistaan=)
Pikku nelkku aloitti esikoulun ja ensimmäistä kertaa siis päivähoidossa,poissa kotoa.Ihan kivasti on alkanut paitsi että ekan nuhan jo on saanut saaliikseen.Tästäkö nämä syksyn kierteet taas alkaa?
Syysherra leikkii tossa vieressä,ensiviikolla aloittaa osapäiväisenä samassa ryhmässä veljensä kanssa.Minun ihana pieni pellavapää on jo iso poika.Tai ainakin itse korjaa olevansa iso eikä pieni jos erehdyn " pikkupojaksi haukkumaan"
Katsotaanpa millaiseen järjestykseen laittaa päiväkodin...Vilkkautta ja omaa tahtoa kun löytyy vaikka muille jaettavaksi.
Nuoren neidin kanssa oltiin tänään neuvolassa,5kk neuvolassa!Niin se aika menee ja vauva kasvaa ihan silmissä.Mittoja oli 7300gja 66,5cm.Täysimetyksellä jatketaan vielä kk ja sitten aletaan pikkuhiljaa maistella kiinteitä!
Siinäpä lapsista.
Minulla taas vaivaa kuume,muuttokuume.
Olen ihan kypsä tähän taloon ja näihin nurkkiin.
12v ollaan tässä asuttu ja mieli tekis saada jotain uutta.Maisemanvaihdosta.
En taida koskaan oppia olemaan tyytyväinen nykyhetkeen.Nainen ,vaativainen.
Nyt kuitenkin mentävä ruokaa laittamaan.Syysherran pidin hetken tyytyväisenä juustonaksuilla(hyi mua laiskaa äitiä)mutta noin energistä se ei kauan tyytyväisenä pidä.
Ja neitonenkin jo ääntelee rattaista...
Siis mentävä.
Ja täytyy sanoa, että kovin on kesäinen ilma täällä pohjoisessa päin. Tuulee ja sataa vettä. Palelee! Päällä on villapaita ja jalassa villasukat :) Ei pääse rusketusraidat yllättämään....
Alli (meniköhän oikein?) kyseli pienten oikomishoidosta. Esikoinen sai 4 vuotiaana ne oikomisraudat, joita pidettiin 10-12 tuntia öiseen aikaan. Sekllainen niska-vetojutska. Kaksi ensimmäistä yötä oli hankalaa ja aamulla koko suu oli kipeä, mutta Panadolilla siitä aina selvittiin. Hankalinta oli ennen sitä aloitusta se muottien teko, mutta hammashoitaja oli niin ammattitaitoinen, että sai houkuteltua lapsosen oikein hyvin siihen mukaan. Kaikin puolin positiivinen kuva jäi koko hommasta minulle. Esikoinen ei silti oikein innostunut kun sai viime keväänä samat raudat sitten uudemman kerran, kun pysyvät hampaatkin kaipasivat hämmäslääkärin mielestä vielä lisäfiksausta...
Leannan kuulumisia oli hauska lukea. Hetken jo luulin, että taasen vauvakuume, mutta tällä kertaa se olikin talokuume. :)
Mitäs muuta, ei kait tänne erikoista. Lomasuunnitelmia ei ole, enkä meinaa mitään järkevää tehdäkään, kunhan oleilen lapsosten kanssa ja nautin " kesälomasta" .
Palailen. Voikaa hyvin!
Mimmu ja lapset x3
PS:Elmon mittoja minäkin jo malttamattomana odottelen.... Samoin pitkää synnytyskertomusta.
Ihanaa maanantaita kaikille! Täällä yks hyväntuulinen äiti-ihminen. Syynä vielä muistissa oleva mukava 5v hääviikonloppu yhdessä miehen kanssa, oltiin kylpylässä ilman lapsia hemmottelemassa itseämme kuplajuomalla ja ihanilla hoidoilla ja hyvällä ruoalla¿ Illalla oltiin kuuntelemassa ja katsastamassa Hanoi Rocks. Olihan se. Musa tuli vaan liian lujalla, mut muuten ihan ok keikka. Oli mulla kerran elämässä nähtävien listalla, nyt sekin on nähty. Mikael oli ihan samannäköinen kuin kuvissa 80 ¿luvulla, tosi timmissä kunnossa vaikka vanha ukko jo onkin ja Andy oli just sellanen kuin ajattelinkin, ihan poissaolevan näköinen¿
Tänään meillä hajos imuri. Aamulla yritin siivota äkkiä kun oli kaveri tulossa kylään ja imuri (keskuspölyversio) sammui heti aloitettuani. Menin autotalliin (imuri siellä) katsomaan mikä siellä oikein jumittaa ja katon rajassa oli 20 cm savua! Pölynimurin luona haisi palanneelle. Äkkiä töpseli pois seinästä ja ulos¿.
Hyvät uutiset listalle pääsee myös tämä, meillä syyspoika taitaa olla päivä- ja melkein yökuiva jo! Hienosti on nytkin mennyt la-su- ma, ei yhtään vahinkoa! Yövaippakin on usein kuiva aamulla.
Pikku-ukko tekee kolmatta hammastaan ja yöt on taas sen mukaisia. Johan tuossa viikko ehkä hyvin nukuttiinkin. No, tämä on taas vaan VAIHE, eiks vaan¿
Ihanaa kun jumpat taas alkaa, kaipaan niin jo kunnon hikijumppaa. Miehen työt ja toisaalta remontit täällä kotona tosin ei hyvää lupaa mun jumpalle pääsyihin, mutta jos edes joskus pääsis. Salilla oon käynyt kerta viikkoon mut ei se oikein riitä, ja juoksu ei oo mun juttu, vaikka sitäkin jo kokeilin tässä. Sauvakävely menee joskus, mutta aina ei hermo riitä siihenkään, pitäis päästä eteneen nopeemmin. Kiire kiire kiire.
Huomenna tulee uusin serkus kylään, reilu 1 kk ikäinen vauva. Ihanaa :)
jep, menen hörisemästä. Voikaa hyvin rakkaat!!
:)
äitikuu ja pojat kohta 3v ja kohta 9kk
Minä vietän taas vaihteeksi sairaslomapäiviä, tänään ja huomenna. Ei ollut flunssa parantunut, paheni vain loppuviikosta. Viime yö oli aivan kamala kun päätä särki ja nenä niin tukossa että tuntui kuin ilma loppuisi. Illalla vielä tauti nosti jonkun ihmeellisen kuumepiikin. Aamulla menin ensitöikseni Diacoriin ja poskiontelon tulehdushan se siellä on. Joten ab-kuuri päällä ja Duactin avulla mennään. Sain lepoa varten s.lomaa, ja olenkin nukkunut koko päivän. Olo on kyllä vielä vähän toispuoleinen. Kiva kesäflunssa. Tai no, onko enää niin kesäkään.
Minäkin nautin, kun ilmassa alkaa olla syksyn tuntua ja tuoksua (tosin, en ole tänä aamuna päässyt niinkään sitä kokemaan kun en maista enkä haista mitään juuri nyt). Tämä syyskuu tulee olemaan minulle oikein erityinen :) Olen niin totaalisen (alku)syksyihminen että ei ollut ollenkaan vaikea valita häiden ajankohtaa. Kaikki värit ja tunnelma... Ja mieskin tykkää syksystä, kun on myös syyslapsosia.
Me vietellään tänä vuonna tyttösen synttäreitä hiukan aikataulusta myöhässä noiden hääjuttujen vuoksi. Mutta lokakuun puolessa välissä olen ajatellut varata asukaspuistomme (siis sen sisätilan, heh) joksikin lauantaiksi, ja kutsua sinne kaikki vieraat -suvun ja ystävät- samantien. Sinne vaan täytyy sitten leipoa ja laittaa kunnolla sapuskaa jne. mutta ei se haittaa. Pääasia että on suuri tila ja siellä ainakin lapsille löytyy tekemistä.
Kiitos, Mimmu, kun kerroit kokemuksianne! Olipa helpottavaa lukea, että ei se välttämättä aivan kammoa ole. Varmaan meillekin nuo yöraudat sitten laitetaan. Olen selvittänyt näitä oikomisasioita nyt oikein kunnolla ja yrittänyt saada selvää mihin tässä joudutaan. Kyllä minä vielä ajattelin siltä oikomislääkäriltä kysyä, että onko se hoidon aloittaminen näin aikaisin aivan välttämätöntä. Ajattelin lähinnä, että jos se osoittautuu aivan kamalaksi kidutukseksi lapselle. Kun joissakin kunnissa kuulemma hoito aloitetaan vasta rautahampaiden puhjettua juuri siksi, että ensinnäkin lapselle on helpompi kertoa ja perustella mistä on kysymys ja toiseksi, että maitohampaiden oikomisella ei välttämättä saadakaan niitä tuloksia aikaan, eli ei takaa sitä etteikö raudat silti tulisi sitten isompanakin suuhun.
Mies on hakemassa pientä hoidosta, minä taidan hiippailla hakemaan Duactinia ja sitten tekemään ruokaa. Mulla on mielessä yksi aivan ihana kanakeitto-ohje jota ajattelin kokeilla.
Vointeja!
Alli
Heh, tuli kirjoitusvihne, mutta samalla niin hauska otsikko, että olkoon ;)
(vai oisko ollu virhe?...kannattaakohan mun enää jatkaa???)
Leannan kuulumisia oli taas kiva lukea. Pitäähän sitä aina joku kuume olla päällä ;)
Alli. Mikä sopisikaan paremmin syyspinoon kuin syyshäät. Ihanaa! Nauti, vaikka hommia piisaakin!
Aamusella ei ollu tälle päivälle mitään ohjelmaa tiedossa. Sitten tulikin kaveri lapsineen käymään ja pikaisesti laittauduttiin pihalle. Ja heti perään siskoni soitti, et ois tulossa käymään. Kaikin puolin kiva päivä siis :) No, kaksi ruokaa onnistuin polttamaan pohjaan, että se kyllä harmitti. Munakkaasta riitti silti ruuaksi, kun otti parhaat päältä, mutta vispipuuron jouduin tekemään alusta asia uuden (ja mies hakemaan marjat metästä)
Huomenna on iltarastit ja neitin kummitädin synttärit. Keskiviikkona 5v kerho, to perhekerho ja iltapv tulee vieraita. Pe esikoinen menee kaverin synttäreille. La-su mä oon reissussa :)
Siinäpä ohjelmaa viikolle :)
T@hti
Heti kärkeen Mersulle ja koko perheelle hirmusti onskua Elmon johdosta!!!
Mun viikonloppu meni vähän niin ku raskaamman kautta. Menin sinne Kokkolaan ja tapasin ensin yhden kaverin, jolla syys04 lapsonen ja nyt kk ikäinen vauveli. Oli tosi kiva nähdä, viimeksi viime kesänä on nähty. Sitten menin Onnin kummin tykö. Siinä vähän nautittiin viiniä (lasit naiseen) ja siideriä vähän. Käytiin katsomassa kaupungilla ilotulitus ja tultiin takas kämpille. Ja laulettiin singstaria aamu viiteen!!! Siis kaverin 10-v ja 13-v tytöt meidän kanssa! Kaverin mies tuli töistä aamu neljältä ja jäi suosiolla alakertaan sohvalle nukkumaan kun me niiden makkarissa laulettiin. Juu, hauskaa oli.
Aamulla sitten ei ollutkaan. Ja tätä, siis noin pahaa oksentelua, ei ole ollut kuin kerran aiemmin, silloinKIN olin illalla lyönyt pääni johonkin (11 vuotta sitten). Nytkin alkuillasta ennen kuin alkoholilla kerkesi olla osuutta asiaan, löin otsan lasiseen pöydän reunaan (kiva patti otsassa..). Että aivotärähdysköhän sitten. Sama tuo, mutta horkka ja tyhjän oksentaminen - ei kivaa.
VIime yö oli sitten vähän kökkö, kun Onni nukahti tietysti kotimatkalla kello 17 päiväunille (anoppila reissulla ei ollut järin pitkiä öitä nukkunut) ja nukkui 1,5 tuntia. Nukahti sitten kyllä kl 22 eilen mutta heräs viideltä!!! Halus meidän väliin ja minä onneton vahingossa potkaisin sen junaradan junat nurin, kun ne oli aseteltu illalla tarkasti parkkiin. Niitä olis sitten halunnut kello 5 aamulla korjailla ja kun en lämmennyt ajatukselle, Onni aloittin tunnin kestävän vinkumisen meidän välissä. Kuudelta nukahti ja mä sitten nousin ylös. Plaah. No tänään uni vei voiton pojasta jo kasin tienoilla. Josko se oikea rytmi tästä taas löytyis.
Ihanaa tosiaan kun on syksy. Ihanan raikas oli tänäkin aamuna ilma kun pyöräilin töihin. Ja onneksi tosiaan täällä ei ole oikeastaan yhtenäkään aamuna satanut - kop kop - kun olen töihin polkenut.
Olipas muuten kiva, kun Kokkolan kaveri sanoi, että olen kutistunut sitten viime näkemän (=viime kesän). Paino on kyllä melkein sama mutta kai tuo punttien nostelu kannattaa. Näkee sen vaatteistakin kyllä, että se kannattaa:)
Nyt pitää mennä laittamaan pyykit. Töissä on muuten kivaa. Oikeasti onkohan jo löytynyt työ, josta voisin tykätä?!?!
Tiiviä kaipailen myös minä tänne palstallekin.
T-P
Arki on alkanut, kivaa :)
Sassa oli eilen elämänsä ekaa kertaa kerhossa :) Kotoa lähtö teki tiukkaa, pakottaa piti autoonkin. Meni ite kerhotilaan, alkoi leikkiä palapeleillä (nuppi-, kotona tekee tavallisia jo). Itku tuli kun sanoin ett lähden. Hirvee huuto oikeestaan. Annoin vaan tädin syliin ja sanoin heippa ja tulen hakemaan ja lähdin. Puol minuuttia oli itku kestänyt :) Oli tykänny kovasti olla siellä!
Poitsu oli taas eilen vaatekuvauksissa. Olin ite kattomassa kun viimeksi en päässyt. Reipas oli, tuli varmaan hyvät kuvat.
Seuran asiat työllistää mua tosissaan nyt. Ehkä ne helpottaa kun jumpat, tanssit ja uus tyttöfudis pääsee starttaamaan. Sit on " enää" omat 3 ryhmää ja Poitsun fudiksen joukkueenjohtajuus ;-)
Ensi tiistaina olenkin tähän aikaan töissä! Eka oikee työvuoro, siis että aamulla kuudeksi menen. Hih, hauska olis olla kärpäsenä katossa täällä sit näkemässä miten mies suoriutuu; Poitsu eskariin 8ksi ja sit Sassa hoitoon...
Siitä uimaliivistä, Motonetissa (kaikkee sielläki myydään...) on ainaki noin 30e. Mutta voin todella suositella sitä!!!! Sillä saa mennä aikuisten altaaseenkin, kellukkeilla tms ei saa.
Sassa pystyy uimaan sen avulla aikuisten altaan päästä päähän! On oppinu sukeltamaankin, tai siis etsii avainta matalasta, pohjasta, uimalasit päässä. Laseja suosittelen myös!!!!
Poitsu on niin rohkea, hyppää 5 metristä!!!!! Hullu kun olen, niin yllytettynä menin perässä... Ja hyppäsin myös! Eka en millään olis uskaltanu mut ei antanu sielu periksi tulla rappuja alas takas. Ai että se oli korkee :(( !!!!
Poitsulla oli eilen fudismatsi. Hävisivät, mutta vain 1-0. Alkukesästä pelit oli jotain 10-0 tms. Mahtavaa parannusta pelissä koko porukalla!
Nyt pukemaan ja sit seuran ilmoituksia lähikauppoihin yms viemään ja sit puistoon. Vielä ei ainakaan sada.
Ai juu, onnea Mersu :)) !!!!!!
Ja juu, Lila, soita tai laita viestiä jos vaan otat noita NJ:ta. Lähetän ilmatteeks vaik postikuluilla?
Kerppu
Onko täällä ketään..? (" Ketään ketään ketään" kaiku vastaa). Hiljaista on kuin huopatossutehtaassa tässä syysmammapinossa :)
Kunnon kymmenen tuntinen työpäivä toimistossa taas tänään. Arkeen on todellakin palattu. Töistä tultuani kävin sitten viiden kilometrin lenkillä. Viikko enää varttimaratoniin...
Äitikuu: Minähän olin viime vuoden joulukuussa myöskin Hanoi Rocksin katsastamassa, kun vietimme työpaikan pikkujouluja. Mika ja Andy kävivät silloin ennen keikkaa katsastamassa pikkujoulubileemme, joista sitten menimme keikalle. olin kertonut pomolleni kuunnelleeni teininä Hanoi Rocksia ja pomo sitten kuulutti koko pikkujouluporukalle, miten minä olen suuri fani ja Mike ja Andy tulivat minua jututtamaan ja kättelemään ja kaikki ottivat valokuvia. Arvaatkaapa oliko noloa..? :) Noh, Mike oli tosiaan timmissä kunnossa ja Andy aivan pihalla ja keikan vetivät älyttömän reippaasti.
Tänä aamuna jäi Antsa tarhaan alahuuli väpättäen. Poika oli surullisen hellyyttävä, kun tuntui siltä, että alkaa itkemään, muttei olisi " kehdannut" alkaa. Suurten halien saattelemana lähdimme sitten siitä töihin, mies ja minä molemmat.
Tyttö-keskimmäinen on alkanut tekemään taikatemppuja ja esittelee kaikille, miten saa asioita häviämään :)
Mersun synnytyskertomusta odotellen,
Saamuska
No minäpä tulen kantamaan korteni tähän hiljaiseen pinoon. Pipo päässä istun, salilta just tulin pyörällä. Pojat on uimareissulla, palannevat pian.
Ihanan syksyinen ilma ulkona. Silleen sopivan raikas. Aamutuimaan oli vain vajaa 4 astetta lämmintä. Olin lähdössä pyörällä, omalla sellaisella, kun miehen pyörässä on mulle aavistuksen liian korkealla penkki. (muuten olis parempi ajaa, pääsee lujempaa) No otin sitten Onnin turvaistuimen jo irti miehen pyörästä ja hoksasin,e ttä mun pyörä on lukossa ja avain mun vanhempien luona. Kävin sisällä toteamassa sen ja sittenpä oli Onni herännyt huuteleen äitiä. Menin huoneeseen ulkovaatteet päällä ja se tietysti kyseli, minne menen. Päätettiin sitten niin, että mä vien Onnin hoitoon ja mies pääsee pyörällä töihin. Eli tänään Onnilla oli sitten " pitkä" päivä hoidossa, 8 tuntia.
Ja voi kuinka reippaasti Onni sinne jäi. Hieman alahuuli väpätti mutta ei jäänyt enää itkemään. Olipas kiva lähteä töihin. Ja oli nukahtanut ekan kerran tarhassa päikyille!!! Pollevana yläsänkyyn on siirtynyt lepäilemään.
Nytpä ne pojat tuli uimasta. Onpas niin reippaan kuuloinen pieni mies tuolla eteisessä:)
Kaikki kommentoitava katosi sen siliän tien.
T-P
tähän kekoon, ettei ihan jää pannukakuksi.
Ei mulla asiaa, varsinaisesti. Päässä puolitoista lasia punaviiniä, ei muuta, esmes ajatuksia.
Paljon hyvää teillens.
Pikku-Myy on nyt viisi yötä herännyt tunnin välein. Kipii, sanoisinko!! Toissayönä valvoin kaupanpäälle itse sudenhetkestä klo 3.30 reilun tunnin ja ajattelin hyvin valoisia ja elämänmyönteisiä ajatuksia, kuten tuohon aikaan yleensä on tapana :/ Miten nämä meidän tytöt osaavatkin olla niin hyväunisia!
Pikku-Myyllä on ikää pian 6kk. Soseita on maisteltu pari viikkoa, menekki on yhä teelusikan luokkaa kerrallaan. Vennalle upposi viikon kohdalla jo purkillinen. Olen siirtänyt toiveitani esim. lapsettomasta illanvietosta siis hamaan tulevaisuuteen. Tissi kun on niin pop.
Vennasta uskallan jo varovasti sanoa, että taitaa tytöstä alkukankeuden jälkeen tulla reipas puistolainen ja kerholainen. Niin iloisena lähtee molempiin ja kertoilee jälkeenpäin, mitä ovat puuhailleet.
Pari kysymystä olisi:
- yksi vaiko kaksiosainen talvivarustus? Mitä sanovat Pile ja Ynis?
- voisiko/tarvitsisiko/onko järkeä puuttuvaa L+R-kirjainta jotenkin kotona treenailla? Luultavasti hullu kysymyskin, mutta kysynpä silti :)
Synttäritkin tosiaan lähestyy. Vennalla on kotona kaverisynttärit. Kokoonpano 2x0-vuotiaat, 1-v, 2-v, 3x 3-v, 6-v, 8-v ja 10-v. Apua!! Mutta kun parhaat kaverit pitää tietenkin kutsua ja naapurin lapset, lähes päivittäiset pihaleikkikaverit. No, parempi tuo kokoonpano kuin kymmenen kolmivuotiasta?! Täytyy kyllä vielä miettiä jakoa kahteen, alkoi nyt kirjoitettuna näyttää niin hurjalta tuo määrä.
Sukusynttärit eli mummo-pappa-eno-täti-osasto vietetään Linnanmäellä :)
Pitäisi mennä nukkumaan. Ihme kun ei muka väsytä, tuollaisten öiden jälkeen. Ukkonen välkyy komeasti tuolla taivaanrannassa, kohta varmaan alkaa taas jytinä täälläkin.
Voikaa hyvin!
- tea -
Oli vain böö mielessä, mutta Tean kysymyksiin. Suurin osa lienee suosii haalareita vielä, mutta minä olen 2-osaisen kannalla. Ei roiku niin pahan näköisenä hoikkeliinin päällä eikä tarvi toista pukua sen 2-osaisuuden takia ostaa. Olen huomannut, että yhdellä puvulla ollaan pärjätty. Mutta meillä pienemmällä vielä esikoisen vanhoja haalareita, joten toki niitäkin vielä käytetään.
3-vuotiaalla voi olla vielä paljonkin puuttuvia äänteitä eikä niille tehdä mitään. Yleensä äänteet pyritään korjaamaan kouluikään mennessä ja puheterapia kai alotetaan noin 5-vuotiaana (tästä en kyllä ole varma). Pienimmille parasta kielijumppaa on purkan syönti, tikkarin imeskely (joo, tosi hammasystävällistä), saippuakuplien puhaltelu, höyhenien yms. puhaltelu pöydällä jne. Ai niin, myös jugurttipurkkien kannet kannattaa antaa nuoltavaksi. Meillä ei syysneidin kanssa tehdä vielä mitään, vaikka äänteitä kyllä puuttuu. Puheesta saa kuitenkin jo selvää hyvin, joten ei kiirettä.
T: Ynis
lapseni ovat ihania ;-). Tarhan jälkeen mentiin ostamaan tossuja markettiin. Ja lapset olivat niin hyvin. Eka käytiin syömässä patongit (äidillä oli kamala nälkä) ja sitten vielä tarroja yms, krääsää ja isoon markettiin ostamaan ne tohvelit. Ehdotin Otsolle seillaisia Reinoja, mutta ovat kuulemma unitossut. Valma olis ottanut Ainot. NE oli kyllä niin suloiset. Ehkä joululahjaksi. VAlma oli tosin ihan loppu kun päästiin kotiin. Itki vaan isin perään. Mutta ei kuitenkaa taistellut nukkumaan mennessä.
Valma kohdalla on otettu melko tiukkalinja. Hän kun taistelee joka asiasta ja yrittää (ja onnistuukin) pompottaa meitä. Nyt lähtee ruokapöydästä välittömästi kun ei osaa olla ja myös nukkumisessa on armoton meno. Jo muutaman päivnä jälkeen alkaa näyttä paremmalta. Olemme olleet melko lepsuja, kun Otson kanssa se on toiminut ihan hyvin ;-).
Valmalla on talvihaalari ja kaksiosainen puku. Ensimmäistä käytetään yleensä ja jälkimmäistä sitten kauppareissulla ja varalla. Haalarin saavat helpommin puettua ja siksi on kätevämpi. Otsollakin on vielä haalari, mutta takki ja housut enemmän käytössä kun Valmalla. Ja puhtuaan varmaan talvivaatteista.
Ärrää ja ällä voi harjoittaa kielijumpalla (näin pienten kanssa). Äänteiden muodostamisessa on tärkeää, että kieli menee oikeaan paikaa eli kitalaen etuosaan. Erilaiset leikit: kieli tarttuu kitalakeen eikä lähde pois, pestää kielellä " suumökki" eli suun sisäpuolelta kitalaki (katto), sivusta (seinät), ovenpielet (huulet), rullataan matot (kieli) hampaiden väliin, yritetään koskettaa kielellä nenää ovat pienille kivoja. Mitä ikinä keksii, että liikutellaan kieltä. Lehmän kello (kieltä edestakas huulten välissä, kielellä kitalakeen naksuttelu ovat myös helppoja tai ainakin Valma tekee niitä, kun treenataan Otson kanssa. Vaikea tosin yrittä selittää mitä tehdään.
Jep, mies on norjassa ja menee viikonloppukin töissä. Hän alkaa itsekin olla ihan kuitti. Sanoikin, että kohta vois hakea pitkä sairasloman. Eikä edes vitsaillut. Olenkin kiittänyt täällä tukijoukkoja, koska yksin en selviäsi lasten viemisestä ja hakemisesta.
Kysyikö JAtu muuten jossain vaiheessa jotain maidosta ja paljonko sitä pitäis 3-vuotiaalla mennä? Hämärä muistikuva. Kysy uudestaan , jos vielä vaivaa, JAtu?
Pilette
Eihän 3-vuotiaan vielä tarvitse mitään harjoitella, mutta kielellä leikkimisestä ei ole mitään haittaakaan. Otsolla aloitettiin puheterapia 4-vuotiaanan. Onneksi mentiin periaatteessa vuotta liian aikaisin, kun syynä olinkin se kielijänne. Ja jos kielijänne olis leikattu ajoissa, voi olla että ei käytäis puheterapiassa. Mutta ei sille mitään voi.
Olipas tänä aamuna kylmä kun lähdettiin päiväkodille päin. Ihan liian vähän olin itselleni laittanut vaatteita päälle. Huomennakin taitaa aika vilpoinen aamu olla. Pitääkin katsoa mitä sitä laittaa Veetin päälle.
Huomenna pitäis soittaa Veetin puheterapeutille ja varata aika. Meillä vaihtui puheterapeutti ja edellinen ei tälle uudelle voinut valmiiksi varata aikaa. Oon vana aina niin huono muistamaan noita kun pitää tiettyyn kellon aikaan soittaa.
Yritin Venlalle 1-vuotis neuvolaa varata, mutta yllätys terkkarimme on lomalla 1.8.-4.9 (se on nykyään koko ajan poissa ja aina on joku uus sijainen). No taidan kysyä jos onnistuis molempien lapsukaisten neuvolakäynnit yhdellä käynnillä.
Ollaan aikaistettu lasten nukkumaan menoa. Nyt menevät ihan viim 21.00 nukkumaan. Ennen annettiin valvoa liian pitkään ja eihän noita unikekoja saanut aamuisin millään ylös. Molemmat nukahtavat kun vaan sänkyyn vie. Ennen isi aina istui Veetin huoneessa kunnes Veeti nukahti. Vähän aikaan sitten sille tuli loppu kun näytin miehelle niitä kakkoselta tulevia lapsityrannit ohjelmia.
Vastaanpa minäkin talvivaatetuksesta. Ostan Veetille haalarin päiväkotia, puistoa ym varten. Ja kaksiosainen puvun kauppareissuja, kyläilyjä ym varten. 2 osainen on tosi kätevä kaupoissa yms.
Mersun kuulumisia olisi kiva lukea, synnytyskertomusta ja Elmon mittoja. Tuuhan kertomaan kun jaksat ja kerkiät.
Nyt tulee vaan omaa napaa.
Öttis, Veeti ja Venla
Kysyn uudestaan.Typy juo 2dl maitoa.Mitä lisää???Juustosta tykkää, samoin jugurtista..Jugussa tietty se sokeri et en jokapäivä antas....ei ehkä söiskään..
Tarhaanhan tuo tietty menee et mitälie syöttävät?!
jatu,....a:n tavoin päässä viinilasillinen....ja ne miljoona ajatusta....
P.S.Ääni kokopuvulle.Toppatakki varalle esim.kauppakäyttöön...
Allille paranemista...Kanakeitto sai mielenkiinnon heräämään!Tykkään kanasta,teen keittoa perustavalla..olisko sulla jaettava herkkuresepti?? :-)
jatu
Käytiin Venlan kanssa vähän aikaa sitten viemässä Veeti päiväkotiin. Sinne jäi taas tosi mielellään. Nää uudet Veetin hoitajat on paljon kivempiä kuin ne edelliset.
Kohta pitäis kauppaan lähteä. Ensin pitäis kyllä keksiä mitä sitä oikein tekis ruoaksi. Aina sama pään vaiva.
Eilennä ei päästy uimaan kun kurjat menkat alko.
Lähdetään syyskuussa rovaniemelle juhlimaan lasten synttäreitä. Vielä mietin lähdetäänkö autolla vai lentäen. Mies on auton kannalla ja itse oon lentämisen. Ei jaksais istua niin pitkää autossa. Venla varsinkin saattaa saada hepulit kun joutuu kauan istumaan autossa. Lapset näkee niin harvoin miehen sukulaisia niin ajateltiin sinne lähteä ja samalla järjestetään siellä synttärit. Sit kyllä syyskuun lopussa pitää minun sukulaisille järjestää synttäri juhlat meillä. Veeti on pyytänyt krokotiili kakun. Helpolla pääsee kun voi juhlia molempien synttärit samalla. Sit toki on eri asia kun molemmat on isompia ja kavereita haluaa kutsua. Silloin molemmat saa omat synttäri juhlat.
Mutta nyt meen syömään jotakin ja sit jos pääsis liikenteeseen.
Öttis, Veeti ja Venla