***Kesäheinät vko 35***
[size=2][color=FF3030]Tässä pinossa vaihtavat kuulumisia vauva-arjen iloista ja suruista kesäheinät eli ne, joiden laskettu aika oli kesä-heinäkuun -07 vaihteessa (21.6.-10.7.)
[size=2][color=0000EE]25.4.
[color=CD2990]Oona1975, (30+3); tyttö 1225 g, 39 cm
[size=2][color=0000EE]23.5.
[color=CD2990]Äp81, poika 1925 g, 44 cm
[size=2][color=0000EE]24.5.
[color=CD2990]joors1, (35+3); poika 2390 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]11.6.
[color=CD2990]Cityäippä, (36+2); poika 3185 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]13.6.
[color=CD2990]Fiikus77, 13.6. ; poika 2840 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]19.6.
[color=CD2990]Senniina, (38+6); tyttö 3730 g, 50 cm
Sannnis, poika
Elisabet73, (37+6); tyttö 3422 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]20.6.
[color=CD2990]Hemppu79, (38+3); tyttö 3990 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]21.6.
[color=CD2990]Miiu77, (40+0); poika 3895 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]23.6.
[color=CD2990]Koala-72, (39+3); poika 3390 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]25.6.
[color=CD2990]-Veruska-, (39+3); tyttö 2826 g, 49 cm
kihara-74, 25.6. klo 15.10; tyttö 4400 g, 54 cm
[size=2][color=0000EE]26.6.
[color=CD2990]claudiina@, tyttö 3210 g, 50 cm
jiippi, (39+5); poika 3630 g, 50.5cm
[size=2][color=0000EE]27.6.
[color=CD2990]Misti, (38+5); tyttö 3430 g, 50 cm
s@nde, (39+6); poika 4485 g, 54 cm
[size=2][color=0000EE]28.6.
[color=CD2990]Kuutar78, (40+2); poika 3620 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]29.6.
[color=CD2990]pals, 29.6. (40+0); poika 3630 g, 51 cm
peetta, 29.6. (40+0); poika 3435 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]30.6.
[color=CD2990]anjuusa, (39+3); poika 3350 g, 50 cm
besero, (40+4); poika 3028 g, 48 cm
[size=2][color=0000EE]1.7.
[color=CD2990]ElluP, (39+3); poika 3525 g, 51 cm
AMS74, (40+3); tyttö 3580 g, 50 cm
@nikki, (40+6); poika 2625 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]2.7.
[color=CD2990]Amalia-Joel, (39+3); tyttö 3770 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]3.7.
[color=CD2990]peipposka80, poika 3255 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]4.7.
[color=CD2990]löllöriini, (40+1); tyttö 3775 g, 51.5 cm
[size=2][color=0000EE]6.7.
[color=CD2990]s@ri@, (40+0); tyttö 3590 g, 50 cm
[color=CD2990]nepu83, (40+4); tyttö 3610 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]7.7.
[color=CD2990]hippaliinu, (40+4); poika 3840 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]9.7.
[color=CD2990]joutur, (40+5); tyttö 3740 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]10.7.
[color=CD2990]melba, (40+4); poika 3100 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]15.7.
[color=CD2990]Monument, (41+3); tyttö 3560 kg
[size=2][color=0000EE]20.7.
[color=CD2990]alli-75 (41+4); poika 4595 g, 55 cm
[size=2][color=0000EE]22.7.
[color=CD2990]Onassis (42+1); tyttö 4026 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE] 7.8.
[color=CD2990]Kissantassut (42+3); poika 4404 g, 55 cm
Kommentit (47)
Ihan pöllämystynyt olo itelläkin, kun on viime yönä kuorsattu koko sakki aika kunnolla. Neiti sammui yöunille 10 jälkeen illalla ja heräsi ekan kerran syömään 05! Uskomattomat unenlahjat pienellä, kun tänään tuli ikää 9viikkoa.
Muutenkin on helpottanut ton alun kaaoksen jälkeen niin, että hyvin ehtii koneelle istua ja rauhassa naputella. Olen vähän pihalla yleensä ottaen kesä-heinien asioista, kun en ihan hirveesti ole näinä alkuviikkoina edes lueskellut mitä teille muille kuuluu, mutta pääsen varmaan pikkuhiljaa kärryille. Tarvii käydä lueskelemassa teidän synnytyskertomuksiakin, kun en ole saanut aikaiseksi niitäkään lukea.
Onkos tässä jengissä muita, jotka on joutunu pulloruokinnalle? Olis ihan kiva vaihtaa kokemuksia pulloista, korvikemerkeistä, ja muusta sössäämisestä mitä tissittelijöiden ei tarvi pähkäillä. On tää pullotouhu vaan sellasta omanlaistaan sohaamista, että niin paljon helpommalla pääsis, jos olis tuo rintaruokinta onnistunu.
Mikäs toi mesejuttu onkaan. Olen toivottoman huono käyttään konetta, joten pysyisin mielellään tällä linjalla, jos vaan on kirjottelijoita tässä vanhassa systeemissä.
Mukavaa alkuviikkoa kaikille ja toivotaan hyviä säitä, niin ei tarvi sateessa vaunutella!
Kihara, täällä yksi pullojen kanssa sohaaja huutaa hep =) Tosin vielä osittain oon yrittänyt imettää, mutta parina viime päivinä sellasta huutoa ja tappelua tuo tissittely ollut et saa nähä jääkö sekin vähä pois.
En tiiä eikö poikaa enää huvita imee kun pullosta tulee niin helposti vai hermostuuko kun tissistä ei meinaa tulla tai ainakin vähemmän kerrallaan kuin pullosta. Kovasti oon yrittänyt imettää, mutta kun ei niin ei...täytyy kysellä keskiviikkona neuvolasta neuvoa.
Korvikkeena käytän NANia, Juuson vatsalle ainakin sopivaa. Sit neuvolasta neuvottii kokeilee Tuttelin Omneota, kun juuso paljon pulauttelee. Se on kuulemma vähän jäykempää tavaraa. Ostettuna on mut vielä en ole kokeillut, se kun pitää jauheesta tehdä.
Eilen sai taas itkeä tirauttaa, kun käytiin miehen siskon luona ja hänkin imettäätällä hetkellä. Tuli sitten taas puhettaa imetyksestä ja mun korvikkeen annosta ja hänen mielipiteensä oli taas että kyllä sitä maitoa tulee kun vaan jatkuvasti imetät tiuhaan.
Varmasti suurimmalla osalla homma toimii noin, mutta ei meillä ikävä kyllä.
Ihan tuli sellainen olo et syyllistetään etten mä vaan imetä poikaa tarpeeksi. Totta kai imettäisin,jos maitoa vaan tulisi pojan tarpeen mukaan. Paljon helpompaahan se ois.
Ottaa niin kupoliin kun ei tajua niin ei. Ihme yleistämistä.
Miehelle sanoinkin et tuntuu et aina kun siellä käydään niin saa kotona itkee.
Ja kovin tiheä imetys ei meillä edes onnistu, kun on alusta asti nukkunut 4-8 tunnin yöunia putkeen ja päiväunetkin on lähes poikkeuksetta 4h+pikku tirsat.
Pitäs vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos...
Että tällästä maanantaita =)
Kihara kyseli pulluruokinnassa olevia; meillä poika syöny alusta asti pullosta. Mulla ei tuo imetys onnistunu enkä alkanu sen kanssa hermojani menettää joten korviketta oon antanu heti alusta. Ja eipä mulla ois maitokaan varmaan riittäny,tämä kun syö yli litran päivässä. Merkkinä tällä hetkellä Nan,mutta oon kokeillu Semperiä ja todennu senkin ihan hyväks vaihtoehdoks. Ei ainakaan pojan vatsa reagoinut ihmeemmin. Hyvin poika kasvaa vaikkei tissiä saakaan.;) Ja kiitos kaikille rotavirusrokote-kyselyyni kantaa ottaneille. Päätös on vaikea,mut alusta asti ollu myös vähän kielteisellä kannalla.. Ja vielä lisänä,poika sai nimekseen Vili Petteri.;)
Peetta- voin sanoa yhdeksän lapsen kokemuksella, että ei pidä paikkaansa tuo että maito tule kun vaan imettää :(
se ei vaan mene niin, hitsi kun tätäkin olen imettänyt ja imettänyt kuten jokaista mielestäni samalla tavalla...MUTTA vauvat ovat hyvinkin erilaisia imemään ja ilmeisesti tuo maidonnousukin vaihtelee.
Se eivaan yksinkertaisesti aina lähde putkeen ja joskus ei mitään ongelmaa ja lout siltä väliltä :)
Lapsiani olen imettänyt vaihdellen 1kk -1vuoteen.
Tällä kertaa olen joutunut antamaan myös pullosta korviketta ja voin sanoa että kaikkeni olen tehnyt ettei olis tarvinnut.
Niin, minä kävin sinne yhteisöönkin nyt tutustumassa ja laittelin kuvia sinne eilen, hemmetti kun olen vähän kärsimätön yksilö ja kun jaksan istua niin vähän aikaa koneella, joten hermothan siinä meinas mennä.
Mutta sinne pääsin, vaika ihmetteln kuinka koneeni kaivoi esiin jonkun vanhan osoitteen (vielä exäni entinen !?!) jonka se sitten pukkaa kun kirjouduin yhteisöön. Ja en onnistunut luomaan sitä MSN-yksilöllistä nimeä itselleni...PLAAH
Mutta katsotaan nyt kuinka alkaa sujumaan, tätäkään palstaa en aio jättää kyllä, niin kauan on tullut seurattua ja käytyä täällä vaikken ahkera ole kirjoittamaan.
eikun mukavaa viikkoa kaikille :)
Voi Peetta parka. Noi on just niin kivoja kommentteja, kun se tissitys ei onnistu. Olen kans ihmetellyt miten jotkut kehtaa viisastella tosta imetysasiasta, jos ei toisella onnistu. Olen myös suoraan sanonut, että tää on mulle aika herkkä asia, enkä halua enempää murehtia ja itkeskellä.
Oli ihan kiva, kun on siis aiheesta vertaistukea alli ja saria. Olin ihan varma, että oon ainoo, jolla on pulloruokinta, mutta hyvä että meitä on muitakin pullonkeittelijöitä ja mikron lämmittelijöitä :)
Asiasta sadanteen siis. Keittelettekö pullot joka syötön jälkeen vai kerran päivässä tai mitä olette saaneet ohjeeksi? Minä ensin keittelin joka syönnin jälkeen, mutta nyt olen viikon verran keittänyt vaan kerran päivässä. Käytän samaa pulloa koko päivän ja pesen heti syötön jälkeen ja keitän tosiaan vaan kerran päivässä.
Meille oli maailman huonoin ostos ne Nukin koliikinestopullot. Tyttö söi noin 45 min pulloa ja huusi ja kyllästyi/väsyi. Onneksi yks tuttava neuvoi ostamaan niitä Mam Ultivent pulloja ja kyllä syöminen helpottui meidän talossa. Loppui masuvaivat ja muut huudot kuin seinään, alkoi mennä tuplasti ruokaa ja tosiaan yöunet piteni samantien.
Tällaisesta osoitteesta olen saanut hyviä vinkkejä ja vertaistukea, kun korvikemutsit. Meillä neuvolasta en ole saanut mitään vinkkejä tai neuvoja pulloruokintaan niin on tarvinnut itse neuvoja haeskella ja tuttavilta vinkkejä kysellä. Kun on tässä pullotouhussakin niin omat juttunsa...
Meillä syödään ihan tavan tuttelia, se Nan ei sopinut ollenkaan. Tuli kamalasti ilmavaivoja ja ihan hirveen hajuset vihreet kakat. Kaikki ei siis passaa kaikille. Mut siitä Semperistä oon kans kuullu monelta hyvää palautetta. Harmi vaan kun sitä ei kaikissa pienissä kaupoissa ole.
Jälkikasvu heräilee. Palailen taas :)
Ite keittelen pullot yleensä illalla. Syötön jälkeen vaan huuhtelen hyvin kuumalla vedellä. Välillä en keittele ku joka toinen päivä. Neuvolassa sanottiin ettei se keittely oo aina välttämätöntä. Ei meillä ainakaan pojalle oo mitään tullu,vaikka keittämättä jäänyki aina joskus. Mut pääsääntösesti keitän illalla. Mä en oo tuttelia ostanu,se ei oo sopinu pojan mahalle. Pulloruokinnassa on paljon hyviäkin puolia,niistä ei vaan puhuta.:)
Minä keitän kerran päivässä pullot ja välissä vaan pesen ne.
Korvikkeena on NAN, tuttelia kokeilin ensin, se sai aikaan isot pulautukset. Noitten pullojen kanssa on ollut ongelmaa tavallisista ainun pullotuteista kun tuli niin paljon ilmaa mukana, ostin sitten niitä Nuk-pulloja, mutta tosiaan ei hyviä nekään eli taidan mennä ostamaan niitä Mam-juttuja vai olisikohan ne aventin-pullot hyviä, onko kenelläkään niistä kokemusta? hitsi kun olen edellisen kerran vauvoja ruokkinut ei ollut kuin tavallisia pulloja ei mitään koliikkitutteja niihin tai vastaavia. Jotain piti sanoman taas vielä, mutten muista nyt...palaan
Minä olen keittänyt pullot kerran viikossa...!?! Hups. Ei ole tullut mieleenkään, että useammin pitäisi. Pesen kyllä tosin aina käytön jälkeen tiskiaineella + pulloharjalla. Pitäisi vissiin alkaa keitellä useammin...
Eli yksi (osittain) kohtalotoveri täällä myös, emme ole ihan kokonaan pulloruokinnassa mutta kohta ei enää paljon puutu. Ehkä noin vajaan viikon kotona sain jotenkin imetettyä (maito nousi kotiutumispäivänä), lisämaitoa on tosin tarvittu koko ajan alusta tähän päivään. Sitten alkoi maidontulo vähentyä vielä entisestään vaikka mitä tein. Aluksi vauva myös viihtyi tyhjemmälläkin rinnalla, mutta nyt on nälkä kai niin iso, että heti kun rinnasta ei tule enää helposti, saa kilarit. Ja minulla maitoa kehkeytyy niin hitaasti, että saadakseni sen 8 yritystä päivässä joudun tarjoamaan tyhjääkin tissiä, vaikka hyödytöntähän se on.
Eli allekirjoitan myös täysin sen, että ei sitä maitoa aina vaan tule vaikka kuinka tiheästi (yrittää) imettää. Törkeätä edes väittää sellaista, Peetta-parka! Minäkin pidän nykyään oikein tissipäiväkirjaa että tulee varmasti tarpeeksi monta kertaa annettua rintaa tai pumpattua, ja sillä ei ole ollut mitään vaikutusta (no ehkä ylläpitävä vaikutus, en tiedä mitä tapahtuisi jos vähentäisin yrityksiä, mutta lisäävää vaikutusta ei ole ollut). Noista 8 kerrasta suurin osa on sellaisia tyyliin 5 min yhtä rintaa, enkä läheskään aina edes pääse pumppaamaan sellaisen päätteeksi, koska pakkohan se vauva on ruokkiakin, en voi työntää nälkäisenä vaunuihin odottamaan että äiti nyt tässä vähän ensin pumppailee.
Lohdullista kuulla, että meitä pulloruokkivia on muitakin, ja näin monta. Ihan vielä en ajatellut antaa periksi vaan etsin nyt netistä kotikäyntejä tekevien kätilö-imetysohjaajien yhteystietoja ja ajattelin vielä yrittää sitä kautta. Tuskin hekään minun maitomäärääni saavat lisättyä mutta jos tulisi muuten hyviä vinkkejä ja ennen kaikkea olkapäätä. Olen jo niin rikki tämän (lähes) olemattoman imetyksen, olemattomien yöunien ja selvästi alkavan koliikin kanssa, että hyppään kohta jostain alas. Onneksi mies auttaa, yksin en jaksaisi tätäkään vähää. Anteeksi taas synkistely, mutta olen todella mieli maassa. Odotusaikana olin niin onnellinen vauvasta ja nyt tuntuu, että kaikki ilo on kadonnut. Vauva on todella ihana ja suloinen, mutta minusta kaikki tuntuu vain vaikealta ja musertavalta enkä osaa nauttia enää vauvasta yhtään. Toivottavasti tämä ei ole mikään masennusoire.
Vaikka se kuulostaa kliseeltä, jokainen äiti on ihan yhtä hyvä ruokintatavasta riippumatta. Itse stressasin imetyksestä kovasti esikoisen kanssa, mutta kun ikää tuli lisää, huomasin, miten pieni osa arjessa syöttäminen on. Tärkeintä ovat ne vaihdetut katseet, lämmin syli, turvalliset kädet ja äidin rakkaus - tärkeintä myös vauvan mielestä. Ja loppupeleissä jokainen imettäjä on osittaisimettäjä, kun pakkohan sitä on ennemmin tai myöhemmin muutakin sapuskaa antaa.
Ja edelleenkin Kissantassuille sympatiaa ja vertaistukihalit yövalvomisten suhteen! Itse heräsin viime yönä klo 12, 2, 4 ja 6 imettämään, ja yhdessä välissä myös esikoinen huikkaili omasta huoneestaan. HUH! Tänään sitten päätin, että on pakko alka opettaa poikaa kunnolla tutille, ja nyt päivällä onkin ollut pari pitempää syöttöväliä. Yön eka pätkä on aina 3-4 tuntia, mutta kun en oikein itse osaa mennä nukkumaan vielä klo 21 : D
Ai niin, nyt voiskin ottaa puheeksi ne pulloruokinnan hyvät puolet. Ei siis propagandamielessä (tuskin kukaan haluaa käännyttää ketään puolen tai toiseen) vaan ihan vaan siksi, että niistäkin puolista SAA PUHUA. Itse olen ainakin hieman kade pulloruokkijoille sen takia, että tietääkseni heidän vauvansa syövät (öisin) hieman harvemmin ja nukkuvat makeammin. Onko totta? Minun molemmat lapseni ovat olleet tiheästi yöllä tissuttelevaa sorttia, mikä tietenkin näkyy äidin jaksamisessa aamusella... Eipä sillä, kyllä osa imettävistä kavereistanikin saa nukkua kunnolla.
Kiitos kaikille lohduttavista sanoista!! Tänään olen pumppaillut, kun poika ei jaksa yrittää imeä näistä tyhjistä tisseistä. Ja eihän niistä juuri mitään tule!! n. 2-5ml oon saanu saalista yhteensä molemmista tisseistä...että jippii...yritän kuitenkin pumppailla jos vaikka...ja mehupönttö pöydällä jatkuvasti. Ainaskin yritän...
Mä myös vähän huono keittelemään niitä pulloja. Astianpesukoneessa pesen ne, toki sen jälkeen huuhtelen hyvin et jos jääny jotain aineita. Syötön jälkeen kans pesen tai huuhtelen pullon. Eikä poika ainaskaan oo valitellu vaikka vähemmän keittelen.
Samaa sanoisin kuin moni muukin täällä, että huoli pois osa- ja täyspulloilijat. Ainakin itselleni sallisin sen, että jos vauva tarvitsee pulloa, niin sitä antaisin ja varmasti yrittäisin sitä korvikkeen määrää päivittäin vähentää vaikka 10 ml, mut jos ei onnistuis ja vauvan paino ei nousisi, niin mitäs tuosta. Minusta oleellista syömisessä on kuitenkin se, että vauva saa olla äidin (tai isän) lähellä ja ei siten syötetä tyyliin sitterissä istuvaa vauvaa vaan otetaan syliin ja siinä syödään ja siten tulee se läheisyyden tarve vauvalla tyydytetyksi. Tosin kyllä meillä sitten kiinteät taatusti taas syötetään ihan " matkan päästä" . Ja myönnettävä on, että hivenen rasittava on tämmöinen täysimetetty vauva, joka ei huoli pulloa eikä tuttia... En voi miehellekään jättää hoitoon vaan on aina joka paikkaan raahattava. Kampaajalla oli viimeiksi ristiäisaamuna mukana.
Teille jotka kommentoitte meidän ristiäistarjoiluja sanoisin, että mä kans aluksi meinasin vetää vaan ihan pasteijat ja kakut pöytään ja ottaa pitopalvelun sen hoitamaan, mutta kun siitä halusivat velottaa 25 euroa per nuppi, niin mun huumorintaju loppu kesken, kun just vuos sitten maksettiin tuo määrä kunnon tarjottavista samaisesta pitopalvelusta. Ihmettelin että miten pari pasteijaa maksaisi saman kuin ties miten pitkä menu meidän häissä. No sitten päätettiin, että ostetaan itse juustot ja pistetään juustopöytä pystyyn (on helppo kuitenkin järjestää) ja palkataan ihminen keittiöön. Luulin, että kalliiksi tulee moinen lysti tai ainakin vähintään tuohon samaan hintaan, kuin nuo pasteijat, mutta hämmästys oli suuri, kun ei kustannusta tullutkaan henkeä kohti kuin noin puolet ja meille vielä jäi aika paljon erilaisia hedelmiä, juustoja ja leipiä, joita on ihan kiva rippeinä syödä. Tänään tein kasvistarjottimen jämistä juustoisen kasviskeiton, nam.
Meidän tyttö on nyt tosiaan sen 9 viikkoa, ja alku oli meilläkin niin takkuista ja kärsin kyllä samoista fiiliksistä kun sinäkin. Nyt on jo aika helppoa, mutta tonne 7-8 viikkoseen meillä oli kans aika kamalaa. Mulla oli kans sellanen olo, että tästä ei tuu yhtään mitään ja en jaksa, enkä kestä. Onnellinen vauva-aika oli kaukana. Tyttö huusi mahavaivoja yötäpäivää. Muistaakseni pahimmillaan 13 tuntia päivässä huutoa, ei siis mitään kitinää, vaan pää hiessä täydeltä laidalta. Olin niin rikki, etten saanut aikaiseksi tännekään kirjoitella. Siksi siis palasin vasta nyt linjoille.
Toi sun kuvaukses mielialoista oli ihan kun mulla vielä pari viikkoa sitten. Koita kestää, kyllä se helpottaa. Meidän punaisena karjuvasta matamista on kuoriutunut suorastaan helppo vaavi ihan vähän aikaa sitten.
kissantassut:
Odotusaikana olin niin onnellinen vauvasta ja nyt tuntuu, että kaikki ilo on kadonnut. Vauva on todella ihana ja suloinen, mutta minusta kaikki tuntuu vain vaikealta ja musertavalta enkä osaa nauttia enää vauvasta yhtään. Toivottavasti tämä ei ole mikään masennusoire.
Lohdutukseksi voin sanoa, että melko pian todennäköisesti helpottaa ja että arki käy koko ajan mielekkäämmäksi, kun vauva alkaa seurustella enemmän eikä arki pyöri enää pelkästään syöttämisen ja nukkumisen ympärillä. Mutta ota fiiliksesi ihmeesä neuvolassa puheeksi! Mulla oli esikoisen aikana jonkinlaista baby bluesia, mutta tajusin sen vasta sitten, kun se oli jo ohi. Harmi, sillä neuvolassa keskustelusta olisi varmasti ollut apua.
Pidin noina alavireisinä kuukausina itselleni aivan liian kovia vaatimuksia äitiydessä ja yritin olla kaikin puolin täydellinen, joten olin melko pian väsyväsy ja piipussa. Onneksi kaikki kuitenkin alkoi helpottaa vähitellen, ja vauvan päivärytmiin ja arkeen tuli enemmän tolkkua.
Voimia!
Eipä oo tullu aikoihin kirjoteltua tänne, joten korjataan tilanne :)
Sarialle ensin - meillä on käytössä noin Mam Ultivent pullot ja ite oon tykästynyt niihin (vasta ostin taas uuden pullon ;) ja vaikka meillä on myös niitä perinteisiä tuttipulloja, niin en käytä niitä. Kokeilin niitä kyllä meän neitille, mutta jotenkin vaikutti syöminen hankalalta niistä. Noi Ultiventit on parempia sen takia, että ei mee ilmaa sisään sen pullon pohjaventtiilin ansiosta ja ovat käyttäjäystävällisempiä sekä esteettisesti kauniita, hih!
Ja pullojen pesusta - käytön jälkeen huuhtelen hyvin pullon kuumalla vedellä ja heitän aika ajoin pullot astianpesukoneeseen. Keitän pulloja n. kerran viikossa ja samalla keitän tutitkin.
Kihara kyseli korvikkeesta - meillä käytössä NAN, pääosin teen jauheesta, mutta reissun päällä on mukana aina tetrat. Imetän vielä osittain ja öisin vielä kokonaan - päivisin siis mennään enimmäkseen korvikkeella, koska olen lopettelemassa pikkuhiljaa imetystä ihan tarkotuksella, vaikka maitoa kyllä tulee. Jokainenhan tekee tavallansa ja mun tapa on tää, josta joku voi kyllä suutahtaa. Toivottavasti ei.
Jaksamista kaikille ja kirpakkaa syysaamua :)
AJ
Kun teitä on nyt kaks, jotka huuhtelee pullot, niin valaiskaa vähän mua. Lähteekö se maito vaan huuhtelemalla ja käytätte sitten muutaman tunnin päästä sitä samaa pulloa?
Kun meillä on niin vanhanajan neuvola, että mua tosiaan käskettiin pestä ja keittää joka syötön jälkeen. Nyt vasta olen skipannut sitä keittämistä, että pesen pesuaineella ja keitän kuitenkin joka päivä sen pullon. Meinas alussa mennä hermot, kun oli koko ajan kattila tulilla ja kauhee keitto-show.
Näissä neuvoissa taitaa olla isoja eroja paikkakunnittain. Mutta taidan tosiaan alkaa tolle huuhtasulinjalle, jos se on ihan ok?
Pääosin olen kirjoitellut nyt tuonne mesen puolelle, mutta käynyt lukemassa täälläkin teidän kuulumisianne!
Tässä kopsua tämänaamuisesta:
" Tervehdys!
Nyt tulee pikaviestiä, kun Konsta herää kohta kärryistä sapuskoimaan - meillä siis menossa jo aamun ekat päikkärit, kun vietiin isoveli päiväkotiin ja tehtiin samalla kärrylenkki . Aivan ihana viileä syksyinen päivä - mäkin rakastan syksyä, tiedä sitten johtuisiko siitä, että olen itse syksyn lapsia - synttärit lähestyy kovaa vauhtia niin Elmolla kuin mullakin.
On nämä päiväkotiaamut vaan yhtä härdelliä - välillä miettii maksaako vaivaa ja pitäisikö ottaa Elmo kokonaan kotiin. Tunnissa yrität aamulla silmät ristissä ja väsyneenä syöttää ja pestä+pukea Konstan, tehdä Elmolle aamupalan ja katsoa perään että tulee vaatteet päälle ja pesut tehtyä. Itselle pitäisi saada myös jotain relettä päälle ja kuppi kahvia huiviin, sitten Konsta suht hiljaisena kärryihin ja Elmo mukaan ja sitten lähdetään. Mutta kai se on " pakko" jaksaa, koska nuo kaverit tuolla päiväkodissa ovat Elmolle niin tärkeitä ja täällä pihalla / puistoissa ei ole ketään samanikäisiä kun ovat kaikki tosiaan hoidossa. Innolla odotan niitä lumisadeaamuja kun kadut ovat kinosten peitossa eikä aura-auto ole vielä käynyt .
Kakkajuttua - Konsta alkoi kakkaamaan sen viime torstaisen kuumepäivän jälkeen. Eli mitään muita ihmekikkoja ei ollut käytössä kuin että kuumetta mittasin pari kolme kertaa sen päivän aikana ja se nähtävästi jotenkin aktivoi suolta tai sitten oli jo muutenkin sen aika, että suoli alkaa toimimaan. Nyt sitä kakkaa on tullut siis joka päivä, paitsi eilen, ja heti vääntää mahaa taas. Toivottavasti ei suoli palaa vanhaan 1krt/vko rytmiin!!
2 kk mitat oli meidän kuukauden ennenaikaisella 5245g ja 60cm, syntymämitat 3185g ja 50cm - pituus 2-käyrää ja paino siihen suhteutettuna vähän miinuksella. Tänään saadaan uudet 2,5kk mitat. Ai niin, eilen oltiin taas verikokeissa niistä bilirubiineista, Konstalla paloi hermot ihan totaalisesti kun molempiin kantapäihin tehtiin reiät ja niitä puristeltiin pitkään .
Tassutille vielä tyhmä kysymys, ethän käytä kaarituellisia liivejä? Nehän saattavat tukkia jotenkin maitotiehyeitä, olen kuullut.
Sry omanapaisuus!!!
-CÄ-Suski ja Konsta 2,5kk-"
Kihara, kiva lukea sunkin kuulumisia, kaipailinkin jo :).
Ja minäkin olen sitä mieltä, että huoli pois pullottelusta, pääasia on, että vauva kasvaa ja saa ruokaa! Aivan TÖRKEÄÄ syyllistää ketään, jos imetys ei onnistu, ihan kuin se asiaa auttaisi! Kaikki ovat kuitenkin parhaansa tehneet ja jos oma maito ei riitä, niin se ei riitä, pitäisikö sitä vauvaa nälässä pitää?! Minä siis imetän ja maito riittää ainakin toistaiseksi, mutta jos ei jossain vaiheessa enää riitä, niin sitten korvikkeet peliin ja ihan hyvällä omallatunnolla. Pulloista en osaa sanoa mitään, kun meillä on edelleen annettu pumpattua silloin kun on tarvittu sellaisesta pienestä Naistenklinikalta saadusta pullosta, johon mahtuukin vain 100 ml ;).
Tassut, voi kun kuullostat murheelliselta!! Toivottavasti löydät sen imetystukikätilön ja hänestä olisi tukea. Itsekin muistan esikoisen kanssa miten hukassa sitä oli aluksi omassa hormonimyräkässään pienen ihmeen kanssa. Ja meillä sentään nukuttiin ja syötiin hyvin. Eli voimia todella paljon sinne!! Ihan tosissani kutsun sut nyt kylään, kun ei meillä tuota välimatkaakaan paljon ole! Mä täällä riekun t-paidassa tukka sekaisin ja asunto on kuin hävityksen kauhistus, että tervetuloa meidän vauvalandiaan ;). Ihan oikeasti, voisi tehdä sulle niin kuin mullekin keskusteluseura hyvää. Ja mua ei haittaa jos Siiselillä on huono päivä, kyllä maailmaan ääntä mahtuu!! Tai voidaan nähdä vaikka Itiksessä, jos susta tuntuu se paremmalta ajatukselta!
Mitä olet mieltä?
-CÄ-
En tiedä oonko " erilainen" äiti,mut ite en henkilökohtasesti oo potenu kertaakaan huonoa omaatuntoa siitä,et lapseni ovat saaneet ruokansa pullosta. Aina pitäny yhtenä hyvänä puolena sitä,et tietää ainaki paljon kerralla syö. Ja kaksi vanhempaa muksua alko nukkua 1,5 kuisena yöt kokonaan kertaakaan heräämättä syömään,mut en tiiä kyl oliko se pullon ansiota.. Meillä poika nukkuu yöt hyvin. Nyt on sen kerran taas yössä heränny syömään,yleensä 3 aikaa. Tassuille muutama lohdun sana.. Alku aina hankalaa,sanotaan, ja asioilla on tapana järjestyä.;) Nyt voi tuntua epätoivoselta ja ahdistavalta,mut luota ittees ja ota itelleki aikaa. Kauppareissu yksin tai kävelylenkki tms voi tehdä ihmeitä.Itellä esikoisen aikaan tuo imetys toi valtavan stressin ja kun luovuin siitä,elämä helpottu kummasti.En tarkota sitä,et sun pitäis luovuttaa imetyksen suhteen,mut on hyvä, et se toinenkin vaihtoehto on olemassa.:) Jaksamisia kaikille,niin imettäjille kuin pulloruokkijillekin!
Kiharalle: Huuhtelen kuumalla vedellä ja " hinkkaan" puhtaaksi joko sormin (Mam Aventin pullo-osanhan saa silleen näppärästi osiin) tai pulloharjalla heti syötön jälkeen, ko maidostahan jää sellanen rasvapinta siihen pulloon, mutta en käytä mitään pesuainetta. Koneessa pestessä ja keittäessä ne ehkä-vielä-pullossa-olevat-pöpöt lähtee lopullisesti ja paljonhan puhutaan ylihygieenian " vahingollisuudesta" ja mun mielestä joka päivänen keittäminen on turhaa, mutta tottakait niitä saa keittää, jos vain haluaa ja jaksaa :)
Ja tosta pulloruokinnasta - sehän on todella arka asia monelle ja itekkin podin alussa huonoa omatuntoa sen takia, mutten enää, ko otin järjen käteeni. Kuten CÄ:kin sanoi, niin pääasia on, että vauva saa sitä ruokaa, aivan sama mitä kautta se sitten tulee. Eräs hyvä ystäväni on ruokkinut kaikki 3 lastansa pullosta alusta lähtien (hänellä ei tullut maitoa koskaan) ja ovat pysyneet terveinä, jopa paremmin, ko rintaruokitut lapset, koska eihän se äidinmaitokaan aina välttämättä ole hyvälaatuista.
Tassulle oikein isot ja lämpimät voimahalirutistukset *sympatiseeraa*
Nyt on pakko lopettaa, ko neiti nukahti mun syliin ja käy niskoihin jo tää yhellä käellä naputtelu.
AJ
Kissantassuille halaus tätäkin kautta. En tosin tässä välissä käynyt katsomassa, oletko käynyt mesessä ja kirjoitellut sinne lisää. Tunteesi ovat niin tuttuja, varsinkin esikoisen ajalta. Nyt on jotenkin mennyt helpommin, mutta kyllä täälläkin on itkua väännetty aika ajoin kovastikin. Esikoisen aikaan olin joskus niiiin poikki (silti, vaikka maitoa tuli eikä lapsi edes huutanut paljoa?!), tuntui siltä että olisin voinut listiä jonkun..Pettymys siitä, että vauva-arki ei ollutkaan niin ruusuista helpon raskausajan jälkeen oli aikamoinen. Pikkuhiljaa päivä kerrallaan edettiin ja nythän tuo on jo reipas toppuluokkalainen. Taaksepäin katsoessa aika on mennyt liiankin nopeasti. Meillä yksi syy suureen ikäeroon oli se, että en olis jaksanut toista heti perään. Lisäksi tietysti lapsettomuusongelmat ja se, että erosin pari vuotta sitten. Halauksia vielä!
Saas nähdä miten paljon ehdin, sen verran mies jo sängyssä ähisee.
Kovasti oli viikonloppuna tullut tekstejä. Ihan ekaksi Melballe, että tarjottavat oli HUIKEAT! Itse otin ensi sunnuntaita varten pitopalvelusta vain: Savulohipasta-salaattia
Fetasalaattia
Paahtopaisti-salaattia
Quiche lorraine piirasta
Patonkia + yrttilevite
Pikkuleipävalikoima
Lakkakakku
Saa luvan riittää. En aio tuon lisäksi kun keittää kahvit ja laittaa mehua tms.
Kiva kuulla jippiistä ja anjuusastakin. Meidän Julle on myös tosi äänekäs nukkuja, mutta olen jo oppinut sulkemaan pois ähinät. Yleensä menee se puoli tuntia ennen kunnon heräämistä ähinään.
Jahas, nyt heräs mies.
-E-