Apua: naimisiin USA:ssa ilman K1:tä
Hei kaikki USA:n byrokratiasta tietävät,
Meillä on ongelma. Menemme kuukauden päästä USA:an ja nyt loppusyksystä päätimme siirtää naimisiinmenon suunnitellusta ensi kesästä helmikuuhun (reilu 2 vuotta osittaista erillään asumista tuli pisteeseen jolloin erillään olo tuntuu tekevän hulluksi). Olemme ajatelleet mennä naimiiin siellä vaikka onkin ns viisumivapaa lomamatka. Tyttäremme ja mieheni ovat amerikkalaisia, olin siellä itsekin aiemmin viisumilla.
Olimme tyhmät kuulopuheiden perusteella suunnitelleet, että jos menee siellä naimisiin, voi anoa statuksen muuttamista jne. Nyt kun aloin asiaa selvittämään ns varmistusmielessä, ilmenikin tämä K1 pakko ja " jos on aikeet mennä naimisiin maahan tullessa, se on viisumipetos" .
Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Onko käytännösä mitään mahdollisuutta kertoa vaadittua, että menimme naimisiin hetken huumassa (todisteina asunto Suomessa, samoin läsnäolevaksi merkitty opiskeluissa jne)? Olin ajatellut palata Suomeen käymään toukokuussa, mutta ilmeisesti sitten jos statuksen vaihto onnistuu, maassa täytyy odottaa kunnes paperit selviävät. Tai jos palaa Suomeen, saa täällä odottaa sen K3:n hakemista (jonka hakuprosessin aikana ei saa palata USA:an) jne. Tai voiko tehdä niin, että menee naimisiin siellä viisumivapaan 3kk:n aikana ja sitten katsoo lakimiehen kanssa onko mahkuja odottaa maassa, jos ei niin palaa sit Suomeen ennen 3kk:n loppumista odottelemaan viisumia?
Mikä muuten voisi olla tuosta naimisiin menosta ja maahan jäännistä pahin rangaistus? 10 vuoden porttikielto maahan? Karkoitus? Jos prosessi onnistuu siellä odottaen, onko se sitten useamman vuoden maasta poistumiskielto?
Mun voimat olla eri mantereilla on ihan loppu, en jaksa edes ajatella enää 6kk:ta lisää yksinäisyyttä, " yksinhuoltajuutta" , stressiä ja koko K1 hakuprosessia:( Eikö ole mitään muuta keinoa, sellaista että voisimme olla yhdessä ensikuusta alkaen?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Eli näin olen itse asian ymmrtänyt:
Jos menet maahan viisumivapaasti, voit kyllä mennä naimisiin siellä (meneväthän monet turistitkin...), mutta et voi muuttaa statusta. Sikäli kun olen ymmärtänyt oikein, viisumivapaalla matkalla ei voi muuttaa statusta minkään syyn perusteella. Eli periaatteessa pitää poistua ja hoitaa sitten statuksen muutos/viisumi ulkomailta käsin. Toisaalta tuon ei kai pitäisi kansalaisen puolisolle ihan hirveän kauaa kestää.
Toisaalta, jos menet naimisiin kansalaisen kanssa, siinä vaiheessa kun olette jättäneet anomuksen vihreästä kortista sinulle, ei ole merkitystä sillä oletko joskus aikaisemmin ollut maassa laittomasti (koskee vain kansalaisen puolisoita, ei muita vihreän kortin hakijoita). Eli periaatteessa ei pitäisi olla merkitystä, vaikka jäisitkin sinne yli viisumivapaan ajan. Kunhan et jää kiinni ennen kuin jätät hakemuksen vihreästä kortista (eli et voi esim. matkustaa ulkomaille). Olet maassa laillisesti heti kun jätät hakemuksen. Matkustuspapereiden ym. saaminen toki kestää sitten hieman. Ja hakemuksen jättäminen vaatii myös oman byrokratiansa ja aika kasan papereita eli tuskin onnistuu heti häiden jälkeen...
Mutta siis statuksen muutos onnistuu oikeaoppisesti vain, jos menet sinne viisumilla. Viisumin ei tarvitse välttämättä olla K1, jos voit mennä maahan jollain muulla viisumilla. Esim. jos olet maassa työviisumilla (esim. H1), voi hyvin mennä naimisiin kansalaisen kanssa ja muuttaa statusta permanent residentiksi (kokemusta on). En tiedä voisitko mennä maahan turistiviisumilla (jolloin voisit joka tapauksessa olla maassa pitempään kuin 3kk) ja muuttaa statusta siitä. Itse en viitsisi kovin paljon ryhtyä huijaamaan, omat hermot eivät kestäisi ja kiinni jäädessä voi olla aika pulassa...
Mutta kannattaa varmaan konsultoida asiantuntevaa immigration lakimiestä, jotta saatte parhaat ohjeet teidän tilanteeseenne. Eiköhän tuo ole aika helposti ratkaistavissa.