¿ô♫¿ô♫¿ô MAALIKSET viikolla 35 ¿ô♫¿ô♫¿ô
Kommentit (24)
Kyllä se vaan on syksy tullut, ei mahda mittään! Aamulla kaivelin jo villasukkiakin esille, kun varpaat tuntuu kylmävän... No, tämä homma sopii meikälle paremmin kuin hyvin; TYKKÄÄN kylmistä ilmoista ja syksystä sekä talvesta! :)
Me käytiin viime viikolla 5 kk -neuvolassa. Likka painaa 8200 g ja on 65.5 cm pitkä, eli kasvaa hienosti. Lisäksi saatiin toinen rokotus, joka meni oikein tyylikkäästi. Ei tainnut pimu edes huomata, milloin neula tökkästiin jalkaan :)
Muutoin elo on jatkunut entisellään (siis viimeisten viikkojen mukaisesti entisellään...): yöt menevät miten kuten, mutta tyttö on oikein leveästi hymyilevä hangonkeksi siitäkin huolimatta. Ainoastaan äippä välillä nuupottaa, kun väsymys painaa...
Emmi: Onnistuiko maidon irroittelu uudestaan? Minä olen toisinaan lähes hysteerisesti yrittänyt pitää huolta, että maitoa riittäisi - suvun naisilla kun maidontulo on loppunut suht aikaisin ja minä haluaisin imettää lähemmäs vuoden ikää. Vielähän tuota on riittänyt, ja toivottavasti siis riittääkin. Siis ei minulla ole sinällään mitään pulloruokintaakaan vastaan, mutta on vaan niin kamalan paljon kätevämpää vetäistä paidan helma ylös...
Nyt pitäisi alkaa siivoushommiin. Yök.
Raisa ja rimpsessa reilu 5 kk
Syksy on tosiaan tullut, minäkin kyllä pidän syksystä, mutta inhoan kun on märkää ja kylmää ja alkaa olla loskaa, viileät syksypäivät ilman sadetta ja hämärät illat on kivoja.
Täällä on todella hermostunut mamma, klo 12 on lääkärin soittoaika ja saadaan tietää ph:n mittaus tulokset ja jatkot. Alan pikku hiljaa pomppia seinille odottaessa soittoa, piti siis tulla tänne purkamaan. Tulen sitten vielä puhelun jälkeen kertomaan kuulumiset ja kirjoittelemaan enemmän..
Tosiaan, on se syksy tosissaan tullut. Käytiin aamulla tutustumassa leikkikouluun, tämän prinsessa kakkosen 5,5 v pitäisi aloittaa maanantaina sitten siellä. Ihan mukavalta vaikutti joten eiköhän viihdy sen kolme kertaa viikossa muutaman tunnin.
Ostettiin muuten turvaistuin Reetalle autoon. Saatiin jopa keskipaikalle takapenkille niin isommat sai reunapaikat kolmipistevyöllä. Keskellä meillä on lantiovyö ja tuon istuimen sai laittaa sillä kiinni. Tukevasti on paikoillaan eikä tarvinnut edes tinkiä kuljtettajan tilasta :) Kiitos tilavat sisätilat :)
Pistän uudet mitat tuonne kasvupinon loppuun kun ennätän kaivaa kortin esiin, pitää mennä välipalan laittoon kun koululainen kohta saapuu.
Z ja Reeta 5,5kk (kohta)
Ei ole refluksi tautia, takaisin virtaus oli normaalin rajoissa. Nyt vain seuraillaan kasvua, iho ja suolisto oireilua ja jos yhtään allergia epäilyä niin sitten testeihin. Kylläpä oli helpotus.
Täällä on alkanut mietityttämään ja ahdistamaan töihin lähtö. Vuoden alussa pitäisi työt aloittaa ja Emilia on vasta 9kk, ja sitten pitäisi imetys lopettaa ja laittaa pikkunen hoitoon :(. Pakko se vain on, että rahat riittää. Pitäisi siis laittaa päväkoti hakemukset vetämään ja soittaa työpaikkaa, plaah, ei halua!!
Tyttösellä o ollut levottomat yöt, herää monta kertaa ja viime yönä ei raihoittunut edes tissille vain piti kävellä ympäri kämppää puolisen tuntia, toivottavasti taas kohta rauhoittuis.i
Kaamee nuha!!! No onneksi alkaa siis jo helpottaa, mutta äkänen flunssa iski tässä pari päivää sitten. Kuumetta ei onneksi ole ollut, ainoostaan nenä vuotaa solkenaan ja olo on kurja. Mies kerkesi tämän flunssan jo sairastaa ja ajattelinkin, että me muut tältä vältytään... mutta ei. Onneksi pojat ovat vielä olleet terveenä ja toivottavasti välttyyvätkin tältä räkätaudilta!
Ihana viileä ilma tosiaan täälläkin ollut, IHANAA :)
Täällä kanssa yks joka on ihan ehdottomasti syys-talvi ihmisiä.
Toki se loskassa ja kurassa rämpiminen on vähän niin ja näin, samoin lasten pukeminen kura tamineisiin ja se ainainen kuran kantautuminen sisään... mutta noin sisällä ollessa on ihanaa kun sataa ja tuulee ja illat pimenee ja kun sitten vihdoin tulee sitä lunta :)
Tässä yhtenä iltana jo kynttilöitä vähän polttelin.
Innolla odotan kun saa kaivaa villasukkaa esiin ja iskeä pipon päähän ja takin niskaan ;)
Meidän poitsu se taisi eilen keksiä sen ryömimisen ihan niinku oikeesti. Tyyli on aika hauska, vetää pyllyn pystyyn kuin mittarimato. Siis polvet vetää koukkuun tuonne mahan alle ja sitten ojentaa kädet suoraksi ja liukuu eteenpäin. On aika suloisen näköistä menoa :)
Vielä kun vähän saa vauhtia siihen hommaan niin tämä äiti alkaa olla tosissaan ihmeissään noiden kerkeevien lapsosten kanssa...
Mutta nyt taidan oikasta hetkeksi itseni sohvalle ja sitten ruoan laittoon.
t. K@tju ja poikakolmikko
Viime kerrasta on aikaa vierähtänyt vaikka lukenut olen teidän kirjoitukset joka päivä tai ainakin kerran viikkoon.
Töihin meno! Juu pakko sitä on miettiä vaikka ei tahtoskaan. Minä olen ajatellut hoitaa tytön kotona ja teen vuoroja töissä viikonloppuisin ja mahdollisuuksien mukaan viikolla kun mies kotona Iinan kanssa. Hoitoon en vielä vie. Ja josko sit " joskus" alkaisi haaveilemaan siitä toisesta. =))
Minulla maidon tulo loppui noin kuukaus sitten. Luin minäkin imetystiki sivuja ja lypsin ja lypsin ja koitin imettää mutta ei tullut maitoa tarpeeksi joten korvikkeen käyttö pakostakin alkoi. Nyt on syty jo kaikki sallitut ruoka aineet ja onneksi Iinan vatsa ei oo reagoinut mihkään. Omat lempparitkin on löytyneet.
Minä myös olen syksy ja talviihmisiä. Kesä on kiva välillä mutta siinä ottaa päähän kaikki öttimönkiäiset. Ne vaan iljettää sitten toden teolla. Ja mulla kun on hämähäkki fobia. Lapsellista mutta syke nousee kun sellasen näkee ja se on pakko listiä heti!!
Kerran olen tytön jättänyt hoitoon ja silloinkin soitin kolmentunnin aikana kerran kotiin. Nyt olisi tarkoitus lähtee kattoon yötä finlandiatalolle. Saas nähä nyt sitten.
Hirveästi olen tehnyt vaatehankintoja jo pitemälle aika tähtäimelle. Ainakun kauppaan menee niin teksi mieli ostaa jotain kun työlle löytyy kaikkea kivaa. Ja nyt kun muutettiin olen tytölle sisustanut huonetta valmiiksi. Kunnes sitten joskus sinne siirtyy nukkumaankaan.
Joku laittoi vihjeen tinttu.com:sta! Että siellä oli ihania lakkeja. Pakko oli tilata työlle yksi talveksi. Olihan se 25euroo mutta oli niin suloinen että!!!
Tyttö on päivä unilla joten taidanpas tehdä päivääisenkin nyt samaan syssyyn kun on aikaa käyttää siihen syssyyn.
G: Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää että teettekö liha ja kasvis ja hedelmä soseet itse vai käytättekö valmiita ja mitkä on teidän lasten suosikkeja?
Minä teen liha ja kasvis soseet itse mutta heldelmä soseet ostan valmiina. Matkalla ja kiire päivinä ostamme valmiita mutta jostain syystä liha soseet ei kaupasta ostettuna kelpaa! Toisaalta ihan hyvä niin. Halvepaakin näin!
Lemppareita meillä kana, porkkana, maissi, tyrni banaani (persikka), aprikoosi, metsämarja!
Mutta nyt täytyy mennä.
Palataan ja kivaa syksyn alkua kaikille maaliksille/huhtiksille!
Nemotus ja Iina
Kävin päivittämässä Aapon kasvupyrähdyksiä ja ajattelin samalla kirjottaa kuulumisia.
Meillä on hurjan hyväntuulinen poika suurimman osan ajasta. Ryömii jo pitkiä matkoja ja tahtoisi istua kanssa. Eilen olin tekemässä marjapiirakkaa ja jätin Aapon vähäksi aikaa keskelle olohuonetta matolle. Sitten menin katsomaan, niin kukas se kurkisti jo eteisestä! Oli ryöminyt rantapallon perässä, se kun aina liikkuu eteenpäin kun Aapo yrittää siihen tarttua.
Minäkin olen joutunut imetyksen jättämään, n. kuukausi sitten. Aapo ei huolinut rintaa (sai kauheita raivareita) ja aloin pelätä että riittääkö se edes. Yritin pumpata mutta sitä ei sitten kerennyt tekemään niin usein kuin olisi pitänyt, että olisi riittänyt. Niinpä se rintamaito sitten ehtyi ihan kokonaan. Aloitettiin sitten korvikkeen kanssa kiinteät ja mitään mahaongelmia ei ole ollut. Aapolla on nyt 2 hammasta alhaalla ja luulen että nuo rintaraivarit liittyi noihin hampaitten puhkeamiseen.
Meillä on tehty lempeätä unikoulua, kun alkoi tuo nukuttaminen olla tosi hankalaa ja piti kaikki keinot aina käyttää että saisi pojan nukkumaan. Ollaan tassuhoitoa tehty ja nyt onkin nukahtanut kiltisti omaan sänkyyn IHAN ITSE jo viikon verran. Vielä herää kerran aamuyöllä ja silloin yritetään samaa tassuttelua tehdä. Joskus nukahtaa helposti takaisin, joskus kestää kauemmin. Aapo menee nukkumaan viimeistään kahdeksalta ja herää 7-8 maissa. Sopii hyvin myös meidän rytmeihin.
Ihana kuulla taas kuulumisia Pinjamiinalta ja muiltakin! Meillä ei vielä ryömitä eikä edetä muutenkaan, napansa ympäri pyörii ja kääntyilee miten sattuu. Peppua nostaa jo ylös ja vetää jalkoja vatsan alle, mutta samalla nuppi kopsahtaa lattiaan :) ei etene ei.
Joku kyseli soseista, mä teen itse kasvikset ja lihasoseet mutta hedelmät ostan kiltisti purkeissa..niihin ei energia riitä. Meillä syödäänkin jo päivällä n.1,5 " pilttipurkillista" kasvis-liha-sosetta, iltapäivällä purkillinen hedelmää ja illalla kaurapuuroa (löysennettynä maissivellillä :) HYVÄÄ, ja tukevaa!!)..siinä välillä sitten imetän, joskin maito on ihan vetistä, kai sitä riittää vielä ihan hyvin mutta tuskinpa nälkää pitää moinen litku. Viime viikkona jäi pois toinen yöimetys, nyt Leevi syö sitten vaan kerran, useimmiten joskus 1-4 välillä..sen toisen syömisen sijaan on sitten innostuttu keskellä yötä treenaamaan kääntymistä - herra treenaa n.1,5h kerrallaan eikä suostu nukkumaan piru vie millään!! Kiva sitten valvoa ja vahtia kun jätkä ei osaa kääntyä takasin kunnolla ja alkaa huutaa jäädessään mahalleen, lisäks tunkee jalkansa pinnasuojan välistä ja....ärrrr, äidin hermoja koetellaan juu.
MUTTA HELP ME;
1. Syksy ja talvi tulee..Leevi nukkuu jo nyt ratasosassa. Vielä kun ei istumaan nouse niin uskallan pitää siellä " irrallaan" , mutta entäs kun oppii istumaan! Miten saan pojan makuupussissa nukkumaan ja valjaat päälle?? Täytyykö mun ommella isot " napinlävet" makuupussin selkämykseen että saan valjaat siitä läpi vai onko jokin juttu mitä mä en taas tajua??
2. Alkaa olla jo viileetä, mitä te puette lapselle päälle? Rattaissa " istumis-lenkeille" ? Entä nukkumaan ulos? Tänään oli täällä n.+14 ja poju nukku vaunuissa ylkona päällään pitkähihanen body, puolipotkarit ja pitkähihanen paita, lisäks oli makuupussissa joka oli jalkaosalta kiinni..kädet oli jääkalikat! Eikä muutenkaan tuntunu kovin lämpimältä :( huomenna kiidän ostamaan " välihaalarin" cittarista..mutta entäs ne kädet??
Mitäs sitte vielä oli...ööö..oottakaas kun tyhmä miettii taas hetken...nii
3. Miten tarkkoja olette sitten talvella sen -10 asteen rajan kanssa? Mietin vaan..kaveri ei nukuttanu lastaan ulkona ollenkaan jos oli piirunkaan yli -10, sen sijaan mun sisko nukutti lapsostaan kunnolla topattuna vielä liki -20 pakkasilla..miten on?? Missä menee maalaisjärjen mukaan raja?
Huoh..oliks Punkeli plussannu?? En oo kade, en oo kade....ONNEA! :)
Tappert ja just heräävä Leevi 5,5kk
Unohdin päivällä kommentoida tohon kehittymis juttuun.
Meillä kans pyöritään ku hyrrä mahalta selälleen ja pyöritään mahallaan navan ympäri kauheaa vauhtia. Kädet saa masullaan suoraks ja päätä on kannattanut jo pari kuukautta tosi hyvin mutta ei ryömitä tääläkään juu ei! Käet ja jalat käy mutta yleensä eri aikaan. Ja sittes meidänkin neidillä herne menee nenuun. Ja sit otetaan sitä suosittua time outtia!!
Pakkas rajaan. Täällä pääkaupunki seudulla tuo -10 astetta voi vastata jopa -15 ja ehkä enemmänkin kun tuulee niin kovasti joten en taida juuri montaa astetta yli sen -10 laskee ulos. Vaikka onhan toppapuvut ja vaunut aika suojaisia kun kunnolla lapsen sinne suojaa. Hankalia juttuj nämä kun on se eka lapsi kyseessä ja ei ole asioista kokemusta. Mutta eiköhän tää tästä.
Mutta nyt tyttöö viemään nukkumaan.
Nemotus ja Iina
onnea plussasta puuenkuli! mietin tässä eräänä päivänä, että kuinkahan monta maalismasua vielä mahtaakaan plussata vielä tämän vuoden aikana...
syksy on siis todellakin tulossa. ja mulle tämä ei ole mieleistä vuodenaikaa. pimeys tulevassa on pahinta.
toisaalta, Leon kanssa olen monta muutakin asiaa alkanut näkemään ja kokemaan uudella tavalla. joten jaksan uskoa, että myös syksystä (jotka siis tähän asti ovat olleet välillä vaikeitakin) pystyn/pääsen löytämään uusia ja mukaviakin piirteitä.
olin viikonloppuna tallinnassa. oli ikävää ja outoa olla pojasta erossa. olo oli koko ajan haikea vaikka toki tiesin pojan olevan hyvässä hoidossa. matka meni mukavasti ja oli kyllä ihana palata kotiin ja nähdä Leon hymyilevät kasvot ja saada poika syliin...
meillä syödään sekä itsetehtyjä että kaupan soseita. ja niiden sekoituksia. kaupan ruokia on helpompi ottaa reissuun mukaan, sen takia niidenkin makuihin ollaan totuteltu. liharuokia en vielä ole itse tehnyt, mutta suunnitelmissa on.
mukavaa illan jatkoa!
ruusunpiikki
Tapille piti tulla ulkona nukutukseen vastaamaan...
Meillä tuo keskimmäinen lapsi nukkui vain ja ainoostaan ulkona. Ei toivoakaan saada sänkyynsä nukkumaan päiväunia vauvana!
Nukutin kuistilla rattaissa lähemmäs -20 pakkasillakin. Päälle pojalle lämpimästi ja meillä sellainen pakkasmakupussi. Oli pakattu silleen päälle että suunnilleen nenänpää vaan näkyi ;)
Rattaiden päälle laitoin talvisinkin sadesuojan ja suuaukkoon harson. Pysyi lämpimänä ja hyvin poikaa nukutti.
K@tju
Kiva kuulla siustakii!
En tiije, osaanko auttaa siinä ratasjutussa. Mut eiks ne valjaat pitäis mahtuu makuupussin päälle, jos vaan ovat tarpeeks löysällä. Et eihän sielt tarvii niit käsii tulla läpi, et voi olla ihan hyvin makuupussissa. En oo kyl kokeillu.
Meilläkii Aapo on heräilly välillä 1-2 tunniksi kukkumaan aamuyöllä. Se on tosi rasittavaa kun itellä on hirveen väsynyt olo ja sitten yks vaan möyrii konttausasennossa ja ähisee ja potkii niitä sängyn pinnoja. Onkohan se sitten samanlaista, kun oppii seisomaan?
Aapo rakastaa pianon soittamista! Hakkaa niitä koskettimia ja ölisee (=laulaa) samalla. Anoppilassa on myös semmonen pikku-keabord, missä on pienet koskettimet, eli just vauvan sormille sopivat. Sitä Aapo soittaa mahallaan maaten ja siitä lähtee monenlaisia ääniä! Mistä lauluista teijen lapset tykkää? Meillä Aapo tykkäs ihan alusta asti jostain syystä Pienet sammakot -laulusta. Käy aina nauramaan kun sen kuulee...
Jos nyt muistaisin vain mihin kaikkee piti vastata.
Tappi: Saiskos teidän rattaisiin talveksi lämpöpussin, niissä olisin valjaille aukko, eikä läpäisi tuulta. Pakkasrajoista, kyllä minä olen lapsia nukuttanut ulkona, vaikka pakkasta lähemmäs 20, en kyllä kauheen montaa tuntia anna silloin pihalla nukkua.
Hedelmä soseet ostan valmiina ja kasvis soseet teen itse, mutta annan välillä kaupankin sosetta. Itsetehdyt soseet maistuu paljon paremmalle ja pystyy jättämään sellaiset maut ja aineet pois mistä lapsi ei tykkää!
Mäkin tulin kertomaan kuulumisia, ollut vähän kiireitä. Viikonloppuna järkättiin esikoisen konfirmaatio juhlia. Siinä oli vähän hommia, ensin siivoota koko kämppä vieraita varten ja järjestää kaikki tarjoilut yms. Ja sit taas siivota niitten juhlien jälkeen, huh huh mikä homma! Onneksi juhlat meni ihan kivasti ja onpahan nyt sit ohi, ens kesänä taas uudestaan seuraavan konfirmaatio...
Meijän tyttönen keksi sunnuntai iltana, että ryömiäkkin voi! Ei meinannut iskä ensin uskoa kun sanoin että nyt se sen keksi. Ei nyt paljoa liiku mutta on tajunnut jutun idean jo, eli pikkusen matkaa mennään eteenpäin. Navan ympäri pyöritään hurjaa vauhtia kanssa. Nukkuminen päivisin on kanssa ihan mahdotonta kun siellä sängyssä pitää pyöriä kuin hyrrä. Tai potkia pinnoja, sekin on kanssa kivaa kun makaa poikittain pinniksessä ja jalat on pinnojen välissä. Eli äippä juoksee kolmen minuutin välein sinne... :)
Meillä syödään ihan valmis soseita. Mä myönnän olevani niin laiska etten jaksa tehdä niitä itse, on niin helppoa avata vaan se valmis purkki. Peruna-porkkana ja päärynä on suosikkeja tällä hetkellä. Kokeiltiin vähän liha-sosetta ja se oli ihan järkytys vielä, neitistä tuli heti sihti-kurkku. Pikkuhiljaa kyl täytyi siirtyy noihin liha yms. soseisiin kun mä olen vähän kyllästynyt ton peruna-porkkanan syöttämiseen, on niin sotkuista hommaa, et voi apua! Siinä oli taas yksi asia lisää minkä oli jo unohtanut..... (onneksi)
Pukeutumisesta kanssa kyseltiin. Mä mietin kanssa ihan samaa, tosi kylmä nyt aamulla 10 astetta vaan. Nyt on just niitten ihanien fleecepukujen aika, mut just se mitä alle laittaa niin on ikuinen ongelma. Autolla jos menee niin lyhythihainen body riittää varmaan, mut ulkona jos on niin varmaan sitten alle jo pitkähihaista ja -lahkeista
luulisin... Meijän neiti ei kyllä ulkona nuku ellei lähde kävelylle. Partsilla ei suostu nukkumaan, oma sänky on paras.
Mäkin olen syys ja talvi ihmisiä. Kesäkin on ihan okei, mut ne helteet ja ötökät on yöks! Nautin nyt kun on viileetä vaikka se nyt äkkiseltään tuntuukin aika kylmälle. Ulkonakin viihtyy paremmin kunhan ei satais kokoajan. Kun vaan tulis tänä talvena lunta, ettei ois sitä ikuista kylmää räntää vaan :(
Nyt en muista enempää , mitä piti kirjoitella. Yritän tässä samalla saada yhdet ylimääräiset rattaat myytyä. Jos nyt joku ostais äkkiä ne pois, niin saisin ostettua uudet tilalle. Mä olen taas tässä ratas kierteessä, en ikinä osaa päättää mitkä on kivat vaan aina tulee sitten pistettyä ne myyntiin kun kyllästyn. Onkohan mulla kohtalotovereita??
m@mma ja " miitsu"
Pitkästä aikaa koitan taas kirjoitella...
Sosegalluppiin: Meillä teen pääsääntöisesti itse kasvissoseet, mutta annan vaihteluna välillä valmissoseitakin. Hedelmäsoseet ostan valmiina. Lihaa meillä ei vielä syödäkään ollenkaan. Ruokarytmi tyttösellä menee niin, että aamulla syödään puuroa (kaura tai riisi), lounaalla kasvissosetta, välipalalla rintamaitoa, päivällisellä hedelmäsosetta ja illalla puuroa tai velliä. Joka aterialla saa myös rintamaitoa. Öisin ei syödä enää olenkaan.
Yöt ovat olleet aika levottomia viime aikoina johtuen osittain perheeseen iskeneestä flunssasta ja tyllerön hampaiden tulosta. Yksi hammas on tullut alas ja toinen jo häämöttää ikenen läpi. Lisäksi neiti herää pari kertaa yössä " höpöttämään" omia juttujaan.
Ryömiminen ei vielä oikein suju. Yritys on kova, mutta meilläkin käy niin, että kun peppu nousee niin otsa kopsahtaa lattiaan ;). Navan ympäri pyöritään ja komeasti kyllä kääntyillään mahalleen ja takaisin selälleen.
Rattaissa nukuttamisesta: Ensimmäisiä lapsia nukutin ulkona rattaissa melko kovillakin pakkasilla, mutta tämä kolmas kovanokka ei nuku vaunuissa/rattaissa sen enempää ulkona kuin sisälläkään. Silmät auki vaan killittelee ja kuuntelee maailman ääniä. Sisällä nukkuu hyvin ja nukahtaa ihan omin avuin omaan sänkyyn tai äiskän sänkyyn. Nukkuu aamupäivällä n. 1,5 tuntia ja samoin iltapäivällä n. 1,5 tuntia. Illalla sammahtaa puoli yhdeksän aikoihin ja huhuilee sitten aamulla sängystä kuuden ja puoliseitsemän välimailla.
Kirpeitä syysamuja odottelen minäkin! Helteet saa hermon kireälle...
Mimmi-74 ja Kaisla n.5,5kk
kuuluu siis lattialta kiljahdusten lomassa, eilispäivän vastaopittu tavu :)
VALJAAT JA MAKUUPUSSI ONGELMA;
Juu, siis olkapäiden valjasosan saa makuupussin sisään vaikka yläkautta, mutta lukko-osa alapuolellapa ei menekään. Kiinni ei siis valjaita saa, ja makuupussin päälle ne ei talvitamineissa riitä.
Vasta ostin ihanan lampaanvillaisen makuupussin joten lämpöpussia en taida hommata, mutta saapihan tuohonkin ommeltua napinlävet joista pujottaa valjaat sisään, tuskin niistä kylmä liiaksi käy, rattaita vastenhan ne reiät on.
SEURALLISUUS;
Viihtyykö teidän vauvat yksin?? Siis esim. lattialla..vaikka 5 minsaa lelujen kanssa?
Naapurin tätsy muistaa aina mainita miten olen opettanut lapsen siihen ettei ole hetkeäkään yksin :( mutta jo ihan pienestä, varmaan kuukauden vanhasta Leevi on alkanu huutaa heti jos menen poispäin. Lattialla ei viihdy yksin edes sitä hetkeä että käyn vessassa, huuto alkaa jo kun käännän selän mennäkseni vessaan. Ei viihdy myöskään sitterissä keittiön pöydällä jollen jatkuvasti ilveile vieressä..esim.perunoita ei sais kuoria altaalla kun huuto alkaa kun selän kääntää..oonko mä taas mokannu kun mitään en voi tehdä??
Äääh, rääkyminen alkaa, tarttee valuu lattiatasoon..tästä jumppapallon päältä.
Tappert ja Leevikkä
Äääh, onko mun Leeviseni kummajainen kun ei vielä ole ainuttakaan hammasta..no, vielähän ne ehtii..onpahan helpompi imettää kun ei ole purukalustoa jolla ahdistella äitiä.
Pukeutumisesta en muistanut kommentoida. Mä olen näillä kylmemmillä keleillä pukenut vauvalle pitkähihaisen ja housut ja siihen päälle kevät/syksy haalarin, sellaisen tuulta pitävän ja vettä hylkivän kun meidän neiti ei aina viihdy vaunuissa ja joskus liinaillaankin.
Tappi: Esikoispoika oli aivan samanlainen kuin teidän Leevi, eli ei viihtynyt yksin hetkeäkään. En mä usko, että se olisi mitenkään opetettua, toiset vauvat vain on luonteeltaan vaativempia. Tää kakkonen onkin sitten yllättänyt ja on mielellään yksin, oli jo ihan pikku vauvasta sellainen. Uskon siis vahvasti, että on luonne ero.
Ei Emiliallakaan ole vielä hampaita, esikoisellekkin alkoi hampaat tulla vasta 8kk iässä ja sitten ne tulikin aina kaksi kerrallaan ja nopeassa tahdissa. Eipähän upota hampaita tissiin :).
Poika kävi neuvolassa muutama viikko sitten ja oli tuolloin 8810g ja 70cm. Ei mikään pikkuinen mies siis kyseessä :) Soseita ja vellejä menee mukavasti. Usein vaan nuo lusikalla syömiset menee nauruksi, eikä soseet mene sitten edes oikeaan suuntaan.
Hampaita ei vielä ole. Ryömimään oppi kun oli 5 kk ja 1pvää vanha. Eilen keksi miten paljon helpompaa on liikkua takaperin, joten sinne jäi ryömimiset. Tai ainakaan eilen eikä tänään oo etuperin liikkunu ollenkaan. Hauskimmat jutut on isin kanssa pelleilyt, isoveljen touhujen seuraaminen ja akvaarion tuijottelu. Akvaario on toiminut jo pitkään tarvittaessa mun lapsenvahtina.
Mä tykkään kans viilenevistä keleistä. Syksy onkin mun suosikki vuodenajoista.
Nyt heräs esikoinenkin. Täytyy mennä. Terkkuja kaikille " tutuille" .
rimma
3 yötä itkettiin ja heräiltiin 1/2h-1h välein ja tissillä rimpuili.Ensin meinasin etten heti lääkäriin juoksis mutta onneksi sitten sen kolmannen unettoman yön jälkeen vein näytille.Molemmat korvat sameat,huonosti liikkuvat ja ärtyneet.
Ensin vuosi esikoululaisen nenä ja sitten seuraavan jonka jälkeen vauvan--Ja pienin raukka sitten sai sen pahimman--
Meillä on ollut jo 4 korvakierrelasta joten tietenkin maalaan heti mustaa taivasta.Lääkäri lohdutteli että josko kävis niin että jäis tähän yhteen...Voi kumpa niin kävis!!
Miten muuta maaliskuun/huhtikuun vaavit,onko jo ollut tauteja?
Viikko sitten ehdin iloita että ollaan jo liki 5kk iässä eikä ollut taudin tautia....
Muuten on kyllä neiti aurinkoinen ja aivan syötävän suloinen.
Neuvolassakin oltiin ja mittoja oli 7300g 66,5cm.
Paino alkanut hieman laskea/tasoittua mutta ajattelin tätä täysimetystä silti jatkaa sinne 6kk ikään ennenkuin muut aloitan.
Kovin olisi neiti kiinnostunut meidän syömisistä ja lusikka lempilelu.
Meillä vauva viihtyy hyvin yksinkin lattialla.Mutta meidän tapauksessa ehkä vauva kaipaa rauhaakin välillä.Kun niin paljon porukkaa vaihtuu silmien edessä ja pusuja ja halauksia satelee.
Välillä vien oman huoneen lattialle leikkimään jotta saa olla rauhassa.
Mä en niin niitä pakkaslukemia tuijottais,ulkona nukuttamisessa.Vaan enneminkin miten kylmä/kova tuuli on.Jos vaunut saa hyvin suojaisaan paikkaan ei ne miinus asteet niin haittaa.Monta kerrosta vaatetta ja lämpöinen pussi ja vauva nukkuu taatusti makoisasti
Tapin huoli siitä miten liikkuvan vauvan nukutuksen jollei saa valjaita vois ratketa myös sillä kun talvella kuitenkin paljon sitä vaatetta ja varustetta,ei vauva sielä vaunussa niin herkästi liikkumaan pääse,vaikkei valjaissa olisikaan.Makuupussista ei niin vaan toppapuvussa ulos kömmitä=)
Mitäs vielä?
Kai ne tärkeimmät kuulumiset olivat tässä?
Tuossa on uusin kasvupino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11125752&p=1&tmo…
Meillä alkoi nyt vihon ja viimein se kattoremontti torstaina ja pauke on kyllä sen mukaista. Onneksi oli viikonloppu välissä.
Mie oon taas kipeänä nyt on kuumetta ja yskä ja räkä valuu. On se jännä kun odotti niin ei sairastunut ja nyt on sitten siitäkin eestä taas kipeänä.
Neiti on niin aurinkoinen leikkiä. Ja onnistu nukkumaan hyvin vaikka tuolta katolta kuuluukin mahoton pauke. Kälättää nykyään lällällää juttuja. Ihanan kuuloista noin pieneltä.
Dumle ja Kata 5 1/2 kk