Kokemuksia intiimikirurgiasta?ts. korjausleikkauksesta
Olisin kiinnostunut kuulemaan, onko kenellekkään tehty välilihan-korjausleikkausta. Miten siitä on toivuttu ja onko lopputulos ollut toivottu? Onko kenenkään tutullekaan tehty sellaista?
Itse painiskelen ongelman kanssa ja mietin mennäkö leikkaukseen. Minun ongelmani alkoi siitä, kun molemmissa synnytyksissä jouduttiin leikkaamaan paljon välilihaa ja kun haava ommeltiin niin sairaalassa käytettiin " huonoa" lankaa, mikä liukui ommelkohdista pois ennen aikojaan.Ts.leikkauskohta on ammollaan. Lopputuloksesta saan sitten kärsiä ja PALJON. Vai onko normaalia, että menkkojen aikana joutuu käyttämään KAHTA tampoonia samanaikaisesti, kun muuten tulee reilut ylivuodot!?
Kommentit (8)
niin kerrompa vielä esimerkkinä tilanteen joka oli kyllä nolo ja mikä johtui siitä että väliliha puuttui. Ennen korjausleikkausta kävin vatsavaivojen takia lääkärissä ja erikoislääkäri päätti tutkia peräaukkoni. Työnsi sitten epähuomiossa sormensa emättimeen...kyllä oli nolona kuten minäkin. No, empä voi häntä syyttää...niin olivat vaikeasti erotettavissa nuo röörit :)
Mitenkä tuo sinun korjausleikkausprojekti eteni? Kävitkö yksityisellä vai tk:n kautta. Ja mitä maksoi homma?
Minulla on kyllä kaksi erillistä aukkoa, mutta se väliliha on hyvin pieni. Ja enemmän on juuri emättimen suu aukko jäänyt ammolleen. Esim. kun jumppaan ja teen askelkyykkyjä niin tuntuu että " pumppaan" ilmaa emättimeen. Toinen ikävä juttu tässä on se, että jos suoli ei ole tyhjä niin yhdynnässä tuntuu,että alkaa väkisillä pukata ulos tavaraa-ei siis TIPPAAKAAN kiva juttu. Kävin silloin jälkitarkastuksessa ja kysyin lääkäriltä,että onko tikit auenneet pahasti, johon lääkäri tokaisi että on ne kyl aika lailla revenneet, mutta eihän sille voi mitään....
Mutta pakko kai sille jotain on tehdä, en halua loppuelämää kärsiä tämän asian kanssa!
Jos muillakin on vastaavia kokemuksia, niin olisi kiva kuulla kohtalotovereiden mietteitä...
Itselläni emättimen reikä sisälsi oikeastaan kaksi reikää ja kannas emättimen ja peräreijän välillä oli todella lyhyt. Kun sitten paukutteli niin tuntui kun olisi tehnyt sen ajoittain emättimen kautta - olo ei todellakaan tuntunut naiselliselta.
Korjausleikkauksessa mm. tota kannasta pidennettiin. Ja nyt kaikki toimii lähes normaalisti, tosin edelleen pieni osa paukuista tuntuu siltä kuin tulisivat etukautta ulos, mutta ei läheskään niin pahasti kuin ennen leikkausta.
Mene ihmeessä korjausleikkaukseen, kuvaamasi jutut eivät todellakaan ole mitään normaaleja.
Eihän tuollainen korjausleikkaus mitään hauskaa ole. Istumiskielto tuli jälleen ja oli se suorastaan todella epämiellyttävää siitä toipua, mutta ei yhtään mitään verrattuna synnytyksen jälkeiseen toipumiseen.
Kuukauden jälkeen lähes kaikki epämukavuudet poistuivat ja nyt vuosi leikkauksen jälkeen elämä taas hymyilee :-)
Tosin ilmat saattavat purkautua välillä miten sattuu, mutta onneksi olen oppinut kotroloimaan niin, etteivät ainakaan kovaa ääntä pidä...
teiltä, joille on kyseinen korjausleikkaustehty... Onko teillä ollut tajutonta valkovuoto/lima ongelmaa? En ole koskaan aiemmin ennen raskauksia ja synnytyksiä kärsinyt näin kamalasta vuodosta, en pärjää ilman pikkuhousunsuojia edes silloin kun ei ole menkkoja. Kun puhutaan että synnytyksen jälkeen paikat ovat kuin " vaihdevuosia kärsivillä" niin en itse ole kyllä joutunut kuivuudesta kärsimään. Päinvastoin!!! Olen miettinyt,että johtuuko tämäkin ongelma siitä et tuo värkki on hieman viallinen muutenkin? Joka tapauksessa varasin nyt yksityiselle ajan ja sit tiedän enemmän ongelmastani. Mutta edelleen olisi kiva kuulla aiheesta ajatuksia ja kokemuksia! Tämä kun on sellainen ongelma, mistä on vaikea puhua ns. naamatusten muiden kanssa..:(
... kyllä itselläni jonkun verran valkovuotoa tulee, joten aina tulee pidettyä pikkuhousun suojia.
Nyt myös oli ensimmäistä kertaa hiivatulehdus. Tosin oireina oli ainoastaan runsaampi valkovuoto ja hivenen jännä fiilis alapäässä. En olisi itse sitä hiivatulehdukseksi tunnistanut, ellei olisi lääkäri siitä maininnut sillä kertaa kun kävin sitä sektio lupaa pyytämässä.
Mutta en oikeastaan osaa sanoa johtuuko tuo ainainen valkovuoto edelleen siitä että paikat on nyt erilaiset vai mistä...
vaatineet sairaalassa oloa, vai oletteko päässeet kotiin samana päivänä? Kuinka kauan tuo istumiskielto on voimassa ja kestääkö niitä kipuja? Pystyykö normaalia kotielämää pienten lasten kanssa viettämään, vai onko apujoukkoja yritettävä saada kotiin silloin kun kotiutuu tuon leikkauksen jälkeen?
Onko seksielämä muuttunut leikkauksen jälkeen mielestänne paremmaksi?
Tässä vielä pari kysymystä, mitkä mietityttää minua... :)
Variksenmarja:
vaatineet sairaalassa oloa, vai oletteko päässeet kotiin samana päivänä? Kuinka kauan tuo istumiskielto on voimassa ja kestääkö niitä kipuja? Pystyykö normaalia kotielämää pienten lasten kanssa viettämään, vai onko apujoukkoja yritettävä saada kotiin silloin kun kotiutuu tuon leikkauksen jälkeen?
Onko seksielämä muuttunut leikkauksen jälkeen mielestänne paremmaksi?
Tässä vielä pari kysymystä, mitkä mietityttää minua... :)
Minun piti päästä samana päivänä kotiin, mutta leikkaus olikin isompi, joten pääsin vasta seuraavana päivänä.
Muistaakseni istumiskielto oli ainakin viikon ja kipuihin söin aika paljon särkylääkkeitä. Mutta noi kivut eivät olleet mitään verrattuna synnytyksen jälkeisiin kipuihin. Ja aika nopeasti ne kivut lähti mut useamman viikon tuntui hyvin epämiellyttävältä alapäässä - aivan kuin koko alapää olisi ollut täynnä hiekkapaperia.
Pari viikkoa siis oli hyvä kun mies oli avittamassa.
Nyt näin vuos leikkauksen jälkeen voisin sanoa, että seksi sujuu paremmin kuin aikaisemmin. Ennen leikkausta en olisi voinut edes kuvitella harrastavani seksiä...
Itselläni oli samankaltainen tilanne ekan synnytyksen jälkeen. Repesin muualtakin, mutta myös poikittainen lantionpohjalihas oli poikki. Ompelu heti synnytyksen jälkeen epäonnistui totaalisesti ja korjaus tehtiin myöhemmin. Kärsin siis pitkään siitä, että emättimen ja peräaukon välissä ei tosiaan ollut sitä välilihaa vaan olin yhtä isoa reikää :) (nyt jo voi vitsailla, mutta ei naurattanut silloin). Mulla vaivasi mm. niin että kun pieraisin niin yleensä aina ilmaa meni ulkokautta myös emättimeen. Kuukautisten kans oli myös ongelmia. En käyttänyt tampoonia, mutta siteidenkin kans oli tuskaa. Jotenkin se veri vaan oli selässä asti aina!
Korjausta suosittelen lämpimästi ja itse paranin siitä melko vaivattomasti. Nyt on tunnistettavissa kaksi erillistä reikää ja jotenkin tuo alapään hygienian hoitokin onnistuu paremmin. Ennen leikkausta kärsin myös jatkuvista hiivatulehduksista, mutta ne loppivat leikkaukseen.
Tsemmpiä vaivojesi kanssa. Ei kannata enää jäädä vain odottamaan ja kärsimään. Etsi alan ammattilainen ja pyydä päästä korjausleikkukseen. Ei kenenkään tarvitse tuollaisen vaivan kanssa elää!!!