Käsi sydämelle; metsästyksen vastustajat, syöttekö lihaa?
Tehotuotettua possua, nautaa tai sitä neliviikkoista broileria joka on tapettu sähköiskulla, elettyään sitä ennen täysin rotunsa käyttäytymistavan vastaisesti, jalat murskana lajitovereidensa nokittavana?
Niin. Kumpihan on elänyt paremman elämän. Se hirvi joka elää metsässä, luonnonmukaista ruokaa syöden, toteuttaen lajityypillistä käyttäytymistään. Joka kauniina syyspäivänä kuolee tarkkaan laukaukseen kertalaakista ja päätyy jonkun ruokapöytään. Vai se tehotuotettu häkkieläin??
Ottakaahan nyt asioista selvää.. Jos syötte lihaa, tutkailkaas tuotantoeläinten oloja Suomessa.
Kommentit (36)
metsästäjä tappaa sen eläimen, siitä ei pääse mihinkään. Se metsästäjä varta vasten ottaa sen eläimen saaliiksen ja tappaa sen. Se on aivan järkyttävää, ja en ymmärrä ihmistä joka pystyy sellaista tekemään.
että metsästystä harrastavat miehet ei saa seksiä , onko mitään peää?
minä en syö lihaa. En metsästettyä enkä tehotuotettua. Syy lopettamiseen oli juuri teini-iässä sen asian ymmärtäminen, että liha on joskus ollut eläin, joka on elänyt surullisen lyhyen elämän ja sen on joku toinen tappanut minua varten, sillä itse en siihen pysty. Mielestäni lihansyönti tässä yhtälössä oli kestämätöntä.
Ja niistä hirvistä. Niitä voisi olla enemmänkin, hirvillä on tärkeä osa suomen metsien hoidossa. Ja se teille laukkaaminen olisi paremmin hallinnassa kun pienennetään ajonopeuksia. Ei ole pakko olla niin kiire, että nopeudet ovat sellaiset, ettei ihmisen reagointikyky enää toimi. Ei silloin ole ratkaisu poistaa reaktiota vaativat tekijät, sillä niitä on muitakin kuin hirvet. Ratkaisu on edetä hitaammin. Kyllä niinkin perille pääsee, voi nähdä vähän maisemiakin.
Sillä jonkun sekin liha on tapettava. Jos pidät tappamista niin kauheana, lopeta se lihan mussutus. Sitten vasta saat vähän uskottavuutta kommenteillesi.
Hyttysen tappaminen kädellä on ehkä hieman eri asia kuin se, että varta vasten ottaa aseen käteen ja lähtee metsään tarkoituksenaan ampua joku eläin. Halveksin sellaisia ihmisiä suunnattomasti. 27
Sanoit, että nopeuksien pienentäminen vähentää hirvikolarien riskiä. No kerro kuinka kovaa/hiljaa pitäisi siis ajaa esim moottoritiellä jotta hirvikolareilta vältyttäisiin.
Vähän realismiä peliin ja menetkö metsän omistajalle sanomaan, että hirvi on tarpeellinen otus. Siis oletetaan metsän omistaja on kaatanut metsää ja nyt istuttanut uutta tilalle sinne sitten sattuu paikalle muutamia hirviä popsimaan koko istutuksen luuletko, että hän on valmis taputtamaan sinua päähän.
Ja menetkö sanomaan jollekkin jonka omainen on kuollut hirvikolarissa on esim ajanut 80km/h kuten tiellä saa ajaa silti kuoli kolarissa. Mitäs luulet hänen olevan mieltä hirvistä.
Oikeasti hirviä kuten muitakin täytyy metsästää haluttiin me sitä tai ei.
vaan metsästävät. Ampuvat lintuja, sorsia, kaneja... Tuolla vaan räiskivät metsissä kun se on "kivaa". Varmasti osa metsästäjistä on ihan vastuuntuntoisia, ja ammattitaitoisia (eli eivät aiheuta eläimelle tuskaa), mutta kuinkakohan paljon tuolla on räiskimässä näitä ääliöitä, jotka metsästävät ihan vain sen takia, että saavat ampua jonkun, nauttivat siitä tappamisesta? Ihan varmasti myös näitä löytyy näissä metsästyspiireissä! Ja, jos metsästämisessä kyse on vaan todellakin jostain kannan harventamisesta niin MIKSI sitten aina näillä saaliilla rehvastellaan, kuka sai isoimman kaadettua???
olen ikäni sitä seurannut kotona ja lähipiirissä - hirviaikaan lähtevät miehet joka vaapa-aikana metsälle ajoon ja sen jälkeen käsittelevät lihat vaivalla. Toki siitä tulee lihaa pöytään, mutta ei se ole halpaa lihaa mitenkään. Hirvikanta on pidettävä alhaisena, KOSKA me ihmiset viedään eläimiltä luonnollinen elintila. Tai karhut tai sudet... Ottakaa vaan siihen naapuriksi itsellenne karhu tai susi, tai ajelkaa itse hissutellen niillä moottiriteillänne...
Mieheni nauttii harrastuksestaan, eikä aiheuta sillä kenellekään vahinkoa. Ampuu ihan huvikseen, ja kaikki riista mitä on tullut, on myös nautinnolla syöty pöydässämme. Ihan huvikseen. Vaikka olisi voitu syödä kaupan tunteetonta lihaa tai kasviksia tai mitä vaan...
En metsästä itse, koska olen laiska. Mutta syön lihaa mieluummin riistana kuin kaupasta ostettua tai geenimanipulaatiolla kasvatettua. ja hyvällä omalla tunnolla. En ole vastuussa kanalalihan tuotannosta enkä huonoista metsästäjistä - kummankaan lihaa en osta. Pidän eettisesti huolta omasta elämästäni - enkä naapurin tai tuntemattoman huolimattoman metsästäjän. Tai begetaristin.
Kyllä siinäkin elämä päättyy.
Itse en syö lihaa, mutta metsästys on mielestäni ihan luonnollista niille, jotka siitä pitävät. Mieheni käy metsästämässä silloin tällöin ja kyllä sen takia, että saisi saalista. Hän pitää hirvenlihasta ja riistaruuastakin ylipäätään.
Minä en suostu sitä lihaa siivoamaan, mutta ei meillä muuten ole asiassa mitään ongelmaa.
Luonnon kiertokulun kannalta on aivan välttämätöntä, että eläinkantoja vähennetään. Meille ihmisille on onneksi luotu varsin tehokkaat keinot siihen: aseet.
Mielestäni se, että tappaa ei ole kovinkaan vaikeaa. Voisin hyvinkin kuvitella tappavani jopa ihmisen, jos joku uhkaisi lapsiani.
mutta tosiasia on se, että metsästys harrastuksena on tappamista harrastuksen vuoksi. Ja tappaminen omaksi ilokseen on epäilyttävää. ap
eläimen on myös helpompi mennä sen rajan yli, että ampuu ihmisen. Mikä ei tietenkään tarkoita, että kaikki metsästäjät ampuisivat ihmisiä.
posautella huvikseen niitä eläimiä ku ihmisiä?!?
Oikeastaan varsinainen metsästystapahtuma on vain hyvin pieni osa harrastusta nimeltä hirvestys. Talvella rakennetaan ruokintapaikkoja (istustusmetsien suojelemiseksi), keväällä rakennetaan lavoja, lasketaan eläimiä, kartoitetaan hirvien reittejä, koulutetaan koiria, käsitellään lihaa, suoritetaan ampumakokeita (pakollisia), turistaan kodassa/nuotiolla, juhlitaan peijaisissa...
Toki se ampuminen nostaa adrenaliinit pintaan, mehän olemme saalistajia luonnoltamme, mutta tärkeintä on kuitenkin siinäkin eläimen mahdollisimman nopea lopetus.
Toki hirviporukoissa on näitä testosteronikukkoilijoitakin, jotka eivät vaivaudu harjoittelemaan ja räiskivät huonoista paikoista, mutta toivottavasti koko ajan vähemmän.
Komppaan sua siinä, että kyllähän metsästys on hupia. Mutta otapa selvää, mitä metsästykseen sisältyy. Se ampuminen ei yksistään ole metsästyksen idea, vaikka moni niin tuntuu kuvittelevankin.
Meillä päin metsästys näyttää tarkoittavan sitä, että juodaan pää täyteen ja ammutaan kaikkea mikä liikkuu.
Harmi vaan, etteivät useammin osu toisiinsa.