Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1,5v. tissillä yötä päivää, mitä teen? Olen EPÄTOIVOINEN

Vierailija
01.10.2012 |

Tilanne on siis em.lainen. Taapero on tissillä KOKO yön ja haluaa päivälläkin tissiä ihan koko ajan. En kestä enää. Lisäksi saa ulkona raivokohtauksia, kun en anna tissiä kadulla, jne. Eilen istuttiin penkillä puoli tuntia, kun lapsi huusi, eikä suostunut pyörään istumaan.

Mitä voin tehdä? Älkää sanoko, että olisi pitänyt vierottaa aikaisemmin, olen yrittänyt vierotusta monta kertaa, mutta aina laihoin tuloksin: joko lapsi on sairastunut, joku matka on sekoittanut asian, tai sitten lapsi vaan on lakannut syömästä moneksi päiväksi ja huutanut niin paljon (lue: useita päiviä ja öitä), etten lopulta muun perheen mielenterveyden vuoksi ole voinut jatkaa vieroitusta.

Miten te menettelisitte? Pitäisikö mennä jo psykologille tms.? Esim. nuo raivokohtaukset ulkona on tulleet nyt ihan päivittäisiksi, en kestä enää.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään hyötyä sanoa, mitä olisi pitänyt tehdä, mutta tästä eteenpäin sinun pitäisi pysyä päätöksessäsi vieroittaa. Nuo, miksi vieroitus ei ole onnistunut, ovat pelkkiä tekosyitä. Kyllä se lapsi syö, kun ymmärtää, että tissiä ei enää tule. Nyt vain on oppinut sen, että kun tarpeeksi kiukuttelee, niin annat periksi.

Sinun pitää siis opetella kestämään pahaa oloa ja syyllisyyttä siitä, kun lapsi hutta, etkä anna periksi.

Vierailija
2/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

#2 kanssa. Lähdet viikonlopuksi johonkin ja isä/mummo vierottaa lapsen.

Multa olis lähteny järki jo aikaa sitten. Voimia!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään hyötyä sanoa, mitä olisi pitänyt tehdä, mutta tästä eteenpäin sinun pitäisi pysyä päätöksessäsi vieroittaa. Nuo, miksi vieroitus ei ole onnistunut, ovat pelkkiä tekosyitä. Kyllä se lapsi syö, kun ymmärtää, että tissiä ei enää tule. Nyt vain on oppinut sen, että kun tarpeeksi kiukuttelee, niin annat periksi.

Sinun pitää siis opetella kestämään pahaa oloa ja syyllisyyttä siitä, kun lapsi hutta, etkä anna periksi.

Koen todellakin olevani johdonmukainen äiti, mutta nämä syyt ei todellakaan ole olleet tekosyitä, vaan lapsi on mennyt lähes tiputuskuntoon.

ap

Vierailija
4/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan haluat niin ihan hyvin voit jatkaa imetystä. Usein imetetyt taaperot roikkuvat tissillä n. 1,5-vuotiaina. Se on vaan joku sellainen vaihe mikä menee aikanaan ohi. Jos haluat vierottaa niin tee se äläkä yhtäkkiä perukaan aikomuksiasi sillä lapsi siinä vain hämääntyy ja todennäkäisesti roikkuu entistä enemmän tississä kiinni.

Vierailija
5/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan itse vierottaa, koska en enää jaksa tätä, mutta myös mies painostaa. Teimme sen virheen, että pari viikkoa sitten yritimme, mutta lapsi rääkyi niin pahasti, että ihan oikeasti koko perheen mielenterveys horjui, kun kukaan isot sisarukset mukaanluettuina ei voinut nukkua. Mies sai yöllä raivokohtauksen (ei ole koskaan saanut), minultakin meni hermot. Loppujen lopuksi taaperokin oli ihan nääntynyt ja laihtunut ja sillä oli päivällä hirveät mustat silmänaluset.

ap

Vierailija
6/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5v. ymmärtää jo puhetta niin aloitat siitä, että kerrot ettet voi enää ulkona antaa tissiä kun ulkona on kylmä ja tissi paleltuu ja tulee pipiksi.

Tissillä ei voi olla koko yötä koska äidinkin pitää nukkua. Yöllä tarjoat vain vettä ja sanot ettei tisusta tule enää maitoa yöllä kun ei ole vauvaa...vain vauvoille tulee yöllä tisusta maitoa ja siihen ei itku auta...ole rauhallinen ja lohduttava mutta älä anna periksi.

Annat tisua vain aamulla ja illalla. Ja sitten lopetat senkin ja kun lopetat niin sitten et anna enää periksi.

Jos on niin itsepäinen tapaus, ettei syö ja juo mitään ja joutuu tiputukseen niin sitten joutuu ja viimeistään siellä sairaalassa vierottuu tissistä. En ole kyllä kuullut, että yksikään olisi tiputukseen joutunut kun ei saa tissiä ;)

Meidän poika 3v. joutui melkein tiputukseen kurkkukivun takia kun ei syönyt 3 vuorokauteen mutta sitten antoi periksi ja söi jätskiä ja pikku hiljaa muutakin...

Vierailija
7/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan haluat niin ihan hyvin voit jatkaa imetystä. Usein imetetyt taaperot roikkuvat tissillä n. 1,5-vuotiaina. Se on vaan joku sellainen vaihe mikä menee aikanaan ohi. Jos haluat vierottaa niin tee se äläkä yhtäkkiä perukaan aikomuksiasi sillä lapsi siinä vain hämääntyy ja todennäkäisesti roikkuu entistä enemmän tississä kiinni.

Ihanko oikeasti jollekin jäi epäselväksi, että ap nimenomaan itse haluaa, että lapsi vieroittuisi rinnasta? Ei 1,5-vuotiaan kuulu enää noin paljon rinnalla roikkua. Tuossa olen samaa mieltä, että maitobaari vain kerralla kiinni ja sillä siisti.

Vierailija
8/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, lähde pois pariksi päiväksi ainakin. Lapsi ei huuda muille kuin sulle ja kun palaat on iloinen että ylipäätään tulit takaisin.

Vierailija
9/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kannattaa se siirtää siihen kun lapsi on vaikka 2-vuotias ja ymmärtää jo paremmin syitä miksi lopetetaan?

Nythän raukka on vielä aivan liian pieni järjellisesti ymmärtämään miksei tissiä tule.

Kidutatte vaan pientä lasta tuossa :(

Vierailija
10/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin miehellekin pitää tehdä selväksi, että kyseessä on yhteinen projekti ja riehuminen on turhaa. Minäkin suosittelin että lähdet vähintään pariksi päiväksi pois ja isä tai mummo hoitaa lapsen. Siltikin huutoa voi jatkua päiviä, koska lapsi on jo oppinut että huutamalla saa tahtonsa läpi. Mitä useammin kokeilet vierotusta antamalla aina periksi niin sitä vaikeampaa se lopulta on.

Normaalit ruoka-ajat ja juoma mukista!

Toki voit ensin kokeilla laittaa jotain pahanmakuista nänniin (suolaa?) aina kun lapsi haluaa imeä, jospa sillä lopettaisi tissin kinuamisen.

Vierailija
11/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on siis em.lainen. Taapero on tissillä KOKO yön ja haluaa päivälläkin tissiä ihan koko ajan. En kestä enää. Lisäksi saa ulkona raivokohtauksia, kun en anna tissiä kadulla, jne. Eilen istuttiin penkillä puoli tuntia, kun lapsi huusi, eikä suostunut pyörään istumaan.

Mitä voin tehdä? Älkää sanoko, että olisi pitänyt vierottaa aikaisemmin, olen yrittänyt vierotusta monta kertaa, mutta aina laihoin tuloksin: joko lapsi on sairastunut, joku matka on sekoittanut asian, tai sitten lapsi vaan on lakannut syömästä moneksi päiväksi ja huutanut niin paljon (lue: useita päiviä ja öitä), etten lopulta muun perheen mielenterveyden vuoksi ole voinut jatkaa vieroitusta.

Miten te menettelisitte? Pitäisikö mennä jo psykologille tms.? Esim. nuo raivokohtaukset ulkona on tulleet nyt ihan päivittäisiksi, en kestä enää.

Onpa kamala tilanne! Meillä oli aika lailla vastaava tilanne 1-vuotiaan kanssa, ja masentuneena ajattelin, että sama jatkuu vuosikausia... Kunnes sitten minulle tuli ihan totaaliväsähdys koko hommaan. Päätimme, että vierotus on pakko tehdä tai muuten pimahdan. Ja lopulta vierotus ei kestänytkään kuin kaksi viikkoa. En halunnut tehdä kerrasta poikki -vierotusta, sillä se ei olisi ollut rinnoilleni ja vauvalle hyvä homma. Toisaalta menimme kuitenkin minun tahtiin todella ripeästi, eikä vauvatahtisesti kuukausien tai vuosien aikana.

Ensin lopetimme yöimetykset. Mies hoiti 3 ekaa yötä, jotka olivat aivan järkyttävää protesti-itkua vauvan puolelta. Mies kanniskeli vauvaa ympäriinsä ja rauhoitteli. Meinasi kyllä mennä sisu kaulaan, mutta myöhemmin olin todella onnellinen, ettemme luovuttaneet. Muutama yö meni itkujen kanssa, mutta sitten yöt rauhoittuvat, ja saimme aina sylittelyllä vauvan takaisin nukkumaan.

Yöimetysten lopettamisen jälkeen oli vielä 5 päiväimetyskertaa jäljellä. Niistä luovuin tahdilla yksi imetyskerta kahden-kolmen päivän sisään. Piti keksiä paljon korvaavaa tekemistä - lukemista, leikkimistä, ulkoilua - imetysten tilalle. Todella paljon oli meilläkin sellaista raivoamista. Kesken kävelyharjoitusten yritti lapsi päästä tissille. Mutta koska en halunnut enää imettää, niin en päästänyt enää rinnalle enempää kuin olin päättänyt. Ja nopeasti loppui imetys kokonaan.

Meillä tuli suuri muutos ruokailuihin heti yöimetysten lopettamisen jälkeen. Ruoka alkoi maistua! Ennen oli joka suupala kauhean taistelun takana, mutta ilmeisesti maito piti sen verran kylläisenä, että muunlaista ruokaa ei vauva halunnut. Ja sitten taas toisaalta maito ei pitänyt kylläisenä, vaan rinnalle olisi pitänyt päästä ihan jatkuvasti. Muutenkin vauvasta tuli paljon iloisempi ja reippaampi lapsi heti imetyksen loppumisen jälkeen. Oli aivan mahtava fiilis, kun sai tuon pakkomielteenomaisen tissittelyn loppumaan.

Tsemppiä siis teillekin. Vierotus voi olla sen pari viikkoa todella rankkaa aikaa, mutta sen jälkeen olo on vain todella helpottunut, kun on päässyt hommasta eroon! :) Ja tärkeintä on, että ei lipsu, vaikka tulisi mitä raivoamista. Se on vain lapsen protestointia, johon aikuisen pitää suhtautua lempeästi, mutta samalla myös päättäväisesti.

Vierailija
12/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapsi ei päätä milloin on ruoka-aika tai haluaako se mennä pyöräniatuimeen vai ei. Kuulostaa siltä että lapsellasi on liikaa valtaa ja senvuoksi on turvaton. Lapsi on myös oppinut käyttämään sitä valtaa huutamalla. Laita teipit tissien päälle ja sano että tissi meni rikki, äkkiä se lapsi tokenee kun se huomaaettä ei siitä tissi stä enää tuu maitoa.

Vierailija
13/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. aluksi niin, että imetät 4 tai 5 kertaa päivässä aina samaan aikaan. Kun lapsi haluaa muuna aikana, niin toteatat, että nyt et saa, mutta sitten kun on syöty / käyty ulkona (tai jokin muu lapsen jo ymmärtämä aikamääre) niin saa. Yritä lisäksi kiinnittää lapsen huomio johonkin muuhun mielenkiintoiseen, esim. kirjaan, leluun tai muuhun vastaavaan.

Yövieroitukseen tarvitset varmasti miehesi lohduttelemaan lasta muutaman yön. Voit kuitenkin hyvin sanoa hänelle, että rinta nukkuu yöllä ja maitoa saa vasta aamulla. 1,5-vuotias jo ymäärtää sen ja lisäksi unohtaa parissa viikossa, että on joskus saanut yölläkin rintaa, jos jaksat sen ajan olla sitkeä.

En suosittele äkkilopetusta, sillä lapsella voi ihan oikeasti mennä aikaa, ennen kuin hän oppii syömään ja juomaan tarpeeksi muuta. 4-5 imetyskerrasta päivässä hän saa kuitenkin varmasti tarpeeksi juotavaa.

Kun sitten tuo imetyskertojen rajoittaminen 4-5 päivässä sujuu ilman ongelmia, voit halutessasi muutaman viikon välein vähentää yhden imetyskerran kerrallaan samalla keinoin kuin yllä on kerrottu.

Vierailija
14/20 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksivuotiaan vieroitus aloitettu tällä viikolla niin että saa maitoa enää nukuttamisen yhteydessä ja yöllä jos herää, sekä kylvyn yhteydessä. Kylvyn yhteydessä sen takia että jos taapero näkee mun paljaat rinnat alkaa vaatimaan maitoa eikä pesusta tule mitään.

Ensimmäisenä päivänä sai elämänsä pahimman hepulin kun tajusi että maitoa ei heru. Itki, huusi, heitteli tavaroita, repi paitaa kun yritin rauhoittaa sylissä. Raivari kesti melkein tunnin. Sen jälkeen ei ole tullut raivareita, mutta lohdutonta itkua ja surua. Nyt neljäs päivä takana eikä ole pyytänyt maitoa kuin kerran. Se oli varmasti lohdun hakemista sillä olin ollut poissa kotoa (mihin taaperolle ihan arkipäivää.

Sen sijaan yöt on ollut tosi repaleisia. Meillä kun oli jo öiden suhteen tilanne että nukkui tyytyväisesti johonkin aamu viiteen asti jolloin hörppäsi maitoa ja jatkoi unia. Nyt kun päivällä ei saa maitoa, yöllä hakeutuu rinnalle tiheään ja jopa näkee unia joissa pyytää tissimaitoa.

Meillä vieroittaminen on myös ollut harkinnassa pitkään koska olen pelännyt miten itse jaksan kaikkea itkua/parkua. En koe vieroitusta siinä mielessä tarpeellisena että kokisin sen raskaana, päin vastoin se on helppo keino rauhoittaa lasta esim kun muksahtaa nurin ym. Mua on alkanut kiusata ihmisten tuijotus kun imetän taaperoa, eli tavallaan olen päätynyt tähän ratkaisuun ryhmäpaineesta. Toinen merkittävä syy on se että kun taapero saa paljon rintamaitoa ei nuo oikeat ruoat tunnu maistuvan.

Aikaisemmat yritykset lopettaa tissuttelu ehkä epäonnistuneet sen takia että lapsen verensokeri päässyt liian alhaiseksi ja siitäkin syystä raivareita. Nyt olen pyrkinyt säännöllisiin ruoka-aikoihin. Ruoka alkanutkin ihan erilailla maistumaan. Ensimmäiset päivät kyllä kiukkusi ruokapöydässä.

Tsemppiä sulle.

Vierailija
15/20 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan, mitä tuleman pitää. Mies on menossa lääkäriinkin lapsen kanssa puhumaan asiasta ja parin viikon päästä hän lähtee mummolaan lapsen kanssa (ei pääse aikaisemmin) ja sitten vierotetaan kerralla.

Parasta olisikin ollut, jos mies olisi hoitanut vierotuksen heti, mutta ajattelimme, että koska hän on töissä ja minä kotona, on reilumpaa, että minä valvon. No, ei onnistunut. Lapsi oli niin paniikissa noiden päivien jälkeen, etten kestänyt enää koko hommaa. Ja se miehen yöllinen raivokohtaus johtui ihan silkasta väsymyksestä, ei siinä kukaan miettinyt, mikä on reilua, järkevää tms.

Mitä tulee siihen, kun joku sanoi, että lapsella on liikaa valtaa, kun saa päättää ruoka-ajista, pyör£äilystä jne., olen eri mieltä. Meillä on säännölliset ruoka-ajat ja haluaisinpa tosiaan nähdä, miten tämä ko. äiti olisi selviytynyt siitä pyöräilytilanteesta. Minä ajoin autojen keskellä kirkuva, rimpuileva lapsi takaistuimessa. Olisi varmaan vaan pitänyt jatkaa matkaa siihen saakka, että lapsi olisi onnistunut riuhtomaan itsensä irti, pudonnut katuun, jäänyt auton alle ja kuollut, koska kun äiti päättää, että pyöräillää, niin silloin pyöräillään, kle...

ap

Vierailija
16/20 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan itse vierottaa, koska en enää jaksa tätä, mutta myös mies painostaa. Teimme sen virheen, että pari viikkoa sitten yritimme, mutta lapsi rääkyi niin pahasti, että ihan oikeasti koko perheen mielenterveys horjui, kun kukaan isot sisarukset mukaanluettuina ei voinut nukkua. Mies sai yöllä raivokohtauksen (ei ole koskaan saanut), minultakin meni hermot. Loppujen lopuksi taaperokin oli ihan nääntynyt ja laihtunut ja sillä oli päivällä hirveät mustat silmänaluset.

ap

Mutta ei yhdessä yössä laihdu. Vaikka kuinka olisi syömättä ja juomatta ihan koko yön. Silmänalusetkin katoaa, kun lapsi parin yön huudon jälkeen luovuttaa ja nukahtaa. Vai haluatko viedä nyt jo vaativan lapsesi vieroittamisen uhmaikään asti?

Jos teillä on rahaa, niin ottakaa kaksi yötä hotelli/mökki tms. Sukulaiset, ystävät käy toki vähintään yhtä hyvin. Jollei rahaa eikä sukulaisia, niin kysy joltain tutulta, voisiko majoittaa vaikka ikkunanpesupalkalla ja selitä tilanne. Muu perhe sinne nukkumaan, toinen vanhempi valvoo yön lapsen kanssa. Toisena yömnä vaihdetaan valvovaa ja hyvin nukkuvaa vanhempaa. Ei se lapsi montaa yötä jaksa testata teitä.

Jos kuivuminen huolettaa, antakaa vaikka vesipullo aina jos olisitte muutoin valmiit antamaan rintaa. Lapsi ei kuole vierottamiseen, ainoa asia, mikä täytyy todella varmistaa on muun perheen nukkuminen ja siksi vanhemmillekin jaetut hyvä yö- valvomisvuorot.

Vierailija
17/20 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis me jatkettiin tätä huudattamista neljä yötä muistaakseni. Sen sijaan, että lapsi olisi aamulla tai päivällä reippaasti syönyt nälkäänsä, hän vaan päivä päivältä söi ja joi vähemmän ja vähemmän ja tuli joka päivä surkeamman ja onnettomamman näkoiseksi ja oloiseksi. Jopa mies, joka oli 100%:sesti nopean vierotuksen kannalla, lopulta käski mun imettää. Ei jotain me tehtiin totaalisesti väärin tuossa.

ap

Vierailija
18/20 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis jätetty lasta yksin itkemään, jos joku aikoo siitä sanoa.

ap

Vierailija
19/20 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että kyse oli miehestäsi.

Vierailija
20/20 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla joku muu syy kun rintamaito,jos huutaakin kipua jossain? Voiko huudon syy olla,että tietää et kuiten taas jossain vaiheessa saakin maitoa kun tarpeeksi huutaa? Jos vähennät ruokintaa ja maidon tulo loppuu, niin sitten ei voi tarjotakkaan kun sitä ei tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi