Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinassa valmistetuissa lastenvaatteissa " myrkkyjä" !

23.08.2007 |

Näittekö eilen kymmenen uutisissa pikkupojan, joka oli saanut pahoja palovammoja. Pojan päällä oleva pyjama oli sisältänyt 1000 kertaisen määrän formaldehydiä, ja leimahsti liekkeihin.

Suomessa tuotevalvontakeskus seuraa tuontivaatteiden pitoisuuksia, mutta resurssit ovat liian pienet. Kehotettiin tarkoin harkitsemaan Kiinassa valmistettujen vaatteiden ostamista. Kemikaalit lisäävät myös syöpäriskiä.

Itse ostin keväällä housut KappHallista. Huomasin housuja käyttäessäni outoa kitkerää hajua niissä. . Myös silmiä kirveli. Ajattelin pestä housut, mutta parin pesunkin jälkeen housut haisevat pahalle (kemikaalille). Valmistusmaata ei ole housuissa ilmoitettu.

Jatkossa ostan kotimaisia lastenvaatteita.. mm. Tuttaa ja Vendiä.

Lelut ovatkin sitten vaikeampi juttu löytää. Kiinassa valmistetuista leluista löytyi lyijyä ym .

Mielipiteitä!

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yksi esimerkki. Mutta eihän sekään mitään takaa että tuote valmistetaan Suomessa. Paitsi että se tietysti on ekologisesti parempi, tukee suomalista yrittäjyyttä ja saa rahat kiertämään Suomessa.

Kankaita hankkiessani kyselen aina moneen otteeseen mistäpäin kangas on kotoisin. Ongelmana on se että minkä mukaan kankaan kotimaa lasketaan. Sieltä mistä raaka-aine on kotoisin, missä se kudotaan, missä se värjätään? Suomessa ei tietääkseni ole enää montaa kangasvalmistajaa. Ja se tietysti johtuu siitä että Kiinasta saa halvemmalla. Itse olen kanakita hankkinut niin että ne ovat valmistettu puolassa, saksassa tai muissa eu maissa.

Kuitenkin ajattelisin niin että ne kankaat jotka tukkureilla on " vakiokankaina" ovat jo jossain vaiheessa läpikäyneet testejä. Ja yksi tukkurini tosiaan sanoo että kaikki heidän kankaat ovat ökö-tex tuotteita. (Fleece-kankaita ei kuulemma testata tällä periaatteella)

Vierailija
22/24 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos kotimaista haluat niin merkit on silloin pienempien valmistajien.

piparminttus:

Näittekö eilen kymmenen uutisissa pikkupojan, joka oli saanut pahoja palovammoja. Pojan päällä oleva pyjama oli sisältänyt 1000 kertaisen määrän formaldehydiä, ja leimahsti liekkeihin.

Suomessa tuotevalvontakeskus seuraa tuontivaatteiden pitoisuuksia, mutta resurssit ovat liian pienet. Kehotettiin tarkoin harkitsemaan Kiinassa valmistettujen vaatteiden ostamista. Kemikaalit lisäävät myös syöpäriskiä.

Itse ostin keväällä housut KappHallista. Huomasin housuja käyttäessäni outoa kitkerää hajua niissä. . Myös silmiä kirveli. Ajattelin pestä housut, mutta parin pesunkin jälkeen housut haisevat pahalle (kemikaalille). Valmistusmaata ei ole housuissa ilmoitettu.

Jatkossa ostan kotimaisia lastenvaatteita.. mm. Tuttaa ja Vendiä.

Lelut ovatkin sitten vaikeampi juttu löytää. Kiinassa valmistetuista leluista löytyi lyijyä ym .

Mielipiteitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli missäpäin se tehdään, onko suomalainen?

Vierailija
24/24 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että useimmat tietävät tämän formaldehydin, onhan täällä ennenkin puhuttu vauvan/lastenvaatteiden pesusta ennen ensimm. käyttöä. Ongelma on ollut olemassa jo kymmeniä vuosia. Samasta syystä myös lakanoissa on usein kehoitus pestä ennen käyttöä, mielestäni myös Marimekon pussilakanatuotteissa. Niitäkään ei valmisteta Suomessa, jotain tilaustuotteita tehdään, niin olen kuullut.

Formaldehydin, hartsien ja muun allergisoivan vuoksi en ymmärrä myöskään lasten kynsien lakkaamista. Kynsilakoissa formaldehydi on poistunut isommilta valmistajilta, mutta tuhansia erilaisia halpis ja trendituotteita ei kukaan ehdi kattavasti valvoa.

Käsittääkseni näitä ärsyttäviä yhdisteitä haihtuu myös huoneilmaan uusissa rakennuksissa kun kuivumisprosessi on käynnissä. Jos työ on tehty huonosti kuivattuun tilaan tai korkean pitoisuuden materiaaleilla, haihtuminen on runsaampaa. Kosteusvaurioiset kohteen sitten vielä erikseen.