Valkoinen piste sydämessä - ultralöydös
Auttakaa arvon kanssaihmiset!
Olen juuri tullut rakenneultrasta ja sikiön sydämestä löytyi valkoinen todella pieni piste. Voi olla merkki jostain kehitys- tai kromosomihäiriöstä (down, suulakihalkio, kampurajalkaisuus...), mutta suurella todennäköisyydellä ei ole mitään.
Np-ultrassa oli mitta 1.1 ja sikiöseulonnassa 1:6000. Eli ne päästivät läpi puhtain paperein.
Lääkäri sanoi että 1:600 on riski saada kromosomeiltaan tai rakenteeltaan poikkeava lapsi. Nenäluu, sormet, varpaat, huulet, suulaki oli ok. Sydän ja aivot ok. Selkäranka ok. Eli mitään muuta poikkeavaa ei löytynyt. Ultraaja oli keskussairaalan naisten tautien (tms.) johtava lääkäri.
Eivät kuulemma edes ota lapsivesipunktiota kun on vain yksi hälyyttävä tekijä, mutta kysyin että entäs jos tahdon, silloin ottavat. Mutta kun siinäkin on riski, 0,5-1% että menee kesken. Eli suurempi riski kuin että on poikkeava...
Toivoisinkin nyt teiltä kokemuksia tuosta pisteestä, sekä hyviä että huonoja! Googlelta ei irtoa oikein mitään...
Kommentit (30)
että aiheutat keskenmenon ja vauva olisikin terve? (ja vauvahan on todennäköisesti terve)
Onko lapsen syntymä merkityksellisempi kuin se, että osaat varmistua siihen millainen lapsi syntyy? Jos jotain ikävää sattuu loppuraskaudesta, voitko välttyä pohtimasta josko se johtuukin siitä punktiosta, jonka otit? Voitko elää sellaisen asian kanssa?
Laita nämä asiat vaakakuppiin. Mikä asia sinulle on kaikista tärkein? Tieto vai syntymättömän lapsen itseisarvo?
Ensimmäinen reaktio oli se että en halua lapsivesipunktioon, koska keskenmenon riski on suurempi.
Mutta nyt kun ole yön yli miettinyt ja nukuin tosi tosi huonosti kun asiat pyörii mielessä niin minusta tuntuu että haluan tietää etukäteen. Mietin vauvaa, onko se terve ja entäs jos ei ole. Eilinen päivä ja tämäkin päivä meni miettiessä, en ole oma itseni kun kulmani ovat koko ajan kurtussa ja ärsyynnyn helposti... Olen yleensä huoleton, koska järjestelen asiat etukäteen.
Olen luonteeltani sellainen että suunnittelen asioita ja haluan kaikesta mahdollisimman paljon tietoa etukäteen. En tykkää yhtään yllätyksistä, en hyvistä en pahoista. Järjestelen elämääni mahdollisimman paljon, ettei yllätyksiä tule. Luonteeni vaan on sellainen.
Luulen että tieto siitä että se joko on tai ei ole helpottaisi oloani, koska oloni on aika tuskainen. Koko ajan mietin että entäs jos...
Ja olen myös ateisti.
Siksi kyselenkin teiltä niitä hyviä ja huonoja kokemuksia, että osaisin punnita omat haluni asian suhteen.
ap
Vielä lisään, että olen jo asian suhteen hieman positiivisempi, koska olette kirjoittaneet kokemuksianne.
ap
ja nuorimmat nyt alle kouluikäisiä.
Koska olin jo lähes 40 v. pienimpiä saadessani teimme yhteisen päätöksen molempien lasten kohdalla punktiosta. Eli kaksi punktiota ja kaksi aivan ihanaa tervettä lasta. Myös loppuraskaus oli huoleton, kun ei tarvinnut iän mukanaan tuomaa riskiä miettiä.
Suosittelen, jos vähänkin mietityttää. Me olimme päättäneet, että jos lapsi olisi vammainen tehdään abortti. Kuinka selviäisimme 60 v. vanhana aikuisen kehitysvammaisen kanssa? Vaikka oma lapsi olisikin kyseessä. Kaikella kunnioituksella vammaisia ja heidän vanhempiaan ajatellen. Tämä olisi ollut meidän valintamme.
Tiede antaa kuitenkin meille ääritapauksissa mahdollisuuden valintoihin.
Todennäköisesti sinulla ei ole mitään hätää eikä lapsellasikaan. Mutta jos mietityttää, mene punktioon. Riski keskenmenosta on kuitenkin todella pieni.
Meillä mies tahtoo punktion, vaikka mitään syytä epäillä ei ole. itse olen epäileväisellä kannalla.
mun mielestä ne näkee jonkun pitoisuuden siitä lapsivedestä, ja jos se on riittävä, niin keuhkot on kypsät. Mun lapselta katsottiin samalla jokin toinenkin arvo, josta näki, että kärsiikö lapsi happivajeesta, kun oli aikas iso.. Keuhkot oli kypsät ja happivajetta ei ollut, synnytys käynnistettiin ja lapsi syntyi rv36+0.
t.37
" Itseasiassa olen ollut sitä mieltä etten halua sairasta lasta."
Katsos se, että on kromosomeiltaan erilainen kuin sinä, ei tarkoita sitä, että on sairas. Down ei ole sairas. Downeilla voi olla sairauksia, mutta se on sitten ihan eri juttu.
Ja toiseksi, et sinä sillä punktiolla varmista että saat terveen lapsen. Lapsesi voi olla vaikka sokea tai kuuro tai autistinen tai cp-vammainen tai skitsofreenikko tai ihan mikä vaan, etkä sinä voi vaikuttaa siihen millään tavalla. Ajattelitko sitten palauttaa sen? Vai luulitko, että täällä on jossain ihmislaji, joka nimenomaan HALUAA sairaita lapsia??
Täällä on vaikka kuinka moni yrittänyt kertoa, että heillä ollut samanlaisia löytöjä ja kaikki ollut ok, KUKAAN ei ole sanonut että heillä samanlainen löytö ja olikin vammainen. RAUHOITU NYT. Et taida olla kovin kypsä.
Vierailija:
Hyi kun inhottaa miten normaaliraskaudestakin osataan nykyään ottaa ilo pois kaikenmaailman tutkimuksilla!!!! Kiukuttaa, että sinunkin täytyy nyt miettiä tuollaista asiaa sen sijaan, että saisit vaan olla ja antaa pikkuisen kasvaa rauhassa.
Rakenneultrassa se huomattiin. Mitään muita oireita ei ollut (esim. niskaturvotusta) ja meille sanottiin, että ei vaaraa. Käytiin vielä 4d:ssä ja siellä katsottiin sydämen virtaukset ym. että ne oli kunnossa. En nyt muista mitä kaikkia muita oireita piti olla että olisi ollut mahdollisuus kehityshäiriöön, mutta siis pelkkä kalkkikertymä ei tarkoita mitään. Se häviää itsekseen.
Punktioon en menisi missään nimessä tämmöisessä tapauksessa kun sinunkaan vauvallasi ei muita " oireita" ole ollut. Esikoiseni keuhkojen kypsyys katsottiin rv37 (olisiko jo valmis sektioon) ja siitä käynnistyi synnytys. Olisi siis ehkä tullut keskenmeno jos se olisi aiemmin tehty, tiedä häntä.
Itseasiassa olen ollut sitä mieltä etten halua sairasta lasta. Mutta tässä vaiheessa raskautta, kun potkut tuntuu jo ja sikiön jo tuntee muutenkin masussa niin en enää tiedä. Vaikeimmat sairaudet olisi ihan selvä juttu että keskeyttäisin tässäkin vaiheessa, mutta down... En tiedä... Kaikki olisi ollut helpompaa jos tieto olisi tullut aiemmin, esim. np-ultrassa..
Haluaisin saada selville ne kromosomit, että osaisin varautua tulevaan. Jos sieltä jotain löytyisi niin voisin etukäteen tutustua sairauteen ja valmistautua. Mutta se riski siitä keskenmenosta...
Olen myös tietoinen siitä että se punktiokaan ei välttämättä kerro koko totuutta.
ap