Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valkoinen piste sydämessä - ultralöydös

Vierailija
22.08.2007 |

Auttakaa arvon kanssaihmiset!

Olen juuri tullut rakenneultrasta ja sikiön sydämestä löytyi valkoinen todella pieni piste. Voi olla merkki jostain kehitys- tai kromosomihäiriöstä (down, suulakihalkio, kampurajalkaisuus...), mutta suurella todennäköisyydellä ei ole mitään.

Np-ultrassa oli mitta 1.1 ja sikiöseulonnassa 1:6000. Eli ne päästivät läpi puhtain paperein.

Lääkäri sanoi että 1:600 on riski saada kromosomeiltaan tai rakenteeltaan poikkeava lapsi. Nenäluu, sormet, varpaat, huulet, suulaki oli ok. Sydän ja aivot ok. Selkäranka ok. Eli mitään muuta poikkeavaa ei löytynyt. Ultraaja oli keskussairaalan naisten tautien (tms.) johtava lääkäri.

Eivät kuulemma edes ota lapsivesipunktiota kun on vain yksi hälyyttävä tekijä, mutta kysyin että entäs jos tahdon, silloin ottavat. Mutta kun siinäkin on riski, 0,5-1% että menee kesken. Eli suurempi riski kuin että on poikkeava...

Toivoisinkin nyt teiltä kokemuksia tuosta pisteestä, sekä hyviä että huonoja! Googlelta ei irtoa oikein mitään...

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kypsyydestä mutta huolissani olen ainakin. Joka on tervettä. Ja olen tosiaan snadisti kontrollifriikki!

Olen kirjoittanut tuonne aiemmin että olen tietoinen ettei lapsivesipunktio ole 100% luotettava ja olen tietoinen siitäkin että suurin osa kehitysvammoista tulee juuri synnytyksessä. En ole tiennytkään että palauttaminen on mahdollista, sitä täytyy harkita vaikka tuon uhmaikäisen kakaran kanssa...

Sellaisesta ihmislajista en tiedä mutta sellaisen tiedän joka tuomitsee muiden päätökset.

En ole kovin rauhaton, koska olen saanut noinkin monta positiivista vastausta. Ja lisääkin oli tullut yön aikana..

On helpottavaa lukea kokemuksianne. Kiitos niistä!

ap

Vierailija
2/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita saman kokeneita? Kertokaa kokemuksia. Kiitos!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä siis golfpallo sydämessä, eli ns. kalkkikertymä.

Vierailija
4/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit valmis tekemään abortin esim. Downin vuoksi, teetä lapsivesipunktio. Minä tekisin ja olen punktiossa käynytkin.

Vierailija
5/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska viikkoja on jo nyt kasassa 20+3, eli jos tulokset tulee kolmen viikon päästä niin 24 viikkoa on liian myöhään. Enkä kestäisi synnyttää elävää lasta ja antaa sen kuolla... Eikä varmaan ole mahdollistakaan enää..

Mutta lapsivesipunktioon menen tiistaina ja kai se pitää ottaa mikä annetaan...

Vierailija
6/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

9=ap

Vierailija
7/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

golfpallo on harmiton löydös, mutta SAATTAA viitata myös kromosomivikaan. Jos ei mitään muita merkkejä mistään ole ollut, älä mieti tuota enää lainkaan, vaan unohda koko juttu.

PS: olen työssäni paininut näiden asioiden kanssa, mutta en viitsi kertoa missä, kuitenkin punnitsemme aina tarkaan nuo golfjutut

Vierailija
8/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän liian kaukana Tampereesta. ap

Vierailija
9/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi. Pääsen Tampereelle helposti.

Vierailija
10/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja mikään punktiohan ei selvitä kaikkea, senhän kaikki tietää...

Vierailija
11/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli löytyi vain tuo kalkkipiste sydämestä eikä mitään muuta viitteitä kehityshäiriöön. Löydös aiheutti minulle kovasti päänvaivaa, mutta onneksi mieheni tajuaa jotain todennäköisyyksistä ja ymmärtää tieteellisiä julkaisuja. Hän rauhoitteli minua sillä miten epätodennäköistä on, että mitään poikkeavaa lapsella on. Ja Downin syndrooman riski pienenee jatkuvasti raskauden edetessä (koska Down-raskaus menee normaaliraskautta useammin kesken). Ja muutenkin tuolla löydöksellä riski on minimaalinen.

Voin kertoa sinulle, että minun huoleni oli TÄYSIN turha! Tämä silloinen syynättävänä ollut sikiö on tällä hetkellä täysin terve, onnellinen ja suloinen kolmivuotias tyttö!

Voin ap eläytyä täysin tilanteeseesi. Ja todella toivon, että pystyt unohtamaan huolesi ja nauttimaan loppuraskaudesta.

Hyi kun inhottaa miten normaaliraskaudestakin osataan nykyään ottaa ilo pois kaikenmaailman tutkimuksilla!!!! Kiukuttaa, että sinunkin täytyy nyt miettiä tuollaista asiaa sen sijaan, että saisit vaan olla ja antaa pikkuisen kasvaa rauhassa.

Vierailija
12/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisia kokemuksia haluaisinkin kuulla, sekä huonoja että hyviä. Myös kokemuksia lapsivesipunktiosta otetaan vastaan!

ap

Vierailija
13/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan toista melkein samoilla viikoilla kuin sinä!

Mun kakkosen np-ultrasta ei löytynyt mainittavaa, niskaturvotus tosin 2,4 mutta veriseulan kanssa riski 1: 2800 eli ei suositeltu punktioita.

Jotenkin inhottava olo jäi tosta np:stä , ekalle ei tehty.

Vierailija
14/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rakenneultrassa löytyi päästä näitä trisomia tms. juttuun viittaavia " rakkuloita" tai jotain mitkä näkyi ultrassa. Lisäksi löytyi tuo piste sydämestä.. Lääkäri sanoi, että riski oli jotain 1/10 tai 1/25 että jotain häikkää olisi.. Ei kyllä ruvennut mitään sanomaan muuta.. Kysyivät tuosta lapsivesitutkimuksesta.. en halunnut ottaa sitä riskiä että raskaus menee kesken ja tapan terveen lapsen.. Sillä kuten lääkäri TODELLA hyvin sanoi, keskenmenoriski on 1:200 (tai jotain) mutta se, kenelle se sattuu on keskenmeno sataprosenttinen.. Noh, en sitten mennyt tutkimuksiin. Sain lisäajan myöhempään ultraan ja siinä sitten jo helpotti.. Ei näkynyt poikkeavaa.. Ja kun tyttöni syntyi, näin todellakin ensi hetkestä että on terve!! Tuolla just menossa nukkumaan isänsä sylissä.. (1v4kk) Ihana oma temperamenttinen mussukkani..

Vierailija
15/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista lasta odotan.

Ensimmäisellä oli laajentuneet munuaisaltaat ja kromosomiseulan tuloskin oli 1:850. Silloin en edes osannut huolestua.. Jos olisin lukenut netistä tarkemmin oisin varmasti huolestunut, tuntuu että tuo munuaisaltaat on vakavampi. Paitsi että ykkönenkin oli terve..

Olo on kyllä kamala, vaikkei taida olla mitään hätää. Kovasti mietityttää se punktio, kannattaako riskeerata?!?

ap

Vierailija
16/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kovasti mietityttää se punktio, kannattaako riskeerata?!?

ap

mutta teet tietysti niin kuin parhaaksi katsot :-)

Voisitko käydä uudessa ultrassa, ehkä 4d:ssä?

Vierailija
17/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskussairaalassamme oli uusi ultralaite, jossa 3- että 4d mahdollisuus. 3D:llä se lääkäri katteli, kun se 4D taisi olla vielä hakusessa.

Lääkärinä oli tosiaan johtava lääkäri. Jos menisin yksityiselle, hän olisi siellä myös lääkärinä. Että onko se turhaa sitten? Kysyin että voisiko sitä ultrata vähän ajan kuluttua uudelleen, niin sanoi ettei siitä ole mitään hyötyä, koska se piste yleensä häviää pois.

Miksi pitää valita, miksei asiat voi mennä luonnostaan hyvin... Ettei tarvitsisi pähkäillä tällaisia...

ap

Vierailija
18/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

riski on pieni, mieti onko pienempi riski saada keskenmeno siitä testistä vai se että sikiö olisikin jotenkin poikkeava? Yleensä nuo onneksi on vääriä hälytyksiä.. näin lääkärien puheesta ymmärsin..

Lisäksi jos muita oireita ei löytynyt.. Minkä ikäinen olet? Mulle lääkäri sanoi (olin tuolloin 29v.) että " olet niin nuori odottaja että tuskin siellä mitään on.." (itse olin että täh???!) En tiedä sitten minä lääkärit pitävät sitä riski-ikärajaa? Sekin kai vaikutti asiaan..

Vierailija
19/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää minulla on 26 vuotta. Voi kun kaikki olisikin hyvin.

Olen siis varannut sen punktion ensi tiistaiksi, mutta voihan sen perua kun viikonlopun yli miettii.

Ajattelin soittaa vielä huomenna meidän neuvolantädille, se kun osaa olla aina niin positiivinen.

ap

Vierailija
20/30 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ilmeni kalkkipisteen löydyttyä, että jos otan lapsivesipunktion, on keskenmenoriski suurempi kuin se, että lapsellani olisi (ainoana viitteenä kalkkipiste sydämessä) kehityshäiriö. Ei tarvitse olla mikään matemaatikko, jotta tajuaisi kannattaako punktiota tehdä.

Toisekseen, mitä tekisit, jos punktiossa löytyisi jotain poikkeavaa? Oletko sitä mieltä, että vain terveet lapset saavat syntyä? Näkeekö punktiosta onko kehitysvamma lievä vai vakava?

Olen itse pähkäillyt, että seuraavan (jos sellaista enää tulee, nyt ei ajankohtaista) raskauden annan mennä omalla painollaan. Ja vaikka olenkin ateisti, ihmisellä ei ole mielestäni oikeutta alkaa leikkimään jumalaa ja päättää kuka saa elää ja kuka ei. Eri asia tietenkin, jos ultrassa selviää, että sikiö on todella sairas ja elämä olisi pelkkää tuskaa ja kärsimystä syntymän jälkeen - jos elävänä selviäisi ollenkaan. Tällöin kyllä tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta tehdä keskenmeno. Mutta eikö tällaisessa tapauksessa pitäisi ultrassa löytyä useita viitteitä kehityshäiriöön?

Sekin pointti on olemassa, että vaikka lapsivesipunktiossa sikiö saisi terveen paperit, ei sekään vakuuta 100-prosenttisesti, että lapsi on syntyessään terve. Aina voi sattua jotakin poikkeavaa. Eli ei se tulos edes välttämättä rauhoittaisi sinua, vaan siirtäisi sinut seuraavaan vaiheeseen loputtomassa terveyden varmistelussa. Vai mitä itse luulet?

Otan voimakkaasti kantaa asiaan, mutta minua pistää vihaksi raskauden medikalisoituminen ja syntymättömien lasten SEULONNAT! Miten karmiva juttu!

t. 19

Vierailija:

Toista lasta odotan.

Ensimmäisellä oli laajentuneet munuaisaltaat ja kromosomiseulan tuloskin oli 1:850. Silloin en edes osannut huolestua.. Jos olisin lukenut netistä tarkemmin oisin varmasti huolestunut, tuntuu että tuo munuaisaltaat on vakavampi. Paitsi että ykkönenkin oli terve..

Olo on kyllä kamala, vaikkei taida olla mitään hätää. Kovasti mietityttää se punktio, kannattaako riskeerata?!?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi