### Syyssissien keskiviikko ###
Kommentit (28)
Nyt energiaa vähän paremmin kuin aamulla.
Kävin tänään näyteikkuna ostoksilla ja samalla vanhaa työkaveria morjestamassa. Hänellä on kuulemma sellainen taika, että kaikki tiineet viimisillään olevat akat kun tulee hänen lähelle, niin viimeistään seuraavana päivänä tulee lähtö :D kihnutin mahani kanssa toisen kylkeä, että jos vaikka tapahtuis jotain...odottelen innolla huomista ja ens yötä...
Ajattelin kokeilla tätä 3 ässän systeemiä... Siivosin jo, sauna on jo lämpeämässä... ;) Tosin olen todella huono saunomaan, että 60 astettakin on melkein meikäläiselle saunassa liikaa. Eli se siitä. Seksistä en sitten tiedä. Taidan itse simahtaa illalla ennen kuin isäntä edes tulee... Kävin kuitenkin sillä reippaalla kävelyllä tänään ja eilen illallakin. Se rantautti aikas kipeitä suppareita, mutta ei sen kummempaa. Äsken perkasin kaikki kukkapenkit ja puskien alustat. Ei sekään tuonut mitään uutta... Eli ei halua meidän vaavi tulla pihalle ollenkaan. Kiusaa äitiä masusta päin, ei ulkopuolelta. Onko se sitten mukavaa, tiedä häntä... ;D
Eli masuun ei kuulu mitään uutta. Ei isommin suppareita eikä oikein mitään muutakaan. Siis liikkuu kyllä normaalisti.
Tänään taidan saunan jälkeen hakea pitsan... Ekan kerran tämän odotuksen aikana mulla tekee mieli pitsaa, muuten on etonut koko rasvainen tavara...
Huomenna olisi sitten neuvola kymmeneltä. Pitää muistaa kysyä siitä sisätutkimuksesta. Samalla haen äidilleni rullatuolin lainaksi terveyskeskuksesta. Mies ja neiti lähtevät muorin kanssa siskoni pojan valaan ja äidilläni on huonot lonkat, eikä pysty siis seisomaan kauaa. Minä vietän mammapäivää... Ajattelin käydä yhden hyvän ystävän kanssa kahvilla ja sitten vaan pötköttää... ;) Nii ja vois sitä käydä vaikka ulkona hyvin syömässä. Joo, taidan huomena varata parturinkin vielä samaan syssyyn. Siinä sitten onkin mammapäivää kerrakseen.
Mutta, nyt saunaan ja huomena palailen astialle neuvolaterkkujen kera. Mukavaa iltaa sissit!
vm78 ja iiro 39+6
Kävin siis tänään siellä äitipolilla. Lääkärin arvio vauvan tän hetkiseksi kooksi ultran mukaan oli 3,7-3,8 kiloa, mutta käsikopelolla sanoi tuntuvan jopa isommalta. Meinasi että jos antaa mennä laskettuun aikaan ja vauva kasvaisi käyrien mukaan, painaisi syntyessään n. 4,5 kiloa, mutta isoilla lapsilla on taipumus kasvaa enempi, kuin käyrien mukaan, joten ties kuinka paljon sitten painaisi..
Joten antoi seuraavan ajan ensi viikon maanantaille, jolloin tarkistaa uudelleen koon ja mahdollisesti käynnistykseen sitten saman tien.
Kohdunsuu oli kaksi senttiä auki, mutta kanavaa vielä jäljellä.. Ne supistukset ovat sittenkin saaneet jotain aikaan! Lääkäri kokeili kohdunsuuta ihan tarkoituksella " vähän" kovakouraisesti ja sanoi, että se saattaa jopa käynnistää synnytyksen. Siitä asti onkin supistuksia tullut, välillä enempi, välillä vähempi ja vähän ovat kipeitä. Kipeämpiä mitä tähän asti aiemmin ollut..
Muuten kaikki olivat ok, verenpaineet ok, pissa puhdas (niin kuin aina)...
Huomenna aamulla olis aika sitten taas vyöhyketerapiaan, ei millään jaksais lähtä, mut " pakko" kai se on.. Matkaa sinne tulee kuitenkin lähemmäs 70 kilsaa tai enempikin...
Kirpparilla tuli käytyä myös, ei mitään ihmeitä löytynyt, mutta jotain kuitenkin.
Nyt päätä särkee pitkästä aikaa, oonkin ottanut jo kaksi lääkettä, mut ei tunnu ohi menevän.
Hyvät yöt kaikille ja supistuksia niitä haluaville!!
Äiskäliini rv 37+5
Hassua, että pk-seudulla on niin kovasti ukkostanut tänään. Täällä v-s:ssa ei mitään, leppoisaa auringonpaistetta koko päivä. Mua ei kyllä haittais, jos vähän sataisikin, mutta esikoista harmittais, jos ei pääsis ulos.
Nukuin hyvin viime yön. Kerta vessassa riitti, tietty herään aina, kun pitää kylkeä kääntää jne. mutta muuten hieno homma. Hiivatulehdukseen sainkin haettua tropit vasta tänään. Toivottavasti pian helpottaa.
Tän päivän vaiva onkin sitten komia palovamma masussa. Keittelin soppaa ja heitin kiehuvaan veteen perunanpalasia, ja eikös sieltä sitten jotenkin loiskahtanut vatsallekin sitä vettä. Hittolainen. Itku pääsi. Ei oikein hallitse kehoaan ja tuota uutta ulottuvuutta vatsan kohdalla. Mä olen yhtä kaukana kattilasta ku ennenkin mutta vatsa on itse asias tosi lähellä. Murheelliseksi tulin, kun olen näin kömpelö.
Huomenna neuvola. Voin kertoa, että meillä tuo lääkärintarkastus on kyllä tehty jo sen kolme kertaa, ja kunta maksoi (omassa kunnassa ei ultraa ole) yhden ultran yksityiselle (vko 20), mutta aika pimennossa ollaan. Ultra kesti 10 min, taisin olla päivän viim. asiakas silloin. Mies lohdutteli, että hyvähän se on, että jos olisi ollut jokin hullusti, olisi hoitaja tutkinut kauemmin. Samoin nuo lääkärikäynnit ovat pyllystä. Lääkäri ei nytkään (vko 37 tarkastus) sormellakaan koskenut vatsaani (vain dopplerin anturilla) ja väitti silti korttiin, että joo RT ja niin pois päin. Ei siis mitään puhettakaan painoarvioista käsituntumalta, lapsiveden määrän arvioista tms. Mistä v***sta se senkään ties, että on pää alaspäin?! No ehkä just sieltä, kyllähän se sisätutkimuksen teki. Ikinä se ei puhu mitään. Eikä siinä mitään, mutta ei se oikein puhu sittenkään, kun jotain kysyy. Eikä katso silmiin/päinkään... Noloahan se on toisten toosia tuijotella, mutta kamoon...
Lääkärit on ihan yliarvostettu ammattiryhmä. Provosoi vähäsen...
... pinna kireällä oleva Enni 39+3
Heippa,
koinpa eilen tosi suuren yllätyksen: kaverit järkkäs mulle baby showerin eli mentiin kahdeksan naisen voimin ravintolaan syömään ja sain kivoja lahjoja itselleni ja vauvalle. Tämä kaikki oli mulle iltapäivään asti täysi salaisuus, sain sitten vain hämärän tekstiviestin, että pitää olla valmiina lähtöön 17.45 ja että kaikki on hoidossa. Tämä viittasi lapsiin, koska mies on yhä reissussa.
Oli tosi kiva hetkeksi irrottautua arjesta ja lahjatkin oli tosi kivoja: kaikkea kivaa Body Shopista mun hellimiseen ja vauvalle pientä vaatetta yms.
Tänään on sitten ihailtu tuota suurta pimeyttä ja salamoiden välähtelyä. ja nyt on sitten trooppinen lämmin ja kostea ilma. Saas nähdä miten nukutaan.
Kävin muuten ostamassa tuplarattaat: käytetyt 3-pyöräiset tukevat joggerit, tässä linkkiä vastaaviin
http://www.buggy.de/twinner2.php
Vaikuttivat ihan kaikin puolin toimivilta ja lasten kanssa jo testailtiin. Että nyt on sekin ostos tehty. Samalla reissulla kävin ostamassa imetysteetä. En ole sellaista aiemmin lipitellytkään, mutta kokeillaas nyt. Täytyy pakata tuonne sairaalakassiinkin jokunen teepussi. Olen ehdoton teeihminen, eli kyllä tuo varmaan kuluu. En sitten tiedä sen vaikutuksista maidontuotantoon...
Nyt taidan siirtyä hetkeksi telkun ääreen ja sitten nukkumaan. Väsy on. Viime yönä valvoin jonkin aikaa supistusten takia. Ei ne mitenkään kovin kipeitä olleet, mutta jomotti sen verran, että herättivät. No, en vielä huolestu, että synnytys olis lähellä. Vielä olis 11 yötä miehen paluuseen...
Pärjäilkää ja relatkaa, ei paljon tee mieli tehdä siivouksia, kun on ihan rättipoikki tästä arjen pyörityksestä... =)
apinaemo 37+3
Täytyy taas kommentoida. Eilinen päivä jäikin taas lukematta. En jaksanut istua koneen äärellä. Nytkin on taas niin tätä...
Yöt ovat meilläkin levottomia. Eilen illalla juutuin katsomaan Teemalta vanhaa suomi-pop ohjelmaa ja kyllä Kaseva sitten kuulostikin hyvältä minun korvaan. No, Kasevan jälkeen lapset sitten alkoivatkin liikkua huoneesta toiseen. Kävin tänään työpaikalla tekemässä parit viimeiset paperihommat ja viemässä avaimet sekä puhelimen. Toivottavasti vielä joskus ja jostain löytyy mullekin työpaikka.
Sitten kommentoinnit:
Monella on sitten ollut törppöjä lääkäreitä. Sen vielä jotenkin ymmärtää jos terveyskeskuksen lääkärit eivä ole hirmuisen innostuneita neuvolatyöstä, mutta se on aika paksua jos asiaan erikoistuneet ovat törppöjä. Luulisi että lääketieteenkin saralta löytyisi jokaiselle sopiva erikoistumisala. Ei tarviisi tulla potilaille kiukuttelemaan.
Muistaakseni Eve Hietamies kirjoitti kirjassaan keskenmenoista, että hänellä oli joskus halu ottaa kuvia omasta alapäästään ja esitellä sitä sairaalan aulassa. Hänestä tuntui siltä että ihan KAIKKI ovat jo käyneet sinne kurkkaamassa. Ja jos joku ei ole käynyt h änelle täytyy tietty antaa tilaisuus. : ) Minusta ainakin esikoisen synnytyksen jälkeen tuntui että linja-autollinen lääkäreitä ja opiskelijoita oli käynyt sorkkaamassa minun alapäätä. Siis. Intiimi alue ihmisessä on intiimi alue ja olisi kiva jos lääkäritkin sen muistaisivat, vaikka meidän intiimi on heille työtä.
Jellonamami. Minäkin tahtoisin oman kinen synnytykseen. Minun mieheni on myös huono hieromaan ja luvalla sanoen kyllästyy tosi helposti.
Unikko. Olen juonut loistavaa raparperimehua. Muistaakseni jos siihen lisää mustikkaa tai mansikkaa maistuu aivan hirmuisen hyvältä. Jokaisella tädilläni on joku huippuresepti ja tämä raparperimehu on yhden tätini pravuuri.
Haikarapolska. Minusta kotisiivous on taivaallinen asia. Meillä käy myös siivooja kerran kuukaudessa nykyää. Nyt seuraavan kerran tulee esikoisen synttäreitten aattoja ja minusta tuntuu mukavalta, ettei minun tartte muuta kuin järjestää ne juhlat. Siivouksen huolehtii joku muu. Muutama vuosi sitten ennen joulua yksi lapsista sai keuhkokuumeen ja samana päivänä meillä kävi siivooja. Tuntui silloinkin niin taivaalliselta, että sain vain keskittyä lapsen hoitamiseen ja joulu tuli sinäkin vuonna.
Joku kävi hierojalla ja vyöhyketerapiassa synnytyksen käynnistämiseksi. Minunkin hieroja on myös vyöhyketerapeutti, mutta hän ei suostu käsittelemään minua. Ehkä sitten synnytyksen jälkeen saan annoksen siatsua. Se on minusta ihana hoito.
Nyt hakemaan rennietä. Närästää...
terv peikkoäet
Pakko oli vielä tulla kommentoimaan iltasella, kun tuossa vielä teidän viestejä lueskelin.
Jellonamami, todellakin kuulostaa luksukselta tuo raskauden ja synnytyksen hoito siellä Belgiassa. Kyllä tuollainen kine olisi ihan mahtava juttu täälläkin tai ylipäätänsä missä vain. Tätä suomalaista julkista terveydenhuoltoa aina jaksetaan ylistää, mutta välillä kyllä tuntuu, että monessa muussa Euroopan maassa tuo laatu ja nimenomaan asiakas kohtaaminen kyllä on ihan toista luokkaa, eikä tartte mennä kun Ruotsiin. Laitoinpa minäkin vähän provoa soppaan :) .
Jellonamami kyselit aikaisemmin Suomen vanhempainlomista ja etuuksista elikäs meillä jäädään äityislomalle äidin valinnan mukaisesti joko 30 tai 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Äityisrahakausi eli äippäloma kestää 105 arkipäivää ja heti perään vanhempainrahakausi 158 arkipäivää eli vauva on noin 9 kuukauden ikäinen sen päätyttyä. Vanhempainloman voi pitää vanhempain sopimuksen joko äiti tai isä.
Isyyslomaa isä voi pitää sen kolme viikkoa ja vielä myöhemmin isäkuukauden, mikäli äiti ns. säästää kaksi viikkoa vanhempainlomastaan isälle. Vanhempainraha määräytyy tulojen mukaan. Tässä näin lyhykäisyydessään.
Apinaemolla oli varmasti aivan ihana ilta babyshowereissaan. Mahtava juttu!
Peikkoäet, olen kanssasi täysin samaa mieltä tuosta siivouspalvelusta. Mä olen tänään suorastaan loistanut kilpaa lattioiden kanssa :) .
Voisko joku, joka aina aloittaa uuden pinon, liittää myös edellisen päivän linkin. Tai sitten seurtaava joka osaa (itse en osaa :) )
Helpottaa lukemisurakkaa.
Haikarapolska
Yritän tässä muutaman sanasen kirjoittaa, tässä koneella on harvinaisen huono istua!!
On tosiaan moni jo suppailujen takia joutunut yöllä valvomaan, kohta niitä synnytyksiä sitten alkaa tulemaan :)
Rakkausvauvallakin oli jo ilmeisen jännät paikat :) Onneksi et ihan vielä lähtenyt synnyttämään!!
Olikos jollain jo huomenna LA? Vm taisi olla ja piiu?
Oli kuulemma siellä Uudellamaalla hieman ukkostanut, onneksi just satuttiin täällä pohjoisessa olemaan ;) Itse pelkään ukkosta..
Meillä siis automatka meni hyvin. Kaksi pidempää pysähdystä oli ja yksi lyhyempi.
Nyt illasta on vähän ikävästi suppaillu, kait se johtuu kun on väsy ja ressaa. Mua siis niin suunnattomasti ärsyttää tuo mies, kun vaan juopottelee kavereiden kanssa eikä auta mua lasten hoidossa yhtään!!! Luulee vaan että HÄNEN pitää saada pitää lomaa kun töissä on. EIpä siinä, teen vielä itsekkin töitä että ei pitäisi siihen vedota.. Eipä siinä, enhän mä nyt lapsistani sitä lomaa tarvi, olisi vaan kivaa että mies auttaisi ja kysyisi että jaksanko tai miten voi?? Mutta ei, pitää vaan itseään´ajatella... Eipä ollu kaukana että olisin tyttöjen kanssa hypännyt koneeseen ja hujauttanut kotiin. Ehkä teen sen víelä huomenna jos kovin ukko on hankala/kännissä..
Anteeksi purkaukseni, toivottavasti joku ymmärsi..
APINAEMO mistä sä ostit ne tuplat? Saatko sä niistä omistas laitettua tänne kuvaa? Mua kiinnostais :) Mahtuisko sun mielestä niihin seisomalaudan kanssa siihen aisan väliin seisomaan? Kiva jos viitsit vastata =)
On muuten tuolla Kaksplussan puolella yksi poika syntynyt ja tiettävästi tänään jollain oli käynnistys. Saas nähdä kumpi tuli ;)
Tökeröitä lääkäreitä ollu monella, tosi kurjaa :((
Mut nyt pitää nousta tästä.
Hyvää yötä.
outs@
Mua alkoi naurattaa teidan viesteja lukiessa. Janna, miten meilla kaikilla on tarve SIIVOTA ennen vauvan tuloa, joku siita taisi eilen kommentoidakin. Tunnistin itseni ja tarpeeni kommentista (anteeksi, en muista kuka) " koti ja piha on nyt siivottu" - mina lisaisin tuohon viela auton ja toimiston! ;=) Tajusin eilen, miten hirveassa kunnossa toimistoni on, puolentoista vuoden papereita siella taalla. Siivottava on, ei viitsi jattaa sijaiselle tallaista pesaa. Ja vauvan mielesta on varmaan tosi tarkeaa, etta auto on siisti... :=D
Herasin yolla supistuksiin, niita tuli ainakin kolme aika lyhyin valiajoin. Vahan epamaaraista tuo laskeminen, kun tuntuu etta supistus kestaa aika pitkaan (minuutin?). Onneksi tanaan ei ole viela paivalla ollut niita, minullahan on viela 5 vko la:n! Laakari sanoi, etta ainakin syyskuun puolelle on paastava vauvan takia.
Uskomaton kommentti sisatutkimuksesta! Laakarilla taitaa olla aikamoinen asenneongelma, onkohan vaaralla alalla... Minulla seuraava laakariaika ensi viikon keskiviikkona.
Torstai-iltana menen synnytysvalmennukseen. Taalla on sellainen janna systeemi, etta synnyttaja saa valmennusta kinelta (en tieda, mika suomeksi), ja tama sama kine tulee sitten synnytykseen katilon lisaksi. Kine auttaa hengittamisessa, hieroo tarvittaessa, neuvoo ponnistuksissa jne. Ja synnytyksessa on myos lasna omalaakari, joka on seurannut koko raskauden ajan, han tulee oli vuorokaudenaika mika hyvansa. Tuntuu aika luksukselta, mutta toivottavasti koko tama koori ei ole lasna koko ja yhta aikaa! Laakari, katilo, kine, oma mies, mita viela, palomies??? Sinansa kiva, jos kine tulee auttamaan ja tarvittaessa hieromaan, kaikella rakkaudella todettuna mieheni on tosi huono hieroja! Ensi viikolla on myos tutustumiskaynti sairaalaan, taalla pitavat siella viisi paivaa! Tuntuu aika pitkalta, mutta toisaalta, saahan siina vahan lepailla.
Mukavaa paivanjatkoa!