Mitä tekisitte tässä tilanteessa? (pph-asiaa)
Jos veisitte aamulla lastanne perhepäivähoitajalle ja eteisessä huomaisitte, että hoitajalla on jo valmiiksi paikalla 5 lasta, omanne olisi kuudes, niin mitä tekisitte? Tai jos paikalla olisi jo 6 lasta, omanne olisi seitsemäs? Tai vielä enemmän?
Kommentit (16)
soittaisin töistä perhepäivähoidosta vastaavalle henkilölle kunnalle ja kysyisin, mistä moinen tilanne johtuu. Kysyisin asiaa suoraan myös hoitajalta soittamalla esim. päiväuniaikaan (ikävää jutella näistä lasten kuullen esim. hoidosta hakiessa saati viedessä). Ja yrittäisin tehdä toooosi lyhyen työpäivän, jotta lapseni ei tarvitsisi olla siellä ylisuuren lapsilauman joukossa kovin pitkään...
Mulla on itsellä neljä lasta. Kolme " vierasta" kokopäiväisesti hoidossa ja jos paikalla on vielä varahoitolapset niin hoidan yhteensä yhdeksää lasta. Eikä tämä tosiaankaan johdu minusta vaan niistä kunnan päivähoitoasioista päättävistä ihmisistä. Minä teen niinkuin minun käsketään tehdä.
Vierailija:
Mulla on itsellä neljä lasta. Kolme " vierasta" kokopäiväisesti hoidossa ja jos paikalla on vielä varahoitolapset niin hoidan yhteensä yhdeksää lasta. Eikä tämä tosiaankaan johdu minusta vaan niistä kunnan päivähoitoasioista päättävistä ihmisistä. Minä teen niinkuin minun käsketään tehdä.
Minäkin (ap) olen kunnallinen pph ja aloitin tämän keskustelun siksi, koska minua hämmästyttää se huolettomuus jolla vanhemmat ja ohjaaja suhtautuvat liian suureen lapsimäärään. Joskus oikein toivoisin, että vanhempi ärähtäisi ovella, että " en minä uskalla lapsiani tänne tuodakaan kun näitä on sulla jo näin hirveän monta" .
Minulla on omassa porukassani 6 lasta, jotka ovat paikalla yhtä aikaa pari päivää viikossa, muulloin on useimmiten 5 kpl. Joskus on ollut muutamia päiviä jopa 8 lasta, ja kyllä siinä ne pienimmät vauvaikäiset jäävät niin huonolle hoidolle että ihan itkettää, vaikka kuinka parhaansa yrittää tehdä. Ihminen minäkin kuitenkin olen enkä robotti.
Mutta tehtävä on, mitä käsketään. Tämä asia ei tunnu meidän kunnassamme muuttuvan ja yksinään on aika vaikea taistella koko systeemiä vastaan. Olisi kiva, jos vanhemmat pitäisivät lastensa puolta ja vaatisivat ohjaajia noudattamaan lakia päivähoitoasioissa. Vaikeaahan se tietysti on, ettei joudu ohjaajan silmätikuksi...
Valitettavasti asiahan on niin, että jos vanhemmat eivät puutu näihin asioihin niin mikään ei ikinä muutu.
Minä tiedän olevani hankala näissä asioissa. Olen vääntänyt kättä päiväkotiryhmän suuruuden vuoksi kunnan kanssa ja yhden erävoiton sentään voittanut. (eli lapsiryhmää ei kasvatettu kuten aiottiin sillä tilat eivät pk:ssa siihen antaneet myöden ja tästä on nyt virallista tietoa kun paikalle piti kutsua terveystarkastaja tilojen riittävyyttä tutkimaan)
SELKÄRANKAA pp-hoitajat. ÄLKÄÄ ottako ylimääräisiä lapsia. Monissa kunnissa esimerkiksi vakuutusturva ei kata aiheutuneita vahinkoja jos asetusta on rikottu. Lisäksi vakavissa tapauksissa esim. vakava vammaituminen tai kuolema on edessä poliisi tutkinta.
TE olette ammattilaisia - kaikki vanhemmat eivät edes tiedä asetusta, ohjeita ja suosituksia.
itse tunnen 5pph:aa ja oma lapsi on yhdellä heistä. En ole kertaakaan nähnyt kellään lapsia ylimääräisinä varahoidossa!
lapsi vietäisiin? Ei oikein voi olla töistäkään pois.
Vierailija:
SELKÄRANKAA pp-hoitajat. ÄLKÄÄ ottako ylimääräisiä lapsia.
Kieltäytyessä vaakalaudalla on niin palkka kuin työpaikka. Itsellänikin on määräaikanen työsuhde, joka päättyy tässä kohta. Pomon kanssa riiteleminen varmasti vaikeuttaisi jatkon saamista...
Tulot taas ovat kovasti riippuvaisia lapsimäärästä. Itse saisin palkkaa vain noin 300 ¿ bruttona jos en koskaan hoitaisi ketään ylipaikoilla, ja tämä on aivan tosiasia.
yksi lapsi omien lisäksi vai miksi palkka noin pieni?
Toiseksi poliisi kuulusteluissa ei lieventävänä asianhaarana katsota lausetta - pakko ottaa että saan rahaa - turvallisuudesta viis.
Kolmanneksi AINA on helpompi syyttää toista - en voi pomon kanssa riidellä tai pomo määräsi- kun ottaa itse vastuu omista valinnoista.
Vierailija:
yksi lapsi omien lisäksi vai miksi palkka noin pieni?
Puolipäiväisiä on niin monta, että palkka jää jopa alle minimien kun edes työtunnit eivät tule täyteen.
Eipä se autakaan poliisikuulusteluissa tuo puolustus, kyllä sen tiedän.
Olen ajatellut, että todennäköisesti joudun vaihtamaan alaa näiden ylisuurien lapsiryhmien vuoksi. En tahdo tehdä työtä, jossa on velvoite rikkoa lakia säännöllisesti.
En edes tajuaisi, että siinä on jotain väärin. Tuskin laskisin lasten lukumäärää - matemaatikon laskutaito kun on tunnetusti aika huonossa jamassa:)
olisin ahkerasti yhteydessä luottamusmieheen ja päättäjiin, lehdistöön, ihan mihin vaan jotta asiaan saataisiin muutos.
perhepäivähoitajista on jokapaikassa niin kova pula että kyllä kelpaat vaikka pidätkin oikeuksistasi huolen.
Lisäksi sanoisin aina vanhemmille että ottakaa yhteyttä ohjaajaan kun paikat ylittyvät.
Joskus se muutos voi lähteä myös itsestä.
t. alalla oleva
ylisuuria ryhmiä, niin asiaan tuskin tulee muutosta. Laki on aika yksiselitteinen tässä asiassa, kunnan päivähoidosta vastaavat henkilöt tulisi saada ymmärtämään asia. Omassa kunnassa on vuoden ollut voimassa ehdoton kielto pitää hoidossa kerralla enempää kuin neljää lasta, varahoidot on pääosin pk:ssa. Eli lain kirjainta tulisi noudattaa jokaisessa hoitopaikassa! Jos jotain sattuu, niin syytteitä rapisee. Ja miettikääpä hoidon tasoa, jos hoitajalla on omassa kodissa (tilat) jatkuvasti kuutta lasta...
Vierailija:
ylisuuria ryhmiä, niin asiaan tuskin tulee muutosta. Laki on aika yksiselitteinen tässä asiassa, kunnan päivähoidosta vastaavat henkilöt tulisi saada ymmärtämään asia. Omassa kunnassa on vuoden ollut voimassa ehdoton kielto pitää hoidossa kerralla enempää kuin neljää lasta, varahoidot on pääosin pk:ssa. Eli lain kirjainta tulisi noudattaa jokaisessa hoitopaikassa! Jos jotain sattuu, niin syytteitä rapisee. Ja miettikääpä hoidon tasoa, jos hoitajalla on omassa kodissa (tilat) jatkuvasti kuutta lasta...
On yks ja hailee onko lapsia yksi vai kymmenen, jos pph ei tykkää lapsista. Silloin ei lasten lukumäärällä ole väliä, vaan sillä, miten se pph kohtelee lasta, kun hän tulee sisään. Sen jälkeen lapsi tietää, että hän voi joko luottaa hoitajaan tai sitten ei. Se luottamus säilyy ja hän voi rauhassa kertoa huolensa, kun sellainen tulee ja muussa tilanteessa leikkii luottamus sisimmässään. Lasten lukumäärällä ei tässä tilanteessa ole merkitystä.
tv. se matemaatikko
lapsen kanssa liikkuminen on jo riskirajoilla toimimista. Eihän se mitään, jos kaikki ovat kilttejä ja tottelevaisia, mutta yksi pahantekijä joukossa aiheuttaa sen, että päivät ovat täysin sekasortoisia.. no, onneksi teidän lapset osaa kaikki käyttäytyä
t. pph
ja lähtisin.