Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

saako syödä maksamakkaraa?

20.08.2007 |

Luin jostain aiemmasta keskustelusta, että rajoitusta maksamakkaran osalta olisi löysätty. Eli saako odotusaikana sittenkin syödä maksamakkaraa? Millaisia määriä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on melkein kuin leivosta söisi, niin vähän maksaa siinä loppupeleissä on. Itse olen syönyt ihan huoletta aina kun tekee mieli ja maksalaatikkoa kerran kahdessa viikossa vaikka ei siinäkään ole niin paljon sitä maksaa.

Vierailija
2/6 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi syödä kohtuullisia määriä raskausaikana, ohjeistaa uusi suositus.

Määrä voi olla korkeintaan kaksisataa grammaa viikossa. Jos maksamakkaraa syö päivittäin, suositus on enintään kaksi viipaletta päivässä.

Odottavan naisen tulee kuitenkin välttää maksasta tehtyjä pääruokia kuten maksapihvejä, maksalaatikkoa tai -kastiketta koko raskauden ajan. Myöskään kalanmaksaöljyä ja A-vitamiinia sisältäviä monivitamiinivalmisteita ei pidä syödä.

Uuden suosituksen antoivat keskiviikkona Elintarviketurvallisuusvirasto (Evira), Kansanterveyslaitos ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta.

Maksassa on paljon A-vitamiinia sellaisessa muodossa, joka voi aiheuttaa sikiövaurioita ja lisätä keskenmenon riskiä.

Tähän asti raskaana olevia naisia on suositeltu välttämään maksaa kokonaan. Eviran tekemässä riskinarvioinnissa kävi nyt kuitenkin ilmi, että kohtuullinen maksamakkaran ja -pasteijan syönti ei ylitä turvallisuusrajoja.

A-vitamiinia kuitenkin tarvitaan myös raskauden aikana, joten sitä turvallisessa muodossa sisältäviä kasviksia, marjoja ja hedelmiä kannattaa syödä paljon.

Maksan A-vitamiinista nousi kohu vuonna 1989, kun suomalaistutkijat huomasivat sen nostavan sikiövaurioiden riskiä. A-vitamiinin määriä eläinten rehussa alettiin vähentää tutkimuksen jälkeen.

Evira aikoo arvioida uudelleen myös lasten maksaruokasuositukset. Toistaiseksi alle yksivuotialle ei suositella maksaa ja leikki-ikäisille korkeintaan pari kertaa kuukaudessa.

-------------------------------------------------------------------

Omat kommenttini: Maksaa esimerkiksi HKn maksamakkarassa on hulppeat 22%... Eli ei siinä voikkarin päällä ole kuin maksan murusia. Toiseksi, niin kyllähän A-vitamiiniakin tarvitaan, joten ei satunnainen " yliannostus" voi olla heti sikiölle pahaksi. Itse muutoin söin ihan hyvällä omalla tunnolla paistettua maksaa lounaaksi viime viikolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus hesarin sivuilta:

Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi syödä kohtuullisia määriä raskausaikana, ohjeistaa uusi suositus. Määrä voi olla korkeintaan kaksisataa grammaa viikossa. Jos maksamakkaraa syö päivittäin, suositus on enintään kaksi viipaletta päivässä. Odottavan naisen tulee kuitenkin välttää maksasta tehtyjä pääruokia kuten maksapihvejä, -laatikkoa tai -kastiketta koko raskauden ajan.

Uuden suosituksen antoivat Elintarviketurvallisuusvirasto (Evira), Kansanterveyslaitos ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta.

Vierailija
4/6 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiinkin yhtäaikaa kirjoittelemassa ;)

Mä tulkkaan kyllä itse ohjetta niin että siinä on otettu huomioon paljonko se maksamakkara, pasteija sitä maksaa sisältää.

Vierailija
5/6 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

typo:

Mä tulkkaan kyllä itse ohjetta niin että siinä on otettu huomioon paljonko se maksamakkara, pasteija sitä maksaa sisältää.

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Joten en lähtis syömään maksamakkaraakaan " niin paljon kuin haluaa" vaan pitäisin mielessä tuon Hesarissa mainitun määrän.

Vierailija
6/6 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) sivulla on kerrottu noista maksansyönnin suosituksista ja löytyy kohdasta: Elintarvikkeet » Elintarviketietoa » Suositukset ja ohjeet » Odottavat äidit. Sieltä löytyy myös muuta elintarviketietoa odottaville äideille!