Mitenkähän sujuisi 2 v ja 4 v lasten virikehoito, kun
kolmas lapsi tulossa? Pohdimme, että sopiva määrä tarhassa oloa voisi olla kolmesti viikossa enintään viisi tuntia kerrallaan. Mietin vaan, että tuleekohan tästä ihan tautirumbaa, kun hoito alkaisi tammikuussa ja vauva syntyisi noin helmi-maaliskuussa?
Meidän perheellä ei ole kunnon turvaverkkoa ja jo siksikin mietimme tätä hoitovaihtoehtoa. Mietinnässä on myös, että laittaako myös tuo pienempi hoitoon vai vain vanhempi? Näppituntumani on kuitenkin sellainen, että todennäköisesti nuorempi saisi aina hepulin, kun isompaa haettaisiin hoidosta. Hänkin haluaisi sinne!
Esikoinen kävi puistotädillä pari tuntia viikossa 1,5 v-2 v ikäisenä ja viihtyi hyvin, sekä kerhoissa minun kanssani. Sitten muutimme toiselle paikkakunnalle ja lapsi oli aivan surkeana kunnes pääsi kerhoon 3 v täytettyään. Täällä ei saa 2 v mihinkään kerhoon ja siksi pohdin tuota hoitopaikkaa enintään 15 tunnniksi viikossa, jolloin äidin elämäänkin saataisiin jotain väljyyttä.
Kommentit (4)
Täälläkin yksi kaksivuotias joka ei pääse mihinkään kerhoon eikä puistotätejä lähimaillakaan oisi kiinnostunut virikepaikasta tarhassa. Onko tälläsiä paikkoja (esim 2 kertaa 6 h viikossa) saatavana joka tarhasta?
Esim Helsingin kaupunki ja sieltä sosiaalivirasto ja päivähoito.
Laitoimme 2-vuotiaan ja 4-vuotiaan tarhaan kaksi kertaa viikossa 6h/pvä juuri ennen vauvan syntymää, sitä ennen esikoinen kerhossa. Meillä myös kerhopaikat vain 3-vuotiaille ja nuorempi sai hepulit joka kerta, kun vanhempi vietiin kerhoon.
Meillä tuo sujui tosi hyvin. Tottakai tuli joitakin flunssia, mutta pahemmin meidän keskimmäinen sairasteli vauvana ollessaan kuin tämä kuopus vaikka esikoinen olikin vain kotona... Eli ei se kotonaolo ole mikään tae, että terveenä pysytään.
Minulle nuo kaksi päivää olivat sellaisia lepo/asioidenhoitopäiviä. Meillä kun lapset ovat lisäksi lopettaneet päiväunensa alta 2-vuotiaina joten lasten ollessa kotona en minä voinut levätä ollenkaan. Mies vei lapset tarhaan aamulla ja minä hain ne välipalan jälkeen pois. Muut kolme arkipäivää viikossa vietimme sitten puistossa yms