Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mirja Pyykön järkyttävä dokumentti

Vierailija
19.08.2007 |

Huh, huh! Laitoin kanavalle siinä vaiheessa kun lapsen selästä runnottiin näytettä hirvittävällä piikillä. Onko se enää nykyajan keino? Kuulen vieläkin korvissani tuon lapsen huudon :' (

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä anelin osastolla, etteivät tekis mulle sitä. Juoksin karkuun, yritin piiloon, rukoilin armoa. Ei auttanut.

Vierailija
2/37 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telepaattinen halaus vielä näin jälkikäteen, oli niiiin hirveä katsottavaa tv:tä, saati että olet siihen itse joutunut! Mutta SINÄ ELÄT :) IHANAA :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

dokkarin jälkeen alkoi tuo lasten syöpähoitojen paraneminen ja sairaalaolojen tekeminen mukavammaksi pikkku potilaille.

Nykyäänhän on Lastenklinikan Kummit Selänteineen ym. Ainut järkevä teko julkkiksilta ja urheilijoilta

Vierailija
4/37 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkin sitten melkein silmät päästäni, kun se pieni huusi äitiä avuksi. Itku ja huuto ei lähde korvista....

Vierailija
5/37 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai olivatko hoidot ihan yhtä hirveitä?

Vierailija
6/37 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu vieläkin niin pahalta se lapsen huuto. aivan järkyttävää.

Vierailija
7/37 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turhaa se kipu olikin näin aikuisen näkökulmastakin katsottuna. Tuolloin jo olisi ollut mahdollisuuksia toimia toisin. raha ratkaisi.

Vierailija
8/37 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minulta otettiin selkäydinnestenäyte hirvittävällä neulalla, kun sairastuin aivokalvontulehdukseen. Olin 17 -vuotias. Kaksi hoitajaa piteli minusta kiinni ja yksi otti näytettä. Toimenpide oli hidas ja todella, todella kivulias. Vanhempani kuuntelivat käytävässä huutoani.

Vierailija
9/37 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä nyt on melkein sama, ottaako puudutuksen vai ei kun puudutus sattuu aika samalla tavalla. Ja sitten vielä varsinainen pistos päälle. Minultakin otettu ilman puudutusta.

Vierailija
10/37 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsena ja näin painajaisia sen jälkeen.

Vierailija
11/37 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA, edelleenkin peräänkuuluttaisin seuraavan asian perään: osaavaa näytteenottohenkilökuntaa ja heti! Kolmen vuoden kokemuksella täältä OYSin alueelta voin sanoa, että ne labran tädit, jotka osaavat ottaa näytteen todella hyvin lapselta ovat harvassa :( Ja 99% käyttää tarpeettoman isoja neuloja kun pienempiäkin olisi olemassa. Saa siinä sitten ihmetellä miksi suoni ei kestä.

Vierailija
12/37 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjelman laihialaisäidin pikkutyttö tuolloin samanikäinen kuin nyt yöunilla oleva esikoiseni :(

sairaanhoitajamieheni " lohdutti" että puudutus teke yhtä kipeää kuin itse näytteenotto :(

Muistan kyllä lapsuudestani kauhukertomuksia luuydinnäytteenotoista, yhtenä vuonna oli oikein syöpäaalto lasten keskuudessa kotikaupungissani, 4 v. Tshernobylin jälkeen :(

Vierailija:

Itkin sitten melkein silmät päästäni, kun se pieni huusi äitiä avuksi. Itku ja huuto ei lähde korvista....

Vierailija
13/37 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ohjelman laihialaisäidin pikkutyttö tuolloin samanikäinen kuin nyt yöunilla oleva esikoiseni :(

sairaanhoitajamieheni " lohdutti" että puudutus teke yhtä kipeää kuin itse näytteenotto :(

Muistan kyllä lapsuudestani kauhukertomuksia luuydinnäytteenotoista, yhtenä vuonna oli oikein syöpäaalto lasten keskuudessa kotikaupungissani, 4 v. Tshernobylin jälkeen :(

Vierailija:

Vierailija
14/37 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, pieni neula ei takaa kivuttomuutta. Toiseksi pienillä lapsilla on otettava ihan normaalilla neulalla, jos ottaa kaikkein pienimmällä niin veri hyytyy neulan sisään ja on pistettävä uudestaan.

Lapsilta on useimmiten otettava näytteen sillä kaikkein raaimmalta näyttävälä keinolla ei avolla. Jos käyttää tätä " aikuisten" menetelmää eli vakuumia niin suonet menevät lyttyyn vakuumin imun voimasta eikä näytteitä tule ja taas on pistettävä uudestaan. Vakuumi myös sattuu enemmän sillä aina on mahdollista että lapsen kapeassa suonessa vakuumi imaisee kiinni suonenseinään.

Eikö ole tärkeintä että niinkin pieni ja yksinkertainen asia kuin verinäytteenotto saadaan hoidettua kerrasta eikä pistellä moneen kertaan? Sehän vasta sattuukin kun kaivellaan ja pistellään useita kertoja liian pienien neulojen ja emlojen takia!

Vierailija
15/37 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin en kipua, mutta sairaalassa olon yleensä. Miten osaston oven takana itkin.

Vierailija
16/37 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta minulta otettiin selkäydinnestenäyte hirvittävällä neulalla, kun sairastuin aivokalvontulehdukseen. Olin 17 -vuotias. Kaksi hoitajaa piteli minusta kiinni ja yksi otti näytettä. Toimenpide oli hidas ja todella, todella kivulias. Vanhempani kuuntelivat käytävässä huutoani.

Vierailija
17/37 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

linkki nettitv jossa dokkari

Vierailija
18/37 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään hoidot ovat ihan eri planeetalta kuin tuossa dokumentissa, joka ei siis millään lailla vastaa enää todellisuutta! Varsinkin kivunlievityksessä ollaan edetty huikeasti parempaan suuntaan.

Hohhoijjaa... tää on taas tätä kun tyhmät mammat ei ole perillä asioista.

Vierailija
19/37 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei nykypäivän tilanteesta?

Näin minä ainakin olen tässä ketjussa lukemani ymmärtänyt..

Vierailija
20/37 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että ideana oli Ylellä näyttää ylipäätään vanhoja Mirja Pyykön dokumentteja. Eikös hän jäänyt juuri eläkkeelle. Heti tuon peräänhään tuli Pyykön tekemä dokumentti kuningatar Elisabetin SUomen vierailusta 970-luvulta.

Mä olin 9-vuotias kun tuo dokumentti tuli. Ei tietenkään lapsina katsottu sitä, mutta muistan kuinka siitä puhuttiin ihan valtavasti ja kuinka suuren vaikutuksen se teki ihmisiin. Me taidettiin piirtää koulussakin jotain kuvia tms. sinne lähetettäväksi. Ja oltaisiinko jopa oltu keräämässä ovelta ovelle rahaa, en muista.

No silloin oli kaksi kanavaakin vaan maassa, joten yksittäinen telkkariohjelma teki helposti suuren vaikutuksen. Mutta olihan tuo sellainen koko 1980-luvun puheenaihe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi