Palkasta ja lisistä (kun noista sairaanhoitajista aina sauhutaan).
Eikö oleitsestäänselvyys että palkkaksi kutsutaan peruspalkkaa mikä saa arkipäivätyöstä. Pyhä-, ilta- ja yölisät ovat siihen päälle korvausta epämukavista työajoista jotka paitsi sikottavat ihmisen päivärytmiä, vievät myös pois perheen yhteistä aikaa, harrastusmahdollisuuksia, vaikeuttavat sosiaalisia kontakteja ja tekevät lapsen päivähoidon järjestämisen hankalaksi.
Ei kai kukaan päivätyötä tekevä tosissaan laske että sairaanhoitajan saama normaali palkka on tuo lisineen maksettu summa ja siksi eivät pidä sitä huonona? Olisitko itse tosissaan valmis muuttamaan päivätyösi epäsäännölliskesi 3-vuorotyöksi ilman että palkkasi siitä nousisi senttiäkään?
Kommentit (30)
Jatkossa voisitte muistaa, että paperimiesten peruspalkka on n. 1800 ¿ ja vuorotyötä tehdään jatkuvastai.
Että silleen.
Verrataan sitäkin paljonko ne pyhälisät sun muut on, hoitajilla aika pienet.
Kiitos, niihän se juuri pitääkin mennä :o)
jossa ei koskaan tiedä täsmälleen milloin pääsee töistä lähtemään. Joutuu venymään työajoissa, joskus tekemään iltoja pitkäänkin ja työt tulevat kotiinkin. Ja heillä on usein ihan vain peruspalkka, noista hankaluuksista ei välttämättä saa latiakaan ylimääräistä. Siksi on mielekästä verrata kokonaispalkkaa, vai pitäisikö yllämainittujen tapausten vähentää tilastoihin joku mielivaltainen summa oikeasta palkastaan?
Omasta palkastani olen kuitenkin sitä mieltä että se pitää sisällään peruspalkan, minun tapauksessani vielä ilman mitään ikälisiä. Ja sellaisena se on mielestäni koulutukseen ja työnvaativuuteen suhteutettuna liian pieni.
Nuö vuorotyölisät maksetaans iihen päälle korvauksena epämukavista työajoista, yhteensä ne tekevät minulle ihan kohtuullisen palkan. Jos saisin tuon summan päivätöistä olisin jo todella tyytyväinen, tällaisenaan en ole.
Saanko muuten udella millaisista töistä kohdallaan on kysymys?
Mutta ei tuokaan tee oikeutusta sille että lisät laskettaisiin mukaan kun puhutaan sairaanhoitajien palkkauksista. Samaa täytyisi sitten soveltaa myös kaikkiin päivätöitä tekeviin, eli myös heidän pitäisi olla valmiita tekemään iltoja, pyiä ja öitä ilman ylimääräistä korvausta ja vielä tuon oman esimerkkisi mukaan ilamn ennekkovaroitustakin töiden seuratessa kotiin.
Vasta silloin olatsiiin tasa-arvoisessa tilanteessa.
Kaikessa työssä ei tarvitse tehdä iltoja tai viikonloppuja.
Palkka on se mitä saa peruspalkkana päivätyöstä, eli mitä päivätyötä tekevä sairaanhoitaja saa kun ei tule lisiä.
Nuo lisät ovat korvausta epämiellyttävistä työajoista, ei itse työstä. kaikki sairaanhoitajat eivät edes saa lisiä kun eivät tee vuorotyötä. Siksi lisiä ei voida laskea mukaan kun puhutaan sairaanhoitajien (tai muiden vuorotyötä tekevien) palkkauksesta.
Peruspalkkojen vertailu olisi järkeenkäypää jos kaikki saisivat samansuuruiset lisät samanveroisesta ilta- tai viikonlopputyöstä mutta kun eivät saa. Jotkut saavat isommat lisät ja toiset tuovat töitä kotiinkin palkatta.
jos saisin itse nukkua makeasti kotona sen ajan.
Ihan kokonaista 4 euroa tulee tunnilta yövuorosta.
voin kertoa etä hoitajilla ne lisät jotka oikeesti tuntuu palkassa on yö ja sunnuntailisät. Ilta ja lauantaikorvaukset on niin naurettvan pieniö että niitä ei edes huomaa. Yhdestä illasta esim käteen jää lisiä vain muutama euro. Tosi kiva korvaus siitä että ei ehdi nähdä omia lapsia ollenkaan koko päivänä..!
Tuskin.
Eli kyllä niitä lisiäkin pitää vertailla.
yöt oli 100% ja sunnuntaiyö300%
Ihan noin ei taida mennä hoitajalla.
En näe millä lailla tuo vuorotyö elämäämme hankaloittaisi, päin vastoin. Lastenhoito olisi helpompi järestää kun mies tekisi päivätyötä ja minä vuoroa. Saataisiin lyhennettyä hoitopäiviä ja arkivapaina voisin pitää lapsen kotona. Asioidenhoitaminen kaupungilla sujuisi kätevästi ja ostoksille pääsisi muutenkin kuin ruuhka-aikoina. Yleensä yövuoroissa ja illoissakin on työ kevyempää ja rennompaa kuin päivällä, eli senkin puoleen olisi helpompaa. Pitkät työpäivät taas toisivat pidempiä vapaita ja näin jäisi enemmän aikaa lapsille.
Ikäväkyllä minun työssäni vuorotyö ei ole mahdollista. Sairaanhoitajaksi opiskeleva tietää jo varmasti että työ on pitkältyi vuorotyötä joten ei luulisi tulevan yllätyksenä. Minusta nuo vuorotyöstä maksettavat lisät ovat jo nyt ihan liian korkeita, naurettavaa ettei niitä saisi laskea mukaan palkkaan.
Tiedän muuten yhden sairaanhoitajan joka tekee pelkkää yötä eli hunajaiset lisät siitä ja vielä keikkatyötä muualle vapaapäivinään. Harva päivätyötä tekevä, korkeammin koulutettukaan repii tuollaisia tilejä. Silti tämä ihminen jaksaa aina mahkua kuinka surkea palkka heillä on...
kaikki tämäkin työ on tärkeää, epäsäännöllistä ja rasittavaa. ja mitä tulisi jos kaikki nämä(kin) alat, hoitoala mukaanlukien, menisivät lakkoon?? mitään ei tapahtuisi missään, ei saisi ruokaa ym. ym paikat likaisina jne. mutta palkat vaan junnaavat paikallaan.
ja kyllä paperimiesten -ja naisten lisät pesevät mennen tullen monen muun alan lisät!!!
sitä vuorotyötä. Taatusti riittäisi töitä.
peruspalkka on niin huono, että jokaisesta eurosta iloitsee. Hulluhan sitä olisi jos ei tilistä iloitsisi.
En kuitenkaan välttämättä iloitse silloin kun ylityöt pitävät minut poissa lasteni ja perheeni luota.
ja nyt olen lomalla. Kun aloin muistella viime talvea, muistan pitkää, pimeää mustaa. Eli olin niin väsynyt, että en muista talven tapahtumista kuin erikoisimmat.
Lomalla meni 2 viikkoa, että pääsin normaali nukkumisrytmiin takaisin.
Kannattaa kadehtia niitä muutamia euroja, mitkä niistä valvomisista saa.
Lisäksi valvominen aiheuttaa rytmihäiriöitä, unihäiriöitä, verenpaineen nousua.
Ja tätä pitäisi jaksaa vielä yli 20 vuotta.
Arvatkaa, vaihdanko alaa kohta? Hoitakoot joku muu, minä en enää jaksa.
omalla alalla vaan ei onnistu
Mut kyllä lisät pitäis saada :)