Työ- vai kotiäitiys?
Olen alkanut vähitellen muuttua katkeroituneeksi, kireäksi kotonaeläväksi eukoksi. En todellakaan ole sellainen luonteeltani. jokainen päivä hermostuttaa, tuntuu etten jaksaisi kotona. Mietin työhön palaamista. Lapset nyt 14kk ja reilun 3-v. Työ olisi 8-16 työtä. Miten saisin itseni tsempattua jaksamaan, vai kannattaako tällaisesti oireilevan mennä suoraan töihin? Harrastuksiakin on, ystäviä pari.
Kommentit (30)
Ja jos homma ei toimi tai alat kaivata muuten vain takaisin kotiin arkipäiviksikin, ainahan hoitovapaalle voi jäädä uudestaankin. Sitä vaihtoehto moni ei tule ajatelleeksi, mutta siis työntekijällä on oikeus jaksotta hoitovapaansa kahteen osaan, mikäli haluaa välissä käydä töissä ja sitten olla taas kotona. Esim. kaverini oli kevään töissä ja kesän hoitovapaalla, sitten syyskuusta jouluun teki 6h päivää ja vasta vuoden alusta on aloittanut kokopäivätyöt pysyvämmin. Kuulemma oli loistoratkaisu :)
Lasten kannalta on samantekevää tekeekö sitä lyhempää työpäivää sinä vai miehesi, pääasia ettei hoitopäivistä tule kauhean pitkiä, jos se ei ole ihan pakollista. Ja jos sulla ei ole pitkä työmatka, olet joka ilta kotona iltaruokaan mennessä ja siinä on vielä pari tuntia tehokasta leikkiaikaakin ennen iltatoimia - ja kaikki viikonloput ja lomat :) Eli kokeilkaa ihmeessä, jos siltä tuntuu, ja jos systeemi alkaa ahdistaa, niin pyydä uudestaan hoitovapaata.
Minustakin tuo systeemi kuulostaa hyvälle, siis että miehesi voi tehdä lyhennettyä työpäivää ja sinullakin on säännölliset arkityöajat. Ja sitä yhdessäoloaikaa voi lisätä niinkin, että menee joskus jo 7-15 töihin, jos työaika vain joustaa...? Niin tai näin, kannattaahan sitä kokeilla, jos 24/4-malli alkaa ahdistaa liikaa! Päätöksiä voi tosiaan myös muuttaa, eli sikäli kokeilkaa huoletta :)
Itse ainakin olen viihtynyt töissä hyvin, ja tuntuu, että aikaa on silti perheellekin ihan sopivasti. Omista harrastuksista olen joutunut toki tinbkimään, kun ei raaski enää huidella vapaa-ajalla lapsista erossa, mutta muuten yhtälö toimii minusta hyvin. Jännä muuten, ettei miehet juurikaan kauhistele, että heillä aikaa perheelle jää liian vähän, jos he tekevät normaalipituista työpäivää... Ylityöt on asia erikseen.
Vierailija:
ihmisestä ei ole kellekään mitään hyötyä, mutta lapsihan ei äitiään voi valita. Onneksi työnantajat voi.
Olipas ilkeästi sanottu! Olen ollut ihan riittävän hyvä äiti lapsilleni ja töihinkin oikein pyydelty jo takaisin. Olen pyrkinyt olemaan näyttämättä lapsilleni sitä, että olen väsynyt ja kyllästynyt huonoin tuloksin. Toivottavasti itse olet maailman täydellisin äiti, ainakin omasta mielestäsi.
Siitä löytyy vastaus kysymykseesi.
8-16 työmatkoineen on pitkä päivä. Illat menee hujauksessa ja se harmittaa. Ymmärrän kyllä hyvin kaipuun työelämään, itsekään en viihdy kotona kovin hyvin. Jos vaan olisi mahdollisuuksia, minusta paras vaihtoehto olisi lyhennetty työpäivä.
Sen sijaan mies vaihtaisi mielellään osa-aika työhön vähäksi aikaa, kunnes tottuisin uuteen työhöni ja lasten ei tarvitsisi olla tarhassa aluksi niin kauaa. AP
Minulla ainakin kohotti mieltä palata taas töihin, lapseni samanikäiset kuin sinulla.
Lapset on tyytyväisempiä, kun vanhemmatkin on.
mieltä edellisten kanssa, mutta yleensä täällä saa vastaukseksi " Mitä sitten menit tekemään niitä lapsia, kun et viitsi itse hoitaa" .
jos ilta on yksin tuollaista. Huono hoitopaikka, liian pitkät päivät, sinä liian kireänä, liika nipous kotitöissä tms.