Kajaanilaiset, millainen paikka Kajaani on asua?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Paikka on kompakti ja kiva piipahtaa päivä tai pari ohikulkiessaan, mutta ei sinne asumaan kannata mennä!
Itse muutin sinne vuonna 2007 ja sitten vuonna 2010 kiireen vilkkaa pois!
Porukka on katteellista ja katkeraa.. Ovat ylpeitä juntteudestaan, suvaitsemattomuudestaan ja sisäsiittoisuudestaan. Ihan kuten edellä ollut ex-kainuulainen kuvailikin.
Mikäli haluat synkistyä ja päättäväsi jopa päiväsi oman käden kautta korpien kuiskeessa, jollekin surkealle suolle, niin siihen suosittelen kovasti!
Kajaani,Kouvola...yääääääk......paska ja ripulia
Kajaani on ihan tilastollisesti Suomen väkivaltaisimpiin kuuluva kaupunki. Siitä oli juttua jossain lehdessä ihan muutama päivä sitten.
Vielä tänäkin päivänä kaikki edellinen pitää kutinsa. Kainuulaiset (Kajaanilaiset mukaan lukien) ovat sisäsiittoisia, ylpeitä, kateellisia ja sisäänpäinlämpiäviä. Lisäksi siellä kaikki on homeessa. Kainuussa kaikki ovat Heikkisiä, Mikkosia, Moilasia, Korhosia, Karjalaisia, Junkkareita tai Kemppaisia, ja kaikki tietenkin sukua keskenään. On kätevää kun naimisiin mennessä ei sukunimeä tarvitse vaihtaa, se kun on jo sama ennen vihkimistä.
Muualta tulevan on vaikea löytää asuntoa, koska niitä parempia asumiskelpoisia pantataan tietenkin sukulaisille. Homeiset kelvatkoon muukalaisille. Itse muutin töiden vuoksi Kainuuseen, mutta parissa vuodessa nämä surkuhupaisat pikkuseikat avasivat silmäni. Ensin Kainuulaiset vaikuttivat mukavilta ja puheliailta, mutta ei. Se olikin vain uteliaisuutta ja silkkaa tiedonhankintaa. Lopulta tuntui kuin kaikki tuntisivat minut mutta minä en ketään.
Kainuu, Kajaani mukaan lukien on kuoleva paikka. Asunnot ovat..jos nyt ei huonoja niin vanhoja. Van ne kyllä välttää. Ja mitäpä se remontti ja uudisrakentaminen hyvejää ku pian ärvöttävät hommeessa. Jännä tuo Kaenuu.
Kainulaisista itsestään ei ole kokemuksia, mutta tämän ketjun kuvaukset pitävät paikkansa, ilmeisesti seura tekee kaltaisekseen kun sinne asettunut (entinen) kaveri on nykyisin kateellinen ja katkera ihminen.
Mikä Pietarin vuokra-asunnoissa mättää?
Mä oon asunut kahdessa eri pietarin asunnossa, ja molemmilla kerroilla koitettiin viedä takuuvuokra rahat välistä koska ''asuntoa ei ole siivottu kunnolla'' vaikka asunto nimenomaan oli siivottu, suunnilleen katotkin hinkattu rättien kanssa. Jouduin palaamaan ensimmäisellä muuttokerralla pietarin asunnosta kuuraamaan uunia jonka olin tasan tarkkaan pessyt yltäpäältä ja SILTI ottivat takuuvuokrasta ''siivousmaksun'', koska olivat joutuneet kutsumaan siivouspalvelun sinne :DD
Paska. Siitä on tehty ihan raporttejakin, miten Kajaanissa vallitsee patriarkaalinen ilmapiiri, joka ajaa nuoret naiset pois. Ja kyllähän se näkyy ihan kaikessa siellä. Naiset ei saa töitä ja miehet kohtelee kuin roskaa. Sovinismi jyllää.
Kuolis jo koko kaupunki pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähtöisin kajaanista.
Kaupunki on pieni, nätti, mutta kuten pienet kaupungit aina, sisäänpäin lämpiävä.
Kainuulaiset ihmiset ovat kateellisia. J0s joku tulee helsingin suunnalta sinne ja saa työpaikan ihan normaalin työpaikkahaastatteluvalinnan jälkeen, ollaan sitä mieltä, että se etelän parempiosainen tuli ja vei meiltä työpaikan.
Kaupungissa on vieläkin vallalla luokkayhteiskunta-ajattelu.
Eli paljon on merkitystä sillä, missä ja miten asut, mikä on koulutukseni ja tulotasosi, sosioekonominen status.
Kaikki eivät anna vuokratalossa asuvan yh-perheen lapsen leikkiä oman lapsensa kanssa, jos siis itse asuu omistusasunnossa.
Palvelu liikkeissä ym., opettajan kohtelu ja suhtautuminen oppilaaseen tai tämän vanhempiin, ystävien saaminen, on kiinni näistä ulkoisista merkitysrakenteista, Ei siitä, mitä ja millainen todella olet tai et ole.
Tätä oli vielä 90-luvun alussa, mutta kuulemma sitä on
Tyypillistä suomalaista käyttäytymistä olit sitten missä päin Suomea tahansa.
Lähellä keskustaa asuin vuosikausia. Kyllä naapurit juttelivat ja olivat kivoja suurin osa.
Mutta se kateus on totta ja itse muualta tulleena sain vähän sellaista nirppanokkaista kohtelua, vaikka en tullut sen kauempaa kuin parin sadan kilometrin päästä. Juuri tuon koin, että työpaikkoja saa tulla viemään muutkin kuin Kajaanilaiset, kunhan on niistä kainuun pikkukunnista. Ei lähempää isompaa kaupunkia. Miehen työn mukana itse jouduin.
Hyviä puolia se, että välimatkat kohtalaisen lyhyitä ja lapsi ei ollut terve. Lapsen sairauden hoito oli kyllä huippuluokkaa. Ihan paikallisesti löytyi oikea lääkitys ja vaikka sairaus on ikuinen, se oireili aika vähän kun oikea lääkitys löytyi ja lopulta lääkitys voitiin lopettaa, tauti on ollut monta vuotta remissiossa.
Työpaikkoja on vaikea saada ja usein tulee ulkopuolinen tunne, kun ihmiset ovat sukua toisilleen tai ainakin tunteneet lapsesta saakka.