Opettajat autatteko? Palkka-asiaa.
Eli tietääkö kukaan yläkoulun ylituntipalkkioista? Paljonko siis maksetaan yhdestä ylitunnista? Mietin, kannattaisiko hakea äidinkielen opettajan paikkaa vai ei. Tunteja olisi 26 eli ylitunteja ihan roimasti.
Kommentit (14)
olen tavallinen duunari äiti, ja teen 40 h viikko.
Lomaa mulla on 4 viikkoa vuodessa.
Miten joku voi tehdä 18 h viikko, saada hyvää palkkaa ja lomailla kesällä 2,5 kk, talvella joulu-, hiihto- ja syyslomat?
Väärin on maailman kirjat....
mutta opetuksen tasosta tuskin voi puhua, jos tuollaista määrää yrittää hoitaa...
Lisäksi hän suunnittelee ne tunnit, tekee ja monistaa materiaalia. Hän myös istuu opettajankokouksissa yms. Lisäksi erityisesti äidinkielenopettaja tekee töitä niitten pikku kullanmurujen tekstien korjaamisessa illat pitkät.
Itse olen lukion äidinkielenopettaja ja voin valehtelematta sanoa tekeväni töitä 50 - 60 tuntia viikossa. Siihen nähden ne lomat on ihan ansaittu.
Oletkos koskaan ajatellut, että työtä on muutakin kuin se, mikä ollaan oppilaitten edessä? Tunnit pitää suunnitella, aineet korjata, kokeet tehdä ja korjata. LIsäksi pitäisi vielä pysyä kärryillä siitä, millaista kirjallisuutta on ilmestynyt ja virkistää muistiaan klassikkoteosten sisällöstä. Ei siinä kuule 40 tuntia meinaa riittää mihinkään...
Kyse on siis opetustunneista, ei työtunneista! Vieläkö tänä päivänä joku jaksaa kuvitella, että oppilaan ja opettajan työpäivä on yhtä pitkät. Terveisin ope, joka tekee töitä klo 8-22 arkisin, viikonloppuina vain n. 8 tuntia päivässä, näin todellakin yhtään liioittelematta, toivottavasti kokemuksen myötä työmäärä helpottuu tai minäkin vaihdan alaa kuten viidennes pätevistäkin opettajista tekee.
jäänyt duunariksi. Voitko ymmärtää, että joissakin duuneissa työtä on muuallakin kuin sorvin ääressä. Tuntien pidon lisäksi opettaja suunnittelee tunnit, korjailee oppilaiden tuotoksia, hoitaa lv:n velvollisuuksia, istuu tiimipalavereissa ja opettajainkokouksessa, järjestelee vanhempainiltoja, pitää yhteyttä vanhempiin ja tapaa näitä. Lisäksi pitää palavereja esim. erityisopettajien kanssa jne...jne...
Odotan innolla sitä hetkeä, kun työ suunnittelee, valmistelee ja arvioi itse itsensä. Pitäisikö vinkata insinööritutulle, että alkaisi keskittyä olennaisiin asioihin - opettaja-automaatteihin.
Iski äänihuulten tulehdus enkä saa puhua, joten en voi soittaa palkanlaskijalle. Minulla on siis se tilanne, että teen toista työtä ja nyt kohtuullisen lähellä olisi koulutusta vastaava paikka auki. Pitäisi vain pystyä laskemaan, kannattaako töihin lähtö vai ei. Hakuaika loppuu pian, joten päätös pitäisi pystyä tekemään. Yritin etsiä palkkataulukkoja, mutta en löytänyt kuin peruspalkoista kertovat. Opettaja-lehdessä oli ylituntitalukotkin, mutta olen heittänyt lehden jo pois. :(
ap
Mulla oli äidinkielenopettajana viime talvena jossakin jaksossa tuon verran ylitunteja, palkka taisi olla jotain 3000 luokkaa bruttona. Työtä oli kyllä todella aivan tappava määrä.
Olen kai sitten vain nolo, kun en löytänyt Oaj:n sivuilta kuin tavalliset palkkataulukot. No, ei ole ensimmäinen kerta, kun en johonkin kykene. :) Minustakin tuo tuntimäärä on hirveä, olen muutama vuosi sitten opettanut tuon verran ja se oli jotain aivan hirveää, mutta näin vain suunnittelen hommaan yrittäväni. Hullu kai olen.
ap
Tarkkoja summia en osaa sanoa, mutta todennäköisesti palkka on hyvä noin huimilla ylitunneilla. Mutta jaksatko tuollaista tuntimäärää, etenkin jos et aikaisemmin ole työskennellyt äikän opena???
Sain tulokseksi niin päätähuimaavan summan, että olin pökertyä. :) Tällä hetkellä palkkani on nimittäin alle tonnin ja jos oikein laskin, noilla tunneilla saisin yli 3 000 euroa. Jaksaminen hirvittää kyllä, kun en ole yli kolmeen vuoteen paljoa koulun oviin tarttunut, mutta eipä työ toisaalta kestäisi kuin 8 kuukautta. Kai sen jotenkin sinnittelisi.
Tosin en ole varma, pääsenkö irti näistä töistäni. Minulla on suullinen määräaikainen sopimus ensi kesään asti. Edellinen pomo lupasi, että pääsen irti, jos haluan, mutta tämä sopimus on tehty uuden kanssa. Mutta eihän se hakemasta estä. Kai tämä uusikin pomo ymmärtää, että yli kolminkertaisen palkan perään on aika kova hinku.
Kiitokset vielä kaikille auttaneille!
ap
roimasti ylitunteja jos on vaan 26 tuntia viikossa??