Millaisia tehtäviä 4-luokkalaisilla Suomessa?
9-vuotias poikani on 4-luokalla Etelä-Saksassa (Suomessa olisi vasta 3. luokkakainen) ja koulu sujuu ihan hyvin. Silti minua joskus ihmetyttää taso. Esim. matematiikan kokeissa aikaa on 45 min ja tehtäviä sivukaupalla. Jakolaskut ovat esim. tyyliin 495:8 (voi jäädä yli..). Nopeus on tärkeää. Monet vanhemmat treenaavat lapsiaan herätyskellon kanssa...
Ainekirjoituksessa odotukset ovat korkealla ja "kirjoittamisen ilo" on hävinnyt jo 3. luokan alussa taivaan tuuliin. Koen koulun hyvin stressavaksi ja kilpailuhenkiseksi. Vaikka lapsi pärjää, näen, kuinka koulu häntä stressaa ja luulen, että hänellä olisi Suomessa "enemmän lapsuutta" (??).
Pitäisiköhän meidän muutta Suomeen. Vai onkohan käsitykseni suomalaisesta koulusta väärä... Voisiko joku kertoa, millaisia tehtäviä teidän 4-luokkalaisella on ja onko koulu siellä niin stressaavaa.
Kommentit (6)
Yksi lapsistamme on nyt 4. luokalla maalaiskoulussa Suomessa ruotsinkielisessä kunnassa. Olemme yksikielisiä (suomi) , mutta siitä huolimatta lapsemme joutuvat lukemaan äidinkielenään sekä suomea että ruotsia. Ruotsinkieli tuottaa eniten vaikeuksia, etenkin kun sitä tulee niin suuri oppimäärä sitä ennestään puhumattomalle lapselle. Engalnti tulee siinä sivussa ensimmäisenä vieraana kielenä.
Matematiikka ei meillä tuota vaikeuksia ja meilläkin opetellaan vasta kertolaskua ja murtolukuja. Luonnontieto on ollut aika vaikea, kun on pitänyt opetella niin lehmän, lampaan, sian kuin siipieläinten ruoansulatusjärjestelmät moninaisine mahalaukkuineen, märehtimisineen ja pötseineen. Oli siinä äidillekin paljon uutta.
Uskonnossa käydään nyt läpi 10 käskyä. Juuri viimeksi sai tehvän, joka tuotti itsellekin suuria vaikeuksia. Se kuului näin: "5. käsky on älä tapa. Miten se ohjaa sinua, jos kaverisi lyö sinua? Tai jos sinun tekee mieli sanoa kaveristasi jotakin epämiellyttävää?" Hmmm... pitää oikein itsekin miettiä.
Koulun lukuaineet ei meidän 4-luokkalaista stressaa. Eniten hanikaluuksia tuottaa nyt tekstiilityöt (myös pojat ovat mukana), kun jouluksi pitäsi saada neulottua sukkapari. Kyllä tahkotaan ja tapellaan kotona, kun ei meinaisi lapsi mitenkään malttaa vain istua ja neuloa.
Hmm..ehkä se koulunkäynti ei Suomassakaan ole niin leppoisaa kuin olen ajatellut...
Onko siellä jo 4. luokalla noin monta vierasta kieltä??
Se, mikä täällä on rasittavaa, on koulumuoto, joka 4.:n luokan jälkeen muuttuu. Lapset määrätään numeroiden perusteella joko Gymnasiumiin, Realschuleen tai Hauptschuleen. Pidin systeemiä aina hyvänä, kunnes oma lapseni aloitti 4.luokan. Opettaja, pahimpina päivinään, moittii tyyliin "minä kun aina luulin, että sinussa olisi ainesta Gymnasiumiin mutta eipä taidakaan olla...".
Tuo matematiikan esimerkkini on ns. päässälaskutehtävä: luku jaettava osiin tyyliin 495:8 on 480:8 + 15:8, sekä ylijäämä. 10 sellaista tehtävää ja aikaa 5 min. Minullakin menee pää sekaisin vaikka matematiikka olikin lempiaineeni lukiossa.
Olemme molemmat vanhemmat tällä hetkellä vihaisia ja väsyneitä tämän koulun kanssa. Suomessakin saa varmasti tehdä töitä mutta vieläkin toivon, että ainakin olisi jotenkin lapsiystävällisempää.
Me asumme Belgiassa. Esikoinen on 8 v ja kolmanella luokalla. Läksyjä on paljon ja ne arvostellaan viikoittain. Välitodistus saadaan 4 kertaa vuodessa ja kesäkuunl opussa vuoden kokonaistodistus. Kaksi kertaa vuodessa on mahdollisuus todistuksen saannin jälkeen tavata ope kasvokkain ja keskustella opinnoista/tuloksista/tavoitteista.
Minäkin koen koulun rasittavaksi ja stressaavaksi, ainkin äidille. Lapsi ei tunnu stressaavaan vaan menee sinne joka aamu milellään ja tekee läksynsäkin varsin iloisesti. Tosin hän haluaa että tarkistan kaiken joka päivä, mutta luulen että se on enemmänkin lapsen aikaa äidin kanssa kuin koulupränttäystä.
Olen todennut itsessäni että kestän huonosti sitä että en aina itse osaa tuosta vaan lapsen tehtäviä. Eilenkin oli ranskassa yks tehtävänanto niin hankalasti sanottu etten ymmärtänyt siitä yhtään mitään! En edes sanakirjan avustuksella. Vein sen tänään töihin ja kysyin kolleegoilta. Vain ranskaa äidinkielenään puhuvat osasivat selittää tehtävän! Silti minua otti pattiin ja pahasti :-o Tämä paha luonteenpiirre on ajamassa minua hollannintunneille, sillä kolmannella luokalla alkoi pakollinen toinen kotimainen.
Minä en mieti Suomeen muuttoa sillä siellä koko koulu olisi minun harteillani, sillä mies ei osaa suomea. Ranskaa hän osaa oikein hyvin mutta on vähemmân kirjallinen tyyppi kuin minä.
Koulun stressaavuus on minulla suoraan verrannollista kulttuurisiin eroihin. Täällä on tosi autoritaarinen systeemi. Hyvääkin on, ainakin kuri on kovempi kuin Suomessa.
Neljäsluokkalaisilla on äidinkielen lisäksi pakollisena yksi kieli (yleensä englanti). Neljäntenä (tai viidentenä) vuonna voi aloittaa toisen vieraan kielen. Oman poikani äidinkieli on suomi ja hän on ruotsinkielisessä kieleikylpyopetuksessa ja lisäksi hänellä on nämä kaksi vierasta kieltä. Tästä siis syntyy neljän kielen paketti.
Kyllä saksalainen järjestelmä tuntuu aika kilpailuhenkiseltä, jos jo neljäsluokkalaisista erotetaan jyvät akanoista ?
... minkälaista sotilasmeininkiä! Ja kuinka vaikeita laskuja noin pienellä! Kyllä meillä riittää vielä ihan ne murtolaskut, kertotaulujakin jankattiin kolmannella niin moneen kertaan -- ja arvatkaas onko ne päässä vieläkään! Kovin on äitinsä matikkapää..
Ja vain yksi vieras kieli, eli englanti.
Kovalta vaikuttaa tuo Saksan tyyli, ei pärjäisi meidän poika.. Nyt kuitenkin tykkää koulusta vaikka välillä vähän töitä teettääkin.
Hei, meillä 10 v poika on nyt neljäsluokkalainen. Matematiikassa mennään kyllä hurjasti eteenpäin ja joka viikko tulee laskuja läksyksi monta sivua. Kaikki kirjan tehtävät tehdään, myös vaikeat lisätehtävät. Poikani on innostunut matematiikasta ja pärjää hyvin, mutta jos asiat eivät ole näin, uskon että läksyihin menee paljon aikaa. Pojalla ei ole ollut vielä jakolaskua jakokulmassa (kuten esimerkissäsi), vaan se näyttäisi olevan vasta tulossa, tänä vuonna kuitenkin. Nyt on ollut vasta kertolaskussa nopeusharjoituksia.
Poika on stressaanutnut koulusta kyllä, mutta ei niinkään matematiikasta (lempiaine). Enemmän hänstä stressaa kirjoittamistehtävät sekä kieliopinnot, joita on paljon (suomi, ruotsi, englanti, saksa).
Poika vaatii itseltään paljon, paljon helpommallakin pääsisi jos rima ei olisi niin korkealla. Autan poikaa englannin ja saksan opintojen kanssa, muuten hän hoitaa koulunsa aika itsenäisesti. []