Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tasokurssit koulussa,

Vierailija
18.08.2007 |

Tämänpäivän hesarissa oli yleisönosaston kirjoitus tasokursseja vastaan. Olisi kiva kuulla mikä yleinen mielipide. Vastustaako tasokursseja vain ne, joilla oma lapsi ns " heikompi" vai vastuutaako myös ns. lahjakkaiden lasten vanhemmat.

Itse päädyin tänä vuonna siihen, että jaon ne 3 ruhtinaalista jakotuntia juuri niin, että ns. nopeat oppijat, ne joilla ei ole vaikeuksia etenemässä laitoin toiseen ryhmään ja hitaammin oppivat ja etenevät laitoin toiseen ryhmään. Hitaammin ja enemmän tukea tarvitsevien oppilaiden ryhmä on myös pienempi, jotta minulla olisi enemmän aikaa heille henkilökohtaisesti.

Missään vaiheessa en ajatellut lapsille tai vanhemmille sanoa syytä, miksi ryhmäjaot on tehty näin, enkä usko, että se herättää mitenkään lasten keskuudessa kyselyjä.

Teilataanko minut nyt tämän asian takia. Onko tason mukaan erottelu, ehdottomasti vain huono ratkaisu? Itse ajattelin, että pystyn näin keskittymään pienemmän ryhmän kanssa heidän ongelmiinsa oppimisessa paremmin ja voimme edetä ryhmissä hiukan eri tahtiin.

2lk ope

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittikohan sen kirjoittaja ihan näitä alkuluokkien " tasojakoja" ..?

Minusta ne ovat todella hyväa asia. Lastemme koulussa on jo vuosia tehty niin, että kaikki ekaluokkalaiset (3 luokkaa) jaetaan neljään eri tasoryhmään lukemisen ja kirjoittamisen suhteen. Viikossa on sitten jokusia tunteja jolloin ollaan näissä ryhmissä. Joka luokan ope ottaa yhden ryhmän ja yksi tuntiope ottaa sen neljännen.

Siinä missä tasoiltaan heikoin ryhmä harjoittelee lukemista, luetaan parhaiten lukevien ryhmässä jo pitkiäkin romaaneja. Ryhmien nimet eivät ole tyyliin " heikot, miltei heikot, keskitasoset, huiput" vaan esim. " oravat, kissat, koirat ja hepat" .

Yleensä joulun jälkeen ei enää ole ryhmiä vaan kaikki osaavat jo lukea ja kirjoittaa.

En ole kuullut, että kukaan vanhemmista vastustaisi tätä menettelyä. Päinvastoin, se on kaikista tosi hyvä juttu. Eikä tosiaankaan ole niin, että heikoimpien lukijoiden ryhmässä aloittanut olisi lopun kouluaikansa leimattu huonoksi. Lapseni ystävä oli heikoimpien ryhmässä aikoinaan ja nyt siirtyi seiskalle luokkansa parhaana. Ja toisaalta oma lapseni oli parhaiten ryhmässä ja on nyt ihan keskitasoinen koulussa.

Vierailija
2/8 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että oma menettelytapasi on ihan vakiokäytäntö alkuopetuksessa. Näin olen käsittänyt.

Eka- ja tokaluokkalaisten erothan ovat vielä niin valtavia, että on pakko tehdä noin. Ja kuten tiedät, monella muullakin tunnillakin saa tehdä eriyttämistä.

Muistan hyvin, kun yhden lapseni luokalla sai viedä syksyn alussa pulpettikirjan kouluun. Yksi toi jonkun Potter-kirjoista, toinen toi Teemu-kirjan. Eli eroja on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa, missä olen ollut töissä, on esim. vieraissa kielissä ja matematiikassa tasoryhmät.

Positiivista palautetta on tullut niin vanhemmilta kuin oppilailtakin. Kiusaamisia ei ryhmien tiimoilta ole havaittu.

Tämä siis tosin yläkoulussa, mutta ei minusta huono ajatus alakoulussakaan.

Vierailija
4/8 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä perusteluja kirjoittaja käytti vastustaessaan tasoryhmiä?

Vierailija
5/8 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Halutaanko lapset jakaa " välkkyihin" ja " pönttöihin" jo 7-vuotiaina?"

(tää ei ollu otsikko vaan vain lainaus)

Perustelee sillä, että lapsi on kokonaisuus ja lukeminen on vain pieni osa-alue. Ja että eihän musiikissa ja liikunnassakaan ole tasoryhmiä.

Kaikenkaikkiaan aika sekava teksti minusta ilman varsinaista " leipää" tai asian ymmärtämistä.

" Hyvä opettaja pystyy näkemään kokonaisuudet ja hän pystyy motivoimaan jokaista lasta sopivalla tavalla ryhmässä työskennellessä."

Jotenkin luulen, että kirjoittaja ei oikein tajua koko juttua. Kirjoittaja on ilman mitään titteliä (ei siis ole itse ope).

-2

Vierailija
6/8 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika oudolta kyllä kuulostaa.

Ja jotenkin hassua verrata esim. lukemista juuri liikuntaan ja musiikkiin.

Vierailija
7/8 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina ainakin kannatan tasokursseja! Omat lapset ovat vielä alle kouluikäisiä mutta toivon, että kun he menevät kouluun heidän tarpeisiinsa vastattaisiin. Olivatpa sitten hyviä, keskivertoja tai huonoja, kunhan saavat itselleen sopivaa ja hyödyllistä opetusta.

Itse olen äärimmäisen huono matematiikassa enkä saanut sitä tukiopetusta mitä olisin tarvinnut, itkien yritin opetella eikä siittä mitään tullut, säälistä pääsin yläasteella luokalta vaikka tosiasiassa minut olisi pitänyt jättää luokalle. Tänä päivänä numerot ovat minulle edelleenkin vaikeita, tosin olen oppinut hyväksymään asian ja hyödynnän niitä alueita jotka ovat vahvuuksiani.

Vierailija
8/8 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka minusta nuo alkuopetukset ryhmät eivät mitään tasokursseja olekaan. Täälläkin aina ihmetellään, että mitenkähän lapseni mahtaa pitkästyä, kun osaa jo lukea ja kirjoittaa ja laskea kouluun mennessään ja toiset vasta opettelevat. Tämän takia ryhmät pitää juuri tason mukaan tehdäkin. Näin on meidänkin lasten kouluissa tehty, eikä yksikään lapsistani ole pitkästynyt. Ja sitten taas ne, jotka vasta harjoittelevat, saavat tehokasta opetusta, ja monet heistä saavuttavat taidoissa aika nopeasti nämä osaajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi