Legojen / Dublojen pesu?
Miten olette pesseet (esim. käytettynä ostetut) Legot tai Dublot? Ja kyllähän niitä on kai hyvä itsekin omassa käytössä välillä pestä.
Kestääkö Legot konepesua? Jotenkin muistelen, että joku olisi pessyt astianpesukoneessa..? Vai pyykkikoneessa pesupussissa..?
Mietin tässä meille Dublojen ostamista ja varmasti käytettynä tulee osa hankittua, niin haluaisin toki pestä ne mahdollisimman hyvin ennenkuin otetaan käyttöön. Kertokaapa miten te muut olette tehneet :)
Kommentit (3)
Olen pessyt legoja pyykinpesukoneessa, muuan pyykin seassa. Legoja pesupussiin ja pesupussi koneeseen muun pyykin kanssa siksi, että pyykki estää kolhiintumasta. Ostin joskus ison satsin ja pesin useammassa erässä tällöin 60 asteessa, mutta ehkä 40 astetta on parempi. Tuolloin tuli joidenkin ukkojen käsiin karhentumaa, mutta ei muita vaurioita.
Juuri satuin lukemaan Legon kuvastoa ja siinä sanotaan tarkalleen ottaen näin:
"Tiesitkö, että Lego palikat voi pestä 40-asteisessa vedessä miedolla pesuaineella?"
Eli jos valmistajan ohjetta haluaa seurata (mitä suosittelen!) niin en ainakaan itse laittaisi astianpesukoneeseen.
T: Vesku
[http://www.lelutalo.fi/]
Meillä on tosin vielä pääasiassa niitä isoja vauvalegoja (Primoja), jotka pysyy hyvin yläkorissa. Olen valinnut alhaisimman pesulämpötilan, joka meillä on 50 astetta, ja hyvin on palikoissa naamat yms. kuvioinnit säilyneet.
Kaverit on pesseet osa myös pyykinpesukoneessa. Jatkossa varmaan, kun mekin siirrytään tavallisiin (eli pienempiin) duploihin ja legoihin, pesen tyynyliinan sisällä pyykinpesukoneessa. Mielestäni joissain legopakkauksissa olen nähnytkin 40 asteen vesipesu -merkin.