ELOKUISTEN 07 vauvojen elokuu
Aloitin nyt pinon tuoreille elokuisille. Katsoo tuleeko vielä juttua. Meillä tuo poika on nyt 10vrk vanha ja univelkaa on alettu keräämään. Viime yönä valvoskeli (ehkä kuumasta ja kosteasta säästä johtuen) ensin vauva imutellen ja sitten isosisko siihen perään kuunnellen ukkosta. Onneksi mies vei isosiskon tänään leikkimään muualle, että sain nukkua pojan kanssa päikkäreitä. Hieman jännittää miehen isyysloman lopetus ensi viikolla. Mitenköhän sitä sitten pärjää..
Mitäs muille kuuluu?
Västis ja poika 10vrk
Kommentit (54)
Meillä taas syödään ja nukutaan, nukutaan ja taas syödään :oD Poika tankkaa pullosta 80-120 ml kerralla ja eilen illalla kävi nukkumaan 22:00. Siitä herättiin 4:45 syömään ja eikun taas nukkumaan...... Tuo poju on tosi kova nukkumaan ja auta armias ettei häntä silloin siirrellä vaunuissa tai autossa. Yleensä valvomisia on 2 kertaa päivässä milloin samalla ollaan horroksessa ja sit syödään. Ne valvontahetket kestää 1-2 tuntia ja sen päälle otetaan 5-6 tuntia unta ;o) Ukko tykkää möllöttää vaikka sängyssään, mut eihän sitä raaski siellä pitää.
Meillä siis poju saa maitonsa pullosta moninaisista syistä johtuen enkä tule asiaa tuskin katumaan. Kestovaippoja ollaan sen sijaan päästy kokeilemaan ja nehän ne taas kerran ovat meille pelastus : jo edelliseltä tuli pisut kertiksistä läpi ja kestot vaan pitää. Nyt oon hommaillu pieniä kestoja lisää kun poju ei ollutkaan yli 4 kg vaan 3210 syntyessään. 10.8 oli jo yli syntymäpainon eli 3230. Huomenna taas neuvolaan.
Isot siskot ovat haltioissaan ukosta ja meillä suunnitellaan jo ristiäisiä. 16.9 ois sopiva päivä kun isälläni on silloin synttärit : täyttää 79v !!! Nimikin on jo valmiina, mutta työnimi on muuttunu Eemeliksi kun ei häntä voi Lahjaksi sanoa.
Mites muiden ristiäissuunnitelmat ?
Rapuäiti ja Eemeli 9 päivää
meillä mennyt mukavasti jo kolme päivää kotona. saatiin poika viime la ja oli kyllä helppo synnytys ;)
poika oli 52cm pitkä ja paino 3565kg.
poika nukkuu syö ja nukkuu. yks yö mennyt valvoessa mut muuten on kyllä nukuttu hyvin. tänään ensimmäinen neuvola. jänään et onko paino jo tullut takas.
en muista yhtään kuinka useasti sitä nyt sit käytiin neuvolassa? no se selviää tänään..
meillä esikoinen innoissaa hoivaa vauvaa ja tosi hellästi. ainakin vielä. siinä on kyllä iso sisko ainesta en usko että mitää ongelmia meille tulee jos vaan tosiaa huomioi tarpeeksi häntäkin ;)
ihanaa kun on pieni nyytti sylissä,sitä vois tuijotella vaikka kuinka paljon ;)
siis aivan ihana! olen niin onnellinen lapsistani ja miehellekin siitä oon sanonut et ihana kun oot olemassa ja antanut minulle nämä kaksi rakasta lasta.
nyt itelle aamupalaa,imetys vie kivati energiaa ni täytyy syödä.
onnellinen ankka ja poika 5vrk
Meillä on ristäiäiset jo 2.9., jotta äitini ehtii vielä olla Suomessa ristiäisten aikana. Etunimi on valmiina ja sen tietääkin jo osa suvusta, mutta muut nimet ovat vielä hakusessa.
Meillä oli nyt muuten rauhallisempi yö, poika siis nukkui, mutta isosisko heräsi liian aikaisin. Jännitti kai toinen kerhopäivä. Vanhemmat vain taas ovat silmät ristissä.
Poika tykkää olla aamupäivisin mielummin hereillä. Aika vähän itkee, vaipanvaihto nälkäisenä itkettää sekä joskus masuväänteet. Mutta murisee kovasti.. Pieni leijonapoika.
Minä imetän ja maitoa on joka paikka täynnä.. Toinen puoli suihkuaa ja pojalla on sen kanssa välillä pulmia, kun maitoa tulee nopeammin kuin ehtisi niellä. Omat ja pojan vaatteet myös kastuvat helposti. Jossain vaiheessahan se tasoittuu, mutta nyt on vielä aika säätämistä ja maidokerääjien kanssa saa myös temppuilla. Eipä tarvitse pumpata pakkaseen maitoa, kun kerääjiin tulee sen verran, että pikkuhiljaa pakastimessa on maitoa, vaikka olisinkin hetken pois.
Me osakestoillaan ja mieskin osaa kestot riisua, vaikka itse käyttää kertiksiä. Poika on vielä sen verran pieni, että osa kestoista on liian isoja, mutta äkkiähän painoa tulee lisää. On vain niin ohuet reidet verrattuna isosiskon vastaaviin aikoinaan, että liian isoja vaippoja ei kannata laittaa, olkoon kestoja tai kertsejä.
Onneksi ilmat viilenevät, meillekin tulee varmasti järkevämpi ruokarytmi, kun ei tarvitse janohörppyjä niin usein. Talo on hetken vielä hiljainen, joten painun aamupäiväunille..
Västis ja poika pian 11vrk (huomenna olisi la)
Kiva että löytyi jo elokuisten pino.
Meillä tyttö nyt 2,5 vko ja mukavasti on lähtenyt liikkeelle elo. Vauva nukkuu hyvin ja lähes koko ajan. Meillä esikoinen ei nukkunut niin paljon ja ei koskaan yhtäjaksoisesti yli kahta tuntia ja nyt kun tämä kupus vetelee helposti 4 tuntiakin putkeen niin tuntuu että tässähän pääsee helpolla :)
Tosin eilen aloitettiin jekovit tipat ja annoin yhden tipan ja heti oli vääntöä ja ähinää puoleen yöhön asti ennenkuin nukahti. Mahtaakohan se yksi tippa jo aiheuttaa tuon vai sattuiko vain samaan aikaan? No mahdollisesti jos tämä jatkuu niin täytyy miettiä jos ei sitten hetkeen antaisi. Eikös täällä ollut joku muukin joka oli siirtänyt tippojen antoa (en muista nimimerkkiä)? Aloitin nyt tänään antamaan myös Disflatylia kun näyttää tuo masu jonkin verran vaivaavan.
Täysimetyksellä meillä mennään, tosin aiotaan jos minulla jokin meno niin antaa korviketta. En jaksa alkaa pumppailemaan pulloon kun esikoisen kanssa sitä tein, mutta tämä saa nyt oppia korvikkeellekin jos satunnaisesti tarvii. Tänään just menossa viemään koiraa lääkäriin ja voi olla että joutuu mies antamaan korviketta (jos ei nyt satu koisimaan koko ajan kun olen poissa, mikä varsin mahdollista).
Meillä on ristiäiset 8.9 ja nimi on päätetty. Olimme jo jonkin verran miettineet sitä ennen syntymää kun tiesimme että tyttö tulossa.
Meillä 2v 2kk esikoispoika on suhtautunut ihan ok tulokkaaseen, mutta alkava uhma ja muutenkin varmaan vauvan syntymä ja se, että kaikki ollaan täällä kotona käkkimässä (mies on koko elokuun kotona) on saanut esikoisen aina välillä kiukuttelemaan ja raivoamaan mitä ihmeellisimmistä syistä. Joskus hermo tosi koetuksella.... Mutta onneksi osaa olla kivakin ja on kiinnostunut vauvasta, varsinkin mitä sen vaippaan on tullut :D
Esikoinen jatkaa osapäiväisena päiväkodissa, ainakin osan viikosta. Saa nähdä sitten miten arki muotoutunee syyskuusta.
pitkästä aikaa täällä kirjottelen. tai siis tääl vauva puolel nyt eka kerta. kävin tuol odotuspuolel kertomas kans vauva uutiset ja katsastaa odottajien kuulumiset.
meille siis syntyi kolmas poika 10.8 rv 39+4 perjantai aamuna 7.37.
3kg240g 50cm. paljon mustaa tukkaa.
on aivan ihana peikko poika/leijona poika.
koko ajan tekisi mieli sylkitellä, suukotella ja vauvan tuoksu, voiko sitä saada tarpeekseen?
ihan hyvin on lähteny menemään , nukkuu ja syö mukavasti. maitoa vaan tuppaa nyt tulem,aan multa vissiin vähän liikaakin kun sit puklailuttaa.
vanhemmat lapset kyl ottaa kaikki irti äipästä et kyl töitä riittää.
esikoinen alotti taas päiväkodissa , keskimmäinen hankala tapaus kun ei meinaa nukkua päikkäreitä eikä iltaisin. ja ite ei kyl oikeen viel jaksa aktiviteettia järjestää. kyl tää tästä.
onks muilla tätä hikoilu ongelmaa ?tää ilma ja sit viel nämä hormonit.
hyviä vointeja .
äippä ja pikku-ukko 6 päivää.
Nostan tätä samalla, ettei tipahda ihan alas.
Meidän rauhallinen poika nukkuu jo " yöunia" ja samoin isosisko, ihmeellistä. Tänään poika voi kyllä yöllä valvoskellakin, kun on ollut tavallista vähemmän hereillä päivän mittaan. Ihmeellistä, kun esikoinen kukkui aina puolille öin ekat pari kuukautta. Maanantaina alkavat äidin pelkäämät d-vitamiinitipat, joten voi meidänkin illat mennä ranttaliksi. Saa nähdä tuleeko paljon vatsanväänteitä. Edellisestä kerrasta vähän huonot kokemukset.
Nyt itsekin voisin kyllä jo painaa pään tyynyyn, jotta jaksaa taas öiset rumbat.
Västis ja poika 13pv
oli pitkä synnytyskertomus ja toinen meidän kuulumiset ja ne molemmat tekstit hävisi kuin taivaan tuuliin,kun ne muka lähetin tänne.
Lyhyesti:
Meillehän syntyi ihana menninkäistyttö mustine,tuuheine hiuksineen,mitoin 3360g ja 50cm 2.8.07.
Hän on hyvin rauhallinen,hereillä ollessaan erittäin skarppina seuraa ympäristöään.
Nukkuu 3-5t putkeen,eikä herää vaik imuroi tai siirtää turvaistuimesta sänkyyn tai ottaa syliin.Yks päivä käytin sähkövatkainta samaan aikaan imettäessä ja tyttö nukahti siihen mekkalaan onnellisena.
pe 3.8 painoi 3260g(terkan 1. kotikäynti)
la 4.4 painoi 3210(lääk,tark polik.synnytyksen takia)
to 9.8 painoi 3250g(painonnousu vain 40g,pyysin päästä välipunnitukseen)
ma 13.8 painoi 3750g (painoa lisää 500g)
to 16.8 painoi 3880g...eli välipunnituksesta noussut 130g lisää...Eli viikossa(9-16.8) tytöllä nousi pelkällä tissimaidolla paino huikeat 630g!!!
Kestoiluun hurahdin niin täysin,että sen aloitettua 4 päivän iässä,en oo kertiksiin koskenutkaan,enkä koskekaan.
Vauva nukkuu meidän keskellä.Ei olla hennottu yhtään lasta nukuttaa omaan sänkyyn,ennenkuin vasta sit,kun he on olleet noin 10kk-12kk....
Sisarukset,taaperoa myöten on ihan rakastuneita Lahjaan,puhumattakaan meistä vanhemmista.
Tää vauva-aika on kyl ihanaa aikaa ihan koko perheelle.
Lumina ja Lahja 17 päivää
Mäkin liityn nyt tänne elovauvojen puolelle =)
Kysynkin heti teiltä täällä, joilla nyt tyttövauva. Olen nyt alkanut ihmetellä vaipanvaihdon yhteydessä sitä, että vauvan emättimestä tulee aika ajoin aivan kuin valkovuotoa ja joskus seassa on myös sellaista rusehtavaa / verestävää väriä. Mistähän mahtaa olla kyse ?
Soitin jo sairaalallekin ja kysyin heiltä ja siellä kätilö vain sanoi, että pitää seurailla tilannetta. Alapäätä olen pitänyt puhtaana ja aina kakkavaipan vaihdon jälkeenkin pessyt myös etupuolelta.
Mitä tämä siis voisi olla ? Esikoinen kun oli poika, niin ei ole vastaavasta mitään kokemusta...
Muuten vauva on varsin suloinen pakkaus. Mahavaivoja meilläkin podetaan ja tänään oliskin vielä tarkoitus antaa noita Disflatyl tippoja. Päivällä tein masuhierontaa vauvalle ja sen jälkeen tulikin ilmaa pihalle ja kakka myös. Nyt taas iltaa kohden tuntuu, että oireet pahenee... =(
Mutta kertokaa mulle mielipiteitä tai tietoa tohon alapää juttuun..vaivaa melkomoisesti mua.
lion+tyttö 1vko+1 pvä
Lion: On ihan tavallista, että äidin hormonit saavat tytöiltä tulemaan valkovuotoa ja jopa ns. " menkavuotoa" alussa, samoin kuin voivat turvottaa rinnat (jopa pojilla). En vain enää muista, milloin sen pitäisi loppua. Neuvolasta varmasti tietävät sen.
Meillä oli tänään eka punnitus sairaalan jälkeen ja olin helpottonut, että paino nousee hyvin. Syntymäpaino oli 3600, sairaalasta lähtöpaino 4vrk:n ikäisenä 3370 ja nyt 4040, kun ikää 2vkoa. Meidän poika ei harrasta iltatankkailua, joten tankkailee öisin lähes samaan tahtiin kuin päivisin.
Ähkinää ja murinaa kuuluu taas, täytyy mennä tutkimaan, mikä hätänä..
Västis
Minä en ehtinyt odotuspuolella kirjoitella kun loppuajasta muutaman kerran, enemmänkin olen lukenut juttujanne. Mutta ajattelin silti tulla kertomaan että meille syntyi 13.8 suloinen tyttö vauva.
Neiti on rauhallinen tapaus, nukkuu ja syö. Mutta toisella kertaa lisää.....
Tosiaan kiitos vastauksestasi ! Helpotti jo lukea, että verinenkin vuoto voi olla normaalia. Ei sitä vuotoa tänään ole näkynytkään vielä, mutta aamupesuja tehdessä huomasin, että neidin tissit olivat jotenkin normaalia kohommat.. Eli johtunee juuri tuosta samasta hormoni jutusta.
Kovasti oli meillä ähinää ja puhinaa viime yönä. Vauva yrittää ihan kamalasti saada ilmaa tai kakkaa tulemaan ja pusaaa niin maan perusteellisesti. Pieniä paukkuja sai kyllä aikaiseksikin. Illalla annettiin eilen ekaa kertaa sitä Disflatyliä, mutta eipä se kai heti ihan tehoakkaan.
Nyt taas heippa !
lion+ neiti 9pvää
Täällä istutaan poika rinnalla ;) Ei ole vain niin ongelmatonta tämä imetys.... Paino kyllä nousee, mutta toinen rinta on kipeä ja taitaa olla eka haavakin :( Saa nähä kauanko jaksan taistella. Imuote näyttää ihan hyvältä, enkä oikein enää tiedä, mitä tehdä. Ajattelin kyllä kokeilla rintakumia tuohon kipeään rintaan, onko hyvä idea?Auttakaa viisaammat!
Muuten täällä sujuu hyvin, poika syö monta kertaa yössä, ja jonkin laista rytmin alkua havaittavissa... Päikkäreille aijon tästä kyllä suunnistaa, kunhan herra nukahtaa, mies onneksi vielä isyyslomalla, joten hoitaa tuon esikoisneidin 4v. Neiti on muuten ylpeä isosisko, pienellä mustasukkaisuudella höystettynä. Haluaa pitää sylissä monta kertaa päivässä.
Oma vointi on hyvä (rintoja lukuunottamatta), joten kyllä tämä tästä! Voikaa hyvin kaikki äipät ja uudet vauvat!
Emma ja poika 13 vrk
Meillä taitaakin olla samanikäiset lapset. Meillä esikoistyttö on syntynyt 05/03 ja nyt poika tosiaan syntyi 5.8. Tuohon kipeään ja veriseen nänniin kannattaa laittaa sitä villarasvaa lashinolia tai punaista bepanthenia. Niitähän ei tarvitse putsata pois ennen imetystä. Minulla oli esikoisen aikana rintakumi päivän tai kaksi käytössä juuri tuosta syystä. Imuote onneksi säilyi kumista huolimatta ihan hyvänä vauvalla, joten oli helppo jatkaa imetystä, kun rinnanpää oli parantunut. Mutta se vaara siis rintakumissa on, että imuote vääristyy. Imuote voi vauvalla kyllä vahingossa olla huonompi, jos rinta on tosi täynnä ja pinkeä. Silloin vauva ei saa kunnolla kiinni koko nänninpihasta, vaan vain nännistä, jolloin se imeminen voi saada nännin rikki. Tuollaisissa tapauksissa kannattaa vähän lypsää täyttä rintaa ennen vauvan siihen tuloa tai sitten pehmentää rintaa esim. lämpimällä jyväpussilla. Itsellä on helpompi saada " oikea" imuote vauvalle sängyllä maaten. Istuiltaan tarvitsisi tyynyjä niin paljon kättä tukemaan, etten aina jaksa sitä virittää. Minulla on tonen rinta ns. suihkutissi, jolloin siitäkin vauva voi helposti ottaa väärällä tavalla kiinni, kun maitoa suihkuaa joka tapauksessa. En osaa muuten neuvoa enempää, mutta imetystukineuvoja voi saada myös skypen kautta www.imetystukilista.net .
Nyt esikoista viihdyttämään. Mies töissä isyysloman jälkeen.
Västis
Pitkästä aikaa kirjoitan... Olen unohtunut täysin vauva touhuihin ja koko ajan on ainakin olevinaan ihan kamala kiire!! Muilla samaa?!
Meillä siis tuo karhu tyttö (murisee kovasti ;)) on nyt 22 päivää vanha.
Mitään rytmiä ei ole ja sen kyllä huomaa kun oma vireystaso on aika nollilla! Esikoinen 2,5 vuotta pitää huolen siitä, että päikkäreistä on turha edes haaveilla!
Millonkohan sitä sais jonkun järkevän rytmin tähän touhuun???
Muistelen, että esikoisen kanssa oli heti aika hyvä rytmi ja syöttövälit alusta asti 4 tuntia. Tämän kanssa ei mitään!!! Syö kolme tuntia vähän väliä ja sitten nukkuu vaikka 4 tuntia, syö taas, nukkuu kaksi tuntia syö ja nukkuu vaikka kolme tuntia!! Aika hektistä....
Kakkaakin tulee aika reilusti. Yöllä noustaan jopa välillä ihan vaan sen takia, että vaihdetaan vaippa.
Muuten kaikki on hyvin ja vauva on kiltti. Ei paljon itke ja on muutenkin tyytyväisen oloinen.
Itsekin olen selvinnyt kohtutulehduksesta mikä pamahti yllättäen päälle viikko synnytyksestä. Kahta antibioottia sitten viikon ajan popsittiin ja sen kyllä huomas, pikkusen meinaan väänsi vauvalla mahaa. Mutta nyt siis jo paremmin asiat!
Miehellä alkaa kesäloma sunnuntaina!! Ihanaa!!!
Onnea kaikille nyt täytyy kiiruhtaa syöttämään!!!!!
T: Mona ja muksut
piti kans Lion:lle vastata, että on aivan normaalia ja ne vauvan tissitkin voi olla useita viikkoja turvoksissa. Meillä on vieläkin ja vauva siis tosiaan kolme viikkonen.
Ei siis huolta!!
Olempa ollut sokea ku en ole muka huomannu tätä pinoa vaikka aina välilä olen käyny kurkkaamassa :)
Eli onnea vielä kaikille vauvautuneille!
Tänään käytiin äitiysneuvolassa tarkastuksessa, poika on nyt reilun 10 päivää vanha sulopakkaus. Neuvolatäti kehuskeli niiin paljon pikkuista että kyllä siinä ihan hymy oli herkässä...niin ku muutenki! Meillä pikkumies hereillä ollessaan kuuntelee ja katse seuraa tosi tarkkaan, terkka sanoiki että luulis paljon vanhemmaksi/ yliaikaseksi vauvaksi..
Kaikki oli siis hienosti, vauva on kasvanu pelkän rintamaitoni turvin hyvin, syntymäpaino oli siis 3560g, kotiinlähtöpaino 3310g (2pv), tiistaina kontrollipäivänä 3390g(4pv), torstaina bilikontrollissa 3480g(6pv) ja lauantaina biliyön jälkeen 3550g. Nyt Vilperi painoi jo 3680g! Eli siis ensimmäistä kertaa imetykseni näyttää onnistuvan! Olen niin täpinöissäni ollu siitä! Aluksi rintojen päät oli tosi kipeät ja meinas vähän haavautua/arpeutua yhestä kohtaan, mutta paranivat äkkiä..Toinen rintani on myös melkonen " suihkutissi" ilmeisesti se on sen verran pienempi ku tuo toinen ettei se pysty säilömään tavaraa samalla lailla ku tuo toinen :) Maitoa tulee paljon, poika tankaa hereillään oloajan melkein koko ajan ja sitte tietty pulautellaan ylimääräiset...
Meille tosiaan ilmesty keltasuutta vauvalle kotiintumisen jälkeen. Kontrollikäynnillä biliarvot oli 240, mikä ei aiheuttanu toimenpiteitä...torstaina päätettiin mieheni kanssa lähteä näytille ku mielestämme oli enemmän keltasen näkönen, arvo oliki jo 280, mutta pääsimme kotiin, perjantaina kontrolli ja arvo oli 310 ja jouduimme osastolle takasi, poika lampun päälle ja minä meijerinä. Päivä bilibedissä ja arvo tippui jo 230 ja päästiin kotia, nyt terkka meinas että on poistumassa keltasuus...
Kotiuduttu ollaan hienosti, poika nukkuu ja syö tietty enimmäkseen mutta sunnuntaina valvoi kokonaiset 6h! Ei vaan malttanu nukkua. Iltosin tankataan aika lailla tunteja, nukahdetaan yöunille 22-23 ja unta riittää sitten sen 4h, sen jälkeen on vähän katkonaisempaa tuo nukkuminen, vieressä kyllä nukkuis mutta ku nostat sen sänkyyn niin alkaa kähisemään..Meilläki osa kestoillaan, tosi paljon tykkään käyttää kestovaippoja, mutta aika isoja meilläki suurin osa vaipoista on, harsoja olen taitellu kuorien sisään, ylivuotoja ei ole tullu millään vaipoilla..yöksi olen laittanu kertiksen koska huomasin että poika herää vaipanvahdossa täysin niin olen siis yrittäny viivyttää vaipanvaihtoa...melkein joka vaippaan tulee kakka, mikä on mulle uutta ku edelliset kakkas sen kerran päivässä, mutta ilmeisesti maitoa tulee tarpeeksi...
Ristiäiset on vielä järkkäämättä mutta aattelin mahd äkkiä ne pitää jos vaikka ilmoja ois vielä olla sitte ulkonaki..nimi on ollu jo kuukausia valmiina, kummipariskunta vielä pitäis keksiä...
Ihanaa vauva-aikaa kaikille, täytyy mennä maksamaan laskuja ku vauva vielä nukkuu..Palaillaan!
Nani76 ja Vilperi 10pv
kirjoittelempa minäkin tänne vauva puolelle, kun tämän kerran löysin. Mukava, että muitakin innokkaita palstailijoita on paikalla, vaikkakin kirjoittelut omalta osaltani niukahkoja, kun poika tarvii niin paljon äitiä ja etenkin tissiä.
Samoja juttuja täälläkin, syödään usein ja ei oikeastaan ole vielä rytmiä vakiintunut, yötä päivää samalla tavoin. Mutta hyvä kun pojalle maito maistuu ja on saanut tissistä tarvitsemansa. Välillä rinnat on todella pinkeät ja pojan on vaikea saada imemistä alkuun, ite olen tuolloin käyttänyt rintakumia ja tänään tuli tilaamani rintapumppu postissa, joten siitä lienee myös helpotusta asiaan. Suihkutissit löytyy täälläkin, pojan hankala silloin imeä, kun suihkuaa valtavasti, siihenkin olen välillä kumia käyttänyt ensiapuna. Pääasiassa yritän tietysti imettää ilman kumia, mutta eipä kai tuosta kumistakaan mitään haittaa ole, jos poika imee kuitenkin ilmankin sitä hienosti?
Onko jo napatyngät irronneet teidän vauvoilta? Täällä on vielä pikkasen kiinni ja näyttäisi irtoavan lähipäivinä. 1-2 viikkoa kait sen irtoaminen yleensä vie aikaa..
Mitenkäs olette äidit voineet synnytyksen jälkeen? Täällä ihan ok, episiotomia haavaa jouduin lääkärissä käymään näyttämässä, kun oli herkän oloinen ja terkka epäili alkavaa tulehdusta. Sain lääkekuurin varmuuden vuoksi, vaikka olisi kuulemma saattanut mennä itsestäänkin ohi, no paraneepahan nopeammin. Jälkivuotoa on yhä ja ollut koko ajan synnytyksen jälkeen mielestäni aika niukkaa, välillä miltei samaa luokkaa kuin kuukautisten aikana, mutta pääasiassa paljon niukempaa ja vaihtelee tuo vuotojen määrä, välillä vuotaa ja taas ei juuri lainkaan.
Vauvan tuoksuista päivänjatkoa!
vauva2006 ja poika 13pvä
En olekkaan tätä pinoa vielä huomannut, mutta kiva että eloisten vauvoille on jo jonkinlainen paikka olemassa mihin voi kirjoitella vauvoista!
Täällä voidaan hyvin. Sekä äiti että vauva. Vauva on hyvin rauhallinen tapaus ainakin tähän asti ollut. Tasan kerran on saanut huutokohtauksen joka kesti 5-10min ja se johtui siintä kun ei meinattu löytää hyvää imetysasentoa. Yöt meillä nukutaan paremmin kuin hyvin. Tyttö menee yöunille siinä 20 pintaan ja kun itse menen siinä 22-23 aikoihin nukkumaan herää tyttö tuolloin syömään, ja syö sen 10-15min. Seuraavan kerran tyttö herääkin vasta 4-5aikaan aamuyöstä ja syö taas sen 10min ja nukhataa heti itsekseen. Seuraava tankkaus onkin sitten 7-8 aikaan aamulla ja ylös noustaan siinä 9.30 tienoilla, jolloin esikoinenkin heräilee.
Ilmavaivoja tytöllä tuntui alkuun olevan, ei niistäkään huutanut mutta tuntui ähistelevän kakkaa niin kovasti joten oletin sitten johtuvan vastavaivoista. Mietin sitten josko se johtui mun liiallisesta pepsin kittaamisesta joten lopetin sen juonnin ja samantien vauvan masuvaivat taikka ähinät katosivat, joten kait sillä oli jotakin tekemistä tuon kanssa.
Kakkaamisen tyttö osaa ja vähän liiankin hyvin. Neiti tekee päivän aikana varmaan 20 kakat ja pariin otteseen on tyttö jopa onnistunut ampumaan tuotoksensa suoraan äidin päälle :D Tyttö myös pulauttelee jonkun verran mutta paljon paljon vähemmän kuin esikoinen aikoinaan, joka siis pulautteli kerrallaan varmaan desin verran tavaraa.
Napatynkä meillä irtosi jo 4 pvän iässä, johtunee varmaan siintä että kötilö jätti navanvarren tooodella pitkäksi, kaikki ihmettelivät sen pituutta ja sen takia vaippakin hankasi siihen inhottavasti.
Oma vointi on mainio. Kolme pientä tikkiähän sain synnytyksestä kun tuli pieni pintarepeämä, mutta ne eivät ole kyllä vaivanneet ollenkaan. Ainoastaan alussa oli se, että jos liian kauan seisoi paikallaan niin alkoi tulla inhottavaa paineen tunnetta tuonne alakertaan mut se meni kuitenkin heti ohi kun pääsi istumaan tai pitkäkseen. Enään tuota ongelmaa ei ole ollut ja lenkkeilykin, siis kävelylenkit on onnistuneet todella hyvin jo pidemmän aikaa. Ens kuussa alotetaan miehen kans salilla käynti yhdessä ja lokakuussa luultavasti se sulkapallon peluu. Pitänee vaan sitä ennen koittaa tytölle tuota vastiketta että suostuuko sitä juomaan pullosta, jotta voidaan viedä tyttö tunniksi kahdeksi mummolaan hoitoon treenailujen ajaksi. Pumppaamaan en maitoa pysty, koska ei vaan heru pumpulle, vaikka maitoa olisi pienelle kylälle jakaa :/ Siksi siis tuota vastiketta pitänee alkaa testailemaan ensiviikolla.
Falz & Veijari-Tyttö 13 pvän vanhana :)
Ja onnea Västis pikkuherrasta ja kiva kun viitsit laittaa jo satonsa korjanneille Elokuisille oman juttelupaikan pystyyn!!
Meidän tyttö tulee ensiyönä 3 viikkoa, alkaa olla jo aikasta muhkea tapaus. Makkaraa löytyy niin reisistä kuin kaulankin alta ja käsissäkin on melkoiset allit :) Veikkaan, että ensiviikon neuvolakäynnillä ylittää 4 kiloa kevyesti, 2 viikkoisena painoi 3740g. Yöt ja päivät menee edelleen nukkuessa, mutta aamuisin jaksaa olla jo tunnin-pari hereillä ja parina iltana olen saanut hyssytellä kun mahaa vääntää pienellä :( Siirsin d-tippojen antamista ensiviikkoon, jätin kahvinjuonnin pois ja aloitin Disflatyl-tipat, pari iltaa onkin mennyt ilman suurempia itkuja. Muuten onkin todella rauhallinen ja helppohoitoinen nyytti. Yöunille käy seitsemän-kahdeksan välillä ja ekan kerran syö puolenyön aikaan, seuraavaks joskus aamuyöstä ja heräilee seitsemän jälkeen uuteen päivään. Tyttö on todella ihana tapaus, noita meidän isoja (9, 6 ja 3 veet) vaan harmittaa kun nukkuu niin paljon...
Täytyy jatkaa huomenissa, on hirveä päänsärky näistä ukonilmoista.
Titti ja Nyytti 3vko