**^**Kesäheinät ja vko 33*^**
[size=2][color=FF3030]Tässä pinossa vaihtavat kuulumisia vauva-arjen iloista ja suruista kesäheinät eli ne, joiden laskettu aika oli kesä-heinäkuun -07 vaihteessa (21.6.-10.7.)
[size=2][color=0000EE]25.4.
[color=CD2990]Oona1975, (30+3); tyttö 1225 g, 39 cm
[size=2][color=0000EE]23.5.
[color=CD2990]Äp81, poika 1925 g, 44 cm
[size=2][color=0000EE]24.5.
[color=CD2990]joors1, (35+3); poika 2390 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]11.6.
[color=CD2990]Cityäippä, (36+2); poika 3185 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]13.6.
[color=CD2990]Fiikus77, 13.6. ; poika 2840 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]19.6.
[color=CD2990]Senniina, (38+6); tyttö 3730 g, 50 cm
Sannnis, poika
Elisabet73, (37+6); tyttö 3422 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]20.6.
[color=CD2990]Hemppu79, (38+3); tyttö 3990 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]21.6.
[color=CD2990]Miiu77, (40+0); poika 3895 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]23.6.
[color=CD2990]Koala-72, (39+3); poika 3390 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]25.6.
[color=CD2990]-Veruska-, (39+3); tyttö 2826 g, 49 cm
kihara-74, 25.6. klo 15.10; tyttö 4400 g, 54 cm
[size=2][color=0000EE]26.6.
[color=CD2990]claudiina@, tyttö 3210 g, 50 cm
jiippi, (39+5); poika 3630 g, 50.5cm
[size=2][color=0000EE]27.6.
[color=CD2990]Misti, (38+5); tyttö 3430 g, 50 cm
s@nde, (39+6); poika 4485 g, 54 cm
[size=2][color=0000EE]28.6.
[color=CD2990]Kuutar78, (40+2); poika 3620 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]29.6.
[color=CD2990]pals, 29.6. (40+0); poika 3630 g, 51 cm
peetta, 29.6. (40+0); poika 3435 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]30.6.
[color=CD2990]anjuusa, (39+3); poika 3350 g, 50 cm
besero, (40+4); poika 3028 g, 48 cm
[size=2][color=0000EE]1.7.
[color=CD2990]ElluP, (39+3); poika 3525 g, 51 cm
AMS74, (40+3); tyttö 3580 g, 50 cm
@nikki, (40+6); poika 2625 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]2.7.
[color=CD2990]Amalia-Joel, (39+3); tyttö 3770 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]3.7.
[color=CD2990]peipposka80, poika 3255 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]4.7.
[color=CD2990]löllöriini, (40+1); tyttö 3775 g, 51.5 cm
[size=2][color=0000EE]6.7.
[color=CD2990]s@ri@, (40+0); tyttö 3590 g, 50 cm
[color=CD2990]nepu83, (40+4); tyttö 3610 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]7.7.
[color=CD2990]hippaliinu, (40+4); poika 3840 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]9.7.
[color=CD2990]joutur, (40+5); tyttö 3740 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]10.7.
[color=CD2990]melba, (40+4); poika 3100 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]20.7.
[color=CD2990]alli-75 (41+4); poika 4595 g, 55 cm
[size=2][color=0000EE]22.7.
[color=CD2990]Onassis (42+1); tyttö 4026 g, 51 cm
Kommentit (19)
Kiitos Senniinalle uudesta otsikosta, me " vähät" ollaan kirjoiteltu tuohon vanhaan pinoon...
Täällä ei kerkee käymään, vaikka mieli tekisi ja mä en ainakaan osaa tehdä tollasta aloitusta (ilmeisesti me kaikki tänne jääneet ollaan niin kiireisiä ja epä-tietoteknisiä immeisiä?!).
Tassuille huoli pois, sulla on nyt paljon tärkeämpiä asioita elämässä. Jokainen tavallaan ja ei tästä ainakaan saa ottaa stressiä. Kaikki aikanaan - nyt on aika nauttia ja hoidella omaa kääröä! Itseään unohtamatta, toki =D
Iloista viikon jatkoa, ystävät!
Nikki
Viime yönä sain nukkua 2 x 1,5 tuntia sekä nyt aamulla 3 (!) tuntia. Olo on edelleen väsynyt mutta aivan toinen kuin viime päivinä muuten. Nytkään en kyllä jää tänne pitkästi kommentoimaan, käytän vauvan nukkuhetken kokatakseni itselleni jotain ruokaa illaksi & huomiseksi (hiukan on tuo syöminen jäänyt... ilmankos ei tahdo maito riittää, koska poika sitten taas syö vaikka kuinka). Livahdin vain hetkeksi koneelle enemmänkin lukemaan kuin kertomaan kuulumisia.
Päivitellään listaa jahka ehditään, mihinkäs tässä kiire, valmiissa maailmassa ;D. Monumentkin taitaa sieltä vielä puuttua (en tosin tiedä ilmoittautuiko hän koskaan tänne vauvapuolelle?). Kuulumisiin taas!
T.
Oon kyllä rekisteröityny yhteisönkin jäseneks,mut tänne tuntuu olevan helpompi kirjotella.. Tein tuossa vauvan vaatekaappiin inventaariota ja aika lailla oli jo pieneks käyny vaatteita mitä sain pakkailla pois. Tuntuu hassulta kun vauva vasta neliviikkonen (huomenna) ja on kolmikuisen kokonen.:) Kakan panttaamisesta ollu paljon juttua.. Pojalla vatsa toimii ja yleensä kahesti päivässä. On päiviä et saattaa neljäkin kertaa ison hädän tehdä. Katotaan miten sit toimii kun kiinteetä alkaa syömään. Yöt antaa suht hyvin vieläkin nukkua.Yleensä 3 tunnin välein herää syömään. Ihan zombieta ei sentään äitistään oo tehny.:) Ens viikolla taas neuvola, näkee onko poika kasvanu. Nyt tekemään ruokaa. Palailemisiin..
Sorry etten ollut aloittanut uutta pinoa tälle viikolle. Hyvä, että ehtii tonne meseenkään kirjoittaa niin ei mitään toivoa lisäksi tänne. Meidän pojalla on sellainen tietokone-tutka, et heti kun äiti istahta alas niin huuto kuuluu.
Kiva, että tassuilla alkaa rytmi löytymään. Uni on tärkeää ja olin itsekin ekan viikon aika pihalla pitkän sairaalassaolon ja huonojen ekojen päivien unien takia. Toivotaan, että saat kerättyä nyt rauhassa voimia.
Allin poitsu on hyvän kokoinen jo. Meillä menee osa 56sta edelleen, kestovaippojen kanssa kyllä jo 62:t käytössä. Jullella oli painoa toissapäivän neuvolassa 5315g ja pituutta 55cm, ikää siis reilu 6vko.
Itsekin Monumentia kaipailin. Toivottavasti siellä kaikki mennyt hyvin.
Nyt pitää mennä nauttimaan illan jäätelöannos kun sain Jullen viimein " päivä" unille.
-E-
No on tosiaan hiljentynyt täällä.
Meillä tuntuu olevan tällä hetkellä aivan luksusta kun neiti nukkui viime yönäkin 7 tuntia putkeen, tosin vatsanvääntöjä on reilusti illalla kun tankkataan. Hän on nukkunut jo monena yönä yhtä paljon :).
Mutta jaksamista niille joilla ei mene yhtä hyvin.
Oltiin koko perheen kanssa eilen isäni 60-vuotispäivillä ja oli ulkojuhlat, onneks ei kauheesti satanut, muutama kuuro tuli illalla.
Nyt esikoinen on kerhossa ja ajattelin kipasta lukeen täälläkin jutut tässä ruoanlaiton lomassa. Tuntuis olevan vaan niin hirveesti hommia koko ajan...siis pyykkäystä ym kodin laittoa ettei tahdo ehtiä mitään, vauvan syöttöjen välissä.
- joutur ja neiti 5vkoa 4pv
Enpä ole ehtinyt kirjoittelemaan tänne enkä muuallekaan, sillä niin kiirus on ollut. Meillä käynyt vieraita, esikoinen aloitti koulun ja ollaan järjestetty ristiäisiä ja vielä on paljon järjestettävää, kun aika isot bileet ollaan järjestämässä. Mulla alkoi tällä viikolla joku ikävä vuoto ja olen kohta lähdössä lääkäriin. Toivottavasti ei mitään vakavaa, mutta ikävää tämä on. Pikkuisen mielessä kyllä pyörii, että viimeiksi alkoi ihan menkat 4 viikkoa synnytyksestä, mutta nyt kun ei oikeastaan jälkivuotokaan ihan kokonaan koskaan loppunut niin tiedä häntä. Taidan jotenkin olla aika kummallinen hormoneideni kanssa, koskaan en ole toiminut niin kuin muut. En muista, että kellään muulla täysimettäjällä olis tullut säännöllisesti kuukautiset 4 viikon ikäisen vauvan kanssa.
Yksi juttu mitä selvästi jäin synnytyksestä miettimään, että miksi poika oli noin pieni viikkoihin nähden. Eihän tuo 3,1 kg tietty mikään pieni määrä ole, mutta kun esikoinen oli 4,2 kg, niin eittämättä tulee mieleen, että oliko jotain muutakin kuin perimä, joka siihen vaikutti. Mites esim. Nikki, oliko teillä jotain syytä, että viikkoihin nähden oli tuon kokoinen vauva? Olikos sinulla lapsia ennestään? Meillä ne ei ainakaan puhuneet mitään istukan rappeutumisesta tms. Mies on ollut aikanaan itse 2,6 kg ja silloin syynä on ollut istukan rappeuma.
jotta millä olette saaneet maidon tuloa enemmäksi? Minun maitoni kun ei edelleenkään riitä meidän suursyömärille. Maito nousi kolmantena päivänä synnytyksestä ja alkoi lisääntyä, mutta nyt joko vähenee tai sitten vauva vain syö niin paljon enemmän. Välillä jo päästiin aika pieniin määriin vastiketta päivässä ja nyt sen käyttö taas lisääntyy.
Yritän imettää aina kun mahdollista. Aina kun vauvalla on nälkä, tarjoan ensin tissiä, ja jos maitoa tulee, hän syökin rintaa kiltisti. Kaksikin tuntia olen saanut imetettyä, vähintään kuitenkin tunnin kerrallaan. Imetän kunnes rinnat tyhjät (uskon, että ovat, koska vauva ensin syö tosiaan parikin tuntia onnellisena, sitten alkaa itku - ottaa tissin suuhun, imee muutaman kerran, sylkee pois ja itkee sydäntäraastavasti). Siinä vaiheessa annetaan sitten lisämaitoa tarpeen mukaan.
Olen yrittänyt pumpatakin rintoja, vaikkei niistä siis tule imetyksen jälkeen kuin alle 10 ml, mutta provosoidakseni tuotantoa.
Syödä yritän, vaikka se jää kyllä vähemmälle. Vetelen hedelmiä ja jugurtteja syöttöjen välillä ellen muuta ehdi. Vettä menee ainakin 4 litraa päivässä, vesipullo on aina käsillä.
Muuta en ole keksinyt, tuleeko kellään konkarimmalla mieleen jotain hyviä konsteja em. lisäksi?
Kiva kuulla, että Jouturilla jo rytmiä on, muistan että silloin alussa kirjoittelit sen puuttumisesta. Toivoa siis meilläkin! Toivottavasti Melban vuoto harmitonta. Ellu taisi kysellä pumppaamisesta, siihen tuli jo tuossa vastausta. Syötän siis vähäiset millilitrat samoin tein pullosta, tuollaisia määriä ei säilytellä. :) Alli, oli kiva kuulla pitkästä aikaa; samoin tietty Senniina ja Nikki ja muut!
Nyt taisi joku jäädä kommentoimatta, unohdin avata eri ikkunaan... palaan myöhemmin!
t. Tassu
PS. En ole edelleenkään ehtinyt sinne yhteisön puolelle syntymäilmoituksen jälkeen. Ehkäpä viikonloppuna ehtisin esittelyn + pari kuvaakin. Kuulumisiin taas!
ei ollut Ellu vaan varmaan jossain toisessa pinossa joku joka kyseli pumppaamisesta, unohtakaa koko juttu...
Gyne ilmoitti, et ihan hyvä et tulin. Periaatteessa voisi olla tämmöinen vakavaakin, jos olis istukan kappale sinne jäänyt ja sit tartteis mennäkin heti päivystyksessä kaavintaan. Mut mun tapauksessa tää mun arvaama teoria osuikin oikeaan eli jee, täysimetyksellä ja jälkivuoto ei edes koskaan loppunut ja menkat tuli 5 viikkoa synnytyksestä! Eli tällä logiikalla meille vois tulla seuraava vauva vaikka toukokuussa (varoituksen sana siis niille, jotka luottaa imetykseen ehkäisykeinona). Lääkettäkin sain vähän hillitsemään vuotoa.
Tassuille maidontuloon lisäysvinkkejä:
- lepää
- katsele vauvaa
- juo kotikaljaa (ei älyttömiä määriä, mut vaikka lasillinen päivässä)
- syö kunnolla (ymmärrän ettei koko ajan imettäessä ehdi kokkaamaan, mut varaa sellaisia helppoja syötäviä, mä douppasin itseäni alussa kaikella juotavalla syömisellä, kuten juotavilla jogurteilla (Pirkka mango-omena ja rukiinen mansikka on hyviä), mehukeitoilla ja sitten leivät hyvillä päälysteillä oli pop kans
- jos vauva haluaa syödä tuntitolkulla, niin anna syödä, itse vaihdan rintaa kuitenkin noin 20 minuutin-puolentunnin välein, imetysmaraton kesti meillä noin 3 viikon iässä 8 tuntia, joten eittämättä se vaati sinnikkyyttä niin äidiltä kuin vauvaltakin
Hei mut nyt tuli kuukauden pizzaperjantain pizzat, joten menen...
Tännekin puolelle tulin kurkkimaan kuulumisia!
Jotenkin sitä on tullut siirryttyä pääsääntöisesti tuonne mesen puolelle, kun täältä on porukka tosiaan vähentynyt. Tulkaahan te muutkin sinne, olisi hienoa saada koko " vanha jengi" kasaan yhteen paikkaan!
Toivottavasti Melballa kaikki hyvin. Voihan ne hyvinkin olla jo menkat, jos sinulla jo aiemminkin on hormoonit niin toimineet.
Kissantassut - mitä luin niin tosi monet maidonlisäysniksit sulla onkin jo käytössä. Ne tärkeimmät mun ymmärtääkseni ovat juuri ne tiheät imetykset ja oma syöminen ja varsinkin se juominen. Jotkut vannovat pilsnerin/kotikaljan tai mammateen nimeen, itse en ole niitä kokeillut. Yksi minkä sanotaan myös lisäävän maidontuloa on ihokontakti, eli vauva ja äiti ihot paljaaltaan vastakkain mahdollisimman paljon. Olet varmaan käynytkin jo lukemassa juttuja imetystukilistan sivustolta, mutta tässä vielä linkki sinne http://www.imetystukilista.net .
Eikös teidän poikanne ollut tosi iso jo syntyessään? Sehän voi myös olla, että sitä maitoa ei vaan VIELÄ oikeasti ole riittävästi hänen tarpeisiinsa. Eli ei ole mikään synti antaa lisämaitoa, jos oma ei riitä, kunhan teet niin kuin olet jo tehnytkin, että ensin tissiä ja sitten vasta lisämaitoa. Meilläkin esikoinen joi pari ekaa viikkoa aina iltaisin tissin päälle parikymmentä milliä tuttelia, mutta lisämaitoa ei sitten enää tarvittu ja imetinkin häntä 1v4kk.
Tärkeintä on, että et stressaa asialla ja luotat itseesi äitinä ja imettäjänä!!
-Cityäippä ja Konsta Elias 2kk6pvää-
CÄ:lle, et joo, se lääkäri oli ihan varma, että nää on taas menkat - ultralla tarkisti, että siellä on oikein hyvin kypsyviä munasolujakin munasarjoissa... En ole tainnut koskaan oikein toimia niin kuin kirjojen mukaan pitäisi toimia, mut tää on jo huippua, kun 3-4 tunnin yöimetystenkin aikana tulee menkat. Esikoisen kanssa selittelin itselleni sillä asiaa, kun hän nukkui 6-8 tuntia yössä, että ehkä ei sitten vaikuta hormooneihin niin paljon imetys.
ehditkin jo tuossa olla samaan aikaan langoilla gyneuutisten kanssa :).
Taidat olla kyllä tosi hedelmällistä sorttia, kun nyt jo kypsiä munasoluja poksuu, mieti, niidenhän on täytynyt alkaa kehittymään jo melkein pari viikkoa synnytyksen jälkeen ;).
Meikäläisellä esikoisen kanssa ekat menkat tulivat vasta kun hän oli 8kk ja silloinkin vaan kerran, säännöllisesti menkat käynnistyivät vasta kun poika oli reilun vuoden. Ja mä imetin siis 1v4kk. Ei olisi väliksi vaikka nytkin pysyisivät poissa pitkään - lisää lapsia meille ei ole enää suunnitteilla.
Oletko sä Melba ollenkaan kirjautunut tuonne mesen puolelle?
Tule ihmeessä, jos et jo ole!!
Meillä vielä häikkää tuon Konstan keltaisuuden kanssa - toinen bilirubiiniarvoista oli edelleen koholla ja ensi viikolla lisää verikokeita. Aika huolissani olen :(.
-CÄ-
... kirjoitin aivan älyttömän pitkän vastauksen Melballe ja Tassuille. Ilmeisesti liian pitkän, kun tää v-n vehje ilmoitti, että kirjoita otsikko.
Otsikko oli :Kiva, että tänne on ilmestynyt tekstiä!
Eikä sen jälkeen koko tekstiä enää ollut missään, höh! Nyt on mehut vähissä ja olkapää aivan jumissa - palaan joskus uudelleen kysymyksiinne, sori kaverit...
t. turhautunut nikki :(
Tassut saikin vinon pinon vastauksia imetysjuttuihin:-) Eipä ole kyllä lisättävää ja nuo imetystukilistan sivut ovat kyllä hyvä paikka etsiä apuja moneen vaivaan.
Täällä edelleen appivanhemmat kylässä ja alan jo pikkuhiljaa tottua..Olen jotenkin ihan kuutamolla päivistä ja kaikesta, kun meillä pauhaa Turkin satelliittikanavat koko ajan. Onneks tulee lehti ja välillä tulee vilkastua omankin maan uutisia:-)
Meral oikaisi viimeyönä vähän rytmiään vanhaan hyvään suntaan, kun nukahti klo 23 tienoossa ja herättiin klo 8 maissa. Kakkaa pantataan edelleen ja näyttää siltä, että meillä kakitaan n. 1xvko. Eihän siinä mitään, mutta kun se tuntuu neitiä vaivaavan välillä kovastikin. Tänään tuli sentään pieni tahra vaippaan..
Kyllä ketuttaa, jos pitkät löpinät katoo bittiavaruuteen. Osanottoni nikille..
t. S ja M (huomenna 2kk)
Mies päästi päiväunille (viime yön unisaldo 2 tuntia, jee jee) ja olen kai niin yliväsynyt, ettei uni tule. Tunnin koetin nukkua ja nousin sitten turhautuneena ylös. Pikaisesti käyn nyt koneella ja sitten katson syötävää, josko saisi vaikka taas vähän imetettyä kun vauva herää (hän kyllä nukkuu nyt ja hyvin).
Kiitos vinkeistä Melba ja CÄ. Tuota Perhekaljaa olen vedellyt lasin päivässä, unohtui mainita - muistan että Melba suositteli sitä joskus aikaisemmin ja vetelin heti sairaalassa sitä ruuan kanssa naamaani! Liekö sen ansiota, että maito alkoi nousta jo alle 3 vrk leikkauksesta. Sitä olen siis tosiaan käyttänyt nyt kotonakin. Juu, ja läheisyyttä vauvan kanssa harrastetaan myös, hän on paljon sylissä silloinkin kun ei syö. Tuntitolkulla en pysty imettämään vaikka haluaisinkin, koska vauva ei halua olla rinnalla enää kun se on tyhjä. Tiheästi koetan kyllä imettää, so. annan tosiaan aina ensin rintaa kun hän on nälkäinen ja vasta sitten lisämaitoa (jos tarvitaan, ei siis aina - toisaalta välillä on jo alle 30 min imetyksen jälkeen rinnat tyhjät; ota tästä nyt selvää...).
Eiköhän tämä tästä hiljalleen, toivoisin. Ainakaan en stressaa täysimetystä, pidän sitä toki tavoitteena mutta en aio vetää itseäni jojoon vaikkei se onnistuisikaan. Vauva on nyt kuitenkin " 3/4-imetyksellä" eli saa suurimmaksi osaksi äidinmaitoa. Saa siis tarvitsemiaan vasta-aineita ym. ja jos ei sillä maha täyty, pidetään sitten pullolla tyytyväisenä. Olen vieläkin niin poikki (vaikka parempaan onkin menty) että en kyllä tarvitse tähän yhtään stressinaihetta lisää :).
Nikki, oletko kokeillut palauttaa tekstiä selaimen takaisin-namikasta (se nuoli vasemmalle tuolla vasemmalla yläkulmassa)? Minulla se on toiminut kun joskus esim. kesken viestin kirjoituksen on tapahtunut uloskirjautuminen tms. ongelmia. Kokeile ensi kerralla (jos noin käy, toiv. ei) ja jos saat tekstin takaisin näkyviin, kopioi se ja kirjaudu uudelleen sisään, vastaa uudelleen ja liitä teksti siihen.
Nyt syömään (yritän huomenna sitä msn-yhteisöä...)
Tassu
olikin samaan aikaan astialla, mukava kuulla kuulumisia! Toivottavasti teillä nuo kakkaongelmat helpottavat. Täytyy kyllä sanoa, että kovasti kummallisesti luonto on hoitanut tämän ihmisrodun alkutaipaleen, onkohan millään muulla lajilla näin ongelmallisia poikasia hoidettavana?
Mies ilmoittaa, että nyt käy maitokutsu - häivyn.
jo noin 5-6 tuntia, jihuu. Yöllä myös syötiin vain rintaa, samoin vielä aamullakin 2 tuntia kunnes alkoi itku. Sen jälkeen ahnikin pulloa siihen malliin, että lopputuloksena jumalattomat ykät keskelle kylpyhuoneen (onneksi) lattiaa. Pitkän äherryksen jälkeen nukkuu viimein (valveilla melkein 5 tuntia, varmaan uusi ennätys) ja äiti saa
ruokaa
, jesh.
Missäs kaikki? Ainakaan Kiharasta, Beserosta, Elisabetista, S@ndesta, Monumentista ja monesta monestamuusta ei ole aikoihin kuulunut, olisi kiva tietää miten teillä menee! Osahan kirjoittelee vain sinne Msn-yhteisöön, mutta eiköhän meitä täällä Vauvankin puolella vielä jokunen ole?
Nyt tilaamaan pizzaa sunnuntain kunniaksi. Ensi viikkoon!
Tassu
Tassuille voimia! Meillä oli esikoisen kanssa aikalailla samanlaista, mutta sillä erotuksella, että mä en osannut ottaa osittaisimetystä ¿rennosti¿. Mulla oli joku ihme paine koko ajan, että huono äiti olen, kun en lastani saa omalla tarjonnalla ruokittua. Se henkinen puoli vaikutti kai osaltaan myös mun imetysongelmaan. Joku on sanonut, että maidontuotanto olisi kiinni korvien välistä; että osaisi olla rento ja luottaa itseensä, muistaa hoitaa itseäänkin ts. syödä, nukkua, juoda ym. kaiken vauvan hoidon ohella. Mä ainakin yritin liikaa, tuntui ettei itselle jää ollenkaan aikaa. Jostain silloin opiskelin, että kaksi eri hormonia säätelee maidontuotantoa; toinen vaikuttaa maidon määrään ja toinen siihen herumiseen ja molempien stimulointiin oli pikkasen eri keinot - oliskohan siellä imetystukisivuilla siitäkin jotain, tai sitten kannattaa kysellä neuvolasta - mä en enää muista tarkkaan, sori! Välillä on niitä lisätilauspäiviä, jolloin ei todellakaan saa mitään aikaan, mutta mä ajattelen tän olevan nyt niin lyhyt vaihe koko hommasta, että sitten vaan vaihdellaan tisulta toiselle. Mutta juuri ton ¿repimisen¿ mäkin tulkitsisin maidon loppumiseksi?! Olit saanut kovasti jo vinkkejä, joten edellistä yritystäni (joo, kokeilin peruuttaa selaimellakin, mutta antoi sen Melban viestin, johon olin vastaamassa, yhyy¿ joskus tosiaan on mullakin toiminut)en viitsi enää toistella kuin siltä osin, että lämpimät suihkut, jyväpussi rintakehän päällä ja hieronta voisi auttaa. Ja tosiaan kotikaljan nimeen vannoi myös mun kummitytön äiti aikoinaan¿
Melballe, että taas mennään samaa rataa sun kanssa, sillä erotuksella ettei mun menkat ole alkaneet ;). Yksin et kuitenkaan ole kummajaisena, mun yhellä kaverillakin kävi juuri noin, ettei jälkivuoto ollut kunnolla loppu, kun jo menkkoja puski. Mä sen sijaan muistan elävästi esikoisen jälkeen sain luvan aloittaa pillerit, kun eka vuotopäivä koittaa. No, sitähän sitten ootettiinkin, niin että hyvä ettei resepti vanhentunu¿ Niin on siis muitakin lapsia meillä, esikko oli myös pienipainoinen syntyessään alle kolme kiloa. Siitä lähtien olen kaikissa sopivissa paikoissa kysellyt syitä. Kaikki vastaajat lähtee mun ja puolisoni elintapojen kartoittamisesta (meillä kunnossa!) sekä meidän omista syntymäpainoista (¿periytyy¿ helposti lapsille). Mullahan oli molemmissa istukoissa sitä kalkkeutumaa ja lisäksi ¿sokerittomia¿ lapsia molemmat - tosin en tiedä kumpi on syy ja kumpi seuraus! (NEPU tuli taas mieleen) Nyt viimeiseltä sairaalan lastenlääkäriltä kasvukontrollin yhteydessä sain mielestäni parhaan vastauksen pitkään aikaan. Aloitti taas samat kysymykset ja kertoi, ettei noita istukka-asioita ole paljon tutkittu, mutta yksi syy voisi olla äidin sairastama infektiotauti raskausaikana. Muistanko oikein, että teilläkin oli silloin joulukuussa sitä p-n PERVOROKKOA?! Jouluntienoilla on muutenkin kaikenlaista lentsua, nuhaa ym. ja se parvorokkohan ei aikuisella oireile tavallista flunssaa kummempana. Meillähän oli vielä esikoisen vesirokkokin siinä toukokuussa, että onpi varmaan ¿tarttunut¿ vauvaan, en tiä?! Hyvin meille siinä tapauksessa kävi, kun molemmat voivat pahimmillaan aiheuttaa sikiökuoleman¿
Senniinalle: Luulen meidän ihmisnisäkkäiden olevan liian ¿raffinoituja¿ poiskasvaneita luonnosta ja siitä syystä meidän jälkeläistemme kasvattamisesta on tullut niin hankalaa tai vaikeata. Elintapamme poikkeaa eläimistä; erityisesti ravintomme on liian teollista ja pitkällekehitettyä. Elämme saasteiden ympäröiminä ja käytämme kaikenlaisia teollisia tuotteita - lääkkeet mukaan lukien, joiden lopullisia vaikutuksia elimistöömme (ympäristöömme) emme tiedä. Nykyäänhän tutkitaan jo juomavedenkin lääkeainepitoisuuksia. Tämän lisäksi tai juuri siitä johtuen primitiiviset vaistomme ovat laimentuneet, emmekä osaa tulkita niitä viestejä, joita vielä alkukantainen vastasyntyneemme lähettää¿ en tiedä?!
t. nikki ja " luomuvaavi" 7 viikkoa tänään
kesäheinien pitänyt kadota täältä??!! Anteeksi Tassut, että tietosi puuttuu esittelystä. En vaan jaksanut..Väsymystä siis liikkeellä muuallakin. Meillä menee tällä hetkellä illat ja yöt päin persettä. Ähkettä ja puhketta riittää. Onneksi nuo appivanhemmat ovat täällä nyt lasta kantamassa, niin saan edes välillä levätä.
Missäs muut?