TAKALOKARIT eli lokakuiset -06 elokuun iltoihin
Hei!
Ajattelin laittaa uuden pinon pystyyn kun tuo edellinen oli aika täynnä, josko taas ihmiset innostuisivat kirjoittelemaan. Oli kyllä hauskaa kun uusia lokakuisia on ilmaantunut joukkoon.
Meillä on viime päivät olleet aika haastavia, neiti on varsin kitisevä eikä oikein missään olisi kivaa paitsi äidin sylissä, isikin saattaa kelvata. Mutta omatoimiset jutut lattialla eivät kiinnosta kuin pienen hetken. On aika hankalaa yrittää tehdä mitään kotihommia kun toinen roikkuu jalassa kuin takiainen ja kitisee. :-(
Ymmärrän kyllä että kyse on jonkinlaisesta separaatioahdistuksesta (kai?) mutta silti se ottaa välillä voimille. Eilen illalla olin kyllä ihan poikki kaikesta kanniskelusta. Muuten neiti on kyllä ihan mainio, välillä hymyilee naama näkkärillä, ja hän on myös viime päivinä alkanut sanoa äiti, tosin en tiedä ymmärtääkö hän täysin mitä se tarkoittaa mutta joka tapauksessa sana esiintyy eri yhteyksissä. Ei se nyt ihan niin mullistavalta ole tuntunut kuin ehkä kuvittelin, mutta varmaan se säväyttää sitten todella kun äidin perään huudellaan. Siansaksa-selityksiä meillä kyllä kuullaan paljon, pitkiä ritirimpsuja neiti latelee.
Kirjoja hän lukee aivan antaumuksella. Samaa eläinkirjaa luettiin eilenkin varmaan sata kertaa, ja aina piti äidin kertoa mitä mikäkin eläin sanoo... Että sellaista meillä.
Mies kunnostautui eilen ja sai hankituksi ja asennetuksi ihan hyväntuntuisen ja helposti avattavan turvaportin. Nyt ei neiti pääse hiipimään yksinään portaisiin!
Mitäs muuta? Vaimonalku palasi töihin, itsekin mietin kovasti miten työasiat järjestäisin sitten kun palaan, ja vaikuttaa siltä että niin tekee moni muukin vaikkei olisi ihan vielä palaamassakaan. Tuntuu että on vaikea järjestää niin ettei lapsi joutuisi olemaan kovin pitkiä päiviä hoidossa. Itse mietin erilaisia osa-aikavaihtoehtoja, en tiedä onko niissä mitään realismia..
Oikein kaunista elokuun päivää itse kullekin,
t. Sirita ja neiti 24.10.
Kommentit (27)
SIRITAAN ja PUPUUN yhdyn, että melkoista kitinää. Ei parane mennä kovinkaan kauas siitä, mihin vauva jätti. :) poika tekee hassuja kävelylenkkejä, kävelee toiseen huoneeseen, tekee hienon ympyräkäänöksen ja taapertaa takaisin syliin (tarkistaa, onko äiti liikkunut) ja taas tekee lenkin.
Tavis maitoa ollaan alettu käyttää jo säännöllisesti sekä aamu että iltapuurossa. Sen lisäksi saa desin maustamatonta jugurttia joka päivä. Tuntuu, ettei vatsa reagoi mitenkään. Hyvä niin. huomenna olisi tarkoitus tehdä makaronilaatikko tavismaitoon. Katsotaan, miten se uppoaa.
Vaihtelevasti mennään yksillä tai kaksilla unilla. En ota tavoitteita, päivän mukaan mennään. 7. hammas putkahti ulos, mutta nyt näemmä pilkottavat jo molemmat alakulmat että ei näemmä helpota vieläkään. yöt ollut kyllä ihmeen hyviä ja edelleen nukahtaa unille tosi hyvin. Meillä on tosi vakirytmit, mikä varmaan auttaa, koska poika tietää, että aina kaikki samaan aikaan. Päiväunet joko 10 ja 15 aikoihin tai puolesta päivästä eteenpäin yksillä. Ja yöunille 20.00.
PUPULLE: Nautipa shoppailusta! Olisipa luksusta! Olen hieman kade. :)
VAIMONALKU: On se varmaan outoa olla töissä, itse en oikein osaa edes kuvitella.
Muuta en osaa turinoida.Poika täyttää huomenna tasan 10kk. Aika kuluu vauhdilla...
terkkuja
Täällä eräs väsynyt kitisevä äiti ilmoittautuu, eikun siis... No joo, kyllä on ollut hermot kireällä, kun töissä on ihan mahdoton härdelli ja joudun tekemään monen muun hommia, vaikka en niistä palkkaa saa ja sitten kotona... Muuten on ollut aivan ihanaa kun on siistiä ja neiti virtapiiri hyvin tyytyväisenä odottelemassa, mutta itseäni ärsyttää sellainen, että jos jotain sovitaan, niin sitten toinen ei pidäkään sopimuksesta kiinni. Esim tänään mies lupasi että on kuorinut ja pilkkonut perunat soppaan valmiiksi ja tekee ruokaa siitä eteenpäin niin pitkälle kuin ehtii ennenkuin tulen kotiin. Kun tulin kotiin niin ei ollut tehty mitään, joten siinä sitten nälkäisenä kuorimaan perunoita. Taisi mieskin sen huomata kun lähti vähin äänin virtapiirin kanssa kävelylle, että nyt ei kannata montaa poikkipuolista sanaa sanoa...
Mutta on itse pääjehukin kitisevä! Meille tai siis hänelle on tullut ylös yksi etuhammas ja pian puhkeaa toinen etuhammas ja molempien vieressä pullottaa lupaavasti kuten alhaallakin, joten meidän kitinät on ihan täysin näistä monenmonituisista hampaista johtuvia!!!
Lauantaina virtapiirin pitäisi mennä mummun ja paapan luo yökylään, kun lähdemme häihin kauemmas ja jäämme sinne hotelliin yöksi! Taitaa taas äitiä stressata enemmän kuin ketään muuta... =0)
Mutta nyt yritän rauhoittua ennen kuin huomenna pitäisi taas olla skarppina töissä uusien asioiden parissa!!!
Nyt pohjanmaa vaikenee ja juo frezza moccaa ja ottaa lokoisan asennon tuosta sohvalta ja tyhjentää aivot! Oikein lämpöisiä päiviä kaikille toivottaa
-vaimonalku ja virtapiiri 19.10-
Mua huolestuttaa ihan älynä kun tuntuu ettei poika syö tarpeeksi päivällä, tänäänkin vain aamupuuro, lämmin purkkiruoka,hedelmäsose ja ltapuuro. Ja yöllä sit heräileekin pahimmassa tapauksessa kuus kertaa! Tissiä oon antanut mutta se ei riitä enää ja saattaa vetä kaks pullollista sit yöllä..Plus-kuitenki sitä rintamaitoa sen verran kun riittää. Ja taas se kierre jatkuu, kun täyttää mahaansa niin paljo yöllä niin päivällä ei jaksa syödä. mitä mun pitäis tehdä?? Mua ei itseä haittaa että joutuu heräileen yöllä, mut huolestuttaa saako poika tarpeeksi ravintoa. Tiedän että yö-syötöt pitäisi vissiin lopettaa mutta miten se onnistuu kun en halua toista nälässäkään pitää.Eri asia se ois jos sais päivällä tarpeeks.....:( Muuten kyllä tosi iloinen ja vikkelä poika!:)
T: Almosa ja pikku-ukko 29.10
4 kertaa päivässä on ihan hyvä syöntimäärä. Ei monikaan syö välttämättä välipalaa, kun on vielä kahdet unetkin useammilla vauvoilla. Mutta luovu välipalasta eli hedelmäsoseesta! Meillä syödään aamupuuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro. Hedelmäsoseita ei 10kk enää tarvitse, anna mielummin tuoretta hedelmää tai marjaa jälkiruoaksi.Välit ovat pitemmät ja ruoka maittaa paremmin. Kausivaihtelua on, joten älä huoli; vauva syö välillä enempi ja välillä vähempi. Yösyöttöjä kannattaisi tietenkin vähentää. Mutta voi olla, että tulee hampaita, oppii uusia, rtaitoja, eroahdistus vaivaa, joten heräilyt ei ehkä yösyönnin lopettamiseen lopu. Mutta todennäköisesti vähenevät. Käyttääkö tuttia, yritä venyttää ekaa yösyöttöä mahdollisimman pitkälle vaikka tutin avulla. yösyönti on usein vain tapa.
..kun tuossa Almosa ja Onnimanni2 niitä pohtivat. Varmasti ihan hyvä pointsi tuo ettei hedelmäsoseet ole mitenkään olennaisia jos sitten iltaruoka jää syömättä. Meillä menee tosi vaihtelevasti ruokia mutta yleensä neiti syö ainakin jotain kullakin aterialla eli aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen ja iltapuuro. (Ja lisäksi siis tissiä n. 4-5 krt) (Meillä muuten ollaan aivan hulluna maissinaksuihin, niitä kun laitetaan tiskiin niin menee tylsemmätkin ruoat siinä sivussa, ainakin vähän lisää..) ;-)
Olin muuten kuvitellut että on ihan selvä juttu että toinen varsinainen ateria siis lounas tai päivällinen on liha, ja toinen voi olla kasvis, mutta nyt kuulemma ohjevihkossa olisi ollut että kaksi liha-ateriaa?!? Minä en aio kyllä sitä ryhtyä noudattamaan, mutta tietty mietin että saako vauva sitten tarpeeksi energiaa ja proteiinia? Molempiahan voi saada muustakin kuin lihasta/kalasta, mutta pitäisikö sitten varmuuden vuoksi lisätä vaikka kasvisöljyä? Pitäis varmaan soitella neuvolaan.. Neitihän on kasvanut nolla-käyrällä enimmäkseen eli ei liene syytä suurempaan ravintoremonttiin mutta ei toisaalta varaa hirveästi alkaa notkumaankaan alaspäin.
Voi voi, nyt tuolla itketään, isi yrittää nukuttaa mutta eipä neiti oikein innostu. Meillä on ollut muuten ihan mukava päivä, isovanhemmat kylässä ja neitiä on niin kovin ihasteltu että se tuntuu mukavalta. Hän on kyllä isovanhempien silmäterä, ainoa sellainen kuin on (siis mun puolen isovanhemmille, isän puolellakaan ei ole kuin yksi huomattavasti vanhempi serkku joten ihan hyvin saa vauva huomiota sieltäkin). Ja mikä mukavinta, mummi oli laittanut herkkuruuat valmiiksi ja toi ne mukanaan - tosi herttaista! Minä sitten vain lämmitin ja ladoin ruuat pöytään!! NAM! :-D
Siitä tulikin mieleen gallup: monesko lapsenlapsi lokarivauvasi on isovanhemmille ja miten se vaikuttaa heidän suhtautumiseensa?
Ja toinenkin gallup: joko ekat synttärit alkavat kangastella mielessä, ja millaiset aiotte järjestää?
Palaillaan taas,
Oijoi mikä päivä takana.. On se kumma kuin se välil piristää päästä kotiympyröistä hetkeks jonnekin! Vaik noin fyysisesti onki aika poikkinainen olo niin mieli on taas virkee. :) Ja oli niin ihanaa mennä hakee poikaa kun hän leikki siellä lattialla ja kun näki mut niin konttasi-ryömi luokse, kiipes syliin, otti kunnon rutistusotteen ja rupes höpöttää et " äitäitäitäitäit"
Nukuttelen muuten poikaa täs samalla, juuri kävin neljännen kerran kellistämässä ja nyt tuntuis hiljenevän. Olen siis heti makkarin oven takana koneella. (väliselvitys,hih! ;) )
Vaimonalku: oon samaa mieltä noista sovituista asioista. Että mua ottaa päähän jos ollaan vaikka puhuttu että ensi vikonloppuna käydään sitte siellä ja siellä ja kun vkloppu sitten lähestyy niin ei mennäkkään! Ja tommonen perunajuttu kylä saattais ottaa päähän kans. Mies kun on viel välillä semmonen huithapeli noissa asioissa et suunnitelmat muuttuu yleensä monta kertaa ja mä en siitä oikein tykkää. ;) Että vakka se kantensa valitsee vai mitenhän se mahtoi mennä..? ;D
Almosalle en osaa oikein muuta sanoa ku että just niitä yösyöttöjä ehkä kannattais vähentää niin päivällä vois ruoka maittaa paremmin? Voihan kyl olla että pari yötä menee sit huonommin.. (viides kellistys ja aika paljon itkua, taitaa päivän ero äitistä tuntua nyt...)
Kyllä minäkin oon toisena ruokana pitänyt pelkkää kasvissosetta.
Vielä noista ruoista, että itse aina mietin kaikkea hieman pitemmälle leikki-ikäänkin. Itse kannatan sitä, että lapsi oppii syömään kunnolliset aamu ja iltapalat ja kaksi kunnon lämmintä ruokaa. Tosi helposti nimittäin nirsoilla leikki-ikäsillä on ne välipalat (jugurtit yms), jotka menee helpolla alas ja kunnon ruoat jää syömättä. Ja ruokakertojen määrällä ei välttämättä ole merkitystä. esikko söi viisi kertaa päivässä 10kk iässä ja kuopus siis 4 kertaa. Esikko söi välipalalla jugurttia ja banaania tai muuta hedelmää useimmiten. kuopus taas syö nuo samat jutut aamupalan ja iltapalan ohessa eli samat pöperöt vetävät nassuun keskimäärin samassa iässä, vaikka ateriakerrat onkin eri.SIRITALLE liha/kala 2xpäivä taitaa tosiaan olla suositus. uskon, että johtuu siitä, että lapset syövät vähän suhteutettuna siihen valtavaan energiamäärään, jonka liikkumalla kuluttavat. Siksi öljylisätkin on erittäin suositeltavia ihan normaalipainoisillakin, viimeistään rasvattomaan maitoon siirtymisen jälkeen. Joillakin jo aiemmin. Myös rautavarastot alkavat vauvoilla huveta 6kk jälkeen eli rautaa pitää saada. Kasviksia voi siltikin käyttää runsaasti ja on suositeltavaa. Eihän siitä ole haittaa, että antaa sen pienen lihatujauksen? Määrähän on pieni:vuoden ikäisellekin riittää päivässä tyyliin yksi lihapulla...
SIRITAN GALLUPIT: lokavauva on mun vanhempien seitsemästä lapsenlapsesta järjestyksessä kuudes...Siitä voi jotain päätellä kiinnostuksen määrän suhteen...Tosin lähilapsenlapsia on 4 ja kolme asuu kaukana. Oma esikko oli lähilapsenlapsista eka ja sen taas kyllä huomasi, että huomio oli aivan toista luokkaa! Miehen vanhemmille lokavauva on toinen lapsenlapsi esikon jälkeen, koska sisaruksia ei ole. Huomio ei silti ole päätähuimaavaa, koska asuvat tosi kaukana.
Syntymäpäivistä. Päälimmäisenä ajatuksena on pitää pienet syntymäpäiväjuhlat yhtenä päivänä. Eli tyyliin kummit lapsineen, mummot, siskot lapsineen, muutama vauvakaveri. Siinä se. Sama toimii esikonkin kohdalla vielä. En halua totuttaa ylenpalttiseen monta päivää kestävään juhlintaan. Olen nimittäin esikon kanssa ollut 1v syntymäpäivillä (joita siis juhlittiin 4 päivää, me olimme kolmantena päivänä) ja lahjakasa nurkassa oli niin valtava, ettei niitä edes avattu koko aikana. Esikko oli aika " järkyttynyt" , kun hänen valitsemaa lahjaa ei avattu ja lahjan antamisen ilo oli aika kaukana siis. Ja kyseenalaista meikäläisestä totuttaa pieni lapsi tuollaiseen. Mitä mahtaa vaatia isompana....
No tällaista mielipidepohdintaa
eli kasvissosetta oon pitäny toisena. Joskus satunnaisesti ollu lihaaki toisessa. Meillä vieläkin melko rajattu tuo ruokavalio kun on se maitoallergia niin muittenki kans pitää edetä niin hitaasti. Viljoja vast riisi hirssi ja kaura et ei poika oo saanu leipääkään maistaa. Saati noita maitotuotteita... :( Mut eiköhän tuo tuosta poistu! Oon ajatellut kokeilla semmosta kaurajogurttia, olis kiva välipala!
Mutta gallupit vielä eli
G1: Mun puolelta poika on 5. lapsenlapsi joten mitään älytöntä hässäkkää hänen tulonsa ei aiheuttanut. Paitsi tietysti kun on nuorimmaisen eka niin silleen ja tottakai on rakas ja erityisvauveli nyt kun on niin pieni vielä. ;) Miehen puolelta toka ja se edellinen on jo teini-iässä pitkällä että on ehkä vähän enemmän sekasin pistänyt näitä. ;)
G2: Kyllä oon miettinyt jo synttäreitä. Että ketä kutsutaan jne. :) Ja tuntuu että ne tulee IHAN LIIAN PIAN! Ei voi oma pallero olla jo alle 2kk päästä 1-vuotias!! IIK!
Mutta nyt kun poikakin äsken viimein nukahti niin lähdenpä tästä syömään jotain ja katselemaan satuhäitä...ja unelmoimaan omista! Hehhee! ;D
Pupu
Ihan hyvät mielipiteet sulla mun mielestä! :)
Kyllä sitä kitinää on näköjään muuallakin :(. Välillä meinaa kyllä hermot mennä mutta kyllä se siitä varmasti ohi pian menee kun ilmat viilenisivät. Meillä on kyllä tuskaa ollut nukkumiset päivisin näillä ilmoilla, päänalunen sängyssä märkä kun herää =) niin hikoaa.
Ruoka-asioita täällä mietitään. Meillä mennään 5 aterialla päivässä ja vähäisellä pullomaidolla (4-6dl). Minä olen antanut tuota kahta liha-annosta jo kun tuntuu ettei paino nouse, en usko että siitä haittaakaan ole. Hedelmät/marjat eivät meillä ole koskaan oikeen maisunut kuin puuron kera eli kasvista menee joka kerta ja välillä annan marjasoseita jälkiruoaksi.
Niin vaimonalku oli palannut töihinkin jo. Toivotaan että siellä helpottaa kun taas pääsee rytmiin aika pitkän ajan jälkeen. Minä en kovin vielä sinne kaipaa kun tiedän että on aina niin kiireistä.
Niin 10kk neuvola kuulumisia, ei kyllä taida monellakaan olla näitä. Taas oli paino laskussa mutta pituus huitelee yläkäyrillä eli 7990g ja 75,5cm. Meillä onkin tänään meno allergologille että saadaan selvitettyä nyt nuo allergiat kunnolla ettei tarvitse yksin niitä arpoa.
Pupulla on aikalailla samat ongelmat syömisten kanssa kuin meillä. Sormiruokaa on mahdoton keksiä kun melkein kaikki viljat vielä poissuljettu ja hedelmiäkin saa niin rajoitetusti syödä. Toivon kovasti ettei meillä tuota maitoallergiaa ole että johtuisi jostain muusta ruoka-aineesta. Sen kanssa on aika hankalaa kun aika monessa sitä on, toivotaan että häviää pupun palleroltakin ajan myötä.
Galluppia:meidän lokavauva on omille vanhemmilleni 5 ja miehen vanhemmille 2. Onhan se tyttönen huomiota saanut vaikka on serkkujakin.
Ja synttäreitä on hieman ajatellut että saataisiin viettää ne uudessa kodissa mutta katsotaan nyt. Sen mukaan kutsutaan vieraita missä sitten vietetään ne kun tilat ovat melkoisen erikokoiset.
Eipäs nyt kummempia ja taas täytyy mennä siivoomaan ennen kuin herätään.
Hyvät viikonloput kaikille!!!!!
Heluuna ja tyttönen 18.10
Siis kylläpä oli kiva herätä sateen ropinaan pitkästä aikaa kun tässä on tuskailtu tuon kuumuuden kanssa.
Täällä ilmoittautuu myös yksi kitisijä. Välillä tuntuu ettei mikään ole hyvin, poikaa selvästi kiukuttaa kun ei saa itseään aina ymmärretyksi kun ei vielä osaa puhua. Eroahdistus myös vaivaa, äidin ei tarvi mennä kun pari metriä kauemmas niin jo pikkuinen konttaa itkien perään. Melko rasittavaa!!!
Galluppiin: Meillä poika on minun puolen isovanhemmille 3. lapsenlapsi yhteensä heillä on nyt 4 lastenlasta. Miehen puolella poika on 2. lapsenlapsi ja heillä kaikenkaikkiaan 3 lastenlasta. Isovanhempien kiinnostus on mielestäni ihan samaa luokkaa kun aikoinaan esikoisen vauva-aikana. Kovasti antavat molemmat huomiota kaikille lastenlapsilleen. :)
Synttäreistä, tarkoituksena olis järjestää ihan pikku synttärit eli isovanhemmat, kummit ja pojan serkut vanhempineen kutsutaan.
Meillä perinteenä että käydään myös 1-vuotis kuvassa, pitääkin kohta alkaa jo valokuvaajalta aikaa varailemaan. Meinaatteko muut viedä vauvanne 1-vuotis valokuvaan?
Nyt ruuanlaittoon. Hyvää viikonloppua kaikille!
*Kasper-06, poika 18.10*
olen huomannut nla kohtaisia eroja...
Axe ja tyttö 5.10
p.s ekat askeleet ilman tukea otettu täälläkin :)
Kiva kun löytyi lokari-pinkka vielä!! Itse olen syyllistynyt koko kesän mittaiseen poissaoloon... ei oo paljon koneelle ehtinyt. Kaikki neljä mukulaa oli koko ajan kotona niin kiirettä piti. Nyt on esikoinen tokalla ja kakkonen aloitti eskarin, ja kolmonenkin käy kerhossa välillä joten (jos tuolta mainitsemaltanne kitinältä ehtii) pitäisi olla vähän enemmän " omaa aikaa" ... :)
Ihan mahdoton liimautuminen on täälläkin menossa, huh kun meinaa välillä pinna palaa. Ei tartte äiskästä nähdä kun vilaus (tai kuulla ääni) niin alkaa kamala huuto :((( En muista että pojilla olisi ollu näin tiukkaa vaihetta, mutta kultaakohan aika muistot... voipi olla. Tämä tyttönen on kyllä toisaalta niin tulinen luonne että voihan olla että se kokee kaikki vaiheetkin vähän voimakkaammin?!
Tytöllä on kaksi hammasta ja ryömii kovaa kyytiä, nousee nojailemaan konttaustyylillä joka paikkaan mutta oikeastaan vaan kerran on ihan noussut seisomaan sohvaa vasten.
Noista ruoista; meillä syödään 4 ateriaa päivässä...illalla ja aamulla puuroa ja 2*liha-ateria. Joskus annan hedelmäsosepurkin välipalaksi, jos tiedän etä päivällisaika vähän venyy.
Hoikka mimmi on paisunut ihan pullaksi tutteliin siirtymisen jälkeen (imetys loppui 7kk) joten ei ainakaan oo nälässä ollut. Maitoa menee 6dl/vrk mutta kai sitä voi pikkuhiljaa alkaa vähentämäänkin kun voi antaa viiliä ja piimää myös.
MITEN PALJON TEILLÄ NUKUTAAN /VRK?
Meillä koisataan n.22-07.30 ja kahdet päikkärit 1-1.5h per kerta. Aika vähän siis :(
Kiva oli lukea Siritan ja muiden kuulumisia. Oikein mukavaa elokuun jatkoa kaikille!!!
Memeka ja tyttö 27.10.
+ 3 velipoikaa :)
Poika sitten kiipesi tänään omineen sohvalle ja mummolassa nojatuoliin. Äiti ei kyllä tykkää tästä taidosta yhtään kun saa olla silmät selässäkin :( Melkoisen nopsaan kiipeää kun hokas että miten pääsee, mutta alastulo onkin sitten ihan eri juttu, pää edeltä yrittää alaspäin. Äitiä ihan hirvittää...
Meillä poika ei vielä kävele muutakuin tukea vasten, tänään työnteli siskon nukenvaunuja ihan innoissaan. Varmaan kohta lähtee omineen kävelemäänkin.
Eipä tän enempää tälläkertaa, nyt pitää mennä nukutus puuhiin...
Kasper-06 ja " apinanpoikanen" 18.10
Ah, kun teki hyvää olla vähän poissa kotoa tutuista ympyröistä ja nähdä opiskelukavereita tuolta pidemmän matkan takaa! Häät olivat todella kauniit ja tunnelma oli varsin rento! Myös neiti virtapiirin elämä oli sujunut mallikkaasti anopin ja appiukon luona ja olivat aivan myytyjä, kun saivat hoitaa pikkuista koko yön!
Lukasin pinon vain tosipikaisesti läpi, joten en muista nimimerkkejä tekstien takana, mutta kommentoisin myös sitä ruokapuolta. Eli meillä mennään pääasiassa viidellä ruoalla, mutta joskus jos päikkärit menee myöhäseksi, niin saattaa välipala jäädä välistä. Mutta luulisin, että teidän pikkuinen ottaa sen kaiken tarvitsevan sitten yöllä, kun ei päivällä jaksa. Eli sitkeesti vaan yrittää siirtää sitä ruokailua sinne päivän puolelle vähentämällä yösyöntiä.
Olikos se Axelaran pikkuinen kun oli ottanut askeleita? Meillä tuntuu että se hetki on niin lähellä, kun koko ajan vähemmän ottaa tukea, mutta vielä itsenäisiä askeleita ei ole tullut. Isä haaveilee, että hän ehtisi vielä kotona ollessaan näkemään ensiaskeleet! Saapi nähdä! =0)
Galluppeihin vastauksia: eli neiti on minun puolelta toinen lapsenlapsi, mutta äidilläni on kotona vielä pari teiniä, joten hän ei ole kauhean paljon mukana tässä vauvahössötyksessä. Toki silloin harvoin kun käy, niin mielellään leikkii jne, mutta mieluummin tekee raksahommia kuin on muksun kanssa. Isäni myös käy usein piipahtamassa, eli on tutut kasvot, mutta käyntinsä ovat aina hyvin nopeita. Mieheni vanhemmille tämä on kolmas lapsenlapsi ja he ovat taas hyvinkin kiinnostuneita lapsenlapsistaan. (välillä liiankin...) Mutta siis hoitavat mielellään ja yökyläänkin ovat ruinanneet jo jonkun aikaa.
Ja syntymäpäiviä täälläkin mietitään... Kuvaukseen on ollut myös täällä päin tapana viedä joten me myös ja juhliin ihan vain mummut, paapat, kummit ja veljet perheineen. Kannattaa käydä katsomassa perhekerhon sivuja. Siellä oli todella herttainen ja helppo nalle puh-kakku, jonka aion loihtia juhliin... (lue:toivottavasti joku muu tarjoutuu tekemään kakun) =0)
Mutta tämmöistä tällä kertaa, nyt suihkun kautta pehkuihin ja huomenna taasen töihin... (alkuhuuma on tainnut jo kadota)
Mahtavaa viikonalkua kaikille!
Siis tänään jo kymmenen kuukautta, herttileijaa kun aika menee nopiaa, pianhan saa sen kakunkin jo loihtia...
..en ole ehtinyt kirjoitella, kun on ollut kaikenlaista ohjelmaa, hauskaa kun täällä oli Memekankin viesti, piiiitkästä aikaa!! Kuulostaa kumman tutulta useimpien lokavauvojen touhut tällä hetkellä, vaikka motorisessa kehityksessä ja tietty koossa on eroja.
Memeka kyseli miten paljon nukutaan, meillä menee yleensä yöt n. klo n. klo 21-7 (välillä jo 6.30, välillä 7.30) eli kymmenisen tuntia öisin (yhden tai kahden herätyksen kera) ja päiväunia kahdet, n. tunti- puolitoista kerrallaan mutta lyhyemmäksikin ne joskus jäävät. Ei siis ole mikään huippunukkuja meidänkään neiti. Yhteensä unta hänelle tulee tyypillisenä vuorokautena n. 13 tuntia.
Piti onnitella taas kymmenkuisia, Kasperin poikaa, Virtapiiriä ja Heluunan vauvelia, olikos muita? Varmaan unohdin jonkun. Kyllähän tässä tosiaan saa sitä 1-vuotissynttäriä ruveta miettimään. Meillä kuten näköjään monilla muillakin on se ajatus että linjalla kummit ja mummit mennään. Laskin vain juuri että siitäkin tulee jo n. 15 vierasta kun kummeilla on perhettä... Pitääköhän nekin pitää kahdessa vuorossa ettei tule liikaa hulinaa kerralla..??!!!! Ja mitenkähän ehdin tehdä tarjoilut?? Täytynee alkaa tehdä pakastimeen jo hyvissä ajoin ja ostaa myös valmiina.
Meillä on lähteneet syksyn harrastukset jo käyntiin, vauvauinti on alkanut ja tällä viikolla käynnistyvät myös vauvamuskari ja kerho. Kiirettä pitää! ;-) Ei vaan, ihan hauskoja ja piristäviä kun muuten ollaan melko paljon kotosalla oman väen kesken. Ja ollaan myös treffattu ystävien lapsia, suurin piirtein samanikäisiä, ja on ollut hauskaa seurata miten vauvelit reagoivat toisiinsa. Yleisesti iloisesti, mutta yksi poikaparka tuntui pelkäävän meidän neitiä, pillahti aina itkuun kun tämä lähestyi. :-( No, kaikki vauvat ovat omanlaisiaan persoonia ja lämpenevät eri nopeudella. Meidän neiti ei yleensä kauaksi aikaa jää ihmettelemään vaan show käynnistyy aika nopeasti... ja sehän voi sitten arempia tyyppejä vähän kauhistuttaa.
Palataan, nyt väsyttää liikaa,
hups, äskeinen räpellys karkasi, sorry vain. Ihmettelen tässä että mihinkäs takalokarit ovat kadonneet, kun vielä muutama päivä sitten meitä oli niin paljon. Vai ovatko kaikki niin kiinni vauvojensa vahtimisessa etteivät ehdi kirjoitella?!?!?!?!?! ;-)
Hauska oli kuulla vaimonalun mukavasta viikonlopusta. Joku muu mainitsi haaveilevansa häistä.. Meillä on jo häät pidetty, mutta muiden juhlat tietty aina ilahduttavat.
Meillä on ollut ihanan ylellistä eilisestä alkaen, kun mummi on ollut kylässä. Vauva paistattelee huomiossa, mummi nauttii ja äiti saa tehdä omia juttujaan, pääsi vähän asioillekin ilman vauvaa. Eli kaikki hyötyvät!! :-)
Harmittaa vain että molemmat mummit asuvat melko kaukana, etteivät voi helposti piipahdella. Kuulin juuri tutultani jolla on samanikäinen lapsi, että hänen vanhempansa ovat muuttamassa naapurustoon- kuulosti aivan ihanalta!! Vaikka onhan siinä varmasti myös tiettyä varovaisuutta noudatettava puolin ja toisin, ettei tule liian tiiviistäkään yhteiseloa.
Olen tässä kauhistellut vauvaharrastusten hintoja, mutta kaipa sitä rahaa menee turhempiinkin asioihin. Mutta ei niihin kyllä ihan kenellä vain ole varaa. Onneksi nykyään on kansalaisopistossakin erilaista perheliikuntaa yms. että on hiukan kilpailua kaupallisten tahojen kanssa. Mutta ei noiden yleishyödyllisten puljujenkaan piirit ja jumpat ja muskarit mitään ilmaisia ole, todellakaan!!
Kirjoitelkaapas taas kuulumisianne,
Juu, minä oon kyllä täällä piipahdellut lukemassa että onko kukaan kirjotellut ;) mutta oon ite ollut ain niin väsynyt siinä vaiheessa etten sitte itekkää ole jaksanut kirjotella.. ;) Muillakin ehkä sama tilanne?
Mutta jos nyt jottaa! Minä se taisin olla kun häistä haaveili.. ;D Juu, ollaan miehen kanssa puhuttu että mennään naimisiin " sitten joskus" ja itseasiassa kesästä 2009 ollaan nyt " sovittu" . Ei tarkempaa. On vaan muutenkin tuota (asunto-, opinto- jne.) lainaa että mistähän häihin rahat revitään?! Kun siis naimisiinhan pääsee ilmaseksikin, tiedän, mutta me halutaan " kunnon" häät rasittamatta sukua kiukkuseksi hääpäivänä (heh!) ja kun noita sukulaisia ja kavereita on, varsinki miehen puolella. Mutta...katsellaan nyt. Ja kun pikkukakkonenkin on haaveissa enkä haluaisi itse olla raskaana/juuri synnyttänyt häissäni. Mutta tuonpa näkee sitten! Se häistä! ;D
Isovanhemmista: Meillä asuu molemmat suht lähellä, anoppila on muutaman kilsan päässä ja mun vanhemmat asuu naapurikaupungissa. Tuossa on hyvät ja huonot puolensa: hoitoapua on nopeasti saatavilla, varsinkin eläkkeellä oleva anoppi " kinuaa" poikaa useamminkin hoitoon kun haluaisin viedäkkään.. ;D Ja onhan se kiva että isovanhemmat ovat lähellä. Tosi kiva, useimmiten! Mutta sitten esim. juhlapyhät...huh huh.. Kun molemmilla tahoilla on nämä mummoihmiset sen sorttisia että joulut ja äitienpäivät jne. pitäisi viettää mielellään juuri siinä osoitteessa tai tapahtuu möksähdys niin sittenhän lennetään. Viime joulu varsinkin kun poika oli niin pieni niin tuntui jotenkin rankalta ja saa nyt nähdä miten sit ens joulu... Ja kun tosiaan syyksi ei voi sanoa että kun on niin pitkä matka. Minä tietty olisin omassa lapsuuden kodissa ihan mielellään ja mies kaikista mieluiten ihan vaan meillä kotona, mutta anoppi kyllä vetelis herneen tosi syvälle jos sit sinne ei mentäis että hmmm... Mutta tapansa kullakin! Ja se siitäkin, tulipa tarina!! ;D
Joo, poika on nyt nukkunut muutamat viime yöt aika hyvin. :) Siis heräillyt kyllä, mutta nukkunut n.11-12 tuntia! :) Johtuu siis " yksien päikkärien kokeilustani" . On se ilta sit vähän rankkaa jätkälle, mutta katsotaan nyt kuin lähtee käyntiin... Tuntuis vaan tosiaan, et yö menee paremmin kun nukkuu vaan yhdet unet. On nyt selkeesti oppinut konttaamaan mutta aika harkitusti tätä taitoaan käyttää, alustasta riippuen. Puhua pälpättää " jatkuvasti" ja tänäänkin " heiteltiin" palloa pitkän aikaa. :) Myös tornien kaataminen on tosi kivaa! :)
On muuten todellakin kalliita nuo harrastukset vaikka vois tosiaan huonomminkin rahansa kuluttaa mut eipä oo juu kaikilla varmasti varaa! (Heh, mitä toistelua..!) Mut et ei olis meilläkään jos ei äitini olis tarjoutunut maksamaan muskaria. Vauvauintikin on aikas tyyristä. Voishan siel uimahallissa toki käydä muutenkin mutta tulisko sit säännöllisesti mentyä, epäilen... :P Onneks sentään kerhot on vielä ilmasia! Kohta varmaan sinnekin tulee joku " vapaaehtoinen" maksu... ;) No ei sentää..
Jeps, mä taidan nyt lopetella tältä erää. Tulihan tota juttua taas... Eipä muuta kun illat pimenee ja ilmat kylmenee, jälkimmäiset aika pikkuhiljaa tosin. Sunnuntaina oli kyl ihan selvästi syksyä ilmassa, hrrrr... (ikinä en oo tyytyväinen näköjään! *hehhee*) :)
Pupu ja poju 4.10.
Vihdoinkin ehdin tänne asti! On meinaan ollut erityisen tinttaileva neiti meillä tämän viikon, johtunee varmaan näistä muutoksista ja kun niitä hampaita näyttää lykkäävän edelleen... Yläetuhampaat on molemmat nyt puhjenneet ja lisää odotellaan.
Pupulla oli hyvin saman tyyppiset ajatukset mummoloista eli meillä myös appivanhemmat asustelevat tuossa kivenheiton päässä ja kyllähän se on ihanaa, mutta myös välillä raskasta... Ja juhlapyhät vedetään samaan malliin ja illalla sitten onkin aivan puhti pois ja tänä vuonna varmasti jo neidiltäkin (viime jouluna vain nukkuin mummuloissa). Mutta ehkä sitä osaisi arvostaa eri tavalla, jos mummut ja paapat eivät asuisi lähellä.
Ja niistä häistä työnnän lusikkani soppaan... Itselläni oli sama periaate, että en halua ketään rasittaa ja niinpä kun kutsut tipahti laatikkoon, niin jäljellä ei ollut enää kuin ruuan laitto ja sinnekin sain innokkaita kavereitani. Eli vieraita oli yli 120 ja kustannukset n. 1200e (sisältäen ruuat, tanssiorkesteri ja molempien puvut) (ruuat tehtiin itse, orkesteri saatiin edullisesti ja puvut teetettiin, mikä tuli huomattavasti halvemmaksi) ihan vaan sillä, että vaikka rahaa ei niin valtavasti haluaisi tuhlatakaan, niin voi silti saada " kunnon" häät! =0) (itse pihinä en voisi yhteen päivään tuhlata mitään älyttömyyksiä) =0)
Ja mitäs vielä... Töissä rupeaa pikkuhiljaa sujumaan, mutta kyllä se niin on, että iltaa sitten vain todella ollaan. Virtapiiri on kuitenkin jo nukkunut kaikki unensa kun tulen kotiin ja iskällä on kauhea kiire remontoimaan, niin se koko ilta on housun lahkeessa huutamista! Että kyllä nämä illat on pakko rauhoittaa olemiseen, vaikka kiva olisi myös jotain harrastaa tms. Ehkä sitten eläkkeellä! =0p
Nyt naiset Lostia katsomaan ja herkuttelemaan, ettei vaan päästä laihtumaan!!!
ja onnittelut muillekkin kymmenenkuisille!!!
Juu, täällä myös yksi pieni kiukkuinen takiainen, tai sen äiti siis ilmoittautuu! ;) Poika on nyt helteillä ollut ihan järkyn " vinkuva" ja sylissä vaan olisi hyvä mutta siis auta armias jos äiti istuu tai jotain niin sekin on ihan tylsää... :) Sitten hikoillaan yhdessä. :P Vähän aikaa saattaa omat leikit kyllä kiinnostaa mutta ite ei oikein mitään saa tehtyä kun ei voi poistua läheisyydestä.. No, aikansa kutakin...vai mitä?! (eiks juu, joohan? ;) )
Unetkin on ollu mitä sattuu taas kun nää hirveeeeet helteet vaivaa mutta katsotaan sit miten ens viikolla! :) Tänään poika oli niin rättiväsy että nukahti nyt illalla pullolle, onneks tosin jonkin verran havahtui sänkyyn siirrettäessä. Mutta kello tosiaan silloin jotaa 19.20 kun norm. nukahtaa tuntia myöhemmin... Että toivottavasti ei herää huomen sit tuntia aiemmin...apuva. Kun tänääki jo heti 6 jälkee heräs, norm. ehkä 6.30.
Mut huomen poika menee mummille hoitoon päiväksi ja äiti lähtee humputtelemaan! :) Se vähän piristää (ai mitennii shop-a-holic?) ja poikaki viihtyy taas vähän " vieraammassa" ympäristössä + mummi saa haluamaansa lapsenlapsiaikaa ja isi saapi rakentaa ennen töihin menoa! :D Kaikki voittaa! ;D
Jepulis, mutta viimeisiä (toivottavasti) helteisiä päiviä toivottelee tämä äitee. Koittakaahan jaksella! :)
pupu ja poju 4.10.