TAKALOKARIT eli lokakuiset -06 elokuun iltoihin
Hei!
Ajattelin laittaa uuden pinon pystyyn kun tuo edellinen oli aika täynnä, josko taas ihmiset innostuisivat kirjoittelemaan. Oli kyllä hauskaa kun uusia lokakuisia on ilmaantunut joukkoon.
Meillä on viime päivät olleet aika haastavia, neiti on varsin kitisevä eikä oikein missään olisi kivaa paitsi äidin sylissä, isikin saattaa kelvata. Mutta omatoimiset jutut lattialla eivät kiinnosta kuin pienen hetken. On aika hankalaa yrittää tehdä mitään kotihommia kun toinen roikkuu jalassa kuin takiainen ja kitisee. :-(
Ymmärrän kyllä että kyse on jonkinlaisesta separaatioahdistuksesta (kai?) mutta silti se ottaa välillä voimille. Eilen illalla olin kyllä ihan poikki kaikesta kanniskelusta. Muuten neiti on kyllä ihan mainio, välillä hymyilee naama näkkärillä, ja hän on myös viime päivinä alkanut sanoa äiti, tosin en tiedä ymmärtääkö hän täysin mitä se tarkoittaa mutta joka tapauksessa sana esiintyy eri yhteyksissä. Ei se nyt ihan niin mullistavalta ole tuntunut kuin ehkä kuvittelin, mutta varmaan se säväyttää sitten todella kun äidin perään huudellaan. Siansaksa-selityksiä meillä kyllä kuullaan paljon, pitkiä ritirimpsuja neiti latelee.
Kirjoja hän lukee aivan antaumuksella. Samaa eläinkirjaa luettiin eilenkin varmaan sata kertaa, ja aina piti äidin kertoa mitä mikäkin eläin sanoo... Että sellaista meillä.
Mies kunnostautui eilen ja sai hankituksi ja asennetuksi ihan hyväntuntuisen ja helposti avattavan turvaportin. Nyt ei neiti pääse hiipimään yksinään portaisiin!
Mitäs muuta? Vaimonalku palasi töihin, itsekin mietin kovasti miten työasiat järjestäisin sitten kun palaan, ja vaikuttaa siltä että niin tekee moni muukin vaikkei olisi ihan vielä palaamassakaan. Tuntuu että on vaikea järjestää niin ettei lapsi joutuisi olemaan kovin pitkiä päiviä hoidossa. Itse mietin erilaisia osa-aikavaihtoehtoja, en tiedä onko niissä mitään realismia..
Oikein kaunista elokuun päivää itse kullekin,
t. Sirita ja neiti 24.10.
Kommentit (27)
Kyllä se on mukavaa kun välillä on viileetä.
Tulin kysymään teiltä vinkkejä miten saada tyttö juomaan erikoiskorviketta mikä maistuu pahalta? :o) Ei meinaa millään juoda kun niin omapäinen on kyllä. Ei tästä ole todennäköisesti apua vaikka kyselenkin täältä mutta usko meinaa loppua kun 2pvä ei olla maitoa juotu :(.
Olipas nyt omanapa juttua mutta aika ei riitä kun taas täytyy lähteä syömään. Kiitos vinkeistä jos jaksatte kirjoitella!
heluuna ja tytteli 18.10
ps. onnittelut kaikille kymppikuisille!
No nyt on koti siisti.
Piti tulla Heluunalle vielä vastaamaan. Meillä erityiskorvike Pepti-Junior käytössä ja on melkoisen pahaa!!! Meilläkään poika ei suostu juomaan kuin enintään 20-30 ml kerralla tuota maitoa. Meillä on alusta asti sekoitettu korvikejauhe ruuan joukkoon, näin saadaan tarvittava määrä menemään. Yleensä sekoitan hedelmäsoseeseen tai lämmitettyyn ruokaan korvikejauhetta noin 1dl maitoa vastaavan määrän. Poika juo sitten hyvin vettä ruuan päälle joten saa ihan tarpeeksi nestettäkin.
Jotkut laittaa korvikkeen joukkoon alkuun sokeria että saavat vauvan juomaan paremmin makeaa maitoa. Sitten pikkuhiljaa jättäävät sokerin pois kun vauva on tottunut korvikkeen makuun.
Mielestäni 10kk ei enää ole niin tärkeää se maidon juonti, kunhan huolehditaan että kalsiumia saa tarpeeksi.
Eipä muuta kuin tsemppiä!!!
Kasper-06 ja maitoallerginen poju
Mie sulle tonne toiseen paikkaan jo vastasinkin, mut enpä muistanu tota kasperin vinkkiä et tosiaan voi sekottaa ruokaan tai puuroon tms. Sillon vissiin kantsii olla määrässä suht tarkka silleen ettei tuu liian " tiukkaa tavaraa" . Ja ainakin Almiron Peptissä on sekin ettei sitä saa kuumentaa liikaa eli keittää kun vitskut (tai jotkut?) häviää. Että valmiin joukkoon, ehkä kasper näin neuvokin, ehdin jo unohtaa.. ;) Almiron Peptistä on ainakin apteekissa ja neuvolassa semmoin kirjanen, missä lopussa ruokaohjeita, joihin sitä on lisätty. Siitä näkee siis niitä määriä vähän. Ehkä siitä teidänkin korvikkeesta olis saatavilla?
Mut ei multa just nyt muuta kun taidan mennä viettään " omaa aikaani" kun poika jo nukkumassa ja mies " töissä" . Heh, sitaatit siks et on talkoohommissa.. ;D
Mukavaa lauantai-iltaa kaikille! :)
Kirjoittelu-laiskuus vai mikälie iskenyt, kun en ole aikaiseksi saanut muuta kuin välillä lukemassa täällä käytyä, jospa nyt sitten jotain...
Meillä kova sana tällä hetkellä on portaat. Talo meillä on useammassa tasossa, ja tasojen välillä on neljä rappusta kahdessa eri kohtaa. Niitä tyttö sitten tykkää rampata edes-takas. Ylös menee tosi näppärästi, alas taas :0/ no jaa, riippuu päivästä, kuinka alas tulee. Joitakin kertoja on jo opit muistanut, että takaperin peruutellaan, mutta aina siinä pitää vieressä vahtimassa olla, vaikkei tuo kovin suuri pudotus olekkaan.
Tavan maitoon olen alkanut nyt jo kovasti opettamaan, ehkä liiankin innolla, kun ei ole mitään haittoja ilmaantunut, onneksi. Siellä 10 kk:n tienoolla otettiin ne viili ja raejuusto, nyt olen jo antanut tavan maustamatonta jogurttia. Ja aamupuuroa olen jo alkanut antamaan samaa, jota teen esikollekkin, ja itsekkin syön, eli sen teen aina puolet vettä puolet maitoa seokseen. Kovasti helpotti, kun ei tarvitse eri huttuja aamuisin keitellä.
Lamppu ja seinäkello on semmoiset lempiasiat meidän tytöllä, joita hän aina kädellä osoittelee kotona ja kylässä. Sanoista tapailee alku tavuja, esim. kelloa sanoo ke, kissaa sanoo ki, veikkaa ve jne. Sitten sitä omaa siansaksaa tulee kovasti.
No nytpä taitaa heräillä iltapäivä unilta, alkoi itkuhälyttimestä kuulua ääniä, täytynee mennä...
Pikainen mooooi
Weissu (+ tyttö 4.10, kera isoveikan)
Meidänkin tyttö on sit 10kk huomenna, huh huh. Multa on kyllä nyt viikko-pari kadonnut johonkin. Mennyt pönttö näköjään sekaisin, kun oon hakenut sopivaa rytmiä meidän kaaokseen; yks koulussa, toinen eskarissa, kolmas kerhossa ja sit vielä kaikkien viemisten ja hakemisten ym lisäks yritän saada tän tytön syömiset, nukkumiset ja ulkoilut sopimaan rumbaan ...hmmm.
Kyllä se siitä :)
Pupu olit kanssa siirtynyt yksiin päikkäreihin. Mä oon tehnyt samoin. Ihan suht ok mennyt, on tosin muutamana päivänä nyt ottanut aamutirsat n.9.30-10 ja niiden avulla jaksaakin hyvin iltapäivään, jolloin " tipahtaa" helpolla partsikoppaansa. Yöt nukkuu ehkä vähän paremmin; sikeämmin nyt mielestäni.
Isovanhemmista; mun äiti asuu kaukana, mutta käy sopivan usein(kuukauden-puolentoista välein ja on sit n.viikon...onneksi hänellä on asunto myös täällä Hesassa, ettei asu meillä ;)) ja silloin on TOSI paljon lasten kanssa. Anoppi asuu kilsan päässä, mutta on aika etäinen, ihan hyvät välit kuitenkin tällä hetkellä.
Mun pitää aloitella vissiin kans nuo viilit ja piimät pikkuhiljaa... jospa vaikka huomenna tekisin sen 10kk kunniaksi, minäkö neuroottinen :DD
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!!!
Memeka ja typykkä
PUPU ja MEMEKA kanssa siirtyneet yksiin päikkäreihin. Meilläkin ollaan samaa mieltä, että unet on niillä jotenkin syvemmät ja pitemmät. Ja ah niin helppoja nukutuksia...Ja aivan yhtä pitkät unet. esim tänään nukkui kolme tuntia putkeen, mikä olisi sama kuin 1,5h+1,5h.
WEISSU tavallista maitoahan saa jo ihan suositusten mukaankin käyttää vaikka ihan reippaastikin, jos ei oireita tule. Itsekin teen aamu- ja iltapuurot tavismaitoon, syö tavallista perunasoselaatikkoa, makaronilaatikkoa (maidolla) , jugurtteja yms yms. Ainoa, mikä ymmärtääkseni on kielletty on raa´an maidon juonti. rehellisesti on kyllä hieman houkutellut antaa, mutta en ole antanut. Uskon, että vatsa kyllä kestäisi, kun ei ole mitään tullut, mutta pelkään niitä liian varhaisen lehmänmaidon tuomia haittavaikutuksia. En sitten tiedä. Oon myös ajatellut, että tavallinen rasvaton maito on niin ravintoköyhää tutteliin verrattuna, että nauttikoon poju nyt tuttelista vielä sen kaksisen kuukautta...
Onko kukaan pähkäillyt tuttipullosta luopumista? itse olen ajatellut jättää sen, kun siirrytään tuohon tavismaitoon. Kuten yllä totesin on se niin raintoköyhää, että turha sitä on litratolkulla pullosta juottaa. muita mietteitä asiasta? poika kyllä meillä varmaan pistää hanttiin,mutta eiköhän totu.
Mitäpä meillä. Ei mitään uutta. Kävelee jo kaikki matkat, ei oikeastaan konti enää ollenkaan. Ah, miten helppoa tämä ns varman kävelyn vaihe on, kun ei tarvi päivystää perässä!
Onko kellään muulla ongelmia leuan ihon kanssa? Meillä on ISO ongelma. Jatkuvan kuolaamisen (7hammasta+lisää tulosta) ja sotkuisen syömisen ansiosta leuka on ihan tulipunainen ja näppylöillä, rakkuloilla. Aika kamalan kipeän näköistä. Olen koettanut bebanthenilla, sinkkivoiteella, rasvatalkilla ja miedolla kortisonilla mutta ei...
Mälsä syksy tuli...Minusta näin pienten kanssa ulkoilu sadekelillä on aika tuskaa, vaikka olisi kunnon kuravaatteet ja saappaat...
Mukavaa viikonalkua kaikille!
Mulla hetki aikaa näin lauantai aamuna, kun mies lähti molempien muksujen kanssa asioille, oikein luksusta! Juu luksukset kaukana, pitäs alkaa siivoamaan, mutta jotenkin eksyin tähän koneelle...
Meillä myös pojalle tullut lisää hampaita, nyt ylhäällä 4 ja alhaalla 2. Viimeisimmät tulikin ihan ilman minkäänlaista kiukkua, hyvä niin.
Vauvaharrastukset on tosiaan kalliita! Itse mietin pitkään että mihin lähdetään mukaan, tulin siihen tulokseen että mennään vain ilmaisiin esim. seurakunnankerhoihin. Pihinä en viitsi harrastuksista vielä tässä vaiheessa maksaa niin kauheasti kun saatetaan olla jokunen kerta kipeänä tai ei muuten vain päästä jostain syystä osallistumaan. Meillä on myös melko paljon vauvakavereita joiden kanssa vieraillaan paljon puolin ja toisin, ettei äidille eikä vauvalle käy kotona aika pitkäksi. Haluan nyt vielä nauttia hetken aikaa kun ei ole tämä elämä niin aikataulutettua tällähetkellä, kerkeäähän sitä harrastaa isompanakin.
Isovanhemmista oli myös puhetta, meillä myös asuvat lähellä. Olemme miehen kanssa tulleet siihen tulokseen että juhlapyhät rauhoitetaan omalle perheelle. Kyllähän molemmista suunnista mummoilta kuuluu silloin tällöin mutinaa tästä aiheesta, mutta ollaan vaan sanottu että halutaan viettää perheen kesken ja luoda omat juhlaperinteet, toki isovanhemmat ovat meille tervetulleita jos haluavat. Meille tämä sopii hyvin näin, koska kuitenkin isovanhempia nähdään viikottain tai välillä jopa päivittäin. Kyllästyimme esikoisen vauva-aikana siihen että joka juhlapyhä ajeltiin kiireesti paikasta toiseen ja loppuillasta jokainen oli ihan puhki vierailuista.
Jaa kyllä se vaan on pakko lähteä siivoilemaan, ennenkuin mies palaa lasten kanssa. Hyvää viikonloppua kaikille ja onnittelut myös kaikille 10kk rajapyykin saavuttaneille!
Kasper-06, poika 18.10