Hoitsut, kertokaa mikä on exitus-pakkaus!?
Kommentit (24)
Toimitaanko kaikkien vainajien kohdalla samalla tavalla vai otetaanko yhteys jonnekin esim. juutalaisen tai muslimin kuollessa? Ja eikö esim. roomalaiskatoliset pidä ruumiinvalvojaisia jne?
Mutta omaisille kun soitataan niin yleensä he sanovat, jos haluavat että toimitaan toisin.
Juutalaisille on tärkeää, että saavat vainajan nopeasti hautaan, olikohan 3 pvän sisällä ja muslimit tulevat yleensä pesemään vainajan ja laittavat sen sellaseen säkkiin.
Osastolla on tointa-ohjeet ja onneksi on internetti. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että en muista menikö noikaan noin, tarksitan aina jos eri uskontokunnan ihmisistä kyse.
Ensimmäisen vainajan kohtaaminen tuntui hieman jännittävältä, mutta kaikkeen tottuu. Jotain opiskelijoita olen työvuosien aikana kohdannut, jotka tulevat huonovointiseksi, eikä heitä tietenkään pakoteta siihen.
Vainajan käsittelyyn rutinoituu, kuitenkin tietty hienotunteisuus ja kunnioitus tulee säilyttää.
Kymmeniä vainajia laittaneena, tunnen, ettei siinä ole enää se ihminen läsnä, vain kuori. Toivottelen kuitenkin aina jääkaapin oven sulkiessani vielä " hyvää matkaa" . Hassu tapa, minulle tärkeä.
Vainaja tuntuu hieman erilaiselle, riippuen onko kuolemasta vähän vai kauan aikaa. Siis tietty kankeus tulee kuoleman jälkeen, mutta häviää sitten ajan kuluessa taas pois tai on murrettavissa. Lämpimältä aluksi, sitten viilenee. Yleensä ne näyttävät rauhallisilta, nukkuvilta.
kuoleman kiinnostavan kaikkia. Edessä se kuitenkin on jokaisella. Tämä on suhteellisen asiallinen ketjukin vielä. Harva nykyään on edes nähnyt kuollutta, saati koskenut. Kiva kysyä enemmän asiasta enemmän tietäviltä.
ja pitää sitä osana elämää. Kun ei pelkää kuolemaa, on vapaampi elämään.
Minä olen esim. perheelleni kertonut, mten toivoisin meneteltävän, mikäli kuolisin ulkomailla tms. Toiset pitivät keskusteluamme kamalan makaaberina, mutta mielestäni vain helpotin läheisten taakkaa tilanteessa, jossa noin ikävästi (?) kävisi.
2 sideharsorullaa. Toisella sidotaan vainajan leuka, jottei suu jää rumasti auki roikkumaan, toisella sidotaan nilkat yhteen.
vainajan alle lakana
Vainajalle avopaita
Vainajan päälle lakana
Silmlaput, jotka kostuteaan ja laitetaan silmät kiinni ja ne silmille
2 tyhjöö pahvilappua ja hakaneula. Toinen lappu sidotaan nilkkojen ympärille siihen sideharsoon ja toinen lakanaan kiinni sillä hakaneulalla. Lappuun kirj. vainajan nimi ja henkilötunnus sekä kuolin aika.
ns. kroonikkovaippa, eli suoja sinne takapuolen alle jos valuu vielä eritteitä.
Hampaat suuhun, hiukset kammataan, vaippa vaihdetaan ja alpää pestään jos eritteitä, parta ajetaan ja kukka rinnalle (jos omaiset ovat tuoneet...)
valmis.
Että minkä takia hoitohlökunta käyttää tuota exitusta jos vaikka osastolle kutsutaan lääkäri toteamaan kuolema? Onko se sääntö vai miksei sanota että pitäisi tulla toteamaan kuolema?
Kai se on vaan tapa... Sairaalassa on oma sanastonsa, latinasta polveutuvaa kieltä sekä lyhenteitä tyyliin " huuhtis" = huuhteluhuone.
Kyllä mäkin käytän sanaa exitus, lääkärille sanon että pitäs tulla kattoo vainaja / toteamaan vainaja. Ei se mikää sääntö ole.
Kuulostaisi ihan oudolta keksiä jotain muuta. Vaikka täällä on yks kuolema:)
Arvelen samoin,että helpotan läheisiäni puhumalla kuolemastani ja järjestelyistä jälkeeni.Olen tehnyt hoitotestamentin ja edunvalvonta valtuutuksen itselleni.Vaikken joka päivä eläkään ,kuin viimeistä päivää))).Nuo olisi ihan tarpeellista tehdä vaikka ihan kaikkien.kuolemaa kun emme voi välttää.
Arvelen samoin,että helpotan läheisiäni puhumalla kuolemastani ja järjestelyistä jälkeeni.Olen tehnyt hoitotestamentin ja edunvalvonta valtuutuksen itselleni.Vaikken joka päivä eläkään ,kuin viimeistä päivää))).Nuo olisi ihan tarpeellista tehdä vaikka ihan kaikkien.kuolemaa kun emme voi välttää.
Anteeksi,viestejä lähetin oikein rimpsun
Exitus-pakkaus on se, mihin vainaja puetaan ja laitetaan ruumishuoneelle menoa varten.
Eli siinä on valkoinen iso nostolakana, valkoinen kaapu, valkoinen harso päälle, narut joilla sitoa nimi+henkilötunnus varpaaseen sekä liina millä sidotaan pää niin, ettei suu ole auki.
Kuitenkaan ei voi olettaa että kaikki sanan merkityksen tietää.