Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syötätkö vauvallesi kaupan hedelmäsoseita purkista

Vierailija
17.10.2008 |

vai teetkö hedelmäsoseet itse?

Olen itse tehnyt juuressoseet ja osan hedelmä+marjasoseista, koska jotenkin vierastan noita pilttejä ym. kun niissä on lisättyä hedelmäsokeria... Mutta onko lisätyn sokerin määrä ratkaiseva? Sanotaan ettei vauvalle tulisi antaa sokeria... Tuntuisi vaan aivan "idioottimaiselta" alkaa kokata itse jotain persikka ja päärynäsoseita.... Tai siis minulla taitaa iskeä tässä kohtaa laiskuus. Mutta onko nuo purkkiruuat epäterveellisiä?

nim. ylitarkka mamma

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niitä on jo niinkauan ollut ettei niistä haittaa kai ole. Hedelmäsokerin glygeeminen indeksikin älyttömästi parempi kuin tavallisen sokerin. Mutta paras olisi tietenkin tehdä itse ja luomusta :).

Vierailija
2/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niitä ei ole tarkoitettu ainoaksi kiinteäksi lisäravinnoksi. Ne sopivat osaksi vauvan ruokavaliota helppoutensa takia, esim. mukaan otettavaksi koska avaamaton purkki säilyy huoneenlämmössä.

Pilttiin on lisätty hedelmäsokeria, koska marjojen/hedelmien osuus on melko pieni eikä niiden luonnollinen sokeri riittäisi tekemään massasta riittävän miellyttävää syödä. Sokeri voi tulla suoraan hedelmästä, tai sitä voidaan lisätä, eipä siinä hirveästi eroa. Piltin sokeripitoisuus on n. 11 % ja se on normaalia ruokaa eikä nosta verensokeria liian rajusti. Sai vauva energiansa rintamaidosta, riisistä tai piltistä, energia tulee kuitenkin siitä kun hiilihydraatit/rasvat/proteiinit hajoavat elimistössä sokereiksi.

Jos ajattelet hampaiden reikiintymistä, muista että karies-bakteeri on tarttuva: vauvalla ei ole sitä syntyessään, vaan joku muu sen hänelle tartuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin hedelmäsoseisiinhan ei ole edes lisätty sokeria. Osa soseista on vaan luonnostaan sen verran happamia että tarvitsevat hippusen hedelmäsokeria että niitä voi syödä. Kokeilepa itse syödä vaikka puolukkaa tai ruusunmarjaa sisältävää sosetta ilman sokeria - hui!

Olen kuullut useammastakin paikasta että kaupan hedelmäsoseet olisivat itseasiassa puhtaampia kuin itsetehdyt sillä kaupan soseiden kohdalla kontrolli on paljon tiukempi raaka-aineiden laadun ja kasvatusolosuhteiden suhteen.

Ja onhan ne älyttömän käteviä esim. reissussa kun säilyvät hyvin. Itsetehdyt soseet pitää syödä heti tai sitten suoraan pakkasesta.

Vierailija
4/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tulisiko nuo päärynät, persikat ym. hedelmät kiehauttaa lohkottuina ennen soseutusta? Näin olen tehnyt mm. omenan kanssa.

Ap

Vierailija
5/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja anna ihan rauhassa niitä kaupan hedelmäsoseita. kohta voit alkaa antaa banaania lusikalle ja sitten muitakin hedelmiä, niin pääset siitäkin ongelmasta

meillä syötiin semperin soseita, sellaset pahvitetrassa olleet oli mun mielestä ihan älyttömän makeita, ne semperin soseet maistui muussatulle hedelmälle.

Vierailija
7/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hippiä kehiin tästä lähtien :)

Ap

Vierailija
8/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan ajattele että saisi jotenkin huonompaa ruokaa kuin muut. :) Itse tein aluksi ne maistiaissoseet perunasta ja porkkanasta, mutta sen verran laiska olen, etten lihasoseita todellakaan ruvennut enkä rupea vääntämään.

Vierailija
9/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lähes kaikki ruoka tulee (tissejä lukuunottamatta) purkista. Poika 7 kk, kiinteiden maistelu aloitettu 4kk. Ei ole suostunut syömään mun itse tekemääni sosetta (edes porkkana), vaikka olen vetänyt mielestäni sauvasekoittimella ihan yhtä sileäksi kuin purkinkin. En ota stessiä, hyvä kun joku maistuu, kun on pieni mies.

Varsinkin hedelmäsoseita on valmiina ihania sekoituksia, musta on ollut tosi kiva vaihdella ja totuttaa vauvaa kaikenlaisiin uusiin makuihin niiden kanssa. Aika harvoin tulisi itse jostain haettua vaikka tyrniä ja siitä soseita keittelemään. Hedelmäsoseista tuntuu kaikki maistuvat, myös ne missä on jugurttia mukana. HIPPiä ostan mielelläni minäkin (ja muita luomuja), mutta lähikaupasta sitä ei saa, eikä niin suuri valikoima ole isommassakaan kaupassa.

Vierailija
10/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ovat todellakin sokerisen makuisiakin. mutta koska emme asu suomessa, ei tämä ole ongelma vaan täällä söydään mm. noita Hipp -tuotteita. kun tulemme suomessa käymään, otamme soseet mukaan täältä uudesta kotimaastamme...

Vierailija
11/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikutte vähääkään, niin kannattaa totuttaa purkkuruoankin makuun, helpompi reissussa.

Mä olen tehnyt kyllä paljon hedelmäsoseita itsekin. Kypsän persikan voi soseuttaaihan hyvin sauvasekoittimella. Ja vähän isommalle pelkästään haarukalla. Päärynän olen kypsentänyt joko mikrossa tai höyryttämällä.

Banaaniakin voi ihan hyvin antaa. Joko pienissä määrissä tai sitten jos pelkää ummetusta, niin appelsiinimehua sekaan hiukan.

Avokado on meillä myöskin ihan herkku. Samoin luumut, aluksi otin vain hedelmälihan, mutta nyt 9 kk syö myös kuorenkin. Samoin viinirypäleistä.

Monetkaan höyrytetyt hedelmät eivät maistu samalla lailla happamilta kuin tuoreina. Esimerkiksi hapan omena on melko makea höyrytettynä. Makeutta voi lisätä sitten vaikka rusinoilla. Sitten makujakin voi lisätä. Kanelihan on hvyää omenan ja päärynän kanssa.

Vierailija
12/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin hedelmäsoseet eivät juuri döfää

hedelmäsoseitahan ei ole pakko antaa pelkästään, vaan niitä voi sekoittaa puuroon tms.

Vierailija
13/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kanssa naurattaa aina noissa matkailuketjuissa se kauhistelu kuinka ulkomaisissa lastenruoissa on lisättyä sokeria. Lukekaa todella mitä sen Piltin kyljessä lukee.

Monessa maassahan on tosi hyvät luomuvalikoimat lastenruoissa. Suomessa luomua on aika niukasti lukuunottamatta ulkomaisia valmistajia.

Vierailija
14/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vinkeistä, tuo avocado on ihan unohtunut, se kun on äiteenkin herkkua! Jee, viikonloppuna jonnekin isompaan kauppaan. Ja ehkä innostun taas kokeilemaan jotain itsetehtyäkin, vaikka tuolla aikaisemmin totesin, että ne ei meillä maistu...

Kai kaikenkaikkiaan on niin, että hyvä kunhan lapset syövät monipuolisesti ja terveellisesti, sama sitten tuleeko purkista vai paketista. Ystäväni tuli Guatemalasta, jossa vauvat saa pian appelsiineja ja chiliäkin ;) Täällä mahtaisi neuvolantäti kauhistua. Ja anoppini muisteli, että vauvoilleen suositeltiin 60/70-luvulla banaania jo 3-viikkoisena. Ja joku lapsista joi kamomillateetä vaikka kuinka ;)

Vierailija
15/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi että oma 5-vuotiaansakin syö niitä vielä.

Vierailija
16/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nipottaa vauvan kanssa, mutta kun lapsi on alle 2-v ruokavalio koostuu eineksistä ja lapsi on jo kokenut hampurilasravintolan asiakas...

Vierailija
17/17 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee marssia kauppaan ostamaan sellainen kattila jossa voi kypsentää höyryllä, jäisi sitten noihin juureksiinkin enemmän makua, väriä ja vitamiineja tallelle.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi