Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, jotka eivät missään nimessä halua lastansa päiväkotiin?

Vierailija
12.08.2007 |

Itse en ole koskaan ollut päiväkodissa ja sainkin viettää ihanan, turvallisen lapsuuden kotona äitini ja sisarusten kanssa. Joskus meillä kävi " hoitotäti" , joka oli aivan ihana. Äitini siis satunnaisesti kävi töissä. Kun me aloitimme koulun niin äiti siirtyi vähitellen työelämään.

Nyt omat lapseni ovat 2v. ja 4v. ja mikä rikkaus on olla heidän kanssaan kotona! Aion olla kotona niin kauan, että nuorimmainen lähtee kouluun. Töitä teen silti osa-aikaisesti silloin tällöin eli leivän syrjässä pysytään jotenkuten kiinni. En voisi kuvitellakaan vieväni lapsiani tuohon lähipäiväkotiin, josta korviahuumaava meteli ulottuu jo parinsadan metrin päähän. Lapsia tarhassa yli 100!!!! Ystävieni lapsia on siellä hoidossa ja sen huomaa.... Ikävä sanoa näin, mutta kun kyynärpäätaktiikkaa käyttää täyspäiväisesti niin tottakai se näkyy myös lapsen vapaa-aikana. Ja samanmoinen mekastus jatkuu myös kotona ja kaveripiirissä. Uskomattoman röyhkeitä kasvaa päiväkotilapsista!

Onko muita samanmoisella mentaliteetilla varustettuja äitejä? Tiedän, että päiväkotilasten äidit hyppäävät nyt kattoon ja vetävät herneen nenään, mutta ei voi mitään...

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

TässäKIN asiassa usein ihmetellään toisten ratkaisuja. Tosiasia on että osa 1-vuotiaista on päiväkodissa kuin kala vedessä ja nauttii suunnattomasti, viikonloppunakin kaipaa tarhaan. Ja osa 5-6 -vuotiaistakaan ei viihdy päiväkodissa vaan kaipaa rauhallisempaa ja pienempää kodinomaista päivähoitoa. Osa 5-6v kotilapsista taas " tulee hulluksi" äidin ja vauvan kanssa kahdestaan kotona vaikka käyttäisikin kerhoissa ja harrastuksissa. Osalle se on parasta aikaa elämässä kun saa olla äidin ja vauvan kanssa kotona.

Mulla on esikoistyttö erittäin sosiaalinen ja reipas. Hän on aina nauttinut esim perhekerhoista, ei edes huomannut alle 1v:kään äitiä kun paineli pää kolmantena jalkana kavereiden perässä. Poika taas on vielä 2v niin ujo ettei perhekerhossa tahdo olla hetkeäkään erossa minusta vaan joko kyyhöttää sylissä tai sitten leikkii lattialla jalassani kiinni istuen.

Tyttö kotihoidossa ollessaan kaipasi valtavasti virikkeitä. Tämä poika taas viihtyy pitkiä aikoja itsekseen kirjoja katsellen jne.

Vierailija
22/25 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järjestelyyn silti tyytyväisempi kun pph:hon.

Ja kotona en kestä olla. Kaikkia ei ole luotu kotiäideiksi. Mulla on ura ja ammatti ja hyvät tulot, pudotus kotiäidiksi oli turhan suuri...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä mielelläni vein lapset päiväkotiin.

Mä haluan, että lapseni oppivat esm. sosiaalisia taitoja ryhmässä jne.

Toki tämä on ihan luonnekysymys ja riipuu monesta muustakin asiasta miksi joillekin päiväkoti voi olla ihan hyvä ratkaisu.

Meidän perheentilanne se, että mä en enää kokenut olevani tarpeeksi " hyvä" äiti varsinkin isommalle lapselle, joka on sosiaalinen, touhukas ja energinen lapsi. Ei riitä rahkeet vain vaikka mitä yritti.

Vierailija
24/25 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiryhmien pitäisi olla pienempiä ja hoitajia olla tarpeeksi ja sijaisten pitäisi olla kiertäviä vakituisia sijaisia.

Naiselle on hirveä sudenkuoppa jäädä vuosikausiksi kotiin. Lisäksi lapsilla on oikeus varhaiskasvatukseen ja muiden lasten seuraan. Kotihoidetut yli 2v. lapset ovat ainakin täällä meillä päin aika yksinäisiä, kun kaikki muut ovat päivähoidossa.

Olen itse kotihoidettu, viisivuotiaana olin tosi pitkästynyt, koska pihalla ei ollut enää ikätovereita ja kuusivuotiaana sitten pääsin srk:n osapäiväiseen eskariin, jossa tykkäsin olla. Luulen, että minulle olisi ollut hyväksi olla päiväkodissa, koska ekalla olin sosiaalisissa taidoissa selkeästi muista jäljessä ja kaipasin opettajalta ihan hirveästi huomiota. Lisäksi melkein kaikki muut olivat tuttuja keskenään jo entuudestaan, kun olivat tutustuneet päiväkodissa. Kouluaineissa kyllä menestyin. Omat lapseni ovat pph:lla, 4 v. esikoinen myös äitiysloman aikana neljä päivää viikossa.

Vierailija
25/25 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsei 1,5v. ja 4 v. ja isompi aloitti tänään päiväkodissa. Olen kotona vielä pitkään (kolmas tulossa) mutta tuntuu ettei tuolle isommalle enää tämä kotona oleminen riitä. Päivät on olleet pelkkää mankua ja marinaa, missä olis kavereita, mitä voisi tehdä. Vaikka itse on koko ajan ohjelmatoimistona niin tuntuu ettei mikään riitä. Olen erittäin iloinen että hän pääsi osapäiväpaikalle päiväkotiin, uskon että tämä helpottaa arkeamme suuresti, eniten lapsen itsensä kannalta!

Vierailija:

ja mä mielelläni vein lapset päiväkotiin.

Mä haluan, että lapseni oppivat esm. sosiaalisia taitoja ryhmässä jne.

Toki tämä on ihan luonnekysymys ja riipuu monesta muustakin asiasta miksi joillekin päiväkoti voi olla ihan hyvä ratkaisu.

Meidän perheentilanne se, että mä en enää kokenut olevani tarpeeksi " hyvä" äiti varsinkin isommalle lapselle, joka on sosiaalinen, touhukas ja energinen lapsi. Ei riitä rahkeet vain vaikka mitä yritti.